آیین افتتاح برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله در بندرعباس
  • فرهنگی

  • شهریور 01، 1399 - 09:49


مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در حاشیه افتتاح طرح ملی غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان گفت :این برنامه یکی از طرح ها و برنامه های بسیار مهم و حائز اهمیت سازمان بهزیستی می باشد که نقش موثر و مهمی را  در زمینه سلامت چشمان کودکان ایفا می نماید .

به گزارش دریای اندیشه؛ آیین افتتاح طرح غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال همزمان با سراسر کشور در  محل اداره بهزیستی شهرستان  بندرعباس با حضور غلامحسین رنجبر مدیرکل بهزیستی هرمزگان، افسانه پورمحمود سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس و سامیه جهانشاهی معاونت امور پیشگیری بهزیستی استان برگزار شد .

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در حاشیه آیین افتتاح این برنامه اظهار کرد : هر ساله این برنامه از  اول آبان ماه  با استفاده از چارت  و دستگاه مورد سنجش قرار می گرفتند. ولیکن امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با آنفولانزا ی فصلی   و نیز اعلام وضعیت قرمز در استان و به تبع آن شهرستان بندرعباس، این طرح ملی با تاخیر آغاز  گردیده، که هم اینک از اواخر مرداد تا پایان آبان ماه  اجرایی میشود. 
لازم بذکر است ؛ غلامحسین رنجبر هدف اصلی این برنامه ملی را غربالگری چشم به هنگام کودکان دانست که در ظاهر سالم به نظر می‌رسد ولی  به دلیل نابرابری خطای انکساری چشم را در خطر تنبلی چشم قرار می دهد. 

رنجبرافزود: با این برنامه شناسایی کودکان آمبلیوپ و عیوب انکساری ممکن می شود تا با شناسایی ، درمان به موقع صورت پذیرد
در ادامه این خبر افسانه پورمحمود سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس نیز در تکمیل سخنان مدیرکل بهزیستی هرمزگان تصریح کرد: برای پیشگیری و تشخیص زودرس آمبلیوپی، سنین طلایی وجود دارد که آن هم زیر ۵ سالگی است .و در صورتی که اشکال دید کودک قبل از پنج سالگی تشخیص و درمان شود حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان به موقع بینایی کامل به چشم کودک باز می گردد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت : در سال جاری با توجه به همه گیری کووید ۱۹ در سطح کشور و همچنین استان و به تبع آن شهرستان بندرعباس، برنامه های پیشگیرانه و ارتقا سلامت و از جمله برنامه کشوری از تنبلی چشم را متاثر نموده است .

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم ودر پیش گرفتن راهکارهایی تازه که بتوان احتمال مخاطراتی که سلامت کودکان ، والدین و دست اندرکاران برنامه را تهدید می کند به صفر نزدیک نموده تغییرات عمده ای در برنامه داده شده و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی این طرح اجرا می شود ، خاطر نشان کرد: به حدالاقل رساندن تماس فرد غربالگر با کودک و نیز کاهش زمان غربال با استفاده از دستگاه مراجعه یکی از والدین به همراه کودک استفاده کودک و والد همراه از ماسک ،از جمله این تمهیدات می باشد.
شایان ذکر است والدین قبل از مراجعه به پایگاههای سنجش غربالگری  بینایی سنجی کودکان خود باید جهت خودارزیابی از سلامت خود اطمینان حاصل نمایند در صورت داشتن علائم از مراجعه به پایگاههای سنجش غربالگری بینایی سنجی کودکان خود خودداری نمایند و حتی در صورت ابتلا پس از طی دوران قرنطینه و بهبودی کامل پس از یک ماه مراجعه نمایند.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس اذعان داشت : هدف اصلی برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم کشف به هنگام کودکانی است که در ظاهر سالم به نظر می رسند ، اما امکان دارد به دلیل نابرابری خطای انکساری چشم ها در خطر تنبلی چشم باشند. 

رییس بهزیستی بندرعباس گفت : خانواده ها می توانند با در دست داشتن شناسنامه کودک خود البته یکی از والدین به همراه کودک به  پایگاه ثابت این شهرستان در محل اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس مراجعه نمایند و نسبت به انجام سنجش بینایی کودک خود اقدام نمایند. 
گفتنی است تعرفه در بخش دولتی جهت انجام برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳۳۰۰۰ ریال و در بخش غیر دولتی ۶۸۰۰۰ ریال می باشد.