دهیاری ها برای ارتقای سطح زندگی مردم روستاها گام بر می دارند
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 14، 1401 - 08:21


دهیاری‌ها برای ارتقاء سطح زندگی مردم روستاها گام برمی دارند

دهیاران می‌بایست با افزایش دانش و مهارت خود در مسیر توسعه روستاها نقش مؤثر و شایسته خود را به‌عنوان مردمی‌ترین مدیران روستایی در جهت کسب رضایت مردم، اجرای درست قوانین و هماهنگی، ایجاد وحدت مردمی در روستاها بکار گیرند.

دهیاران همواره به عنوان نفر اول در خط اول پاسخگویی و مطالبه گری قرار دارند ، آنها بعضاً با دست خالی با کوهی از مشکلات مواجه اند تا برای خدمت صادقانه برای توسعه و آبادانی روستا تلاش کنند و به معنای واقعی آنان خادمانی بی ادعا در خط مقدم خدمت هستند.
به گزارش اختصاصی دریای اندیشه، دهیاری مهم ترين و جديدترين نهادي است که در عرصه مديريت روستايي ايران شکل گرفته است و به لحاظ جايگاه همتراز با نهاد شهرداري در شهرها مي باشد و مديريت اين نهاد بر عهده شخصي به نام دهيار است. اين نهاد عمومي غيردولتي به منظور اداره امور روستا به صورت خودكفا و با شخصيت حقوقي مستقل در هر روستا تأسيس گرديده است. طبق ماده واحده قانون مذكور (مصوب۱۴/۴/۱۳۷۷) به وزارت كشور اجازه داده مي شود به منظور ادره امور روستاها، سازماني به نام دهياري با توجه به موقعيت محل با درخواست اهالي و به صورت خودكفا با شخصيت حقوقي مستقل در اين روستاها تأسيس نمايد. اين سازمان­ها نهادهاي عمومي غيردولتي محسوب ميگردند. تأسيس دهياري ها به هيچ وجه مانع از اقدامات و كمك هاي دولت در جهت رسيدگي به عمران و آبادي روستاهاي مذكور نخواهد شد. همچنين در اين قانون سه تبصره براي تصريح و تكميل قانون آمده است:تبصره ۱ ـ آیین نامه نحوه اداره امور و مقررات استخدامي و مالي دهياري­ها توسط وزارت کشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
تبصره ۲ ـ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاريها توسط وزارت کشور با همكاري سازمان امور اداري و استخدامي كشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
تبصره ۳ ـ بودجه دهیاری­ها و اعتبارات مورد نياز اداره امور روستا با پيشنهاد دهيار به تصويب شوراي اسلامي روستا خواهد رسيد. 
جدیدترین شخصيتي است که در سال هاي اخير پس از تصويب «قانون تأسيس دهياري‌هاي خودکفا در روستا هاي كشور» براي اولين بار در سال ۱۳۷۵ پاي به عرصه مديريت روستايي كشور نهاد. در اين قانون مسئوليت اجرايي مديريت روستايي بر عهده مقامي با عنوان «دهيار» گذاشته شده كه از سوي شورا براي مدت چهار سال انتخاب مي شود.
یکی از مباحث مهم پايداري نهاد دهياري، ويژگيهاي دهيار به عنوان مدير روستا است. دهيار بايستي داراي خصوصيات عام و خاص و مهارت ها و توانمندي هاي مديريتي براي انجام وظايف محوله به عنوان مدير اجرايي روستا باشد. به طورکلي ميتوان ويژگيهايي براي دهيار متصور شد:«ایجاد اعتماد متقابل با مردم روستا، منظم و قانونمند و اشراف بر وظایف خويش و شورا، مشارکت جو و مشارکت طلب، نگرش توليدگرايي، انعطاف پذير در برابر مردم و شورا، پيگير در امور روستا، اعتقاد به گفتگو و مذاكره، اعتقاد به افكار و سليقه هاي مختلف»
روز چهاردهم تیرماه به عنوان روز شهرداری ها و دهیاری در کشور نامگذاری شده است، روزی که یاد آور تلاش های کسانیست که در روستا بار همه امور را به دوش دارند از سیل و زلزله گرفته تا یک امضای ساده همه چشمشان بسوی دستان دهیار است این تلاشگران عرصه خدمت که گاه گاه آنان را بازوان توانمند دولت در راه آبادانی روستاها می نامند برای راهگشایی از امور مختلف معمولا با مصائب فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.
خبرنگار دریای اندیشه در رودان پای صحبت های یکی از دهیاران پر تلاش این شهرستان نشسته است تا در این گفتگو جذاب از احوال این تلاشگران بپرسد.
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟
مسعود پیکری هستن دهیار روستای خیرآباد شهرستان رودان 
چند سال سابقه خدمت در سمت دهیار را دارید؟ 
۱۵ سال است افتخار خدمت به مردم شریف روستای خیرآباد را به عنوان دهیار دارم.
کمی از وظایف  دهیار  در روستا بگویید؟
دهیار وظایف مختلفی را در یک روستا بر عهده دارد که می توان از مهمترین آنها به بهبود وضعیت زیست محیطی، تشویق و ترغیب روستاییان به سمت و سوی اجرای سیاست های دولت، صدور پروانه ساختمانی که در محدوده روستا قرار دارد، شناسایی خانواده ها محروم و کم درآمد و مشارکت در کمک رسانی به آنها و برقرار تعاملات با نهادها و ادارات متولی ، همکاری با ادارات خدمات رسان در روستا برای رفع مشکلات و ارایه خدمات مطلوب را می توان نام برد.
لطفا روستای زیبا خیرآباد را معرفی بفرمایید؟
روستای خیرآباد یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رودان با ۵۰۰ سال قدمت در فاصله ۸ کیلومتری مرکز دهستان آبنما و ۲۲ کیلومتری شهرستان قرار دارد. این روستا از روستای مهاجر پذیر محسوب می شود که اغلب اهالی به کشاورزی مشغول هستند.
کمی از ویژگی های روستای خیرآباد بگویید؟
‌روستای خیرآباد یکی از روستاهایی است که قابلیت توسعه و آبادانی در بخش مختلف را دارد، این روستا در حاشیه جاده اصلی و مواصلاتی مرکز شهرستان به بخش جغین قرار دارد که آنرا مبدل به منطقه ای مهم کرده است و وجود تمامی صنوف در این روستا رونق بسیار خوبی به روستا داده است و البته باید مناظر طبیعی بکر  و دست نخورده را نیز در مناطق کوهستانی را از یاد نبرد که اینجا را به عنوان منطقه ویژه گردشگری کرده است.
‌بنظرتان مصائب یک دهیار در روستا چیست؟
‌مهمترین مشکلات یک دهیار در واقع خلاصه می شود به اینکه یک دهیار همواره به تنهایی بار پاسخگویی به مردم در روستا را به دوش می کشد عملا در قبال تمام مشکلات باید پاسخگو باشد از عملکرد تمامی ادارات به نوعی دفاع کند ، همیشه توپ در زمین دهیار است و عملا یک دهیار همواره تحت فشار های فراوانی مشغول خدمت رسانی است.
‌تعامل تان با اعضای شورای اسلامی روستا چگونه است؟
‌اعضای شورای اسلامی روستای خیرآباد از نیروهای جوان و تحصیلکرده هستند و بحمدالله در تمامی زمینه ها و برنامه های اجرایی با اعضای شورای اسلامی روستا تعاملات بسیار خوبی داریم و تا به حال هیچ گونه نگرانی در این خصوص ایجاد نشده است امیدوارم که بتوانم با تعامل و مشارکت همه جانبه مشکلات اهالی روستا را برطرف کنیم.
‌نقش دهیار در توسعه روستا چگونه محقق می شود؟
‌یک دهیار به عنوان شخص اول پاسخگویی در روستا با تلاش و پشتکار خود و ارتباط موثر با مردم و مسئولان و ادارات شهرستان نقش بسزایی در پیشرفت ، توسعه و ارایه خدمات زیر ساختی روستا می تواند ایفا کند.
‌کمی از کارهایتان در حوزه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد روستایی بگویید؟
‌اعطای تسهیلات به متقاضیان جهت راه اندازی صنایع دستی و مشاغل خانگی ، برگزاری کلاس های آموزش حرفه آموزی برای علاقمندان، راه اندازی خانه صنایع دستی در روستا، در نظر گرفتن مکان مناسب در روستا جهت راه اندازی بازار فروش محصولات صنایع دستی و در مرحله آخر انجام پیگیری برای ایجاد بستر مناسب برای عرضه و صادرات تولیدات اهالی از مهمترین اقدامات دهیاری روستای خیرآباد بوده است.
‌از اقدامات عمرانی  دهیاری خیرآباد بگویید؟ 
‌در حوزه عمرانی بهسازی معابر روستا، احداث زمین چمن مصنوعی محله ای، نصب پایه های روشنایی معابر از ابتدا و تا انتهای روستا طی چند سال اخیر انجام شده است و با پیگیری های صورت گرفته  احداث درمانگاه روستا و احداث دو مدرسه ابتدایی و یک دبیرستان هم به سرانجام رسیده است البته به اینها باید احداث شهرک مسکونی روستای خیرآباد را نیز اضافه کرد که با همکاری بنیاد مسکن شهرستان انجام شده است.
‌دهیاری خیرآباد در حوزه فرهنگی چه اقداماتی داشته است؟
‌دهیاری همیشه در اجرای برنامه های ملی و مذهبی روستا تلاش کرده نهایت همکاری و مشارکت را داشته باشد و ایجاد اماکن فرهنگی و هنری و کانون مساجد را نیز در برنامه داشته ایم که طی سالیان اخیر انجام شده است.
‌برای کمک  معیشت روستا چه پیشنهاداتی دارید؟
‌قطعا با ایجاد بنگاههای اقتصادی جدید و جذب سرمایه گذاری در روستا، ایجاد فضای مناسب و جاذبه های بیشتر به منظور پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و رونق بخشیدن به صنایع دستی و مشاغل خانگی می توان کمک شایانی به معیشت اهالی روستا کرد.
‌برای کمک به بخش کشاورزی چه پیشنهادی دارید؟
‌مشارکت در جذب سرمایه گذاران به جهت ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی و بسته بندی در روستا، ایجاد زمینه ها مناسب با راه اندازی میدان ها تره بار کوچک کشاورزی و ایجاد بنگاههای زود بازده با مشارکت سرمایه گذاران موجب رونق کشاورزی در روستا خواهد شد.
‌و حرف آخرتان؟
‌در پایان از روزنامه وزین دریای اندیشه بواسطه قرار دادن این فرصت به بنده برای بیان مشکلات ، پتانسیل روستای خیرآباد کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم با یاری خداوند متعال و حمایت مردم شریف و مسوولان روستا و شهرستان توسعه و آبادانی روستا را به سطحی که شایسته مردم شریف و نجیب خیرآباد است برسانیم.