بلاتکلیفی 9 هزار کانتینر دپو شده در اسکله
  • اجتماعی

  • آذر 06، 1400 - 06:14


مرتضی سلیمانی

به گزارش روزنامه دریای اندیشه ؛ معاون اقتصادی رئیس جمهور در سفر‌ به هرمزگان و شهر بندرعباس ‌در گلزار شهدای گمنام واقع در محوطه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حاضر شد و ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای 8 سال دفاع مقدس با آنها تجدید بیعت کرد.

محسن رضایی سپس از طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی بازدید کرد‌ و از نزدیک در جریان روند اجرا، ابعاد طرح و مسائل و مشکلات آن قرار گرفت.

معاون اقتصادی رییس جمهور افزود : زنجیره تولید ثروت و معیشت مردم پیش از اینکه در خارج محاصره باشد در داخل با تحریم  های اقتصادی مواجه است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های داخلی ما چند برابر بیش از تحریم‌های خارجی است، گفت: لازمه خیز بلند در تولید، باز کردن غُل و زنجیرهایی است که به دست و پای کارآفرینان بسته است.

معاون امور اقتصادی رییس جمهوری افزود: روابطی که بین ادارات وجود دارد باعث می شود، کالایی که وارد می شود، به جای اینکه حمل یکسره شود و برای مصرف در اختیار مردم قرار گیرد،هفته ها و ماه ها در اسکله دپو می شود و این مشکلی است که در بدنه اداری اقتصاد داخلی وجود دارد و این موضوع باید اصلاح شود.

رضایی با بیان اینکه زنجیره تولید ثروت که از طرفی سرمایه گذاری، تولید و تجارت را شامل می شود و از طرفطی منجر به رفاه، معیشت و آسایش مردم شود، دچار مشکل است  افزود: هدف از سفر ما به هرمزگان باز کردن گره مشکلات اقتصادی با کمک جوانان است.

نحوه نگهداری برنج به صورت فله ای باید تمام شود

معاون اقتصادی رییس جمهور در بازدید از انبارهای برنج اسکله شهید رجایی بندرعباس گفت: این نوع تجمع بار باید منسوخ و شیوهای جدید جایگزین شود.

وی گفت :تمامی امکانات مربوط به حمل و نقل موجود در اسکله و انبار کالاها باید به روز رسانی شود.

معاون اقتصادی رییس جمهور در بازدید از گمرکات و بندر شهید رجایی بندرعباس گفت : تناسب سازی بین تجهیزات زیر ساخت ها ،انبار ها و حمل بین اجزا  باید صورت بگیرد.

وی گفت :از نظر فنی نوع واگن ها باید طوری باشد که بار ها سریع تخلیه شود.

معاون اقتصادی رییس جمهور خاطر نشان کرد: موانع و مشکلات اقتصادی از تهران برداشته نمی شود ، بلکه این موضوع شهر به شهر  با سفر مسئولین برطرف خواهد شد.

محسن رضایی با اشاره به اینکه سیاست ما در بنادر حمل یکسره‌ کالا است افزود: تمام باری که‌ توسط کشتی به بنادر وارد می شود ، باید فورا  در اسکله تخلیه و در اختیار‌ مصرف کنندگان قرار گیرد.

وی افزود: دپو کالا در اسکله باعث افزایش هزینه برای دولت است ،چرا که بسیاری از کانتینر ها اجاره ای و به دلار هزینه آن پرداخت می شود.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت :بخشی از تورم کشور به علت دپو کالا در انبار و اسکله هاست ، هر روز معطلی برای خروج کالا از گمرکات باعث افزایش قیمت و فشار به اقتصاد مردم است.

 رضایی گفت : اگر‌ حمل کالاها روان تر انجام شود، تورم کاهش می یابد و سرعت عرضه کالا روی قیمت اثر گذار است.

وی اذعان داشت : در مسئله بورس، وزارت اقتصاد مسئول شده و قرار است ، کانونی برای سهام داران خرد ایجاد شود و این بازار از حالت دستوری خارج و روال طبیعی خود را ادامه دهد.

معاون اقتصادی رییس جمهور  گفت : بیش از هشتاد درصد مردم‌ سهام داران خرد بورس هستند و با تغییر در دامنه نوسان اتفاقات خوبی برای صعود بورس خواهد افتاد.