پروژه نیمه تمام ساخت،بیماسذتان ۵۳۱تخت خوابی
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 17، 1401 - 05:31


پروژه نیمه تمام ساخت 

بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی

اختصاصی دریای اندیشه؛ پروژه ساخت بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی بندرعباس یکی از طرح‌های مهم دولت دوازدهم در هرمزگان به شمار می‌آید که قرار بود طی دو سال به بهره‌برداری برسد، اما هنوز خبری از بهره‌برداری به گوش نمی‌رسد این بیمارستان ‌بزرگترین بیمارستان جنوب کشور لقب‌گرفته بود .

 

روزنامه نگار - علی ستاری

 

به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه؛ امروزه یکی از نیازهای بدیهی برای هر جامعه‌ای بهداشت و درمان است مسئله‌ای که بی‌شک یکی از وجوه تمایز جوامع توسعه یافته و جوامع عقب‌مانده است چرا که این امر در حوزه افزایش رفاه عمومی نقش بسزایی از خود نشان می‌دهد از این رو که بیماری و ابتلا به امراض گوناگون امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است از این جهت در هر جامعه‌ای باید امکانات کافی و زیرساخت‌های لازم جهت ایفای نقش در این حوزه وجود داشته باشد تا بیماران در کنار دردهای عارضه از بیماری دردهای ناشی از نبود ریرساخت‌های درمانی که موجب متحمل شدن رنج سفر می‌شود را نبینند چرا که مردمان استان هرمزگان همواره در بحث بهداشت و درمان با دچار روبرو بوده‌اند و به دلیل عدم کافی‌بودن زيرساخت‌های درمانی در استان مجبور می‌شدند به شهرها و استان‌های همجوار از جمله یزد، کرمان و شیراز سفر کنند و این امر موجب می‌شود که هزینه‌های بهداشت و درمان برای سا‌کنین این استان افزایش یابد در حالی که نگاه رهبر معظم انقلاب به بحث بهداشت و درمان به نوع دیگری است و مع‌الاسف که هنوز که هنوز است این نگاه در کشور به ثمر ننشسته است و دولت‌های ایران در حال آزمون و خطا بین طرح‌های سیستم بهداشت و درمان هستند و بعد از چند سال سرمایه‌گذاری بر روی طرح پزشک خانواده آن را منحل می‌کند و طرح دیگری را روی‌کار می‌آورد که آن هم با کمترین دستاوردی به شکست می‌انجامد. 

چنانچه رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۰ پس از سپری‌کردن یک دوره درمانی در یکی از بیمارستان شهید رجایی حین ترک آن بیمارستان در جمع پزشکان فرمودند: آرزویمان این است که بتوانیم امثال این بیمارستان راچندان توسعه بدهیم که همه مردم کشور در هنگام نیاز بتوانند از آن استفاده کنند.بیماری و عوارض جسمی برای همه کس،مخصوصاً برای قشرهای کم درآمد یک امر طبیعی و قهری است. آنروز که ما بتوانیم امکانات خوب درمانی را برای همه فراهم کنیم، یقینا آنروز برای همه ما یک عید است و امیدواریم که آن روز هر چه زودتر فرا برسد.

حال سوال این است آیا با وجود گذشت بیش از سه دهه از طرح این آرزوی قلبی رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکیدات مکرر بعدی آیا مهم محقق شده است یا خیر؟ 

بی‌شک جواب منفی است چرا که در همین یکی دو سال اخیر در مناطق مختلف استان هرمزگان چالش‌های زیادی در بحث سلامت مردم به علت نبود و کبود در زیرساخت‌ها دچار مشکل شدند و جریان شیوع ویروس کرونا نیز به شدت ضعف در ساختار زیرساخت‌های بهداشت و درمان را به نمایش گذاشت چرا که در اکثر پیک‌های بیماری کرونا بیمارستان‌های ما در روزهای اولیه آغاز پیک به ظرفیت نهایی خود می‌رسیدند و مسئولان استان ناگزیر می‌شدند برای جبران کمبودها دست به دامان احداث بیمارستان‌های صحرایی و تجهیز اماکن غیر درمانی به عنوان بیمارستان شوند.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که شهر بندرعباس چند بیمارستان در دست احداث دارد که به ثمر نشستن و بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند تا حدود زیادی مسئله کمبود زیرساخت‌های درمانی را حل و فصل کند که یکی از این بیمارستان‌ها، بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی بندرعباس است. 

پروژه ساخت بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی بندرعباس یکی از طرح‌های مهم دولت دوازدهم در هرمزگان به شمار می‌آید که در سفر دوم هیات دولت به این استان در سال ۹۶ مصوب شد و بنا شد طی دو سال به بهره‌برداری برسد برسد اما هم‌اکنون که نیمه اول سال ۱۴۰۱ هستیم هنوز خبری از بهره‌برداری از این بیمارستان بزرگ در بندرعباس به گوش نمی‌رسد این بیمارستان ‌که بزرگترین بیمارستان جنوب کشور لقب‌گرفته بود بایست به عنوان دستاورد بزرگ دولت دوازدهم تا پایان این دولت به اتمام می‌رسید اما با وجود وعده‌های چند باره فریدون همتی استاندار سابق هرمزگان مبنی بر بهره‌برداری در ماه‌هایی از سال ۱۴۰۰ و اضافه شدن آن به زیرساخت‌های مدیریت بیماری کووید هنوز به مقصد نهایی نرسیده است و خبرهایی به گوش می‌رسد که این پروژه تعطیل شده است.

همتی استاندار سابق هرمزگان مانور رسانه‌ای بسیاری برای این بیمارستان داشت اما هیچ‌یک از وعده‌هایش علی‌رغم تلاش‌هایی که داشت محقق نشد چنانچه او در سال ۱۴۰۰ ابتدا پایان تیرماه را به عنوان ماه بهره‌برداری معرفی کرد، در پایان تیر ماه از بهره‌برداری در شهریورماه خبرداد و در یکی دیگر از سخنرانی‌هایش نیز پایان مهر ماه را برای وارد مدار کردن این بیمارستان وعده داد.

در رابطه اطلاعات این بیمارستان بایست بگوییم مساحت سایت این مرکز بزرگ درمانی ۱۱ هکتار است که بیمارستان آن در زیربنایی بالغ بر: ۵۳۵۸۵ متر مربع ساخته می‌شود که تعداد کل تخت های آن ۵۵۸ تخت، ظرفیت اسمی (تخت های بستری + پست) : ۳۵۹ تخت، تعداد تخت‌های بستری (بستری زنان و زایمان، بستری کودکان و نوزادان، نرسری، بستری داخلی و جراحی) : ۲۹۲ تخت

تعداد تخت های Post CCU: ۲۵ تخت، تعداد تخت های پست آنژیوگرافی: ۱۷ تخت، تعداد تخت های Post MICU: ۲۵ تخت، تعداد تخت های اورژانس: ۵۵ تخت، تعداد اتاق های عمل: ۱۵ اتاق عمل و ۱ اتاق عمل هیبریدی در بخش جراحی،۲ اتاق عمل در بخش اورژانس، تعداد تخت های MICU؛ ۲۴ تخت، تعداد تخت های SICU؛ ۲۴ تخت، تعداد تخت های CCU؛ ۵۹ تخت. 

تعداد تخت های CSICU؛ ۷ تخت، تعداد اتاق‌های آنژیوگرافی: ۴ اتاق و ۴ اتاق عمل قلب باز، تعداد اتاق‌های زایمان: ۱۰ اتاق LDR، تعداد تخت‌های مراقبت‌های نوزادان ۳۰ تخت است. 

آن‌چیز که برای ما مانند روز روشن است این است که دوران مدیریت دولت دوازدهم در کشور به اتمام رسیده است و هم اکنون سکان تمام امور اجرایی و مدیریت عالی کشور بر دوش دولت جدید یعنی دولت سیزدهم است که‌ تلفیقی از تجربه و جوانی‌ را در خود جای داده است بنابراین از دولتی که خود را دولت مردم نامیده است این انتظار مجدانه وجود دارد که در راستای افزایش سرانه درمانی استان هرمزگان احداث و تکمیل بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی بندرعباس را دنبال کند تا هر چه سریعتر این بیمارستان نیز به شبکه بهداشت و درمان استان هرمزگان اضافه شود.

چرا که بی‌شک کشور ما ایران در بحث میانگین سرانه تخت‌های بیمارستانی فاصله معناداری با کشورهای توسعه یافته دارد چنانچه طبق اعلام مسئولین وزارت بهداشت در سال ۹۹ سرانه تخت بیمارستانی در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱.۷ تخت بوده است و این آمار در حالی است که طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۷ سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور ژاپن بیش از ۱۳ تخت و کره جنوبی بیش از ۱۱ تخت بوده است اما نکته تاسف برانگیز این است که سرانه تخت‌های بیمارستانی در کشور ما از بسیاری از کشورهای منطقه همچون جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و عربستان سعودی هم پایین تر است .

در حوزه سرانه تخت‌های بیمارستانی استان‌های کشور نیز طبق آمار منتشر شده استان هرمزگان جزو ۱۰ استان با سرانه پایین بیمارستانی است و این امر هیچ مطابقتی با عنوان پایتخت اقتصادی بودن کشور هیچ سنخیتی ندارد چرا که سایر پایتخت‌های کشور اعم از فرهنگی و مذهبی و سیاسی و گردشگری مشکلی در این حوزه ندارند و جزو قطب‌های بهداشتی و درمانی کشور محسوب می‌شوند و حتی این قابلیت را دارند که از سایر کشورهای منطقه نیز بیمار بپذیرند.

استان هرمزگان با توجه به اینکه در همسایگی کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه توریسم‌درمانی داشته باشد به شرط اینکه مراکز درمانی مجهز همراه با کادر درمانی مجرب برای استان ساخته شود.

به نظر می‌رسد مدیریت عالی استان و متولیان بهداشت و درمان استان بایست بیش از این برای افزایش زیرساخت‌های درمانی بیش از پیش تلاش کنند. 

دکتر پژمان شاهرخی معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌‌وگو با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی بندرعباس شمال ساختمان شماره ۱،۲ و ۳ به عنوان ساختمان‌های اصلی و ساختمان‌های جنبی است که حدود ۳۵۱ تخت دارد و هم اکنون این پروژه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: هم اکنون عملیات تکمیل بخش‌های ابنیه، برق و مکانیک، سفیدکاری، سرامیک کف و بدنه، سقف کاذب، سنگ‌کاری، اجراي نمای اصلی و ... در حال انجام است.

پژمان تصریح‌کرد: این پروژه در صورت تامین اعتبار و پرداخت بدون وقفه صورت وضعیت‌های کارکرد و تعدیل‌ها در پایان هر ما، نهایتا تا پایان ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.

معاون توسعه منابع و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:طبق مطالعات توجیهی طرح ساخت بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی بندرعباس، تا سال ۱۴۰۵ ، میزان نیاز تخت‌های بیمارستانی در استان مطابق سرانه ۲۸۲۱ تخت می‌باشد که تامین نیمی از آن توسط دولت و نیمی دیگر توسط بخش خصوصی، تامین اجتماعی و ارتش باید تامین گردد. 

وی خاطرنشان‌کرد: تاکنون برای احداث بیمارستان ۵۳۱ تخت‌خوابی بندرعباس، در حوزه احداث 

۳،۲۰۷،۴۵۸،۸۲۵،۱۹۵ ریال در حوزه تاسیسات ۱،۱۵۵،۲۵۰،۰۷۶،۰۵۰ ریال و در حوزه سایر نیازها اعم از پروانه و انشعابات و ... ۵۶۰،۹۴۲،۰۷۹،۱۴۲ ریال هزینه شده است و برای تکمیل آن نیز ۸،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال اعتبار لازم است.