اقتصاد دریا محورراه رهایی از تله فقر
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 28، 1401 - 04:47


بندرعباس به عنوان دروازه تجارت ایران امروز نیازمند توسعه و تقسیم ثروت بین مردمانش است ،چرا که در سالهای گذشته مدیریت غلط باعث ایجاد شکاف های جبران ناپذیزی در بدنه ی اجتماع شده است.

 

مرتضی سلیمانی

 

به گزارش اختصاصی روزنامه‌ دریای اندیشه ؛ بنادر هرمزگان در چهار دهه گذشته به ويژه در دفاع مقدس كه بنادر خوزستان در تير رس حملات دشمن قرار داشت، نقش مهمی در صادرات و واردات انواع كالا برعهده داشته و در سال های اخير در  توسعه تجهيزات، محوطه سازی و پايانه كانتينری گام های بلندی برداشته است اما این توسعه با  ظرفیت های بالقوه ای که در این منطقه جنوبی وجود دارد کافی نیست.

 مشرف بودن بندرعباس به تنگه هرمز و راه ارتباطی به آبهای بين المللی و كشورهای حوزه خليج فارس و دريای عمان و از سوي ديگر با استان های سيستان و بلوچستان، فارس، كرمان و بوشهر همسايه است كه بالاترين ظرفيت تبادل مرزی و تجاری در بين استان های كشور را به خود اختصاص داده است.

اين استان همه شاخه هاي حمل و نقل «راه زمينی، هوایی، دريايی و ريلی » را در اختيار دارد و بازرگانان می توانند از همه اين ظرفيت ها براي رساندن كالا به بندرهای استان يا جابه جايی بار به سمت ديگر استان ها استفاده كنند.

اگر چه توسعه هرمزگان همیشه در حال ارتقا بوده ولی این پیشرفت زمانی محقق خواهد شد، که ساکنین این سرزمین زر خیز در برکات ،اقتصادی ، مسکن، بهداشت و اشتغال نیز سهیم شوند.

بعد از روی کار آمدن دولت مردمی انتظارات جامعه و افکار عمومی تقسیم عادلانه ثروت و تامین حداقل نیازهای در بین تمام مردم است .

تغییرات مدیریتی همیشه در‌ هر دولتی وجود دارد ، اما انچه برای قشر جوان اهمیت دارد فراهم شدن رفاه همگانی در چهارچوب عدالت محوری و داشتن یک زندگی معمولی و نرمال است ، زندگی که این روزها چهره ی هرمزگان را خلاف توسعه بروز داده و این نابرابری نیازمند تغییر است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سفر خود به هرمزگان پس از شنیدن صحبت های نخبگان به این موضوع اشاره کرد و گفت : توسعه اقتصادی هرمزگان با فقر موجود در این منطقه همخوانی ندارد و مسئولین این استان باید سریعا مشکلات را برطرف و به ریاست جمهوری گزارش دهند.

ریاست جمهوری پیش تر گفته بود ؛برای برطرف کردن مشکلات هرمزگان منتظر تهران نباشید ، بلکه به صورت خودجوش برای حل آنها اقدام کنید.

 اولین برنامه ای که نور امید را در دل مردم جنوب ایجاد کرد ، طرح اقتصاد دریا محور توسط مهدی دوستی استاندار هرمزگان بود ،حال باید دید ، چگونه این ایده به تولید ثروت برای مردم و کشور ختم می شود.

 

 ظرفیت عظیم دریا که امروزه بر مبنای آن اقتصاد دریامحور مطرح شده و همه سعی می‌کنند که به نوعی نقشی در ایجاد این اقتصاد نوپا برای ایران داشته باشند، مزارع پرورش میگو که در یک برهه‌ای تمام تلاش مسئولان منعطف بر آن شد و زمین‌های بسیاری به این بهانه واگذار شد که در خیلی از آن‌ها هیچ اتفاقی نیفتاد و الان نماینده عالی دولت در هرمزگان مجبور است پرونده واگذاری آن‌ها را بیرون بیاورد و مجددا بررسی و سلب صلاحیت کند و انرژی که می‌توانست صرف کار‌های جدید شود باید صرف عدم نظارت در گذشته شود.

تا دیروز صیاد بایستی با شناور به دنبال ماهی در دریا بود و گاه ماهی چندانی به تور نمی آمد و صیادان از نبود ماهی گلایه می کردند که توسط کشتی های بزرگ صید می شود و به صیادان خرده پا نمی رسد، اما صید ماهی در قفس به روش علمی و تضمین شده که صیادان با رهاسازی بچه ماهی در قفس ها در یک دوره خاص ۶تا ۸ماه پس از بالغ شدن ماهیان یکجا برداشت می کنند.

یکی از  راه‌های بازگشت ماهی به چرخه طبیعت ،پرورش ماهی در قفس‌های زیرآبی است که با انجام مطالعات دقیق و فرستادن قفس به محل‌ها و اعماقی از دریا که هیچ مزاحمتی برای سایر امور دریایی و اکوسیستم دریا نداشته باشد انجام می شود و و امیدواریم  در این طرح بدون اشغال کردن بستر و دخل و تصرف در بستر دریا به درآمد برسیم.

مدیریت های اشتباه در سالهای گذشته باعث صدر نشینی میزان فقر در دروازه اقتصادی کشور یعنی هرمزگان شده و نیروی انسانی که مردم این منطقه هستند انتظار زدودن چهره ی فقر از این خطه را دارند و البته طرح های خوبی در این رابطه از سوی مهدی دوستی نماینده عالی دولت  در هرمزگان ارائه شده و امید داریم که با اجرایی شدن ان تغییرات ملموس ان را در زندگی مردم مشاهده کنیم.

كشورهاي شمالی به ويژه آسيای ميانه، در سه دهه اخير به اهميت بنادر هرمزگان پی برده و حتی كشورهای واقع در شرق مانند پاكستان، افغانستان و هند هم از موقعيت بندرهای واقع در اين استان بهره برده اند و به همين علت علاقه مند به سرمايه گذاری در فعاليت های بندری استان هستند.

امید می رود با رونق گرفتن طرح اقتصاد دریا محور شاهد حضور و سرمایه گذاری واقعی و تولید ثروت در بین مردم هرمزگان باشیم و چهره ی استان شاد و اشتغال آفرین برای تمامی جوانانش باشد.