استحکامات دفاعی جنگ الکترونیک در کشور افزایش یابد
  • اجتماعی

  • آبان 08، 1400 - 05:05


علی ستاری

به گزارش روزنامه دریای اندیشه؛ این روزها شاهد جنگی جدید در فضای بین الملل هستیم جنگی که با یک کلیک می تواند بسیاری از اعمال مباح و یا حتی حیاتی یک جامعه را دچار اخلال کند و خدمات یک کشور را بی ارزش جلوه دهد همچون اتفاقی که این روزها در هک کردن سیستم های سوخت رسانی کشور شاهد بودیم و جالب است بدانیم که در کمتر از ۲۴ ساعت رسانه های روسی اخباری مبنی بر هک ‌شدن سیستم مراکز هسته ای روسیه را منتشر کردند.

جنگ دیجیتال و حملات سایبری امروزه یک جزو جدانشدنی جامعه است و کشورها هم در تلاش تقویت سیستم پدافندی خود در حملات سایبری هستند و هم در صدد یافتن راه های دقیق برای نفوذ به سیستم های کشورهای دیگر و حتی طراحی و ساخت بدافزار ها و ویروس هایی که با آن ها بتوانند به سیستم ها نفوذ و تحت کنترل قرار دهند.

در این گزارش سعی داریم حملات سایبری به چند کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از کشورهای های مهم که هم عامل بسیاری از حملات سایبری است و هم به واسطه رقبایش یکی اهداف اصلی این حملات محسوب می شود ایالات متحده آمریکا است

حمله سایبری به تأسیسات تصفیه آب آشامیدنیِ ایالت فلوریدای آمریکا در ۵ فوریه ۲۰۲۱ اتفاق افتاد، جایی که یک هکر مخرب سعی کرد با استفاده از یک پلتفرم نرم‌افزاریِ دسترسی از راه دور معروف به «Teamviewer»، منبع آب را مسموم کند. این هکر دو بار در ساعت ۸ صبح و همچنین ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر وارد سیستم تصفیه آب شهر «اولدسمار» شد. وی سطح هیدروکسید سدیم و قلیاب را به بیش از ۱۰۰ برابر حد طبیعی خود افزایش داد. هیدروکسید سدیم برای کنترل اسیدیته آب و از بین بردن فلزات از آب آشامیدنی استفاده می‌شود درحالی‌که مسمومیت با قلیاب باعث استفراغ، خونریزی، سوزش و درد می‌شود.

این حمله با هوشیاری کارمندان تصفیه خانه دفع شد و اگر موفقیت آمیز اجرا می شد می توانست آمریکا را با بحرانی جدی روبرو کند.

همچنین در ۳ژانویه تا ۲ مارس ۲۰۲۱ حمله سایبری توسط هکرهای چینی ۹ نهاد دولتی و همچنین بیش از ۶۰ هزار شرکت خصوصی را به‌طور هم‌زمان تحت تأثیر قرار داد

و یا اینکه در ۱۷ مه ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکا مورد حمله باند باج‌افزاری روسی معروف به DarkSide قرار گرفت این حمله سایبری خسارات بزرگی را برای بازار خط لوله نفت و گاز ایالات‌متحده به بار آورد، زیرا «خط لوله کولونیال» روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه گازوئیل، بنزین و سوخت جت را از سواحل جنوبی منتهی به خلیج مکزیک به سواحل شرقی حمل می‌کرد. و مدیر عامل شرکت خط لوله مجبور شد برای جلوگیری از عواقب قابل‌توجه در آینده، ۴.۴ میلیون دلار رمزارز به گروه DarkSide پرداخت کند.

حملات سایبری در آمریکا به حدی جدی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۵ مرداد (۲۷ ژوئیه) در هنگام  بازدید از اداره اطلاعات ملی این کشور هشدار داد که حمله سایبری بزرگ به آمریکا می‌تواند باعث شود که این کشور با "یک قدرت بزرگ" وارد یک "جنگ واقعی" شود.

روسیه با وجود اینکه یکی از کشورهای متهم در بحث حملات سایبری و هکری است خودش نیز از این حملات در امان نیست به عنوان مثال در تیرماه ۱۴۰۰ سامانه ویژه گفت و گوی مستقیم ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با مردم این کشور در هنگام این گفت و گو مورد حمله هکری قرار گرفت و دو هفته بعد سایت وزارت دفاع روسیه با حمله هکرها متوقف شد.

همچنین طبق انتشار خبری ۵ آبان ماه ۱۴۰۰ یعنی یک روز بعد از حمله سایبری به سیستم سوخت رسانی ایران مقامات روسی خبر از حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای روسیه خبر دادند و جالب است بدانید که

طی سه سال گذشته،طبق اعلام دبیر شورای امنیت ملی روسیه  بیش از ۱۱۵۰۰ حمله رایانه‌ای در این منطقه ثبت شده است‌و  امسال نیز  میزان این حملات رشد ۱۵ درصدی داشته است.

اما چین بین این ۲ کشور شاید بیش از بقیه به حملات سایبری متهم باشد؛ چینی ها کشوری بودند که به حمله به مایکروسافت و شرکت های آمریکایی متهم شدند؛ طبق خبری که در ۱۹ مرداد سال جاری منتشر شد یک شرکت بین‌المللی امنیت سایبری از حمله سایبری همزمان و دامنه‌دار از منشأ چین، به شرکت‌ها و سازمان‌های فناوری و بازرگانی در اسرائیل، ایران و عربستان سعودی خبر داده است.

یکی از شگردهایی که هکرهای چینی درحملات سایبری از آن استفاده می کنند شبیه سازی شان به حملات دیگر کشورها است به عنوان‌ مثال این هکرها در یکی از حملاتی که داشتند به اسرائیل از ابزاری استفاده کردند که هکرهای ایرانی به‌کار می‌برند؛ آنها با زبان فارسی و برخی علائم وانمود کردند از ایران هستند.

البته چینی ها هم آمریکا را عامل اصلی حملات سایبری می دانند.

طبق اعلام تیم فنی واکنش اضطراری شبکه رایانه ای ملی چین در سال ۲۰۱۸ چهارده هزار سرور در آمریکا به ویروس تروجان یا بوت نت آلوده شدند که بر سه میلیون و ۳۴۰ هزار رایانه میزبان در چین کنترل دارد و بر اساس گزارش خبرگزاری شینهوآ, تعداد این سرورها با افزایش ۹۰.۸ درصدی مواجه شد.بر اساس این گزارش, سه هزار و ۳۲۵ آی پی ادرس در آمریکا آلوده به ویروس تروجان سه هزار و ۶۰۷ وب سایت چینی را آلوده کردند و این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷, چهل و سه درصد افزایش داشته است.

طبق آخرین رده بندی قدرت های سایبری جهان که در شهریور ماه ۹۹ از سوی مرکز بلفر دانشگاه هاروارد منتشر شده است ایالات متحده آمریکا و چین 2 کشور  برتر جهان در زمینه قدرت سایبری هستند و در جایگاه اول و دوم ایستاده اند و 8 کشور دیگر به ترتیب رده بندی 10 کشور برتر دنیا در قدرت سایبری عبارتند از: بریتانیا، روسیه، هلند، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و استرالیا.

در این رده بندی رژیم اشغالگر قدس در رده یازدهم، ترکیه در ۲۲ و ایران در رده بیست و سوم جهان قرار دارد.

آنچیز که در این برهه از تاریخ جزو ضروریات محسوب می شود این است که رفته رفته جنگ ها و حملات سایبری شکل جدی تری به خود می گیرند و باید استحکامات دفاع سایبری کشور در برابر حملات جنگ الکترونیک افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/