آغاز ساخت دومین مرکز اقتصادی کشور همزمان با سفر ریاست جمهوری
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 31، 1402 - 11:05


سهیلا دهقانی-

حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در نشست خبری مشترک با اهالی رسانه که در سالن جلسات این اداره برگزار گردید ضمن گرامیداشت و تبریک روز خبرنگار به جامعه خبری استان، تصریح کرد: خبرنگاران در تشریح و اطلاع رسانی مجاهدت های مجموعه بنادر به مردم کشورمان بسیار نقش دارند.
به گزارش  اختصاصی دریای اندیشه ؛وی ضمن یادآوری تعدد افتتاح پروژه های بزرگ از آغاز دولت تا کنون، ادامه داد: از جمله این طرح ها می توان به آماده سازی و افتتاح بندر خمیر در مدت زمانی دو ماهه با عملکرد یک میلیون و 300 هزار تنی  و با هدف کاهش هزینه صادرات مواد معدنی اشاره کرد که اکنون این بندر به یکی از بنادر منفعت رسان به ساحل نشینان بومی  مبدل گردیده است.
عباس نژاد با اعلام خبر افتتاح فاز سوم بندر شهید رجایی عنوان کرد: در آینده ای نزدیک با افزایش سرمایه گذاری ها در بحث تجهیزات، این فاز ½ میلیون  TEU به ظرفیت  بندر شهید رجایی افزوده خواهد کرد تا مجموع ظرفیت این بندر را به 5/7میلیون TEU برساند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به اقدامات انجام شده در حوزه حاکمیت و ایمنی بنادر اشاره کرد و افزود: تجهیز و راه اندازی ساختمان مرجع دریایی این بندر به عنوان یکی از مجهزترین و کامل ترین ساختمان های مرجع دریایی کشور از جمله این اقدامات است که نقش مهمی در توسعه نظارت بر آبراه های تحت حاکمیت و بنادر در راستای ایمنی، حفظ محیط زیست و امنیت دریایی داشته است.
وی ضمن اعلام خبر اجرای برنامه های تحول زا در استان ظرف چند ماه آینده، اظهار کرد: پس از توافقات سه جانبه فی ما بین وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و استانداری هرمزگان در خصوص توسعه بندرنخل ناخدا، بندر شهید حقانی و هرمز روند این عملیات آغاز و پیشرفت خوبی داشته است و انتظار می رود تا سفر ریاست جمهوری کلنگ سرمایه گذاری توسعه روساخت این سه پروژه به زمین بخورد که تکمیل این طرح تحول عظیمی برای شهر بندرعباس در بحث زیبا سازی، رونق گردشگری، مسافرت دریایی و اقتصادی به ارمغان خواهد آورد.
عباس نژاد از تصویت طرح توسعه بندر شهید رجایی در هیات عامل این اداره خبر داد و اضافه کرد: هماهنگی های این طرح با استانداری انجام شده است و در آینده ای نزدیک با شروع زیر ساخت و آغاز همزمان روسازی که این کلنگ این پروژه نیز در سفر ریاست جمهوری به زمین خواهد خورد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از بندر سیریک با عنوان یکی از بنادر تاثیر گذار در معیشت شرق نشینان استان نام برد و اضافه کرد: تلاش زیادی برای تکمیل این طرح بندری در سال های اخیر انجام شد که با انتقال تجهیزات و تسریع در ساخت راه های دسترسی، قول بهره برداری کامل از این بندر در سفر ریاست جمهوری رقم را به مردم این منطقه خواهیم داد.
وی در خصوص افتتاح بندر ابوموسی همزمان با حضور ریاست جمهوری در استان اظهار امیدواری کرد و افزود: با توجه به نیاز جزیره ابوموسی به توسعه و پیشرفت ، نیاز به اتصال به سرزمین اصلی، فراهم آوردن رفاه حال مردم ساکن  در این جزیره و بهبود اقتصاد و معیشت در این منطقه، همکاران ما به صورت جهادی در حال فعالیت برای تکمیل هستند که این بندر کامل که شامل برج مراقبت، سالن مسافربری و ... است به عنوان یکی  از پروژه های بزرگ بندری استان محسوب می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در پاسخ به  پرسش خبرنگاران در خصوص علت عدم پیشرفت بندر شهید رجایی به نسبت بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس خاطر نشان کرد: بندر شهید رجایی پیش از انقلاب با زیر ساخت ابتدایی و یک حوضچه فعالیت خود را آغاز کرد که اکنون ما با پیشرفت های فیزیکی به یک بندر  با 2400 هکتار اراضی در حال افزایش به بیش از 5000 هکتار و سه حوضچه که در حال تعمیم نیز می باشد رسیده ایم که ظرفیت 145 میلیون تن را داراست اما ما نوک تحریم های اقتصادی قرار داریم و با این وجود نیز ما از لحاظ توسعه طرح های فیزیکی روند خود را با قدرت ادامه دادیم از این رو باید توسعه را به تناسب رشد و شرایط در نظر گرفت.
عباس نژاد به مجتمع بندری مکران  با 1800 هکتار اراضی به عنوان بزرگترین مرکز اقتصادی کشور بعد از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: این پروژه پیرو سیاست های نظام و رهبر انقلاب مبنی بر رفتن به سمت اقتصاد دریاپایه و توسعه مکران طرح ریزی شد و با اختصاص زمین و آماده سازی های اولیه امیدواریم آغاز مراحل اجرایی آن همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان صورت پذیرد.
در ادامه این نشست حسین سعیدی، ناظر گمرکات هرمزگان نیز ضمن گرامیداشت و تبریک روز خبرنگاران  از این قشر  به عنوان عهده داران نهضت اطلاع رسانی یاد کرد و افزود: این روز هیچگاه از اذهان ما فراموش نخواهد شد.
وی گمرگات حوزه نظارت استان هرمزگان را شامل 5 اداره کل و 26 دفترخانه گمرکی دانست و افزود: اداره کل گمرک شهید رجایی و باهنر به عنوان 2 اداره کل شهر بندرعباس محسوب می شوند و باقی موارد در سطح استان می باشند.
سعیدی از اختصاص کد گمرکی به گمرگ سیریک  خبر داد و افزود: پیش از این فقط رویه ملوانی در این گمرک وجود داشت که با اختصاص این کد رویه برای اظهار کالا بازرگانان فراهم گردید.
ناظر گمرکات استان به مشکلات پیرامون گمرک منطقه ویژه انرژی بر پارسیان اشاره کرد و ادامه داد: رویه اطهار کالاهای ای منطقه در گمرک بندر لنگه صورت میگرفت که با اختصاص کد اختصاصی به گمرک منطقه ویژه مراحل گمرگی به صورت کامل در همین منطقه انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: شهرستان خمیر ظرفیت خوبی در بحث صنایع معدنی داراست که فعالان این عرصه پیش از این مجبور به انجام رویه های گمرکی در گمرگ شهید رجایی و باهنر بودند که این مشکل با احداث اسکله توسط سازمان بنادر و استقرار گمرک این مشکل مرتفع شد. سعیدی از افزودن رویه پیله وری به گمرک های سیریک و تیاب خبر داد و اضافه کرد: این اتفاق خوب که مردم این منطقه را از مزایای پیله وری بهره مند می کند با همکاری  سازمان صمت و چند سازمان دیگر صورت پذیرفت.
ناظر گمرکات استان به روند تسهیل گری این اداره در خصوص پرونده های مربوط به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود:  اگر شرکت های تولیدی توانایی پرداخت حقوق ورودی گمرک را نداشته باشند می توانند با ارائه ضمانتنامه گمرگی کالا را ترخیص و پس از یک سال حقوق را پرداخت نمایند.
وی در خصوص پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص گمرک گچین، خاطرنشان کرد: در کارگروه مرزهای مجاز آبی کشور مرکب از 8 وزارتخانه و به دبیری وزارت کشور به صورت سالیانه مرزها بازخوانی، به روز و تعیین میشوند و گمرکات باید در مرزهای رسمی تعریف شده مستقر باشند منطقه گچین هنوز توسط این کارگروه به عنوان مرز رسمی شناخته نشده است و حضور ما منع قانونی دارد.