اسناد زمین در محلات به مردم سریعتر واگذار شود
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 05، 1401 - 09:39


اسناد زمین در محلات به مردم سریعتر واگذار شود
استاندار هرمزگان: دستگاههای متولی نباید در محلات بافت فرسوده به دنبال درامدزایی باشند ، هزینه های دریافتی را کاهش و سرعت صدور اسناد را افزایش دهید


علی ستاری 

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، نشست ستاد بازآفرینی شهری استان هرمزگان با حضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان، معاونین استاندار ، مدیران دستگاه‌های اجرایی و حضور ویدئو کنفرانسی فرمانداران سراسر استان برگزار شد. 
در ابتدای این جلسه گزارشی از اقدامات برنامه راهبردی اقدام مشترک برای ساماندهی و توانمندسازی محلات اسلام آباد و شمیلی‌های بندرعباس ارائه شد.
طبق این گزارش روند افت شهری از چهار مرحله تشکیل می‌شود که افت کالبدی، افت محیطی، افت اقتصادی و افت اجتماعی است و اصلی‌ترین عامل برای کند‌کردن این روند و از بین بردن آن افزایش مشارکت‌های مردمی است. 
در این نشست همچنین راهکارهای احیای تالاب محله اسلام آباد نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
اولویت ستاد بازآفرینی شهری بر روی بازگشایی معابر قرار گیرد 
مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این نشست با تاکید بر لزوم آغاز طرح‌های بازآفرینی شهری در استان اظهارداشت: طرح‌ها زمانی که خیلی بزرگ می‌شوند نمی‌توانیم آن‌ها را سریعا به نتیجه برسانیم لذا در بحث بازآفرینی بایست در امر طراحی کار را جامع ببینیم اما اجرا را به صورت فاز به فاز و مقطعی پیش‌ببریم.
وی افزود: بیشترین گرفتاری ما در حوزه معماری و شهرسازی است چنانچه در تاریخ آمده است که یکی از ریشه‌های اصلی انقلاب فرانسه به علت معماری  بد پاریس بوده است چرا که معماری یکی از ارکانی است که در ایجاد جرم موثر است و مدیریت کردن و مبارزه با جرایم در این کوچه‌های تنگ و بن‌بست برای پلیس نیز کاری دشوار است بر همین مبنا ضرورت دارد ابتدا تمرکز خود را برروی بازگشایی معابر در محلات بگذاریم. 
دوستی بیان‌کرد: برای همراه‌کردن مردم نیاز است که نمونه‌هایی از کارهایی که در حوزه بازآفرینی شهری انجام شده است را به مردم نشان دهید تا باورپذیری در بین آن‌ها نسبت به طرح‌ها افزایش یابد و ما نیز با ظرفیت تسهیلات نهضت ملی مسکن و اعتبارات استانی پای کار خواهیم بود تا این امر تسریع شود. 

سرعت واگذاری اسناد به مردم در محلات افزایش یابد
استاندار هرمزگان با اشاره به واگذاری اسناد محلات به مردم عنوان‌کرد: انتظار  داریم سرعت واگذاری اسناد مالکیت در محلات به مردم افزایش پیدا کند چرا که هدف‌گذاری ما در واگذاری اسناد در  حداقل واگذاری  ۱۵ تا ۲۰ هزار سند در سال است اما با سرعت فعلی این امر محقق نمی‌شود و نهایتا بتوان ۲ تا ۳ هزار سند صادر کرد. 
الزام فرمانداران به آغاز طرح‌های بازآفرینی شهری در شهرستان‌های استان 
مهندس دوستی تاکید‌کرد: همه فرمانداران ملزم هستند در شهرستان خودشان یک محله را انتخاب کنند و  اهداف بازآفرینی خود را تعریف و با هم‌افزایی ظرفیت شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها کار بازآفرینی نیز در دیگر نقاط استان آغاز شود چرا که محدود کردن این طرح به بندرعباس نمی‌تواند به درستی ثمربخش باشد از این رو بایست نقشه راهی برای فرمانداران در نظر بگیریم و حتی  جلسات ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها به صورت هفتگی با حضور استاندار برگزار شود. 
وی ادامه داد: حتما باید یکی از آپشن‌های اصلی انتخاب محلات توسط شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها که برای اجرای طرح‌های بازآفرینی لحاظ شود آپشن وجود مطالعات باشد و بعد از تاییدیه اداره کل مسکن و شهرسازی هر فرمانداری لازم است یک خیابان در آن محله را بازگشایی معبر کند و منابع نیز حتما باید برای آن در نظر گرفته شود و خیلی در این حوزه خساست به خرج داده نشود چرا که این طرح‌ها طرحی است که در کل کشور در حال اجرا است. 
دستگاه‌های اجرایی در محلات بافت فرسوده دنبال کسب درآمد نباشند 
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم توانایی پرداخت اندک هزینه‌های اخذ سند را ندارند از این رو شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی نباید از بافت فرسوده به دنبال درآمدزایی داشته باشند بلکه باید نگاه آن‌ها خدماتی باشد از این رو از شهرداری بندرعباس این درخواست را داریم که هزینه‌های دریافتی از مردم برای صدور سند در محلاتی چون آیت‌الله غفاری را کاهش دهد و سرعت صدور سند را افزایش دهد. 
پیشنهاد استاندار هرمزگان برای حل مشکل تامین مالی واگذاری زمین در محله آیت‌الله غفاری 
استاندار هرمزگان در پایان این نشست پیشنهاد داد برای اینکه مردم محلات بافت فرسوده مشکلات‌مالی‌شان برای تامین مالی تملک زمین‌ به خصوص در کوی آیت‌الله غفاری حل شود، ظرفیت وام نهضت ملی مسکن پای کار بیاید و به اهالی محل تسهیلات اعطا شود با این پیش‌شرط که به هر میزانی که هزینه تملک زمین‌شان می‌شود شهرداری بندرعباس بتواند آن را از مبلغ وام بردارد و قبل از پرداخت وام به مردم این مبلغ کسر شود که قرار شد بررسی‌های کارشناسی اجرای این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان انجام شود و نتیجه اعلام گردد. 
شهرداری بندرعباس آمادگی بازگشایی معابر در محله اسلام آباد و شیر اول را دارد 
مهدی نوبانی شهردار بندرعباس نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته بازگشایی معبر در محله چاهستانی‌ها انجام شده است گفت: برای امسال آمادگی کامل در شهرداری بندرعباس وجود دارد که پروژه‌های بازگشایی معابر را در محلات اسلام‌آباد و شیر اول  همچنین بخش دیگری از محله چاهستانی‌ها را آغاز کند. 
موافقت شهردار بندرعباس با کاهش هزینه واگذاری زمین‌ها در محله آیت‌الله غفاری 
نوبانی با اشاره به درخواست استاندار هرمزگان مبنی بر کاهش دریافتی‌های شهرداری بندرعباس برای واگذاری زمین در محله آیت‌الله غفاری بیان‌کرد: در حال حاضر هر متر زمین در محله آیت‌الله غفاری متری ۳۰۰ هزار تومان برای افراد انجام می‌شود که بسیار مبلغ ناچیزی است چرا که با توجه به اینکه این محله در مجاورت کوی فرهنگیان که یکی از بهترین نقاط شهر است قرار گرفته است قیمت واقعی هر متر زمین در آن بیش از ۲۰ میلیون تومان است.
شهردار بندرعباس با بیان‌اینکه در حال حاضر کار واگذاری اسناد به مردم در حال انجام است گفت: این آمادگی در شهرداری بندرعباس وجود دارد با توجه به درخواست استاندار محترم قیمت هر متراژ واگذاری زمین را تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش دهیم البته منوط به اینکه بحث تامین مالی واگذاری‌ها از طریق وام نهضت ملی مسکن انجام شود.