پروژه هزار و ۵۰۰ متر مکعبی آب شیرین کن قشم افتتاح شد
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 29، 1401 - 12:54


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم؛ 
 پروژه هزار و ۵۰۰متر مکعبی آب شیرین کن قشم افتتاح شد

پروژه ۱۵۰۰ متر مکعبی آب شیرین کن شهر قشم با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال برای تامین آب شرب ۲۵۰۰ خانوار ساکن در نگین خلیج فارس با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و مسوولین عالی رتبه این شهرستان به صورت رسمی افتتاح شد.
به گزارش دریای اندیشه ؛  افشار فتح الهی در آیین بهره برداری و افتتاح پروژه هزار و ۵۰۰ متر مکعبی آب شیرین کن شهر قشم اظهار داشت: در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال حمایت از شرکت های دانش بنیان نامگذاری شده است این کار بزرگ به دست پرسنل دلسوز و جهادی مجموعه متخصصین شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم انجام شد که به نظرم ارزش کار را دو چندان می کند.
وی ادامه داد: ما هرجایی که در کشور به نیروهای متخصص و جوان اعتماد کردیم به لطف خدا نتایجی گرفتیم که باعث شگفتی همه شد، این کار هم به لحاظ فنی و متخصصینی که این حوزه تخصصی را می شناسند و می فهمند که این کار چقدر کار بزرگی است، ظرف مدت ۶۰ روز و با تولید هزار و ۵۰۰ متر معکب آب شرب با کم تر از یک سوم هزینه انجام شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: این افتتاح و راه اندازی کاری ارزشمند است و دست یکایک پرسنلی را که در این پروژه مشارکت کردند و خودشان را به اثبات رسانند می بوسم و از تمامی تلاش های شما در این ایام و روزهای گرم سال قدردانی می کنم.
فتح الهی توضیح داد: مردم اکنون به لحاظ کم آبی در شرایط سختی در بعضی از نقاط جزیره قشم قرار دارند و ما هر کاری می کردیم که این مشکلی که در شهر درگهان وجود داشت را در کوتاه مدت به یک شکلی حل کنیم موفق نمی شدیم، مگر اینکه یک باری را از روی شهر درگهان بر می داشتیم که خوب این همت شد و این کار بزرگ اتفاق افتاد.
وی گفت: البته یک بخشی هم در آب شیرین کن شهر درگهان اتفاق افتاد که این آب شیرین کن بروزرسانی و یک بخشی از آن احیا شد و ظرفیت تولید آب بالاتر رفت.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: از این طرف حدود هزار، هزار و ۵۰۰ متر مکعب که در روز ظرفیت آب مصرفی شهرک امام حسین (ع) و مسکن مهر قشم بود که حدود هزار و هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب را از ظرفیت شهر درگهان را بر می داشت.
فتح الهی افزود: با افتتاح پروژه ۱۵۰۰ متر معکبی آب شیرین کن شهر قشم این مقدار آب در شهر درگهان باقی می ماند و به مصرف مردم این شهر می رسد و قطعی آب درگهان را کم تر می کند، ما اکنون به لطف خدا قطعی آب در شهر قشم نداریم مگر اینکه در برخی محلات قدیم آن هم به دلیل اینکه شبکه آبرسانی آنجا مشکلاتی دارد و این بروزرسانی با کار مشترک شهرداری قشم و شرکت آب، برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم در حال انجام است که با این کار ما به لحاظ تولید آب در شهر قشم و روستاهای اطراف به لطف خدا مشکلی نداریم و به صورت شبانه روزی هم مشکل قطعی آب در شهر قشم نخواهیم داشت.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر در شهرهای اطراف و روستاهای غرب جزیره همچنان مشکل آب داریم، مشکل آب درگهان را هم یک کاری را شروع کردیم که با همتی که مدیران آبفای استان انجام دادند و شخص استاندار کمک کردند یک توافقی چهار جانبه ای را انجام دادیم و به وزیر نیرو منتقل کردیم، وزیر نیرو هم به لطف خدا موافقت کردند که ما با ترک تشریفات آب یکی از مجموعه های بخش خصوصی یعنی نیروگاه قشم مولد که اکنون امکان تولید آب را دارد توانستیم موافقت وزیر نیرو را بگیریم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قرارداد خرید تضمینی این آب در حال انجام است و حدود یکماه هم زمان می برد تا خط انتقال آب از نیروگاه قشم مولد به درگهان اتفاق بیافتد، با این کار ما حدود پنج هزار متر معکب تولید آب را در شهر درگهان اضافه می کنیم که ۲ برابر ظرفیت موجود است و بخش زیادی از مشکلات آن منطقه حل می شود.
وی افزود: امیدواریم هستیم با پروژه چهار هزار متر معکبی که دوستان وزارت نیرو در باسعیدو در حال انجام آن هستند ان شاء الله حداکثر تا پایان امسال به بهره برداری برسد که با افتتاح و بهره برداری از این پروژه مشکل آب مناطق غرب جزیره هم بر طرف می شود.فتح الهی اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل و دغدغه اصلی که مردم جزیره قشم در حوزه آب دارند را ان شاء الله برطرف کنیم، آب مایع حیات و یکی از بدیهی ترین نیازهای زندگی بشر است و حیف است که مردم ما برای کمبود آب مشکل داشته باشند.
وی اعلام کرد: اگر خیلی از این پروژه های که به همت عزیزان دلسوز و جهادی ظرف همین ماههای اخیر آغاز شده در سال های گذشته شروع و سالی یکی از این مسائل حل شده بود ما امروز خیلی از مسائل و مشکلات فعلی را در جزیره قشم نداشتیم ولی چاره ای نداریم و باید همت کنیم تا عقب افتادگی سال های گذشته را جبران کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: دولتی که امروز افتخار آن مردمی بودن است و افتخارش این است که بتواند مسائل و مشکلات مردم را حل کند انتظارات از آن بالاست و ما هم سعی می کنیم ان شاء الله این انتظارات مردم را بی پاسخ نگذاریم و یکی به یکی انتظارات آنان را برطرف کنیم.
در آیین افتتاح پروژه ۱۵۰۰ مترمکعبی آب شیرین کن شهر قشم افشار فتح الهی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، شیخ عبدالرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم، سرهنگ حجت امیری کیا فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه قشم، سرهنگ دوم عبدالرحیم دهقان سرپرست انتظامی شهرستان قشم به همراه جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد، شورای شهر، شهرداران، مسوولان شهرستان و پرسنل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم حضور داشتند.
این پروژه به همت نیروهای متخصص شرکت آب، برق و تاسیسات قشم در مدت ۶۰ روز و با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال، برای ۲۵۰۰ خانوار، تامین آب شرب می کند.در حاشیه این مراسم از فاز نخست طرح پلیس آب با نام «هویار» با هدف بهینه سازی مصرف آب در بین خانواده ها، رونمایی شد.
جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است
این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است.