اجازه صید ترال نمی‌دهیم
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 20، 1402 - 06:19


علی ستاری-

معاون رییس جمهور در آیین افتتاح پروژه های زیست محیطی عنوان کرد: در بهره برداری از دریا اولویت با بومی هاست.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، استان هرمزگان امروز میزبان یک رویداد ملی بود و با حضور دکتر سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، بیش از ۱۰۰ پروژه محیط‌زیستی به میزبانی پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس، همزمان در نوزده استان کشور به افتتاح و بهره‌برداری رسید.
در این آیین مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، محمد آشوری تازیانی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی و صنایع حضور داشتند و به صورت رسمی ۱۰۲ پروژه‌ زیست محیطی در ۱۹ استان افتتاح شد.
دکتر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، با عرض سلام و درود به روح بلند امام خمینی(ره) و تبریک ایام آغاز دوران زعامت حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهارداشت: عظمتی که امروز در ایران اسلامی شاهد آن هستیم حاصل خون‌های پاکی است که برای دفاع از حریم نظام و اسلام در این سرزمین نثار شده است و جا دارد گرامی بداریم یاد و خاطره‌ی شهدای محیط‌بان را که زحمات وافری داشته‌اند و با بذل جان خود اکوسیستم طبیعی را برای ما به امانت گذاشته‌اند .
وی افزود: از اینکه استان هرمزگان به عنوان میزبان افتتاح پروژه‌های زیست محیطی انتخاب شد جای شکرگذاری به درگاه خداوند سبحان دارد و همانطور که می‌دانید هرمزگان تلفیقی از تلاش و محیط زیست است و اقتصاد دریا محور یکی مولفه‌های اصلی هرمزگان است که در کنار دریا صنایع بزرگی در حال شکل‌گیری است.
معاون رئیس جمهور، تاکید‌کرد: استان هرمزگان هم اکوسیستم دریا دارد و هم اکوسیستم خشکی از این رو محیط‌زیست این استان بسیار دارای اهمیت است و این اهمیت را باید در عمل نشان داد، به تعبیر مقام معظم رهبری " محیط زیست " یک مسئله‌ی حاشیه‌ای نیست بلکه یک مسئله درجه یک به شمار می‌آید و غفلت‌ها از این موضوع موجب شده است که امروز به عنوان یک مسئله برای کل جهان مطرح باشد و ایران اسلامی با توجه به اینکه  در مرز آستان‌ها قرار دارد از این حیث با مشکلاتی روبرو شده است از این رو گاهی اوقات  احساس می‌کنیم که پایداری محیط زیست در کشور  به هم خورده لذا نیاز است دولتمردان در تمام سطوح به آن توجه ویژه داشته باشند.
سلاجقه بیان کرد: رهبری در دیدار با مسئولان، اقتصاد را مسئله اول کشور دانستند و رشد تولید و مهار تورم را نیز به عنوان شعار سال مطرح کردند و در این راستا اولویت کار ما این است که در کنار اقتصاد مسائل محیط زیست را نیز پیش‌ ببریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، ادامه داد: پروژه‌هایی که بهره‌برداری می‌رسد اعم از تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، ایستگاه‌های پایش جهت تقویت مدل‌های حکمرانی محيط زيست، مراکز قرنطینه حیات وحش برای تامین آرامش گونه‌های جانوری و ایجاد جاده‌ها برای جلوگیری از انقطاع اکوسیستمی با مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی خواهد بود.
وی تصریح کرد: ریاست محترم جمهور در جلسه هیات دولت بحث توسعه توامان محیط زیست و صنعت را مطرح کردند و به عنوان یک حکم از مجموعه کشور اعم از وزارتخانه‌ها و سازمان محیطخواستند که جمع بین توسعه و محیط‌زیست را محقق کنند، بر همین اساس طبق میثاق دولت سیزدهم هیچ طرحی در کشور بدون مجوزات زیست محیطی کلنگ نخواهد خورد.
سلاجقه اظهارداشت: سازمان محیط‌زیست کشور مکلف است که بن بست‌ها را از بین ببرد و امروز حفاظتِ صرف برای ما معنا ندارد ما وقتی می‌توانیم هنرنمایی کنیم که توسعه را در کنار محیط‌زیست داشته باشیم و بر همین اساس ما ضوابط را تعریف می‌کنیم تا توسعه بر اساس آن ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد؛ امروز محیط‌زیست در جهان ناپایدار است و به همین اساس به دنبال کلید‌واژه‌هایی چون حفظ محیط‌زیست است اما گاها برخی الزامات را برای کشوری چون ایران تحمیل می‌کند اما ما هم به دنبال تولید کلیدواژه‌هایی برای دنیا هستیم، قرار نیست همیشه دنیا برای ما سیاست تعریف کند، دین ما در بحث محیط‌زیست بسیار مترقی است بنابراین ما می‌توانیم برای کشورهای دیگر خط‌کشی‌هایی منطبق بر واقعیت‌ها تعریف کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، ادامه داد: تغییرات اقلیم و عوامل انسانی مشکلاتی برای محیط‌زیست ایجاد کرده است و با وجود اینکه دیر شده است سازمان محیط‌زیست لایحه تغییر اقلیم را تدوین کرده است تا تمام ظرفیت‌های کشور را برای مقابله با تغییر اقلیم بسیج کند، این لایحه در حال ارائه شدن به دولت است و اگر قانون شود و ابلاغ شود دستگاه‌های اجرایی مکلف هستید در راستای سازگاری به محیط‌زیست به وظایف خود عمل کنند.
سلاجقه، ابرازداشت: امروز ما به عنوان مستاجرین دریا حتما بایستی حرمت ساکنین را رعایت کنیم و نسبت به آنچه که در دریاها هستند حرمت نگه‌داریم، ساکنین دریا بعضی اوقات قیمت بسیار بالایی دارند و سرمایه‌های بسیار عظیمی هستند از این رو باید نسبت به مجموعه‌های عظیم دریایی، اجاره‌ی خود را به عنوان مستاجر پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: با آنچه در کشور در حال اتفاق است، تبدیل به یک فرهنگ شده تا پساب‌ها به عنوان آلاینده‌ها مطرح نشوند و دوباره استفاده شوند و آب به عنوان یک کالای اساسی شناخته و نقش خودش را در توسعه ایفا می‌کند.
معاون رئیس جمهور، عنوان‌کرد: در بحث آلایندگی‌ها. محیط‌زیست نیاز به داده‌های متقن دارد که افتتاح مراکز پایش آلودگی موجب می‌شود بتوانیم آلایندگی‌ها را پهنه بندی کنیم و عوارض آلایندگی را برای رفع عارضه استفاده کنیم تا آلایندگی از بین برود.
علیرضا جعفرپور بروجنی مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نیز در این آیین اظهارداشت: در سال ۲۰۰۶ واژه شادی محیط‌زیستی وارد ادبیات محیط‌زیست شد و اینگونه القا شد که انسان در کنار محیط می‌تواند به شادی برسد، هر سیستمی یک کوکی دارد و کوک ما انسان‌ها، آدمیت است که طی آن باید آدم‌گونه رفتار کرد.
وی افزود: اگر ما مسئولیت هر رفتاری که در کره‌ی زمین انجام می‌دهیم را بپذیریم رفتاری آدم وار از خود نشان داده‌ایم و جلوی شکستگی‌ها در عالم را خواهیم گرفت.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، ادامه داد: نفت ستاره با حدود ۲۰ درصد ظرفیت پالایشی کشور ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند که بنزین یورو ۵ است و از لحاظ سولفور حتی استاندارد بالاتری از یورو ۵ داریم.
وی ادامه داد: این پالایشگاه برای کشور حیاتی است و در اقدامی که از سال گذشته آغاز کردیم یک واحد تصفیه دیزل را آماده راه‌اندازی کردیم که به صورت آزمایشی وارد مدار شده و بخشی از گازوئیل را نیز یورو ۵ خواهیم کرد که از لحاظ گوگرد زیر حد استاندارد است.
جعفرپور بیان کرد: حدود ۱۵ تن در ساعت گاز هیدروژن داریم و بنا‌داریم بر اساس آن یک واحد تولید آمونیاک را احداث کنیم و ۵۰۰ هزار تن آمونیاک و کودهای فسفاته را تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، تصریح‌کرد: هیچ‌کسی به دنبال این نیست که بدون مجوز کاری را شروع کند، و در اصفهان طرحی داشتیم که گوگرد گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان را بگیریم و به صورت تصفیه شده تحویل مردم دهیم اما به دلیل موانع زیست محیطی ۲۰ سال طول کشید در حالی فی‌ذات یک طرح زیست محیطی بود از این رو در بحث مجوزات محیط‌زیستی باید چابک‌تر عمل شود.
مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این آیین، گفت: ستاره خلیج‌فارس به دلیل تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت، دارای اهمیت است و سوخت تولیدی آن به عنوان سوختی پاک در همه جای کشور توزیع می‌شود و از طرفی هرمزگان با اقلیم خاص یکی از بزرگترین ژیوپارک‌های بزرگ دنیا است.
وی افزود: اگر ما به دنبال توسعه هستیم باید ارتباط انسان و محیط‌زیست را با توسعه مشخص کنیم تا به محیط‌زیستی پایدار دست پیدا کنیم که البته برقراری این ارتباط بسیار کار سختی است.
استاندار هرمزگان، عنوان‌کرد: ما تعصبی به درست روی خلیج‌فارس داریم و چراغ ما در این خانه می‌سوزد از این رو اساسا وظیفه هر نسل این است که ایرانی آبادتر را تحویل نسل بعدی بدهد و اگر قرار باشد برای خودمان جایگاهی در تاریخ ایران متصور باشیم باید کشوری آبادتر را تحویل نسل بعدی دهیم‌
وی ادامه داد: همانطور که بر نام خلیج‌فارس تعصب داریم باید بر خود خلیج‌فارس نیز تعصب داشته باشیم و اساسا باید خلیج‌فارسی وجود داشته باشد تا روی آن تعصب داشته باشیم بر همین اساس خواهش داریم با توجه به مرکزیت هرمزگان در برداشت آب و شیرین‌سازی تعرفه‌ای برای استان معین شود و این اعتبار به استان تخصیص یابد تا بتوانیم کار بزرگی را برای استان رقم بزنیم.
دوستی عنوان‌کرد: در بحث عوارض آلایندگی اختلافاتی با بوشهر داریم و خواهش داریم در این حوزه به ما کمک کنید، عوارض آلایندگی باید به استان‌هایی اختصاص یابد که درگیر آلایندگی هستند و قرار نیست کشور درآمدی در این حوزه داشته باشد و خواهش داریم در خصوص پایش اکوسیستم دریاها و سواحل ، هرمزگان را به عنوان مرکز پایش تعریف کنید و پژوهشگاه‌های مرجع و دانشگاه‌های مرجع را آمادگی داریم با شما همکاری داشته باشیم.