دارویار یارانه دارو را متناسب با نیاز بیماران توزیع می کند
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 05، 1401 - 06:10


رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:
«دارو یار» یارانه دارو را متناسب با نیاز بیماران توزیع می‌کند


رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اجرای طرح «دارو یار» توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از این یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن را به همراه دارد.
به گزارش دریای اندیشه، حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امروز در نشست طرح دارو یار و با عنوان کمیته منطقی تجویز دارو اظهار داشت: طرح دارو یار یکی از برنامه‌های ارزشمند نظام است که در جهت جلوگیری از قاچاق دارو و تامین منافع بیماران بدون افزایش قیمت برنامه‌ریزی شده است.
وی با بیان اینکه داروی کالای مهم و حیاتی است که قیمت آن و در دسترس بودن آن اهمیت فراوانی دارد، افزود: پیش از اجرای طرح دارو یار تخصیص ارز دولتی به دارو و تفاوت قیمت آن با بازار آزاد باعث سوء استفاده محتکران و قاچاقچیان شده بود که به همین خاطر علاوه بر افزایش قیمت ها کمبود برخی از اقلام دارویی را شاهد بودیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: امروز با اصلاح طرح سیاست ارزی دارو و اجرای طرح دارویار جلوی این مشکل گرفته می‌شود و در واقع یارانه دارو به بیماران تعلق می‌گیرد.
فرشیدی با عنوان اینکه عده‌ای به جهت منافع شخصی سعی در سیاه نمایی این طرح دارند، گفت: در این طرح با وجود افزایش قیمت دارو به هیچ عنوان پرداختی بیماران که با نسخه پزشک به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند افزایش نخواهد یافت بلکه در پاره‌ای از موارد کاهش خواهد یافت، چرا که این افزایش قیمت‌ها توسط بیمه‌ها جبران خواهد شد.
وی با بیان اینکه همچنین در این طرح تمامی دهک‌ها تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت و افراد نگرانی از جهت بیمه نخواهند داشت، گفت: در این طرح  ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه مانند داروی سرماخوردگی برخی مسکن‌ها داروهای ضد حساسیت تحت پوشش بیمه قرار گرفته و همچون گذشته با قیمت قبلی به بیماران تحویل می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: در این طرح تمامی دهک‌های جامعه می‌توانند با بهره‌مندی از بیمه و با نسخه پزشک دارو را با قیمت  دولتی دریافت کنند و خبر خوب در این طرح آن است که تمامی افرادی که پیش از این بیمه نداشتند تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار می‌گیرند که به این صورت سه دهک اول جامعه به صورت خودکار بدون آن‌که شاید خودشان بدانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و سایر افراد نیز با مراجعه به سایت بیمه سلامت ایرانیان و یا دفاتر پیشخوان دولتی می‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند.
فرشیدی اضافه کرد: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، کاهش کمبودهای دارویی، منطقی شدن تجویز و  مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو به همراه حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری های مزمن، خاص و صعب‌العلاج از جمله مزیت‌های این طرح به شمار می‌رود.
 وی در پاسخ به اینکه وضعیت پرداخت از جیب مردم پس از اجرای این طرح چگونه خواهد بود گفت: پرداخت از جیب مردم در گروه‌های دارویی مختلف پس از اجرای این طرح برای داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند بدون تغییر بوده و در برخی اقلام کاهشی خواهد بود و برای داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند برای  ۳۶۶ قلم از این داروها پوشش بیمه‌ای به گونه‌ای تعیین شد که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد و در صورت لزوم، بیمه‌ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیشتری را به این فهرست اضافه کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد گفت: این داروها افزایش قیمتی نخواهند داشت و با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان به صورت روزانه از این داروها استفاده می‌کنند به دستور ریاست جمهور، تعداد ۱۲۰ قلم از این داروها که تواتر مصرف بیشتری دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه‌ای تهیه شوند، کاهش می‌یابد.
فرشیدی در خصوص  داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی گفت: این بخش از محصولات افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد و با توجه به سیاست‌های دولت در حمایت از بیماران، قیمت این محصولات مجددا مورد بررسی قرار گرفته و تا حد امکان قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.
وی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح از طرف وزارت بهداشت و درمان بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی متقبل گردیده که کمک ارزنده در جهت کم شدن بار مالی و بدهی بیمارستان‌ها است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با عنوان اینکه متاسفانه سرانه مصرف دارو در ایران مانند سرانه مصرف برق و نان بسیار بالاتر از نُرم جامعه است، خاطر نشان کرد: بخش عمده این مسئله دست مسئولین، نظام پزشکی و انجمن داروسازی است که باید اصلاح شود.
فرشیدی الکترونیکی کردن نسخه‌های پزشکی را  یکی از اقدامات ارزشمند و مهم برشمرد که در اکثر مناطق استان انجام شده و باید هرچه سریعتر به اتمام برسد.
وی گفت: این اقدام باعث می‌شود که نسخه‌ها به صورت اصولی پایش شود چه بخشی از داروها کجا و چگونه مصرف می‌شود؛ بررسی اینکه آیا داروی تجویز شده توسط بیماران مصرف می‌شود .