احتمال بحرانی شدن هرمزگان با ساده انگاری ها
  • اجتماعی

  • بهمن 11، 1400 - 05:13


با توجه به اینکه پیک پنجم کرونا رو با از دست دادن ۲ هزار ‌و ۴۷۰ نفر در هرمزگان پشت سر گذاشته ایم ، آنچه حائز اهمیت است استفاده از تجربیات قبلی و تصمیم گیری فوری مسئولین استان برا حفظ جان مردم  در پیک ششم است.

مرتضی سلیمانی

به گزارش روزنامه دریای اندیشه؛روند ابتلا و فوتی کرونا در کشور، طی روزهای گذشته صعودی بوده و در همین حال حضور حداکثری کارمندان  در ادارات ،بازگشایی قهوه خانه ها ،تجمع مردم در سواحل با کمترین رعایت موازین بهداشتی نگرانی بحرانی شدن انتشار کرونا را دو چندان کرده است.

گرچه بارها متخصصان برای شیوع اومیکرون هشدار داده بودند اما دولت به محض بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا تمام محدودیت ها را برداشت و  از طرفی میزان رعایت پیشگیری و مقابله با این بیماری توسط مردم نیز به شدت کاهش یافت .

حال که دوباره سرو کله سویه جدید کرونا پیدا شده و به سرعت در حال مبتلا کردن مردم کشورمان است  هیچگونه تصمیمی در خصوص ایجاد محدودیت ها  در استان هرمزگان انجام نشده است.

  زنگ خطر شروع موج جدید کرونا در کشور به صدا درآمده و با این حال حجم زیادی از مسافرت ها به استان هرمزگان  شروع شده و دوباره ماجرای برپایی چادرها در پارک های بندرعباس در حال تکرار است و شهروندان نگران  بحرانی شدن وضعیت کرونا ،کمبود تخت و احداث مجدد بیمارستان های صحرایی هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان می گوید: در۲۴ ساعت گذشته کرونا جان یک نفر را گرفت و آمار فوتی های این بیماری در استان به۲۴۷۰ نفر رسید ، با بستری شدن ۶۱ نفر دیگر شمار کل بستری‌های کرونا در استان به ۱۹۳ نفر رسید .

 اکنون ۲۴  نفر در بخش مراقبت‌های ویژه  (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۵ نفر از آن‌ها وخیم است.

در جدید ترین بروز رسانی رنگ‌بندی کرونایی کشور از سوی وزارت بهداشت، متأسفانه هرمزگان در مسیر شتابی بحرانی شدن کرونا حرکت می‌کند.

بندرعباس، جاسک، پارسیان، بستک، بندرلنگه و کیش در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته‌اند.

میناب، رودان، قشم، حاجی آباد، سیریک، بندرخمیر، بشاگرد، ابوموسی و هرمز نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

این در حالی است که تا هفته گذشته همه شهرهای هرمزگان در وضعیت آبی قرار داشتند اما متأثر از سویه‌های جدید کرونا بخصوص اومیکرون اکنون وضعیت استان هرمزگان به سمت بحرانی شدن است.

تجمع  مردم در بازارهای ،پارک ها و کافه ها در قشری که ممکن است خیلی هم واکسن نزده باشند، محیط بسیار مناسبی به وجود می‌آورد که ویروس بین آنها بچرخد و همین موضوع می‌تواند باعث به وجود آمدن گونه‌های ژنتیکی جدید هم بشود. این مساله از نظر تئوریک کاملاً مورد قبول است و محتمل است که این اتفاق به صورت بحرانی شدیدتر از پیک های قبلی کرونا رخ بدهد.

با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت کشور ، هنوز تصمیم قطعی از سوی ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان هرمزگان گرفته نشده و  باز هم بحث بر سر اینکه چنین اقدامی می‌تواند ریسک بالا رفتن شمار مبتلایان به کرونا را داشته باشد وجود دارد.

 آنچه مسئولان استان هرمزگان نسبت به جلوگیری از شیوع بیشتر سویه اومیکرون گوش زد می کنند ، واکسیناسیون و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان می گوید: در مناطق روستایی که تراکم جمعیت دانش آموزی در مدارس پایین است، با تصمیم فرمانداران و ستاد مديريت بیماری کرونا در شهرستان ها، کلاس ها می توانند به صورت حضوری دایر باشند.

رئوفی خاطرنشان کرد: با توجه به پوشش مناسب واکسیناسیون در سطح کشور و استان هرمزگان، تعطیلی عمومی و محدودیت های شدید در دستور کار نیست.

وی افزود: استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ويژه در ادارات، اماکن عمومی، صنوف و فروشگاه های بزرگ ضروری است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان در همین خصوص گفت: برگزاری هرگونه جلسه در دستگاه های اجرایی با حداکثر ۳۰ نفر و در مدت زمان حداکثر ۹۰ دقیقه در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برای کاهش میزان عوارض و آسیب های سویه اومیکرون کرونا، تزریق دوز سوم واکسن بسیار مهم، حیاتی و ضروری است.

رئوفی افزود: با توجه به واکسیناسیون ۸۵ درصدی بازاریان، تعطیلی بازار در دستور کار قرار ندارد، اما رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی و تهویه مناسب در صنوف بسیار ضروری است.

گسترش سویه اومیکرون در کشورهای پیشرفته علی رغم واکسیناسیون همگانی نیز معضلاتی را بوجود آورده و انتظار می رود قبل از بحرانی تر شدن وضعیت این بیماری در استان هرمزگان ، با توجه به تجربه های قبلی ، محدودیت هایی اعمال شده تا مدیریت بیماری از کنترل خارج نشود.