بندر شهید رجایی محل اتصال به دنیا
  • سیاسی

  • بهمن 30، 1400 - 05:00


 

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، بندر شهید رجایی بندرعباس یکی از نقاط قوت استان هرمزگان محسوب می‌شود که به واسطه قرارگرفتن آن در استان هرمزگان عواید بسیاری را برای کشور به همراه می‌آورد و در واقع دروازه طلایی تجارت کشور است که با بیش از 80 بندر مهم دنیا ارتباط تجاری دارد و به دلیل قرار گرفتن در مرکز کوریدور شمال- جنوب قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند و از همین رو بسیاری از کشورها برای بهره‌برداری خود خواهان سرمایه‌گذاری در این بندر استراتژیک هستند این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است و باداشتن روابط دریایی و مبادله کالا با 80 بندر معروف و بین المللی دنیا تقریبا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.

موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل نموده است و برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه گذاران در راستای انجام فعالیتهای پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT ، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از پتانسیل ها و ظرفیت‌های منحصر به فرد این منطقه می باشد.

بندر شهید رجایی مطمئن ترین، مناسب ترین و کوتاه ترین پل ارتباطی با آسیای میانه دارد  و وجود 50 کیلومتر خط ریل در بندر متصل به شبکه بین المللی راه آهن، کنترل ترافیکی دریایی و هدایت کشتی‌ها از طریق برج مراقبت و تجهیزات پیشرفته، ظرفیت پذیرش بیش از 3/ 3 میلیون TEU کانتینر درسال، ظرفیت تخلیه و بارگیری تا پنجاه میلیون تن انواع کالای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی، امکان ورود تجهیزات و ماشین آلات جهت بهره برداری خارج از تشریفات گمرکی، وجود ترمینال های اختصاصی ، کانتینری ، عمومی ، فرآورده های نفتی و مواد معدنی، دارا بودن مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی – MRCC، برخورداری از تجهیزات رادیویی با برد بالا مانند LRIT – AIS، دارای تلفن اعلام وضعیت اضطرار دریایی به شماره 1550، سیستم اطلاع رسانی اخبار هواشناسی به صورت ارسال پیامک به شماره 300076373000، قرار داشتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی INSTC، عقد قرارداد خواهر خواندگی با شش بندر دنیا، وجود شبکه های بانکی؛ اعتباری؛ بیمه‌ای‌؛ گمرک و سایر موسسات خدماتی مرتبط، وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیت پشتیبانی؛ صنعتی ؛ نفتی و خدماتی به صورت BOT  , اجاره کوتاه مدت ؛ میان مدت و بلند مدت، مجهز به مرکز نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی های نفتی در هنگام بروز سوانح دریایی، وجود مرکز ایمنی ؛ بهداشت و محیط زیست ( HSE ) درمانگاه مجهز و مراکز امداد و نجات از دیگر امتیازات ویژه‌ای است که بزرگترین بندر تجاری ایران دارد.

بندر شهیدرجایی تقریبا مولود انقلاب است و بعد از بهره‌برداری اولیه 2طرح‌بزرگ توسعه‌ای در آن انجام‌ شده‌است و هم‌اکنون سومین طرح بزرگ توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت بندر به سالانه 8 میلیون TEU کانتینر در حال اجرا است.

نهم شهریور ماه سال 1363 بود که بعد سالیان سال تلاش نخستین پایانه به صورت رسمی افتتاح و عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای متفرقه در بندر شهید رجایی آغاز شد و هنوز یکسال از زمان فعالیت نخستین پایانه کالا در این بندر نگذشته بود که با تکمیل بخش‌های باقی‌مانده، در چهاردهم تیرماه 64 نخستین پایانه کانتینری این بندر مجهز به سامانه‌های پیشرفته رایانه‌ای   به طور رسمی به بهره برداری رسید و در سال 65 سایر ساختمان‌ها، انبارها، محوطه‌ها و پایانه‌ها به سازمان بنادر تحویل شدا و بندر به طور گسترده فعالیت خود را با سرعتی بیش از پیش آغاز کرد.

در سال 1376 نیز منطقه ویژه اقتصادی این بندر راه‌اندازی شد که با اصلاح فرایندها، رفع موانع و تسریع و رونق سرمایه گذاری در این مجتمع عظیم بندری  زمینه ساز ایجاد تحولی بزرگ در پویایی اقتصادی و جذب سرمایه بخش خصوصی در توسعه پس‌کرانه‌ها بود

 

 

 از سال 1381 فازهای توسعه‌ای بندر شهیدرجایی آغاز شد.

با اجرای فاز اول طرح توسعه و تکمیل حوضچه های دوم و سوم این بندر، اسکله هایی به طول 850 متر برای پهلودهی به کشتی‌های نسل هفتم با آبخور 17متر و پیشرفته ترین تجهیزات بندری، احداث نماید تا این بندر در سال 1386 با ظرفیتی حدود سه میلیون TEU کانتینر، بسان پلی به جهانیان معرفی شود که قاره‌های آسیا و اروپا را از طریق راهگذر ترانزیتی شمال  جنوب به هم متصل می کند  بلافاصله و همزمان با بهره‌برداری از این طرح، عملیات اجرایی فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی برای دستیابی به ظرفیتی معادل 6 میلیون TEU کانتینر و ساخت هفت پست اسکله جدید در مجموع به طول 2020 متر در موقعیت یال‌های غربی و شرقی این مجموعه آغاز شد که در دهه فجر سال 92، فاز دوم نیز به بهره برداری رسید و یک سال بعد در دهه فجر سال 93، عملیات اجرایی بخش نخست فاز 3 طرح توسعه پایانه کانتینری،نیز آغاز شد طرحی که با اجرای آن ساخت 1500متر اسکله جدید و بیش از 50 هکتار محوطه کانتینری در دستور کار قرار گرفته است و افزایش ظرفیت پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور از شش میلیون به هشت میلیون TEU کانتینر را دنبال می‌کند.

با وجود تمام تلاش‌هایی که طی این سال‌ها برای توسعه بندر شهیدرجایی انجام شده است همچنان ما با آنچه که باید باشیم بسیار فاصله داریم چرا که امارات متحده عربی که در همسایگی ما قرار دارد با وجود اینکه بسیار از کشور ما کوچک‌تر است در توسعه بنادر خود بسیار از ما جلوتر است بندر جبل علی یکی از شاخص‌ترین بنادر ترانزیتی جهان به شمار می‌رود و بزرگترین بندر دریایی در خاورمیانه است ؛این بندر بیش از 65 بندر و پایانه دریایی در شش قاره جهان را زیر پوشش خود داردوبه 340 بندر در سراسر دنیا متصل و دارای 2e اسکله و 78 جرثقیل برای تامین نیازهای بزرگترین کشتی‌های کانتینری در جهان و بهترین بندر دریایی در خاورمیانه رتبه بندی شده است.

ظرفیت بندر جبل علی در آینده و با افتتاح سومین پایانه این بندر از 14 میلیون تی‌ای‌یو به 19 میلیون تی‌ای‌یو افزایش خواهد یافت. بندر جبل علی همچنین توانایی لازم به منظور مدیریت 10کشتی با ظرفیت 18 هزار تی‌ای‌یو را به‌طور همزمان داراست.

علی ‌رضا محمدی کرجی‌ران مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این‌باره اظهارداشت: بندر شهید رجایی یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور است که در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی شمال و جنوب، شرق و غرب جهت تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افغانستان، پاکستان و عراق قرار گرفته است و از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی نیز برخوردار است.

وی افزود: این بندر با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری، به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران محسوب می‌شود که با شش و نیم میلیون TEU کانتینر ظرفیت سالانه، تخلیه و بارگیری بیش از 80 درصد کالاهای کانتینری در سطح بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

کرجی‌ران بیان‌کرد: موضوعی که در سال‌های اخیر از سوی دولتمردان و صاحب‌نظران اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته بحث توسعه اقتصاد دریامحور است و بندر راهبردی شهید رجایی نیز به عنوان یکی از بنادر فعال و در عین حال بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور در سال‌های اخیر یک حرکت شتابانی به ویژه در بحث توسعه زیرساختی و توسعه دریامحور را در پیش گرفته است.

وی عنوان کرد: اجرای فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی از برنامه‌های مهم در حال اجراست این طرح شامل ادامه اجرای عملیات بتن‌ریزی عرشه اسکله، تکمیل عملیات لایروبی پای اسکله و حوضچه، نصب ملحقات اسکله با پیشرفت فیزیکی 94 درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکید‌کرد:  افتتاح یک پست اسکله به طول 400 متر، محوطه و پس‌کرانه ترمینال کانتینری به مساحت 31 هکتار و برخی از ساختمان‌های پشتیبانی، پست‌های برق شماره یک و دو، سردرب و گیت ورودی و خروجی و پارکینگ مسقف فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و همچنین ادامه و تکمیل پست دوم اسکله کانتینری متناسب با شناورهای تا متراژ 900 متر مرتبط با فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی با پیشرفت فیزیکی 80 درصد از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در رابطه با این پروژه است.

کرجی‌ران تاکید‌کرد: با اتمام فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتی‌ها تا ظرفیت 18 هزار و 400 TEU  محقق می‌شود و ظرفیت کانتینری این بندر تا 8 میلیون TEU درسال افزایش می یابد.

وی تصریح‌کرد: در طرح توسعه بندر شهید رجایی پروژه توسعه اسکله‌های نفتی بندر شهید رجایی با روند خوبی درحال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل سه پست اسکله، در مجموع 30میلیون تن به ظرفیت سالانه بندر شهید رجایی اضافه شود و در همین راستا برای نخستین بار در کشور، ساخت و تجهیز اسکله‌های نفتی با استفاده از توان داخلی صورت گرفته است.

مدیر‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان‌کرد: آماده‌سازی سازه (بخش سیویل) 3پست اسکله نفتی و آماده‌سازی یک خط لوله انتقال و یک دستگاه بازوی بارگیری تابستان امسال انجام گرفت و تکمیل خطوط انتقال و نصب باقی‌مانده بازوهای بارگیری و سازه استقرار پایپ‌رک جهت انتقال تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: درحال حاضر چندین کشور آسیایی خواهان همکاری‌های اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل در بندر شهید رجایی هستند که با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی  قطعا این استقبال افزایش چشمگیری را به دنبال خواهد داشت؛ به عنوان نمونه کشور قرقیزستان خواهان سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه ‌بندر شهید رجایی برای ترانزیت کالاهای خود است و به همین منظور نیز سه کارگروه مخصوص حمل و نقل برای ترانزیت، همکاری‌های بندری، ریلی و هوایی؛ کارگروه سرمایه‌گذاری اقتصادی و کارگروه تشکیل صندوق مشترک ایران و قرقیزستان برای پروژه‌های مشترک در جهت  توسعه روابط تجاری و بازرگانی با ایران در دولت قرقیزستان در تهران تشکیل شده‌ است.

انتهای پیام