چانه زنی برای نزدن واکسن
  • اجتماعی

  • آبان 18، 1400 - 04:52


85درصد جامعه هدف استان واکسن زده‌اند اما هنوز شهروندانی هستند که برای دریافت واکسن مقاومت می‌کنند

هنوز زمان زیادی  نگذشته است از روزهایی که فرستادن پیام تسلیت و ابراز همدردی پای ثابت دل مشغولی های روزانه اکثریت شهروندان بود، روزهایی که با فوت روزانه 700 بیمار، تلخ تر از هر چه تلخ در ذهنمان ثبت شدند؛ روزهایی که در به در دنبال پیدا کردن کپسول اکسیژن و سرم قندی بودیم؛ روزهایی که محال بود زیر لب نگوییم: "اگر واکسن بود...."

به گزارش دریای اندیشه ؛روزهایی که از چهره های مشهور تا فعالان سیاسی همه خواستار ورود واکسن و پایان دادن به همه گیری کرونا در کشور بودند.

از اواخر مردادماه  ورود محموله های واکسن به کشور شتاب گرفت و حالا آن طور که مسئولان گمرک ایران آمار داده اند، فقط تا 20 مهرماه، 65 محموله واکسن کرونا وارد کشور شده است که مجموع واکسن های دریافتی ایرانی ها را از مرز ۹۲ میلیون دز گذرانده است. با این واردات رکورد تزریق واکسن در کشور نیز با ثبت تزریق ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن در یک هفته شکسته شد. در کنار این اخبار با سردی هوا و کاهش رعایت شیوه نامه ها از سوی برخی شهروندان، مسئولان خیزگرفتن کرونا برای شروع موج ششم را هشدار می دهند؛ مسئله ای که خود دلیلی  برای تسریع واکسیناسیون و ایمن شدن جامعه است.

 

85درصد هرمزگانی ها واکسن را دریافت کرده اند

اسفند سال ۹۹ واکسیناسیون عمومی آغاز شد اما مرداد 1400 روند ورود واکسن به کشور شتاب بی سابقه ای گرفت تا جایی که فقط در شهریور و بر اساس آمارهای وزارت بهداشت ودرمان، ۳۳ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز وارد کشور شد. در سه هفته ابتدایی مهر ماه نیز ۳۲ میلیون و ۵۲۵ هزار دز واکسن کرونا به کشورمان تحویل داده شده است. با این داشته ها مسئولان وزارت بهداشت ودرمان قول اتمام واکسیناسیون عمومی را تا بهمن ماه دادند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان با بیان اینکه در اکثر شهر‌های استان بیش از ۸۵ درصد شهروندان واکسیناسیون خود را انجام داده‌اند، گفت: تنها شهرستان بستک در وضعیت نارنجی است، شهر‌های خمیر، بندر لنگه، بشاگرد، سیریک و ابوموسی در وضعیت آبی هستند. بندر عباس، حاجی آباد، میناب و رودان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

علی رئوفی  با اشاره به آخرین وضعیت کرونا  در استان هرمزگان گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۹۳ هزار نفر دز اول و ۷۶۲ هزار و ۷۴۰ هزار نفر دز دوم  وامسن کرونا را در استان هرمزگاه دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در اکثر شهر‌های استان هرمزگان بیش از ۸۵ درصد شهروندان واکسیناسیون خود را انجام داده‌اند، افزود: در ۴ شهر جاسک، پارسیان، بستک و بندر لنگه استقبال از واکسیناسیون کمتر بوده است. جلساتی با حضور فرمانداران و بزرگان این چهار شهر برگزار شد و از آنها خواستیم تا با اطلاع رسانی از مردم بخواهند که نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ هزار و ۹۵۷ هزار نفر در سطح استان واکسن دریافت کردند.

 رئوفی با اشاره به وضعیت رنگ بندی هرهای استان هرمزگان نیز عنوان کرد: تنها شهرستان بستک در وضعیت نارنجی است، شهر‌های خمیر، بندر لنگه، بشاگرد، سیریک و ابوموسی در وضعیت آبی هستند. بندر عباس، حاجی آباد، میناب و رودان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

 

چند درصد جمعیت استان ایمن شدند

دریافت یک نوبت واکسن نمی تواند سبب ایمنی فرد در برابر بیماری شود و در این باره تا زمانی که 70 درصد جمعیت دو دز واکسن خود را دریافت نکنند ایمنی جمعی جامعه در برابر بیماری کرونا ایجاد نمی شود.

چرا نوبت اولی ها دز دوم را دریافت نکرده اند؟

فاصله آماری تعداد دریافت کنندگان نوبت اول و نوبت دوم را برآمده از چند دلیل  می توان دانست . اولین دلیل او زمان انتظار 28 روزه تا 3 ماهه برای دریافت نوبت دوم واکسن است.  برخی از افرادی که واکسن دریافت کرده اند هنوز نوبت دریافت نوبت دوم آن ها نرسیده است. بخش از این افراد نیز کسانی هستند که در فاصله میان دو نوبت دز کرونا، مبتلا شده اند و باید دوران بیماری و فاصله زمانی بعد از بهبود را سپری کنند.

اما دسته دیگر افرادی هستند که با وجود دریافت نوبت اول واکسن و گذشت زمان، سراغ دریافت نوبت دوم واکسن خود نرفته اند. تصور این که با یک نوبت واکسن ایمن می شویم، تصور نادرستی است.

تنها راه برون رفت از پیک های بعدی کرونا افزایش جمعیت واکسینه شده ها است و معتقد یم با دریافت چند درصد  که در استان دو دز واکسن دریافت کرده اند، نمی توان به جمع شدن کرونا و نیامدن موج های بعدی اش دلخوش باشیم.

تاکنون  جمعیت  کی از دانش آموزان 15 تا 19 سال واکسن نوبت اول را دریافت کرده اند. همچنین  جمعیت دانش آموزی 10 تا 14 سال نیز کمتر واکسن دریافت کرده اند.

 

روزهایی که بعضی برای واکسن تا ارمنستان رفتند

به گزارش دریای اندیشه به نقل ازشهرآرا؛دوماه قبل- هم زمان با تیرماه و مردادماه و اوج گرفتن کرونا در ایران و به تبع آن اوج گیری خواسته مردمی برای دریافت هرچه سریع تر واکسن کرونا، سفر به کشورهای همسایه از جمله ارمنستان به منظور دریافت واکسن اوج گرفت. هزینه سفر به ارمنستان حدود 8 میلیون تومان بود. البته این رقم تنها برای یک دز واکسن بود و افراد واکسینه شده باید به فاصله حدود 12 هفته برای دریافت دز دوم واکسن به ایروان سفر می کردند. با یک محاسبه سر انگشتی، واکسن آسترازنکای حدودا سه دلاری برای مسافران ایرانی حداقل 300 دلار هزینه برداشت. در این بین اما برخی به بازار سیاه و خرید واکسن از این بازار روی آوردند.اینجا هم البته باز جیب مردم بود که خالی می شد و واکسن آسترازنکا تا ۵۵ میلیون تومان نیز به فروش می رسید.

 

پویش نه به واکسن!

یک ماه قبل- شهریور ماه اوج ورود واکسن به ایران بود تا جایی که واکسیناسیون در برخی مراکز بهداشتی کشور شبانه روزی شد. هنوز یک ماه از روزهای ترند شدن هشتگ های «واکسن بخرید» نگذشته بود که دوباره تب هشتگ های واکسنی در فضای مجازی بالاگرفت اما برخلاف چهار هفته قبل این بار هشتگ ها « نه به واکسن» بود. در این موقعیت این سؤال مطرح می شود که طی یک ماه و پس از تسهیل واکسیناسیون چه اتفاقی رخ داده است که حالا عده ای «نه به واکسن» را مطرح می کنند؟ و چرا این افراد یک ماه قبل در برابر هشتک واکسن بخرید، سکوت کرده بودند؟ این موارد در شرایطی است که آمار ابتلا به کرونا هم زمان با شروع پاییز و بیماری های فصلی زمستان رو به رشد است و مسئولان از هم اکنون آژیر هشدار خیز ششم را به صدا در آورده اند.

 

 

هزینه هر واکسنی که رایگان داده می شود

تیرماه امسال و هم زمان با اوج گیری درخواست ها برای خرید واکسن، موضوع تأمین بودجه این خرید مطرح شد. وزیر نیروی سابق از واریز ۱۱۵ میلیون فرانک سوئیس از منابع ارزی موجود در بانک تجارت عراق، برای دریافت ۱۶ میلیون دز واکسن کوواکس گفت. عبدالناصر همتی، رئیس سابق کل بانک مرکزی کشور، نیز اردیبهشت ماه گفته بود که بانک مرکزی حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ارز، برای واردات واکسن کرونا تخصیص داده است. به گفته او بر مبنای قرارداد کوواکس، ۱۷۸ میلیون دلار هم برای ۱۶.۸ میلیون دز واکسن کرونا تخصیص یافته بود که قسط اول آن نیز پرداخت شده بود.