پژوهشگر از طریق روایت‌ها، شیوه‌های تجربه جهان توسط افراد بشر را تجربه می‌کند
  • اجتماعی

  • دی 08، 1400 - 07:17


محمد کمالی مدرس دانشگاه و دارای دکتری فرهنگ و ارتباطات از شیوه‌های تجربه جهان توسط افراد بشر از طریق روایت‌پژوهی سخن گفت.

به گزارش  دریای اندیشه به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان،؛ وبینار مجازی روایت‌پژوهی با حضور محمد کمالی مدرس دانشگاه و دارای دکتری فرهنگ و ارتباطات و با مشارکت مربیان مراکز کانون در سراسر استان و جمع کثیری از دانشجویان علاقمند به مبحث پژوهش‌های روایی برگزار شد.

به گفته راحله خادمی کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان، از آنجا که تجربیات مبنایی برای ارائه ایده‌هاست و تجربه می‌تواند افراد را به بینش، درک و تکنیک هدایت کند  از این رو با همراهی بخش پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان و دانشگاه فرهنگیان بندرعباس، مبحث آموزشی روایت‌پژوهی در قالب یک وبینار آموزشی برنامه‌ریزی و اجرا شد.

در ابتدای این وبینار مجازی کمالی به تعریف روایت‌پژوهی پرداخت و گفت: مردم راوی قصه‌ها هستند و داستان‌های خودشان و دیگران، زندگی آن‌ها را احاطه کرده است.

این مدرس دانشگاه افزود: آن‌ها هرچیزی که اتفاق می‌افتد را از طریق همان داستان‌ها درک می‌کنند و تلاش دارند به گونه‌ای زندگی کنند که گویا همان داستان‌ها را دوباره روایت کنند.

 

این پژوهشگر حوزه فرهنگ و ارتباطات افزود: پژوهش‌روایی یک راهبرد پژوهشی است که پژوهشگر به کمک آن زندگی افراد را مطالعه می‌کند و از یک یا چند نفر می‌خواهد که داستان‌های زندگی خود را بیان کنند. سپس، این اطلاعات توسط پژوهشگر به صورت روایت زمانی بازگویی یا بازسازی می‌شوند. 

کمالی در ادامه گفت: در پایان روایت مورد نظر، پژوهشگر دیدگاه‌های زندگی شرکت‌کننده را با دیدگاه‌های زندگی خود در قالب روایت‌جمعی تلفیق می‌کند.

 

کمالی  عضو انجمن کشوری سواد رسانه ای ایران در ادامه به شرح انواع طرح‌های روایتی و ویژگی‌های کلیدی آن،  پرداخت و افزود: چهار خصیصه مهم پژوهش‌روایی شامل زیستن، گفتن، بازگویی و باز زیستن است. تجربه عنصر و موضوع اصلی پژوهش روایی است و همچنان که از نامش پیداست روایت و داستان‌گویی مهمترین مشخصه‌ی این روش پژوهشی است و تمامی موارد مهم در داستان نظیر توالی بین رخدادها، زمان‌بندی، آغاز و میانه و پایان داشتن و ... در نگارش روایت‌پژوهی رعایت می‌شود.

 

 مراحل اجرای پژوهش‌روایی و ابزارهای گردآوری داده‌ها ، مقوله‌بندی و کدگذاری سایر مواردی بود که در این وبینار ۹۰ دقیقه‌ای به آن پرداخته شد و پایان بخش برنامه پرسش و پاسخ مخاطبان برنامه در حوزه روایت‌پژوهی بود که توسط مدرس دوره پاسخ داده شد.  

گفتنی است محمد کمالی باغستانی دارای دکتری فرهنگ و ارتباطات ، مدرس دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی و علمی کاربردی، عضو اصلی انجمن کشوری سواد رسانه‌ای ایران و مدرس آموزش خانواده  است که تاکنون کتاب و مقالات  متعدد ملی و استانی در حوزه‌های مذکور را به رشته تحریر درآورده است.