آغاز «بارش‌های نوروزی» در هرمزگان/ «آماده‌باش» کامل برای مقابله با «خطرات» احتمالی
  • فرهنگی

  • فروردین 02، 1399 - 19:50


بارش باران‌های نوروزی در بندرعباس و دیگر نقاط هرمزگان آغاز شد و از لحظاتی قبل شروع به باریدن گرفت.

*جزئیات ورود سامانه «بارشی» به هرمزگان از زبان مسؤولان هواشناسی

به گزارش دریای اندیشه،کیانوش عارفی معاون فنی اداره کل هواشناسی استان هرمزگان  اظهار کرد: از ساعات پایانی جمعه یکم فروردین‌ماه با نفوذ و فعالیت سامانه ناپایدار بارشی، افزایش ابر و رگبار باران و رعد و برق، گاهی تگرگ و افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش‌بینی می‌شد.

وی افزود: اوج فعالیت این سامانه بارشی در ساعات بعد از ظهر و امشب و همچنین طی روز یکشنبه(فردا) خواهد بود که آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی را به‌همراه خواهد داشت.

معاون فنی اداره کل هواشناسی استان هرمزگان توصیه کرد تا مردم از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

عارفی درباره وضعیت دریا نیز عنوان کرد: دریا طی امروز جمعه با افزایش سرعت لحظه‌ای باد کمی متلاطم خواهد شد. از روز شنبه تا بعد از ظهر یکشنبه با وزش بادهای جنوب شرقی و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز با وزش بادهای شمال غربی و غربی، مواج پیش‌بینی شده است و لذا تمهیدات لازم باید اندیشیده شود.

*آماده‌باش کامل هرمزگان براى مقابله با مخاطرات احتمالى «سیل»

عبدالحمید سعدینی سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان در گفت‌وگویی اظهار کرد: با توجه به تقویت فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان طی روزهای شنبه و یکشنبه همین هفته و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی با توجه به حجم قابل ملاحظه بارش و رواناب‌های استان‌های همجوار، به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود از قرارگیری در حریم و مجاورت رودخانه های فصلی خودداری کنند. 

وی اضافه کرد: در زمان بارندگی‌ها به‌دلیل احتمال جاری شدن سیلاب باید از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و رانندگى در مسیرهاى پرخطر پرهیز شود.

سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان با بیان اینکه با ورود سامان بارشی پیش رو به استان انتظار رعد و برق و صاعقه وجود دارد، افزود: بنابراین از مردم می‌خواهیم از رفتن به ارتفاعات و مناطق ناایمن پرهیز کنند.

سعدینی اضافه کرد: طبق هشدار دریایی اداره کل هواشناسی استان، طی روزهای ابتدایی هفته آینده شنبه 2 فروردین تا سه‌شنبه 5 فروردین دریا مواج خواهد بود.

وی  خاطرنشان کرد: طبق گزارش هواشناسی استان با تأثیر سامانه ناپایدار، از امروز شنبه تا ظهر یکشنبه در مناطق دریایی، وزش بادهای جنوب شرقی  پیش‌بینی می‌شود و دریا متلاطم خواهد شد.

*تمامی دهیاری‌های «قشم» به حالت «آماده‌باش» در آمدند

محمد جهین در گفت‌وگو خبرنگار فارس در قشم اظهار داشت: در پی اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های سیلابی و مصوبه ستاد بحران شهرستان، اقدامات عملیاتی در دستور کار بخشداری‌ها قرار گرفت.

وی افزود: در همین راستا 24 دهیار قشم پس از نشست‌های توجیهی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه به‌منظور مدیریت بحران احتمالی انجام شده است.

بخشدار مرکزی قشم تصریح کرد: مسیل‌ها، سیل‌بندها و سایر مناطق حساس به‌صورت میدانی پایش و برای عبور از بحران مهیا شد.

جهین ادامه داد: همچنین 102 شورای قشم نیز با تمام توان به منظور پشتیبانی از دهیاران و بسیج احتمالی گروه‌های مردمی پای کار آمده‌اند.

انتهای پیام/