برگزاری رقابت کشوری نابینایان با حمایت منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
  • اجتماعی

  • آبان 27، 1400 - 05:10


مرتضی سلیمانی

مسابقات کشوری دو ومیدانی آسیب دیدگان بینایی با همت بهزیستی استان هرمزگان و حمایت منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس برگزار شد.

 به گزارش دریای اندیشه؛معاون توانبخشی بهزیستی استان هرمزگان در گفتگو اختصاصی با روزنامه دریای اندیشه از اغاز رقابت های دو و میدانی قهرمانی کشور نابینایان و کم بینایان در بندرعباس خبر داد و افزود: این مسابقات شامل رقابت بین  330 نفر از ورزشکاران سراسر کشور بوده که در دو مرحله اقایان و بانوان است.

رفعت ایرانپور افزود:  از این تعداد ۱۹۰ نفر اقا و ۱۴۰ نفر خانم هستند که برندگان این رقابت ها برای شرکت در مسابقات پارا آسیایی ۲۰۲۲ چین آماده می شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد افراد کم بینا و‌نابینا در هرمزگان از سایر مناطق کشور بیشتر است افزود: مجموعه بهزیستی برای کاهش این مورد در بخش های گوناگون مشاوره های ژنتیک انجام می دهد.

وی خاطر نشان کرد: درخواست ما از اداره کل ورزش و جوانان همراهی و دیدن توانمندی بچه های اسیب بینایی در زمینه های مختلف است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان هرمزگان افزود:نگاه اپراتوری به این عزیزان باید برداشته شود ، چرا که ما افراد تحصیل کرده بسیاری داریم که استعدادهای شگفت انگیزی در حوزه های مختلف دارند.

ایرانپور نامناسب بودن معابر در استان برای معلولین و افراد اسیب دیده بینایی راخطر آفرین دانست و گفت :جایگاه تردد این افراد باید با برچسب های ویژه مشخص شود و صدا و سیما نیز‌ باید در این خصوص فرهنگ استفاده از این موارد را به عموم اموزش داده تا از این بخش ها به عنوان جای پارک ماشین و دستفروشی استفاده نشود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان هرمزگان با اشاره به همراهی صمیمانه مهدی دوستی استاندار در خصوص‌ اهمیت به ورزش و حمایت وی در این زمینه ،از صنایع فولاد، منطقه ‌ویژه اقتصادی‌،سازمان حمل و نقل شهرداری بندرعباس تشکر کرد.

وی گفت:از عموم مردم برای دیدن توانمندی های افراد کم بینا و نابینا در این رقابت ها دعوت می‌کنم و انتظارم از خانوادهای این عزیزان معرفی فرزندان معلول و آسیب دیده بینایی برای اموزش در مرکز بهزیستی است.

لازم به ذکر است ؛ به جز ورزش دو و میدانی  ،ورزش های گلبال، فوتبال پنج نفره ، شطرنج و شنا به افراد کم بینا و نابینا  آموزش داده می شود.

مسئول انجمن دو میدانی کم بینایان و‌نابینایان کشور:

حمایت مسئولین هرمزگان از توانایی نابینایان

علی اصغر هادی زاده مسئول انجمن دو میدانی کم بینایان و‌نابینایان کشور در خصوص میزبانی بندرعباس ،با بیان اینکه هرمزگان به خوبی  از این آزمون بیرون آمده گفت : همراهی و همدلی مسئولین باعث با شکوه برگزار شدن این رقابت ها شده است .

سرمربی تیم ملی دو میدانی کم بینایان و‌نابینایان کشور افزود: این رقابت ها از آنجایی که برای انتخاب در تیم ملی‌‌ است ،اهمیت زیادی دارد ،چرا که بعد از ان ما باید برای حضور در مسابقات پارا آسیایی اماده شویم.

هادی زاده با اشاره به هم زمانی رخداد زلزله در بندرعباس گفت : خیلی ها انتظار داشتند که این رقابت ها برگزار نشود اما با همدلی و همکاری  مسئولان این رقابت ها به نحوه مناسب برگزار شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس:

میزبانی از ورزشکاران افتخار صنایع جنوب است

حسن خلج طهرانی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس پشتیبانی از برگزاری مسابقات نابینایان کشور در بندرعباس را گامی موثر در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خواند.

وی حمایت از ورزش نابینایان را گامی اساسی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی قلمداد کرد و افزود: میزبانی از این ورزشکاران باعث افتخار صنایع جنوب کشور است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس اضافه کرد: این مسابقات در قالب مسابقات قهرمانی کشور با هدف انتخاب اعضای تیم ملی برگزار می‌شود و جا دارد از مهندس دوستی استاندار هرمزگان به سبب تسهیل‌گری در این بخش نهایت سپاس را داشته باشیم که با دیدی وسیع صنایع هرمزگان را برای پشتیبانی از این رویداد مهم ورزشی بسیج کردند.

وی توجه به ورزش را سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی و پویایی بیشتر اقشار مختلف دانست و گفت: امیدواریم به سهم خود علاوه بر تلاش در عرصه‌ی اقتصادی در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی نیز پیشرو باشیم.

نوزدهمین مسابقات کشوری دو و میدانی افراد کم بینا و نابینا به میزبانی بندرعباس در دو رده آقایان و بانوان در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس از تاریخ ۲۵ آبان ماه شروع و‌تا ۲۸ ادامه خواهد داشت و در پایان این رقابت ها با اهدا لوح تقدیر؛افراد منتخب ‌برای رقابت در مسابقات پاراآسیایی ۲۰۲۲ چین آماده می شوند.