۳۰ بانوی سرپرست خانوار جزیره هنگام گواهی ثبت دائم شناور دریافت کردند
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 30، 1402 - 06:08


 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: برای شناورهای ۳۰ نفر از بانوان دریانورد صیاد جزیره هنگام گواهی ثبت دائم صادر شد.
به گزارش دریای اندیشه ، حسین عباس‌نژاد افزود: این اقدام در راستای هماهنگی صورت گرفته و مجوزهای صادره شیلات استان پس از بررسی‌های فنی شناورهای تحت مالکیت بانوان صیاد توسط کارشناسان بازرسی و ثبت شناورها اداره‌کل بنادر و دریانوردی و موسسات رده‌بندی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به وجود ظرفیت طبیعی بالقوه و گردشگری دریایی جزیره هنگام می‌طلبد طرح‌های اقتصادی با رویکرد پاک پیگیری شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: جزیره هنگام ظرفیت تبدیل به جزیره زیست محیطی را دارد و صدور گواهی ثبت دائم برای شناورهای بانوان صیاد جزیره هرمز نیز در راستای توسعه اقتصاد بومی و استفاده پایدار از منابع طبیعی انجام شده است.
عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نگاهی ویژه به بانوان دریانورد به عنوان بخشی از خانواده دریایی استان دارد و در راستای توسعه پایدار از جمله توانمندسازی همه زنان و دختران در مشاغل دریایی حمایت و پشتیبانی می‌کند.
دریانوردی صیادی یکی از زمینه‌های اشتغال و محرویت زدایی در استان هرمزگان است که بانوان توانمند استان پایاپای مردان می‌توانند در این حوزه نقش آفرینی کنند.
بانوان جزایر استان هرمزگان در سالیان اخیر نقش به‌سزایی در حفظ و اشاعه فرهنگ بومی گردشگری دریایی و بهبود معیشت ساکنان دارند.
در این میان بخشی از بانوان جزایر استان که سرپرست خانوار نیز هستند از دیرباز به پیشه صیادی اشتغال و از این راه امرار معاش می کردند.
جزیره هنگام حدود ۵۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و تا حدی به شکل یک بیضی است و طول جزیره ۹ کیلومتر و عرض آن ۶ کیلومتر برآورد شده است.کرانه‌های این جزیره دارای شیب ملایم به طرف دریا است و عمق آب در اطراف آن به میزانی است که قایق ها می توانند به سهولت در آنجا کناره بگیرند.
شغل بیشتر اهالی جزیره هنگام ماهی‌گیری است، عده‌ای نیز به‌ عنوان جاشو و ملوان در لنج های ماهیگیری و باری فعالیت می‌کنند.
اهالی جزیره هنگام همچنین در فصل صید میگو شب ها از سواحل جزیره در زیر نور چراغ «شاه میگو» صید می‌کنند و بزرگترین و خطرناک‌ترین صید اهالی جزیره شکار کوسه کر است.