امام جمعه موقت بندرعباس: انقلاب اسلامی فرهنگ اعتکاف را زنده کرد
  • فرهنگی

  • بهمن 18، 1400 - 07:28


امام جمعه موقت بندرعباس با بیان اینکه اعتکاف عبادتی است که در آن همه عبادات جمع شده‌اند، گفت: انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیاری از فرهنگ‌های دینی از جمله اعتکاف را زنده کرد.

 

به گزارش دریای اندیشه به نقل از ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبر درویشی، دبیر جامعه روحانیت مبارز استان هرمزگان و امام جمعه موقت بندرعباس، صبح امروز، ۱۷ بهمن‌ماه، در نشست ستاد هماهنگی مراسم معنوی اعتکاف استان، اظهار کرد: اعتکاف عبادتی است که در فرهنگ اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: آن‌قدر اعتکاف در اسلام مهم است که خداوند متعال به دو پیامبرش اسماعیل و ابراهیم مأموریت می‌دهد تا خانه خدا را برای اعتکاف آمده کنند و در آیه ۲۵ سوره بقره می‌فرماید: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ؛ و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان، پاک و پاکیزه کنید!».

امام جمعه موقت بندرعباس تصریح کرد: اعتکاف عبادتی است که در آن همه عبادات جمع شده‌اند. فردی که بخواهد معتکف واقعی باشد، باید بدون توجه به مسئله کرونا کلیه پروتکل‌ها را رعایت کند و مستحب مؤکد است که معتکف با معتکف نزدیک به خود حرف نزده و ارتباط برقرار نکند و جای مخصوص برای خود داشته باشد.

درویشی بیان کرد: اگر فرد بخواهد یک معتکف واقعی باشد، خود به خود همه شرایط را لحاظ خواهد کرد و سیاست کلی کشور نیز این است که امسال اعتکاف با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. بسیاری از فرهنگ‌های اسلامی متأسفانه به فراموشی سپرده شده بود و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیاری از فرهنگ‌های دینی از جمله اعتکاف را زنده کرد.

وی عنوان کرد: اکنون که در ایام‌الله دهه فجر قرار داریم باید فرهنگ‌های اسلامی که در طول این ۴۰ سال انقلاب، توسط شهدا و ایثارگران و زحمتکشان این انقلاب زنده شده را ولو با تعداد اندک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حفظ کنیم تا دوباره به فراموشی سپرده نشوند