الگوی تمدن اسلامی در سیره علوی
  • فرهنگی

  • اسفند 17، 1398 - 22:12


در سیره امام علی (ع) همه فرقه های اسلامی می توانند از این بزرگوار به عنوان امام مقبول شیعه و سنی در ساخت تمدن سازی نوین اسلامی الگو برداری نمایند. 

به گزارش دریای اندیشه ؛ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان ضمن تبریک ولادت با سعادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) به ملت شریف ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دریای اندیشه خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین جلوه های شخصیتی حضرت علی (ع) نقش آن بزرگوار به عنوان پدر است. 
بعد از شهادت حضرت زهرا (س) در سن 18 سالگی ، فرزندان آن بزرگوار در سنین طفولیت به سر می بردند و به همین دلیل نقش تربیت و مسئولیت فرزندان بطور کامل بدوش پدر خانواده(حضرت علی) بود. ماحصل تربیتی ایشان فرزندان معصومی همچون امام حسن ، امام حسین ، حضرت زینب (س) و از همسر دیگر (ام البنین) فرزندانی همچون حضرت ابوالفضل (ع) ، محمد حنفیه است که هر کدامشان نقش بسزایی را در احیاء تاریخ اسلام ایفاء نمودند. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن کریمی اظهار داشت: یکی دیگر از جلوه های شخصیتی امیر مومنان علی (ع) ساده زیستی و دوری آن بزرگوار از دنیا طلبی و نمونه بارز شخصیتی آن بزرگوار رعایت اخلاق در جامعه و اخلاقمداری است. 

حجت الاسلام کریمی بیان داشت: در این برهه از زمان یکی از نیازهای اساسی کشور (ساده زیستی) است که مدیران و مسئولان باید نسبت به این امر مهم توجه بیشتری داشته باشند. متاسفانه پیرامون برخی مسئولین و مدیران اشرفی گری جا باز کرده ، که این مسئله به نوعی بلای جان و ارزشهای انسانی است.

این مسئول عنوان کرد: این روزها آحاد جامعه در شرایط بحرانی و سخت اقتصادی به سر می برند و از آنجاییکه برخی مدیران برای خود زندگی اشرافی گری درست کرده اند، چگونه می توان از مردم زندگی به شیوه حضرت علی (ع) توقع داشت. 

وی گفت: اگر بخواهیم روزی را به عنوان ( پدر) نام گذاری کنیم (چه روزی بهتر از تولد امیر المومنین علی (ع) میتواند باشد). چه کسی بهتر از آن بزرگوار توانست فرزندانی را تربیت کند که هر کدامشان نقش بزرگی را در تاریخ سازی و تربیت نسل های آینده برعهده داشته و آنها بهترین فرزندان عالم را پرورش دادند. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در ادامه سخنانش تصریح کرد: از نگاه امیر مومنان حضرت علی (ع) امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین و اساسی ترین واجبات الهی است به نحوی که دیگر واجبات و اعمال خیر و خوبی ها با امر به معروف و نهی از منکر اقامه می شود. 

حجت الاسلام و المسلمین کریمی به نقل از سخنان گوهر بار حضرت علی (ع) ابراز داشت: همه اعمال خیر و کارهای خوب اعم از نماز ، خمس، زکات ، مسجد سازی و... تسهیل امر ازدواج و خوبی ها در جامعه و جهاد در راه خدا بزرگترین عمل خیر در برابر امر به معروف و نهی از منکر قطره ای در مقابل دریا است.(بدین معناست که اگر امر به معروف ونهی از منکر در جامعه اقامه نشود همه این خوبی ها در جامعه کم رنگ خواهد شد). بالعکس اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شد و انحرافات در جامعه از بین رفت مردم به سمت خوبیها و نیکی ها می آیند. و جامعه سالم بوجود می آید. 

وی در ادامه یاد آور شد: ما به عنوان اشرف مخلوقات خداوند باید در قدم اول سیره عملی و رفتاری حضرت علی (ع)را در جامعه پیاده سازی کنیم و در این صورت جامعه علوی پدیدار می شود. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان به نقل از سخنان این امام بزرگوار تشریح کرد: در برابر ظالم بایستید و یار مظلومین باشید. در حال حاضرما انسانها چقدر به این روایات عمل می کنیم. با وجود اینکه آن امام بزرگوار تاکید به این فرمایشات را امری مهم قلمدادکرده است. 

حجت الاسلام و المسلمین کریمی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر بزرگترین ظالمان قدرت های استکباری در جهان هستند و مظلومین زیادی در سرتاسر کره زمین ، نیازمند یاری ما هستند. 

این مسئول خاطر نشان کرد: یکی از موثرترین راههای عملی و فرهنگ سازی سیره حضرت علی (ع) در جامعه علاوه بر آشنایی مردم جامعه با سیره عملی آن بزرگوار باید عمل ، رفتار ، مشی ، زندگی و عملکرد مسئولین و مدیران جامعه هم براساس سیره عملی امام علی (ع) باشد.

وی افزود: مدیران جامعه اگر عملکردشان بر اساس تعالیم و آموزه های حضرت علی (ع) باشد. بطور قطع مردم پشتوانه ای محکم برای مسئولان خواهند بود و در این صورت فرهنگ علوی در جامعه نهادینه می شود. 
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان بیان داشت : در روایاتی از حضرت علی (ع) نقل شده است. (مردم به مدیران و مسئولان خویش شبیه ترند تا به پدرانشان). 

حجت الاسلام والمسلمین کریمی ابراز داشت: بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی ، امام علی (ع) موثرترین نقش را در تثبیت تمدن اسلامی برعهده داشتند. 

وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) بینش تمدنی و شخصیتی تمدن ساز داشته است، عنوان کرد: اگر به مولفه های تشکیل یک تمدن نگاهی بیندازیم ، در می یابیم که شخصیت آن بزرگوار همراستا با تاسیس و تثبیت تمدن اسلامی بوده است.

این مسئول در ادامه یاد آور شد: نقش آن بزرگوار در تقویت مولفه های تمدن سازی و فرهنگ اسلامی همچون آزادی عدالت ، اخلاقمداری ، کرامت انسانی و..... است که این امر مهم در سیره و حکومت علی (ع) وجود دارد. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در ادامه سخنانش اضافه کرد: هریک از این معیارها در حکومت ایشان قدم بزرگی در ساخت و تثبیت تمدن اسلامی بوده است که با توجه به این مولفه ها حضرت علی (ع) رویکردی تمدن ساز در حکومت خود داشته است. 

حجت الاسلام و المسلمین کریمی اذعان کرد: نکته مهم در سیره امام علی (ع) این است که همه فرقه های اسلامی می توانند از ایشان به عنوان امام مقبول شیعه و سنی در ساخت تمدن سازی نوین اسلامی الگو برداری نمایند. 

وی تشریح کرد: در این برهه از زمان ما باید به سمت ایجاد یک تمدن نوین اسلامی حرکت کرده و شخصیت امام علی (ع) را که الگوی موفقی برای امت های اسلامی است و آحاد جامعه موظفند از این الگو تبعیت کنند. 

این مسئول اذعان کرد: مهمترین شاخصه های حکومت امام علی (ع) اخلاق مداری (مورد توجه همه امت های اسلامی ) و دومین شاخصه عزت نفس وکرامت انسانی می باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین کریمی در پایان سخنانش افزود: در جامعه ای که انسانها دارای عزت نفس و کرامت انسانی باشند و شخصیت آن ها موردتوجه قرار بگیرد آن جامعه پویا و زنده است. امام علی (ع) به این مسئله توجه عمیق و جدی دارد. 

گزارش فاطمه درویش پور