پيشبرد توسعه شهري با راهکارهاي علمي
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 15، 1401 - 14:36


مسلم دهقانی شهردار شهر فارغان از شهرستان حاجی آباد در گفت‌‌وگو اختصاصی با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه بیان داشت: دربدو ورود اینجانب به سیستم مدیریت شهری فارغان؛  شهرداری و شهر با چالش‌های جدی هم از لحاظ منابع و هم از لحاظ چالاکی کارمندان مواجه بود، لذا بنده در ابتدا سعی کردم با توجه به موقعیت شهر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین با استفاده از روش‌های علمی و بروز ، چشم اندازی در جهت توسعه شهر فارغان تعریف کنم. از این رو با استفاده از مدل پژوهش توصیفی و تحلیلی، مدل سوات به تشریح نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدیدات در ساختار شهر و شهرداری پرداختیم و سپس به تحلیل عوامل تاثیرگذار به تناسب میزان تاثیرگذاری آنها پرداختیم و در آخر راهکارهایی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت توانمند‌سازی شهر، شهرداری و توسعه پایدار شهری و مدیریت مطلوب شهری تعریف کردیم.

با چالش های زیادی مواجه بودیم
مهم‌‌ترین چالش‌های شهرداری فارغان بحث نیروهای مازاد شهرداری، نبود درآمد پایدار، نبود سیستم مکانیزه جمع آوری زباله، خرابی دستگاه‌ها بود که برای آن‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدت ترسیم کردیم که به حول و قوه الهی با رایزنی با دفتر امور شهری در جلسات مختلف توانستیم کارمندان غیربومی مازاد در شهرداری که 6 نفر بودند را  به شهردار‌ی‌های شهرخود انتقال دائم دهیم. با تعمیر لودر شهرداری و خرید یک دستگاه بنز در هزینه‌های شهرداری صرفه جویی‌هایی شد و با خرید یک دستگاه ماشین حمل زباله مکانیزه و خرید سطل‌های مخصوص سیستم جمع آوری زباله در شهر فارغان را مکانیزه و بهداشتی کردیم.
دهقانی عنوان‌کرد: با مطالعه و مکان‌یابی سیستم پسماند شهری، امیدوارم بتوانیم در آینده ای نزدیک جمع‌آوری و مدیریت پسماند شهری را به صورت کاملا بهداشتی و زیست محیطی انجام دهیم و تفکیک از مبدا نیز در دستور کار آینده مدیریت شهری فارغان قراردارد.

امکانات شهری نباید در یک محله خاص تجمیع شود
در جهت ایجاد فضاهایی برای گذران اوقات فراغت و حس نشاط و سرزندگی بخشی به کودکان و شهروندان، به باز طراحی پارک شهر فارغان پرداختیم و با جمع آوری لوازم غیراستاندارد که بارها باعث آسیب دیدن بچه ها شده بود و جایگزینی لوازم استاندارد و تاسیس یک آبنمای اینتراکتیو این حوزه را تقویت کردیم که البته هنوز راه درازی در این حوزه داریم. 
دهقانی بیان‌کرد: سعی بر آن شد تا از تجمیع امکانات در یک مکان یا محلات خاص جلوگیری کنیم و امکانات شهری را در کل شهر پخش کنیم در همین راستا با احداث یک زمین چمن مصنوعی در محله امامزاده و احداث یک پارک کودک در جوار آن به این مهم جامه عمل پوشاندیم.

می توان درآمدهای پایدار ایجاد کرد
ذیل برنامه‌های بلند مدت تلاش داریم که حرکت در جهت ایجاد درآمد پایدار را افزایش دهیم و با استفاده از اعتبارات عمرانی و خرید ماشین آلات عمرانی و تعریف طرح‌های درآمدزا، توسعه بخش گردشگری طبیعی را با توجه به پتانسیل گردشگری بی‌نظیر از نظر آب و هوا و گردشگری طبیعی با جذب گردشگر از مرکز استان و استان‌های همجوار و تقویت مهاجرت معکوس مردم از مرکز استان به شهر با توجه به زیرساخت های شهری پیش ببریم.

شهردار باید قدرت چانه زنی بالایی داشته باشد
شهردار فارغان در تبیین خصوصیات  شهردار موفق گفت: با توجه به اینکه شهردار با افراد مختلفی سر و کار دارد و از طرفی با مقامات بالادستی در ارتباط می‌باشد، لذا باید شجاعت در بیان مطالب، قدرت چانه زنی بالا، تعامل، استقلال رای و فکر داشته باشد و وابسته به جریان‌های اقتصادی و سیاسی و گروه‌های خاص نباشد و در تصمیمات همه گروه‌های مردمی، گروهای شهری و شهروندان را در نظر قراردهد و تامین منافع عموم شهروندان را مدنظر قرار بدهد، البته باید در حوزه های شهرسازی نیز تخصص کافی داشته باشد. بنده به عنوان شهردار فارغان اگر بخواهم موفقیت در برنامه ریزی های خود را نمره بدهم از صد نمره به خود هفتاد میدهم.