علی ستاری -
مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان :از روز 31خرداد ماه تا امروز تعداد مراجعین مسمومیت با الکل متانول به 25 نفر رسیده که 20 نفر در حاجی آباد و پنج نفر از این افراد در بندرعباس بوده اند.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه، دین مبین و مقدس اسلام به عنوان آخرین دین عرضه شده توسط خداوند سبحان، در برگیرندهی تمام تعالیم موردنیاز بشر برای سعادت و رستگاری است و اگر کسی بتواند تمام دستورات این دین روشنیبخش را به درستی عملیاتی کند خواهد توانست محدودیتهای عالم مادی را بشکند و خود را حتی از خط قرمزهای زمان و مکان عبور دهد چرا که انسان دارای بعدی به غیر این جسم است که داریم میبینیم و اصالت این جسم با روحانیت تعیین میشود همان بعدی قطعا تجربه سفر در لامکان را برای همه ما در خواب مهیا کرده است و ما را به مکانهایی برده است که جسمممان امکان دسترسی به آن در لحظهی مذکور را نداشته، بنابراین برای خالق حکیم انسان کاری ندارد ظرفیتی را که در خواب و در قالب رویای صادقه بروز و ظهور میدهد را در بیداری هم به ید مالکیت انسان بسپارد، اما دسترسی به این حداقلها و حداکثرها در ظرفیت آدمی نیاز به رعایت نکات و اصول دارد که خداوند برای آدمی قرار داده است، به قول یکی از رفقا، وقتی شخصی یک تلویزیون میسازد و در بازار عرضه میکند برای آن کاتالوگی طراحی میکند که بایدها و نبایدها را در آن قرار داده است بنابراین چه طور ممکن است مخلوقی پیچیده و عظیم چون انسان طراحی، آفرینش و راهی عالم شود اما خداوند کاتالوگی برای آن قرار نداده باشد و بایدها و نبایدهای آن را مشخص نکرده باشد، خداوند در قرآن کریم و دستورات و احکام الهی که برگرفته است کتاب مبین خداوند است در واقع کاتالوگ آدمی را روشن کرده است و ابعاد مختلف انسان، ظرفیتها و باید و نبایدها را برای آدمی تبیین کرده است ، شریعت گرانقدر اسلامی، « نبایدهایی « که انسانها باید از آنها پرهیز و خودداری کنند را تحت عنوان محرمات تعریف کرده است، محرمات جمع واژه « حرام « است که اصطلاحی در فقه اسلامی به شمار میآید که برای اعمالی استعمال میشود که ترک آنها از مردم خواسته شده و انجام آنها مستوجب عقاب و عذاب خواهد بود.
بر اساس دیدگاه علمای شیعه در مورد تبعیت احکام از مصالح و مفاسد، هر کاری که انجامش مفسده برای عموم افراد دارد و آن مفسده بهاندازهای است که اجتناب از آن ناگزیر است، حکم آن کار، حرمت است حتی اگر انجام آن کار برای افراد خاصی داشته باشد.
برخی براین باورند که معیار حرام بودن محرمات در اسلام فقط ضرر جسمی نیست بلکه بالاتر از ضرر جسمانی ضرر روحی است. به عنوان نمونه معیار حرمت در خوردنیهای حرام مانند گوشت برخی حیوانات میتواند انتقال خواصّ معنوی آنها باشد که به خورنده منتقل میگردد.
یکی از حرامهایی که خداوند، رسول گرامی اسلام(ص)، ائمه طاهرین علیهم السلام، علما و فقهای شیعه بر پرهیز از آن تاکید دارند، « شرب خمر « است؛
مفسران، چهار آیه قرآن را مربوط به حکم تحریم شراب دانستهاند: اولین آیه ، آیهی آیه ۶۷ سوره نحل است که خداوند در آن میفرماید: و من ثمرات النخیل و الاعناب تتخذون منه سکرا و رزقا حسنا ان فی ذلک لآیة لقوم یعقلون؛ «و از میوههای درختان نخل و انگور مسکرات (ناپاک) و روزی خوب و پاکیزه میگیرید در این روشنی است برای جمعیتی که اندیشه میکنند»
در دومین آیه ۴۳ سوره نسا خداوند تاکید دارد: یا ایها الذین آمنوا لا تقربوا الصلاة و انتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون و لا جنبا الا عابری سبیل حتی تغتسلوا و ان کنتم مرضی او علی سفر او جاء احد منکم من الغائط او لامستم النساء فلم تجدوا ماء فتیمموا صعیدا طیبا فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم ان الله کان عفوا غفورا؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید در حالی که مست هستید به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه میگوئید و همچنین هنگامی که جنب هستید، مگر اینکه مسافر باشید، تا غسل کنید، و اگر بیمارید یا مسافر و یا قضای حاجت کردهاید و یا با زنان آمیزش جنسی داشتهاید و در این حال آب (برای وضو و غسل) نیابید با خاک پاکی تیمم کنید، به این طریق که صورتها و دستها را با آن مسح کنید، خداوند بخشنده و آمرزنده است».
و در سومین آیه خداوند میفرماید: یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما و یسئلونک ما ذا ینفقون قل العفو کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون؛ «درباره شراب و قمار از تو سؤال میکنند، بگو: در آنها گناه و زیان بزرگی است، و منافعی (از نظر مادی) برای مردم در بر دارد، (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است. و از تو میپرسند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: از ما زاد نیازمندی خود. این چنین خداوند آیات را برای شما روشن میسازد، شاید اندیشه کنید!»
همچنین آیه ۹۰ سوره مائده تاکید دارد، یا ایها الذین آمنوا انما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛ «ای کسانی که ایمان آوردهاید شراب و قمار و بتها و از لام (که یک نوع بخت آزمایی بوده) پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دوری کنید تا رستگار شوید»
با توجه به آیات بالا و تاکیداتی خداوند متعال برای پرهیز از شرب خمر دارند کاملا مشهود است که این پدیده در تضاد با آموزههای ساختاری آدمی است بر همین اساس است که شرب خمر به عنوان عاملی آسیبزا به نرم افزار آدمی در دین مبین اسلام حرام اعلام شده است اما به هر صورت با وجود تمام منعیاتی که در این حوزه وجود دارد برخی از سر لجاجت یا علاقه اصرار دارند شرب خمر انجام دهند که تبعات آن نیز کاملا مشهود است. برای یافتن بخشی از تبعات شرب خمر کافی است به زندان بندرعباس و بند کسانی که مرتکب قتل شدهاند مراجعه کنید؛ مست بودن و نداشتن حالت عادی یکی از علل مشهود در قتلهای انجام شده است. البته یکی دیگر از تبعات منفی شرب خمر و مصرف الکل نیز که در چند سال گذشته خود را نشان داده است، مسمومیتهای ناشی از مصرف الکلهای تقلبی بوده است که در سالهای گذشته تلفات بالایی در کشور داشته است و تقریبا در یکی دو سال گذشته استانهای جنوبی چون هرمزگان و فارس تلفات بالایی در مصرف الکلهای تقلبی داشتند.
امسال موضوع مسمومیتهای ناشی از مصرف الکل متانول از استان البرز شروع شد اما چند روزی است که دامنه آن به استان هرمزگان نیز کشیده شده است و با وجود اینکه در همان روزهای ابتدایی طرح شدن موضوع دادگستری هرمزگان و پلیس خبر از دستگیری توزیع کنندگان داده بود، دانشگاه علوم پزشکی برای دومین بار و به صورت کلی سومین بار آمار افزایشی از این موضوع اعلام کرده است.
افزایش شمار مسمومین الکی در حاجی آباد به 25 نفر
دکتر محمود حسین پور در این باره گفت: از روز 31خرداد ماه تا اکنون تعداد مراجعین مسمومیت با الکل متانول به 25 نفر رسیده که 20 نفر در حاجی آباد و پنج نفر از این افراد در بندرعباس بوده اند.
حسین پور با اشاره به اینکه رده سنین این افراد16 تا 65 ساله است افزود: در حال حاضر ۱۳ نفر بعد از دریافت خدمات درمانی اولیه و رفع علائم خطر، ترخیص شده و ۱۱ نفر همچنان بستری هستند که حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
دکتر حسین پور در خاتمه با اشاره به اینکه مصرف الکل آن هم الکل متانول میتواند عوارض جبران ناپذیری بر ارگان های بدن بگذارد و در پاره ای از موارد منجر به فوت گردد، از مردم شریف استان خواست که با آموزش صحیح در خصوص عوارض جبران ناپذیر مصرف الکل خصوصا الکل دست ساز، از سلامت خانواده ، فرزندان و هم نوعان خود محافظت نمایند.