داغ کمبود امکانات بر پیشانی ورزش نابینایان هرمزگان؛ گلبالیست‌ها سالن تمرین ندارند
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 20، 1402 - 05:15


در حالی که توجه ویژه به افراد دارای محدودیت و معلولیت جسمی می‌تواند سبب شکوفایی استعداد آنها به خصوص در حوزه ورزشی شود، اما در استان هرمزگان توجه کمی به ورزش نابینایان و کم بینایان شده و حتی گلبالیست‌های هرمزگانی از تمرین به علت نبود محروم مانده‌اند.
به گزارش اختصاصی دریای اندیشه، ورزش استان هرمزگان در سال‌های اخیر با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده و که کمبود امکانات و عدم توجه به رشته‌های ورزشی به ویژه در حوزه تامین زیرساخت‌ها سبب شده میزان موفقیت در مرحله مطلوب قرار نگیرد.
در این بین اما هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان با مشکلات زیادی به خصوص در حوزه تامین منابع، زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز مواجه است که همین امر سبب شده رشته‌های مرتبط با نابینایان و کم بینایان در استان هرمزگان کمتر شناخته شود و نتوان در سطح کشور توانمندی‌های این ورزشکاران را به خوبی نشان داد.
نابینایان جز دستۀ معلولین حسی به شمار می‌آیند این دسته از معلولین صدمه دیدگان حسی شنوایی و یا حسی بینایی را شامل می‌شوند معلولین حسی شامل کم شنوایان و کم بینایان، ناشنوایان و نابینایان هستند، گلبال، توربال، شودان، فوتبال 5 نفره، جودو، شطرنج، دومیدانی از جمله رشته‌هایی است که نابینایان و کم بینایان در آن فعالیت دارند.
هرمزگان در سال گذشته میزبان مسابقات نابینایان بود که به واسطه این اتفاق ورزش نابینایان استان تا حدودی بیشتر شناخته شد، عصر روز گذشته نیز مسابقات شطرنج روشندلان هرمزگانی برگزار و نفرات برتر مشخص شدند،در این میان هم گفتگویی با مسئولان ورزش نابینایان و کم بینایان استان تدارک دیدیم که هر کدام به بیان مشکلات این هیئت مهم ورزشی پرداختند.
استعدادیابی سنین زیر پانزده سال در سال جاری آغاز می‌شود
محمد جاودان رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان در رشته‌های مختلفی اعم از شنا، فوتبال پنج‌نفره، شودان، جودو، شطرنج، گلبال و دوومیدانی در زمینه بانوان و آقایان فعالیت دارد که در این رشته‌ها در مقاطع مختلف موفق به کسب مدال‌های قهرمانی شده است.
وی از راه‌اندازی پنج هیأت شهرستانی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ ورزش در سطح استان هرمزگان خبر داد و افزود: در تلاشیم تا هیأت‌های ورزشی در سایر شهرستان‌های غیرفعال را فعال کنیم.
رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان تاکید کرد: تلاش فراوانی کرده‌ایم تا بتوانیم فضای اختصاصی (سالن ورزشی) ویژه نابینایان و کم‌بینایان داشته باشیم، لذا اقداماتی صورت گرفته که به زودی کلنگ این پروژه مهم در استان به زمین زده خواهد شد.
جاودان گفت: مسئله مهم دیگری که باید به جد پیگیر آن باشیم بحث حمایت از ورزشکاران نابینا و کم‌بینا در استان هرمزگان است، لذا می‌طلبد که مسئولان بیش از پیش به این امر مهم بپردازند، چرا که ورزشکاران نابینا و کم‌بینا با آن همه مشکلات و محدودیت‌های جسمی در مسابقات کشوری و حتی بین‌المللی مقام کسب می‌کند شایسته است که تقدیر و حمایت خوبی از وی صورت گیرد تا بتواند تمرینات خود را به صورت مداوم ادامه دهد و موفق شود پرچم ایران را در میادین مختلف ورزشی بالا ببرد اما متأسفانه در این خصوص کم‌کاری زیاد است و اغلب ارگان‌های متولی حوزه ورزش به این مسأله مهم نمی‌پردازند که جای گله فراوان دارد.
وی به برنامه‌های هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان برای توسعه فعالیت ورزشی در استان اشاره و اضافه کرد: استعدادیابی سنین زیر پانزده سال در سال جاری در سراسر استان و حتی شهرستان بندرعباس صورت خواهد گرفت، همچنین دوره‌های آموزش مربیان با هدف کمک به توسعه ورزش در سال گذشته برگزار شده است که در سال‌جاری نیز انجام خواهیم داد.
رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان در پایان با بیان اینکه هر نابینا و کم‌بینا در هر جای استان تحت پوشش این انجمن قرار می‌گیرد، گفت: به طور کلی قریب به هفت‌هزار نابینا و کم‌بینای خانم و آقا در رده‌های سنی مختلف در سطح استان هرمزگان تحت پوشش انجمن نابینایان و کم‌بینایان قرار دارند.
محرومیت گلبالیست‌های هرمزگانی از تمرین به علت نبود سالن ورزشی
عبدالرسول رئیسی مسئول هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان شهرستان بندرعباس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مسابقات شطرنج جام رمضان روشندلان بانوان و آقایان با حضور 15 شرکت‌کننده در سنین مختلف برگزار و از برگزیدگان این مسابقات تجلیل شد.
وی با اشاره به اینکه نابینایان و کم‌بینایان در حوزه ورزش با مشکلات بسیاری به خصوص در حوزه ایاب و ذهاب دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: هیأت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس رشته‌های مختلف گروهی (گلبال) و انفرادی( شطرنج ، دومیدانی) فعالیت دارد.
مسئول هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان شهرستان بندرعباس ادامه داد: این هیأت موفق شده در رشته‌های گروهی گلبال و همچنین رشته‌های انفرادی دوومیدانی و شطرنج، افتخارات خوبی را در سطح کشور برای استان هرمزگان کسب کند.
رئیسی به دیگر مشکلات ورزشکاران نابینا و کم‌بینا اشاره کرد و گفت: هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان با مشکل نبود اماکن ورزشی مواجه هست، رشته گلبال که جزو رشته‌های مادر ورزش نابینایان است به دلیل عدم برخورداری از مکان مناسب، ورزشکاران نابینا و کم‌بینا از آذر ماه سال قبل تاکنون، هیچ‌گونه تمرینی نداشته‌اند علاوه بر این ، در پرداخت هزینه مربی هم با مشکل روبرو هستیم، لذا ضروری است که مسئولان پای کار بیایند و از ورزشکاران نابینا و کم‌بینا حمایت کنند.
وی با گلایه از اینکه ورزشکاران نابینا و کم‌بینا در بین مسئولان دیده نمی‌شوند ، تصریح کرد: بارها به مسئولان مراجعه کرده‌ایم و قول‌هایی نیز داده‌اند اما متاسفانه تاکنون هیچ‌کدام از قول‌های آنان عملی نشده است.
مسئول هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان شهرستان بندرعباس اذعان داشت: با پیگیری‌های رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان استان هرمزگان، زمین جهت ساخت اماکن ورزشی تخصیص یافته و جانمایی شده است اما باید تخصیص اعتبار گردد تا کلنگ احداث آن هرچه سریعتر به زمین زده شود و عملیات ساخت کلید بخورد که هنوز محقق نشده است.
رئیسی به استقبال بسیار خوب بانوان و آقایان از رشته ورزشی گلبال اشاره کرد و بیان داشت: در صورت حل و فصل مشکل اماکن ورزشی ، از هفته آینده ، تمرینات گلبال و دوومیدانی آغاز خواهد شد البته ورزشکاران نابینا و کم‌بینا در رشته شطرنج، تمرینات خود را در محل ساختمان انجمن نابینایان انجام می‌دهند اما همین افراد نیز با مشکل ایاب و ذهاب مواجه هستند که در صورت رفع این مشکل ، تمرینات بر روی تیم انجام خواهد شد.
از کسب مدال‌های رنگارنگ تا عدم توجه مسئولان به رشته های مرتبط با نابینایان
عبدالرضا محمدی دبیر هیئت ورزشی انجمن نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما به شرایط ویژه ورزشکاران نابینا و کم‌بینا استان هرمزگان اشاره داشت و گفت: طی مدت یک الی دو سالی که در هیئت خیلی پویا و خوب استان بودیم اتفاقات خیلی خوبی رقم خورده است و بچه های نابینایان و کم‌بینایان که در کنج خانه‌ها بودند به همت خیرین و مدیران شرکت های خصوصی و دولتی و همچنین دستگاه‌های اجرایی اتفاقات خوبی رقم خورد.
وی افزود: استان هرمزگان در سال گذشته، میزبان مسابقات کشوری بود و ما‌حصل همین میزبانی مسابقات باعث شد که در سال 1401 اتفاقات خیلی خوبی برای هیئت ورزشی رقم بخورد و مدال‌های رنگارنگ خیلی خوبی را برای استان به ارمغان بیاورد.
 دبیر هیئت ورزشی انجمن نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان ادامه داد: آنچنان توقع زیادی از جامعه ورزشی استان هرمزگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی نداریم اما همانطور که مستحضر هستید نابینایان و کم بینایان استان هرمزگان با توجه به اینکه رشته‌های ورزشی متفاوتی دارند اما در استان هرمزگان متاسفانه به دلیل کمبود امکانات ورزشی از حداقل امکانات برخوردار هستند لذا از مسئولان دستگاه‌های دولتی و خیرین خواهشمندیم به ما کمک کنند تا یک مجموعه ورزشی با امکانات مناسب در اختیار این هیأت ورزشی قرار گیرد.
 محمدی تصریح کرد: با رصد فعالیت‌های هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان در سال گذشته متوجه خواهید شد که این هیئت با توجه به امکانات خیلی اندک، تعداد زیادی مدال در رشته‌های گلبال، دوومیدانی، شطرنج و ... در سطح کشور کسب کرده که اتفاق بسیار خوبی است چرا که ورزشکاران نابینا و کم‌بینا با حداقل امکانات توانستند بهترین خروجی را داشته باشند لذا سیاست‌گذاران این حوزه می‌توانند با اندک هزینه‌ای که در اختیار این هیئت قرار دهند تا نتیجه و خروجی بسیار خوبی داشته باشیم.
وی در پایان گفت: در صورت حمایت از هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان هرمزگان می‌توانیم در سال 1402 به مسابقات جهانی نیز اعزام داشته باشیم، در چند اخیر، تست‌هایی انجام شده که این وعده را به همه می‌دهم که امسال، خبرهای بهتر و بیشتری از ورزشکاران نابینا و کم‌بینا استان هرمزگان بشنوند.
وعده‌های مسئولان صرفا گفتاری نباشد
رؤیا ادبیات یکی از دختران کم‌بینا فعال و موفق در رشته‌های ورزشی گلبال، شطرنج و دوومیدانی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: نابینایان و کم‌بینایان برای موفقیت‌های بیشتر نیازمند حمایت‌های مسئولان هستند.
وی در ادامه افزود: از مسئولان خواهشمندم توجه بیشتری به روشندلان در جامعه داشته باشند تا بتوانند در جامعه توانمند شوند و رشد یابند.
این ورزشکار کم بینا موفق هرمزگانی گفت: تنها توقع من از مسئولان این است که روشندلان موفق در حیطه ورزشی را ببینند و حمایت عملی کنند و وعده‌هایشان صرفا گفتاری نباشد.