بازار صادرات لباس های بندری داغ است
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 11، 1401 - 04:17


بازار صادرات لباس های بندری داغ است
در جنوبی ترین نقطه کشور، مردمان دریا دل هرمزگانی با الهام گرفتن از طبیعت ووسایل موجود در حیطه زندگی  صنایع دستی را تولید می کنند که هر بیننده ای را محو تماشای خود می سازند.


سمیه اسپید

زنان با اصالت هرمزگانی از گذشته های دور بر حفط حجاب و عفاف خود تاکید داشته اند و بر همین اساس لباس های بومی هرمزگانی نمادی از حجاب ،عفت و دارای آستین های بلند بوده و برای خارج شدن از منزل، زیر چادرهای رنگی زیبای خود که با گلابتون نقش و نگار آن بسته شده، روسری هایی که به آن جلویل می گویند می پوشند.
به گزارش اختصاصی دریای اندیشه ؛ هنر و اصالت های فرهنگی ایرانیان همواره در جهان زبان زد خاص و عام بوده و مردم متمدن ایران اسلامی از گذشته های دور با استفاده از آنچه که در دل طبیعت وجود دارد؛ سازنده بهترین صنایع دستی بوده اند.
اقلیم گسترده و برخورداری از طبیعت متفاوت در جای جای ایران اسلامی باعث شده مردم کشورمان از جنوب گرفته تا شمال، شرق و غرب با استفاده از هنرهای دست خود و دوستی انسان با طبیعت هنرهای فاخری را تولید کنند.
“هنر نزد ایرانیان است و بس”
این شعر که “هنر نزد ایرانیان است و بس” را زنان و مردان سخت کوش کشورمان به عمل تبدیل کرده اند؛ زیرا از ریگ بیابان گرفته تا صدف های موجود در کف اقیانوس و دریا ها استفاده هنری و آثار فاخری را تولید کرده اند.
در جنوبی ترین نقطه کشور نیز مردمان دریا دل هرمزگانی با الهام گرفتن از طبیعت و ابزار و وسایل موجود در حیطه زندگی و هنر سر انگشتان خود صنایع دستی را تولید می کنند که هر بیننده ای را محو تماشای خود می سازند.
از درختان سر به فلک کشیده نخل تا صدف های بی جان در ساحل ها، از گلابتون و پولک و منجق و…..هر کدام را با استفاده از ذوق هنری، ابتکار به آثار ارزشمند تبدیل می کنند.
لباس های بومی و محلی زنان جنوب کشور یکی از آن هنرهای دستی به شمار می رود که علاوه بر اینکه مشتری ها ی پر و پا قرصی را در داخل کشور دارد طرفداران زیادی در خارج از کشور به خصوص همسایگان ما در کرانه خلیج فارس دارد.
لباس های بندری که تداعی کننده هنر زنان ساحل نشین بوده با استفاده از هنر دستان دختران و مادران جنوب و تنیدن گلابتون ها طلایی و سفید بر روی پارچه های با رنگ های شاد و متنوع و زینت دادن آن با پولک، مهره، منجق و….. به دست می آید.
لباس های بومی هرمزگانی نمادی از حجاب و عفت است
زنان با اصالت هرمزگانی از گذشته های دور بر حفط حجاب و عفاف خود تاکید داشته اند و بر همین اساس لباس های بومی هرمزگانی نمادی از حجاب و عفت بوده و دارای آستین های بلند بوده و برای خارج شدن از منزل در زیر چادرهای رنگی و خوشگل خود که با گلابتون نقش و نگار بر روی آن بسته شده روسری هایی که به آن جلویل می گویند می پوشند.
هر چند که با مرور زمان لباس های بومی و محلی مردمان جنوب دست خوش تغییراتی شده اما بومیان منطقه با جنگ و دندان هم که شده از فرهنگ اصیل خود دفاع کرده و حجاب و عفاف در لباس های بومی خود حفظ کرده اند.
هنرمندان جنوب با عشق و علاقه گلابتان را در تارو پود پارچه می زنند
رقیه جعفرزاده، یکی از بانوان هنرمند هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه لباس های سنتی و بومی هرمزگان در طرح و نقش خاص هستند، گفت: لباس های بومی هرمزگانی ها از ظرافت خاصی برخوردار است که هنرمندان این خطه با عشق و علاقه گلابتان را در تا رو پود پارچه می زنند.
این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه هنر گلابتون دوزی بر روی پارچه را که به آن کَمه زنی می گویند را از مادرش فرا گرفته است، عنوان کرد: دختران بندری از کودکی علاقه خاصی به کمه زنی دارند به طوری که این هنر را مانند ارثه ای زیبا از خواهران بزرگ و مادران خود فرا می گیرند.
جعفرزاده با اشاره به اینکه از هنگامی که ۱۲ سالش بوده است هنر کمه زنی را فرا گرفته است، مطرح کرد: اینکه از پارچه های بی روح اما با رنگ های شاد نقش و نگار زیبا را بر روی آن نقش بسته می شود و روح تازه ای به لباس ها داده می شود برای من بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به اینکه اولین کمه زنی شلوار بندری برای خودم بوده است، تصریح کرد: هیچ گاه خاطره اولین لباسی که برای خودم زده ام را فراموش نمی کنم برای زدن یک شلوار معمولی بیش از ۱۰ سوزن کمه را شکستم اما با خودم گفتم که خواستن توانستن است.
بانوی هنرمند هرمزگانی مطرح کرد: الان بعد از گذشت ۱۶ سال کمه زنی به چنان مهارتی دست یافته ام که واقعا سرم برای زدن لباس های بندری شلوغ است و گاهی اوقات وقت کم می آورم.
نوجوانان و جوانان علاقه خاصی به پوشیدن لباس های سنتی در عروسی ها و مراسمات شادی دارند
جعفرزاده با اشاره به رسومات هرمزگانی ها برای عروسی عنوان کرد: در گذشته حتما باید بر روی چمدان عروس ها تعداد زیادی پیراهن، شلوار و چادر و جلویل بندری قرار می گرفت که با توجه به هزینه های بالای لباس های بندری برای خانواده داماد کمر شکن بود برای همین معمولا در خانواده ها هنرمندانی بودند که خودشان آنها را تهیه می کردند.
وی با اشاره به هزینه های بالای لباس های بندری عنوان کرد: ملزومات لباس های بندری مانند گلابتون، پولک، منجف و…. بسیار گران بوده و از طرفی دیگر زدن گل های زیبا با استفاده از هنر انگشتان بر روی پارچه ها نیز بسیار طاقت فرسا و سخت بوده اما همراه با علاقه و عشق است به همین دلیل لباس های بندری قیمت آن بالا است.
بانوی هنرمند هرمزگانی با اشاره به روز بودن لباس های بندری گفت: لباس های سنتی بندری هر روز نقش و نگاری از آن مد می شود و نوجوانان و جوانان علاقه خاصی به پوشیدن لباس های سنتی در عروسی ها و مراسمات شادی دارند.
زنان عرب مشتری های پر و پا قرص لباس های بندری هرمزگانی ها هستند
جعفرزاده با تاکید بر اینکه حجاب و عفت در لباس هاس سنتی و میان بومیان هرمزگانی حفظ می شود، تصریح کرد: لباس های بندری با آستین های بلند و شلواری های بلند بوده که روی آن روسری و چادر نیز پوشیده می شود و نمادی از عفت و حجاب زن مسلمان را به نمایش می گذارد.
وی با اشاره به اینکه از گذشته های دور بازار صادرات لباس های بندری در هرمزگان داغ بوده است، گفت: همجواری هرمزگانی با عرب نشینان حوزه خلیج فارس باعث تبادل فرهنگ بومیان این منطقه شده است به طوری که زنان عرب مشتری های پر و پا قرص لباس های بندری هرمزگانی ها هستند.
بانوی هنرمند هرمزگانی مطرح کرد: تولید لباس های بندری توسط بانوان خوش ذوق هرمزگانی منبعی برای کسب درآمد زنان این خطه از جنوب شده است به طوری که با گرفتن تسهیلات از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کارگاه های تولیدی را راه اندازی می کنند.
پرداخت ۶۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات صنایع‌دستی در هرمزگان
سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: در سال گذشته، ۶۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در بخش صنایع‌دستی استان پرداخت‌شده است.
 بناوند عنوان کرد: این تسهیلات از طریق بانک‌های توسعه تعاون و رفاه به ۱۵۱ طرح مستقل و پشتیبان صنایع‌دستی پرداخت‌شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه بیمه صنعتگران صنایع‌دستی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه صنایع‌دستی بوده، افزود: بر همین اساس در سال گذشته، ۳۱۹ نفر از صنعتگران صنایع‌دستی استان بیمه‌شده‌اند که از این تعداد ۲۴۵ نفر متقاضی بیمه تأمین اجتماعی و ۷۴ نفر متقاضی صندوق روستاییان و عشایر بوده‌اند.