پیشتازی خیرین بستکی در طرح های آبخیزداری
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 17، 1401 - 05:28


گفتگوی اختصاصی دریای اندیشه با رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بستک:

پیشتازی خیرین بستکی در طرح های آبخیزداری 

 

 

به گزارش اختصاصی خبرنگار دریای اندیشه از بستک؛ بیش از دو دهه از دوره جديد عمر آبخیزداری در کشور که همراه با تحول اساسي در ساختار و اهميت آن بوده است مي گذرد.تحولي که حاصل آن ارتقاء سطح کیفی و کمی برنامه ها در سطوح و بخش های متفاوت مديريتی، اجرایی، مطالعاتی و هماهنگی با سایر بخش های ذيربط در عرصه های طبيعت بوده است.

ديدگاه برنامه ريزان و کارگزاران بخش آبخیزداری از اجرای یک سری پروژه های اجرایی محدود، با هدف کنترل رسوب در بالادست سدهای بزرگ، اکنون در سراسر کشور پهناورمان گسترش يافته و با اهدافی همچون حفاظت از آب و خاک، مقابله با خشکسالی، کنترل سيلاب ها، بهبود شرايط پوشش سبز زمين ها، توجه به منابع زیربنایی کشاورزی، بهبود شرايط اقتصادی آبخيز نشينان و ... متحول گردیده و تکامل يافته است.

شايد مهمترين دستاورد بخش آبخیزداری در دوره جديد، گام نهادن در راهی است که منتج به اداره ملی و مردمی آبخيزها و جلب مشارکت مردم در ابعاد مختلف باشد.در اين راستا نيز با روش ها و شیوه های مشارکتی گوناگون در سراسر کشور، طرح های دلگرم کننده ای به اجرا درآمده که به طور قطع بايد توسعه يابد.به هر حال آبخیزداری در مسیری حرکت می کند که متجلي ديدگاه روشنی در پیش روی دلسوزان اين بخش زيربنايي است.

موقعيت خطير منابع آب و خاک در کشور و نقش زیربنایی اين منابع حیاتی در توليدات صنعتي و ايجاد رفتار متعادل در محيط زيست و به طور کلي نقش اساسي آن در زندگی، ايجاب می کند که ضمن جدی گرفتن آبخيزداری، در برنامه های آن نیز مشارکت نماییم.

رهبر معظم انقلاب نیز در سال های اخیر، در دیدارهایی که با مسئولین منابع طبیعی کشور داشته اند بر ضرورت جلوگیری از نابودی خاک و هدر رفت آب تاکید داشته اند.همچنین توجه ویژه ای به مسئله آبخیزداری دارند بطوریکه در 15 اسفند 1396 پس از کاشت نهال در هفته منابع طبیعی فرمودند: «یکی از کارهای مهم لازم در زمینه‌ی کاشت درخت و فضای سبز، مسئله‌ی آبخیزداری است.اگر چنانچه آبخیزداری را دستگاه‌های مربوط جدی بگیرند و اهمیت بدهند -چه آنچه مربوط به وزارت کشاورزی است، چه آنچه مربوط به وزارت نیرو است- هم جلوی سیلاب های بی ‌مورد گرفته می شود، هم جلوی ریزگردها گرفته می شود و هم بقیه‌ی فواید گیاهان و درخت بر آن مترتّب می شود."

یکی از عوامل مدیریت بهینه آب و خاک و جلوگیری از نابودی این سرمایه های ملی، استفاده از فناوری دانش بنیان بومی آبخوانداری یا پخش سیلاب است که می تواند تهدید سیل و هدررفت آب را به فرصت آبادانی تبدیل نماید و نمونه های مختلف آن نیز در سطح ملی به وفور یافت می شود.شایان ذکر است 14 میلیون هکتار اراضی کشور مستعد انجام عملیات آبخوانداری است و در صورت اجرای آبخوانداری علاوه بر کاهش خسارات سیل، آب قابل توجهی در سفره های زیرزمینی ذخیره خواهد شد و این مسئله می تواند در جلوگیری از خسارات ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی نیز نقش بسزایی داشته باشد.

قطعا تولید در بخش کشاورزی با آبخیزداری و آبخوانداری و فراهم ساختن زمینه های خودکفایی در محصولات استراتژیک علاوه بر اینکه گامی بسیار بلندی در قطع وابستگی کشور به واردات محصولات استراتژیک کشاورزی خواهد بود، به تعبیر رهبر معظم انقلاب رشد اقتصادی کشور، کاهش تورم و استقلال اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت و زمینه عزت و اقتدار ملی، امنیت ملی و اعتماد به نفس ملی در گام دوم انقلاب اسلامی را فراهم می کند و اقتصاد کشور را در مقابله تکانه هایی که از بیرون تحمیل می شود حفظ و حراست می کند.

از آنجایی که مردم و خیرین در طرح های آبخیزداری شهرستان بستک مشارکت فعالی دارند و هر ساله طرح های متنوعی در سطح شهرستان به بهره برداری می رسد در همین زمینه گفتگویی اختصاصی با رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک انجام داده ایم.

حامد احمدپور در ابتدای گفتگو با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره در سال 1400 بیان داشت: نقش و مشارکت خیرین در اجرای طرح‌ های منابع طبیعی و آبخیزداری بسیار ارزشمند است و خیرین بستکی در این زمینه پیشتاز هستند.

وی افزود: آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفظ منابع آب و خاک دارد و در این منطقه که میزان نزولات جوی اندک و در صورت بارش به حالت سیلابی است، می‌ تواند در تامین و ذخیره آب نقش قابل توجهی داشته باشد به نحوی که انجام اقدامات آبخیزداری در حوضه‌ های بالادست ضمن تعدیل سرعت آب باعث کاهش حجم آب ورودی به سکونت‌گاه‌ها می‌ شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک اظهار داشت: در همین راستا تاکنون در سطح شهرستان بستک بیش از ۲۰ سازه آبخیزداری اعم از سنگی ملاتی، خاکی و سیستم‌های پخش سیلاب با ظرفیت استحصال ۸ میلیون مترمکعب توسط خیرین ساخته شده که می‌ توان گفت خیرین بستکی در اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح کشور هم پیشتاز هستند.

احمدپور خاطرنشان کرد: پارک آبخیز بستک اولین پارک آبخیز خیرساز در کشور است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بستک فضا را برای نقش‌آفرینی و مشارکت خیرین در حوزه آبخیز شهری به مساحت ٨٣٠ هکتار فراهم نموده است که تاکنون فعالیت‌های زیربنایی بسیار خوبی نظیر احداث سازه‌های آبخيزداری، پیاده راه سلامت، کاشت بیش از ٢ هزار اصله نهال بومی، احداث آب‌انبار و منبع ذخیره آب و... با مشارکت خیرین بزرگوار به ارزش سرمایه‌ گذاری ١۵ میلیارد تومان انجام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با مشارکت علاقمندان و خیرین در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، بتوانیم گام‌ های موثرتری در جهت توسعه فضای سبز و طبیعت‌ گردی یا اکوتوریسم در سطح شهرستان برداریم.

جنگلدار بستک همچنین با اشاره به اهمیت موضوع آب و تامین آن بیان داشت: یکی از راهکارهای مهم و اصلی در تامین آب برای بخش ‌های شرب، صنعت و علی ‌الخصوص کشاورزی، انجام اقدامات آبخیزداری آن هم با رویکرد مشارکتی می ‌باشد.