بهره‌وری پایین سازمان ها در هرمزگان
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 29، 1401 - 09:56


بهره‌وری پایین سازمان‌ها در هرمزگان

 

معاون سیاسی امنیتی هرمزگان در همایش تخصصی فرآفرینان مدیریت دانش: در سازمان‌ها بهره‌وری پایین است که باید اصلاح شود و از ظرفیت دانشگاه‌ها و اساتید دانش‌ها استفاده شود و صنایع نیز یک اتاق فکر دانشی را تشکیل دهند.

 

 علی ستاری

 

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، با حضور ابوالفضل عفت نژاد، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی، احسان کامرانی معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی و دیگر مسئولان استانی نخستین همایش تخصصی فرآفرینان مدیریت دانش در سالن همایش‌های سازمان تامین اجتماعی هرمزگان برگزار شد.

عباس اکبری مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان، در نخستین همایش تخصصی فرآفرینان مدیریت دانش اظهارداشت: امروزه تعالی سازمان‌ها در گرو اهتمام به نیروی انسانی و تکیه بر دانش نیروی انسانی است و امروزه انتقال تاثیر دانش است که برای هر جامعه و سازمانی تولید قدرت می‌کند و این در حالی است که یک‌زمانی دارایی‌های فیزیکی مولفه‌های ثروت یک سازمان محسوب می‌شد.

وی با بیان‌اینکه، امروز دانش نیروی انسانی است که ثروت اصلی یک سازمان محسوب می‌شود، گفت: خیلی از دانش‌ها در ساختار درون‌سازمانی، سازمان‌ها نهفته است و خیلی‌ها از آن‌ها خبری ندارند لذا امروزه در سازمان‌ها نیاز داریم که از نحوه کار به صورت کارمندی به سمت فعالیت‌های دانشی برویم و ظرفیت‌های دانشی که در پرسنل سازمان وجود دارد را کشف و به کار بگیریم.

اکبری بیان‌کرد: به هیچ عنوان صرفا به دنبال صدور گواهینامه نیستیم که آن را به دیوار بزنیم و بر همین مبنا و در راستای افزایش تعهد، همایش مدیریت دانش را طراحی کردیم و المان آن را از درخت حرا که یک درخت بومی در هرمزگان است الهام گرفته‌ایم که این درخت مانند یک آبشیرین‌کن‌ طبیعی عمل می‌کند و از دل آب شور دریا برای بقا و رشد خود آب شیرین تولید می‌کند.

مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان ادامه داد: درخت حرا را ما در هرمزگان به عنوان درخت دانشی در نظر گرفته‌ایم چرا که این درخت یک میوه‌ای دارد که آن میوه به آب می‌افتد و همراه با امواج به سایر پهنه‌ها می‌رود و آن‌جا رویش جدیدی را پایه‌گذاری می‌کند که نشان از یک زایش دانشی جدید است.

وی خاطرنشان کرد: قول ما این است که ما این بحث مدیریت دانش را همانطور که به صورت عملی آغاز کرده‌ایم به صورت عملی نیز ادامه دهیم و این قول را می‌دهیم که پایلوت اجرای طرح مدیریت دانش در سطح سازمان تامین اجتماعی کشور باشیم.

۳هزار و ۳۷۸ نفر ساعت دانش حضوری در اجرای طرح مدیریت دانش هرمزگان برگزار شده است

جباری دبیر این همایش نیز در گزارشی برای اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح مدیریت دانش، اظهارداشت: دکتر سید مجید طباطبایی بعد از اخذ رزومه و امتیاز دهی بعنوان مشاور این طرح در استان هرمزگان انتخاب شده است و ارکان اصلی سیستم مدیریت دانش هرمزگان تشکیل شده است که متشکل از شورای راهبردی دانش استان، کمیته و هسته مرکزی دانش استان است.

وی افزود: تاکنون ۳هزار ۳۷۸ نفر ساعت دانش حضوری،800 ساعت آموزش آنلاین و ۱۶۰ نفر ساعت آموزش اختصاصی ویژه هسته مرکزی مدیریت دانش در استان هرمزگان برگزار شده است و از دیگر کارهای شاخصی که انجام شده است ارزیابی بلوغ مدیریت استان بوده است که نتایج آن‌ها اعلام خواهد شد.

جباری عنوان‌کرد: اعلام دوره‌ای بذرهای دانش، تدوین استراتزی دانشی، تهیه درخت دانش، تهیه گاهنامه مدیریت دانش استان، استمرار آموزش و فرهنگ‌سازی دانش، آگاه‌سازی کارکنان از حیطه وسیع اطلاعات و دانش در دسترس و ... از جمله اقدامات بعدی در سازمان تامین اجتماعی هرمزگان برای اجرای طرح مدیریت دانش در استان خواهد بود. 

ایران رتبه ۱۰۴ مدیریت دانش در جهان است 

دکتر سید مجید طباطبایی مشاور این طرح در استان نیز در این همایش اظهارداشت: مدیریت دانش تلاشی منظم برای توانمند سازی اطلاعات و دانش برای رشد است که در سازمان وجود دارد که باید آن را کشف کنیم و در اختیار دوستان قرار دهیم تا به مهم ترین کارکرد مدیریت دانش یعنی حل مسائل یک سازمان برسیم. 

وی افزود: بشر سال‌ها برای کشف کیمیا تلاش کرد اما امروزه دانش را کیمیای قرن ۲۱ می‌دانند لذا باید بدانیم وضعیت کشور ما در کیمیای دانش کجاست که طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۱ از بین ۱۵۴ کشور دنیا ایران رتبه صد و چهارم را توانسته است کسب کند و بهترین کشورها در مدیریت دانش کشورهای سوئیس، سوئد،آمریکا، فنلاند و هلند هستند.

طباطبایی خاطرنشان‌کرد: شاخص‌های اصلی برای سنجش مدیریت دانش در کشورها از ۷ بخش تشکیل شده است که وضعیت ما در آن‌ها در شاخص آموزش پیش از دانشگاه رتبه ۹۸ جهانی، در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای رتبه ۵۴ جهانی، در حوزه آموزش عالی رتبه ۱۳۷، در حوزه پژوهش، توسعه و نوآوری رتبه ۵۶ در حوزه فناوری اطلاعاتی و ارتباطات رتبه ۸۹ در حوزه اقتصاد رتبه ۱۲۵ و در حوزه فضای برانگیزاننده رتبه ۱۴۷ جهانی را در اختیار داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر میرزایی مشاور فرهنگی استاندار هرمزگان نیز در نخستین همایش تخصصی فرآفرینان مدیریت دانش اظهارداشت: ما همیشه این سوال را داشته‌ایم که علم بهتر است یا ثروت! که امیرالمؤمنین در روایتی علم را بهتر از ثروت می‌داند چرا که انسان خود از مال و ثروت مراقبت می‌کند اما علم از انسان مراقبت می‌کند، همچنین ثروت با خرج کردن کم می‌شود اما علم با خرج کردن زیاد می‌شود.

وی با بیان حدیثی از امام صادق عليه السلام، افزود: ما تا انسانی فکر نکنیم نمی‌توانیم اسلامی عمل کنیم از این رو اهل بهشت ۴ نشانه دارند که از نشانه‌های علم است و آن‌ها، دست‌باز ، مهربانی، روی گشاده و زبان نرم است که اگر این چهار ویژگی در یک اهل علم وجود داشته باشد باعث می‌شود واقعیت علم در وجود ما نهادینه شود و در جامعه آثار و برکات آن را ببینیم.

باید به دنبال نهادینه‌سازی حکمرانی دانش در کشور باشیم

احسان کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این مراسم اظهارداشت: جای جلسات و همایش‌های علمی در استان هرمزگان خالی است و بعد از جنگ جهانی دوم تمام کشورهای توسعه یافته به نیروی انسانی توجه کردند لذا ما‌هم باید به نیروهای انسانی خود توجه کنیم تا توسعه حاصل شود.

وی افزود: خیلی از کشورها از بحث مدیریت دانش عبور کرده‌اند و وارد حکمرانی دانش شده‌اند و حکمرانی از مدیریت بالاتر است و حکمرانی هم جنبه‌های مختلفی دارد که باید به آن‌ها توجه شود لذا حکمرانی علمی بحث استفاده خلاقانه و نوآورانه در سیستم است .معاون استاندار هرمزگان بیان‌کرد: بحث دیگری که در حکمرانی دانش وجود دارد بحث موثر بودن و کارآمد بودن است که اگر نوآوری، تاثیر و کارآمدی را برای سازمان به کار بگیریم هدف عالی سازمان یعنی رضایت ارباب رجوع تامین خواهد شد.

کامرانی بیان‌کرد: دنیا دیگر الان از دانش‌های فردی خارج شده است و باید دانش را جمعی کرد تا افراد بتوانند به صورت تیمی در این حوزه کار کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تاکید‌کرد: تمدن‌سازی مدنظر مقام معظم رهبری به دنبال نهادینه‌کردن حکمرانی دانش است و برای آن اول باید خودسازی و جامعه پردازی را انجام دهیم تا نهایتا به تمدن‌سازی برسیم.

وی افزود: در سازمان‌های هرمزگان بهره‌وری بسیاز پایین است که این امر باید اصلاح شود و برای آن از ظرفیت دانشگاه‌ها و اساتید دانش‌ها با توجه به شعار سال استفاده شود و صنایع نیز حتما باید یک اتاق فکر دانشی را تشکیل دهند.

کامرانی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش مدیریت دانش در سطح سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که سازمان تامین اجتماعی دنبال تحول است در حالی که بسیاری از سازمان‌ها خودشان به دنبال این امر نیستند.

۶۵ درصد دستگاه‌های اجرایی هرمزگان در مرحله بسترسازی برای مدیریت دانش هستند

صالح دریانورد رئیس سازمان برنامه و بودجه استان هرمزگان نیز در این مراسم اظهارداشت: استان ما در مرحله بسترسازی مدیریت دانش است و ۶۵ درصد دستگاه‌ها در این مرحله هستند اما تامین اجتماعی پیشتاز بوده است و در بحث ارائه خدمت الحق کارهای مهم و خوبی انجام داده است.

وی افزود: برداشت کلی من این است که خروجی مدیریت دانش باید ارتقای بهره‌وری باشد لذا در ادوار مختلف وقتی برنامه‌های توسعه‌ای و رشد اقتصادی در آن تامین می‌شد بخش عمده‌ای از آن از طریق بهره‌وری بوده است در حالی که به منابع انسانی و دانش ناملموسی در سازمان‌های ما وجود داشته است کمتر توجه می‌کردیم.

دریانورد عنوان‌کرد: ما همواره انباشت نیروی انسانی در سیستم داشته‌ایم در حالی که ماموریت‌های آن‌ها تبیین نشده است و بخش عمده‌ای از نیروی انسانی در سازمان‌ها در ماموریت‌های سازمان نقشی ندارند لذا بایستی با مدیریت دانش و نیروی انسانی برای افزایش بهره‌‌وری در سازمان‌ها استفاده کنیم‌‌‌.

وی خاطرنشان کرد: ما یک گسست در حکمرانی داریم که البته همه جا این گسست‌ها ممکن است وجود داشته باشد و علت آن این است که توسعه ما بیرونی بوده است و همواره از بیرون برای ظرفیت‌های ما تصمیم گرفته شده است و توسعه درون‌زا نداشته‌ایم لذا امروز باید به تلفیقی از توسعه درون‌زا و برون‌زا توجه کنیم.

تجربیات ۳۰ ساله همکارانی که در سازمان‌ها فعالیت می‌کنند باید ثبت و ضبط و در اختیار نیروهای جدید قرار گیرد

ابوالفضل عفت نژاد، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی در نخستین همایش تخصصی فرآفرینان مدیریت دانش بیان‌کرد: از قبل از حضورم در سازمان تامین اجتماعی اعتقاد بسیاری به مدیریت دانش داشتم و سازمان تامین اجتماعی یک سازمان سه جانبه‌گرا است که هم دولت، هم کارفرما و هم کارگر ذی‌نفع این سازمان هستند که باید منافع همه تامین شود.

وی افزود: یکی از مباحثی که در سازمان دنبال می‌کنیم بحث اجتماعی‌سازی سازمان تامین اجتماعی است که این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه ما از مدیریت دانش به صورت کافی و وافی بهره بگیریم 

عفت‌نژاد اظهارداشت: در اسفندماه ۱۴۰۰ قریب به ۳هزار ۵۰۰ نفر از همکاران ما در سازمان تامین اجتماعی بازنشست شدند و این یک خسران برای ما بود که تجربیات ۳۰ ساله این عزیزان ثبت و ضبط نشده بود، در حالی که مدیریت دانش کارش این است که تجربیات را درسازمان نهادینه کند و آن را به نیروهای جدید انتقال دهد.وی افزود: دانش تلفیق علم و تجربه است و مدیریت دانش یعنی بهره‌گیری از علم و دانشی که برای ما نفع می‌رساند و سودمند است از این رو در استقرار مدیریت دانش به دنبال این هستیم که در سازمان تامین اجتماعی از تعامل بین همکاران به افزایش سطح خدمات برای بیمه‌شدگان برسیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی تاکید‌کرد: خیلی‌ها سنگ‌اندازی می‌کردند که ما به این همایش در هرمزگان نیاییم چرا که می‌گفتند اگر من در این همایش شرکت کنم رسمیت بخشیده‌ام به اینکه هر سازمانی هر کاری دلش خواست بکند اما ما آمدیم بگوییم که اگر هر جا کار خوبی انجام شد بایست حمایت شود چرا که اگر ما به زیست بوم حکمرانی اعتقاد داریم نباید جلوی کارهای جدید و نو را بگیریم.

وی ابرازداشت: آن‌چیزی که برای ما در مدیریت دانش برای ما اهمیت دارد حل مسئله بر اساس مسئله محوری است و در این روش یک سازمان می‌تواند با روش دانش جمعی مشکلات خود را حل کند.