دنیا به بندرعباس به عنوان یک قطب ترانزیتی نگاه می کند
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 28، 1402 - 05:28


سهیلا دهقانی -

رئیس کمیته حمل و نقل جاده ای اتاق بازرگانی ایران از سفر زودهنگام نماینده اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای (IRU) به استان هرمزگان با هدف زمینه سازی جهت گسترش ترانزیت در منطقه از کریدور بندرعباس خبر داد.
به گزارش اختصاصی دریای اندیشه؛ محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در نشست فعالان اقتصادی و جمعی از مدیران استانی با مدیر امور حمل و نقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران با محوریت  هم اندیشی جهت توسعه تجارت حمل و نقل، تحت رویه سند کارنه تیر (TIR carnet) که در سالن جلسات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار گردید با اشاره به بازگشایی واحد امور کارنه تیر در دی ماه سال گذشته در اتاق بندرعباس، تصریح کرد: این واحد با دریافت تاییدیه از سازمان جهانی ایرو و آموزش تخصصی کارکنان این واحد توسط مرکز کارنه تیر اتاق ایران شروع به فعالیت نمود.
وی با بیان اینکه از بهمن ماه سال گذشته فروش کارنه تیر و صدور گواهی قبولی در اتاق بندرعباس آغاز شده است، افزود: تا کنون بیش از ۳۰ کارنه ۶ و ۱۶ برگی توسط این واحد صادر گردیده است.
صفا ضمن تشکر از زحمات مدیر کارنه تیر اتاق ایران در راستای فعال نمودن این واحد در استان هرمزگان، عنوان کرد: امیدوارم با توجه به حجم گسترده ترانزیت در استان با ایجاد زیر ساخت های لازم و همکاری جمعی گمرکات و دیگر نهادهای اجرایی صدور کارنه در این مرکز را به بیش از ۳۰۰۰ سند در سال برسانیم.
وی بندرعباس را به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیت شمال - جنوب که به تمامی شاخه های دیگر در شمال - غرب و شمال - شرق نیز متصل میباشد،  معرفی کرد و افزود : با توجه به این جایگاه ویژه، وجود پایگاهی برای ارائه خدمات صدور سند کارنه تیر در این شهر می تواند قدم بزرگی در تسریع امور حمل و نقل بین المللی به شمار آید.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، اظهار داشت: مزیت های استفاده از کارنه تیر نه تنها برای شرکتهای حمل و نقل بلکه برای صاحبین کالا نیز بسیار چشمگیر می باشد.
وی دغدغه اصلی بسیاری از فعالان حمل و نقل را اطمینان خاطر در جهت حفظ منافع عنوان کرد و ادامه داد: سند کارنه تیر می تواند این اطمینان را در صاحبان کالا، گمرگ و شرکت های حمل و نقل ایجاد کند.
صفا بیان کرد: تلاش و فعالیت کشورهای منطقه در  راستای توسعه زیرساختهای گمرکی، بندری، جاده ای و ریلی بیانگر اهمیت ترانزیت و گسترش خدمات لجستیکی چند جانبه  در راستای افزایش درآمد کشور ها می باشد و امید است که ما نیز با انجام این فعالیت ها  درکشور خود گامی در جهت توسعه هر چه بیش تر اقتصادی برداریم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس  با اشاره به موظف بودن دولت به سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه حمل و نقل طبق فصل هفتم برنامه پنج ساله توسعه کشور، تصریح کرد: این مهم با همکاری نزدیک مراجع دولتی و بخش خصوصی باید به جد مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی هرمزگان با همکاری تمامی مراجع مربوطه آمادگی دارد تا با برگزاری نشستهای حمل و نقلی منطقه با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه گامی در جهت جلوگیری از عقب افتادگی استان و کشور در چرخه تجارت بردارد.
در ادامه این نشست بهنام فرامرزیان، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران ضمن تشکر از اتاق بندرعباس برای برگزاری این نشست، بندرعباس را یکی از قطب های اصلی حمل و نقل جاده ای و  توسعه حمل و نقل بین المللی در دنیا، معرفی کرد و افزود: سازمان های بین المللی از جمله سازمان ایرو، اتحادیه اروپا و کمیته تیر سازمان ملل و کمیته حمل و نقل اوراسیا بر این باورند که این گذرگاه و بندرعباس نقش مهمی را در فرایندهای اقتصادی در منطقه و فرا منطقه دارد.
وی افزود خیلی مهم است که ما به این نکته توجه کنیم که چگونه می توانیم از فرصت ها استفاده کرده وبا همکاری بخش دولتی و خصوصی و تعامل فی مابین از ظرفیت حمل و نقل در منطقه به خصوص در مواجهه با کشورهای رقیب بتوانیم بهره ببریم.
فرامرزیان به نقش اتاق بازرگانی ایران به عنوان موسسه ضامن و صادر کننده دفترچه کارنه تیر و دفترچه آتا تاکید کرد و اضافه کرد : سند کارنه آتا دفترچه ای گمرگی برای ورود موقت یا عبور موقت کالا بدون ارائه تضمین و بدون پرداخت عوارض به گمرگات کشور ها است.
وی کنوانسیون تیر را به عنوان موفق ترین کنوانسیون حمل و نقل معرفی کرد و سه ویژگی ایمن بودن ، ساده بودن و جلب اطمینان ذینفعان را از جمله مزایای این سند برشمرد.
مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی و کارنه تیر اتاق ایران، بیان داشت: تحت سند کارنه تیر کالا با سرعت بیشتری حمل و نقل می شود که این عامل منجر به کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش امنیت کالا خواهد شد و نیز از دیگر مزایای این سیستم می توان به ارائه تظمینات لازم بین المللی در قبال گمرگات  اشاره کرد.
شروع موفق واحد کارنه تیر بندرعباس
فرامرزیان با اعلام این خبر که اتاق بندرعباس از دی ماه سال گذشته 30 جلد کارنه تیر صادر کرده است؛ افزود: اگر به صورت درصدی محاسبه کنیم این درصد بسیار موفقیت آمیز بوده است.
وی با اشاره به اینکه کارنه تیر های صادره اتاق بازرگانی های ایران از 78 کشور عضو به 44 کشور سفر کرده است، افزود: بیشترین دفترچه های صادر شده برای کشور ترکیه مصرف می شود.
وی یکی از دلایل عدم تمایل استفاده شرکت های حمل و نقل از مسیر ایران را مشکلات مربوط به دریافت مابه التفاوت سوخت و عدم ارائه سوخت به این شرکت ها برشمرد و افزود: بازخورد هایی که از سیستم کارت سوخت برای خودروهای حامل خارجی داشته ایم تاکنون مثبت نبوده است که لزوم رسیدگی بخش دولتی و سازمان های مرتبط در این حوزه احساس می شود.
فرامرزیان با اعلام این خبر که اتحادیه حمل نقل جاده ای جهانی موسوم به سازمان ایرو ماه آینده از بندرعباس بازدید خواهند داشت، اظهار کرد: این دیدار با هدف گسترش ترانزیت در منطقه از مسیر بندرعباس اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه امروز دنیا به بندرعباس به عنوان یک قطب ترانزیتی نگاه میکند و این مسئله تعامل و مشارکت هرچه بیشتر بخش دولتی و خصوصی را برای تحقق اهداف می طلبد.
نقش تعیین کننده سازمان های دولتی در تسهیلگری رویه کارنه تیر
حسن روحانی تازیانی نائب رئیس اول  اتاق بازرگانی بندرعباس ، در خصوص واحد کارنه تیر اتاق بندرعباس با اشاره به اینکه این واحد یک واحد نوپا در اتاق بندرعباس است، ادامه داد: با وجود  زیر ساخت های خوب و عضویت شرکت های حمل و نقل در این واحد، همچنان برای گسترش این حوزه نیاز به نشست های بیشتری با دستگاه های حاکمیتی داریم  چرا که این سازمان ها نقش تعیین کننده ای در تسهیل گری رویه کارنه تیر دارند.
روحانی با= تاکید بر اینکه در حوزه ترانزیت تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار دولت است، اضافه کرد: سازمان های مرتبط در این حوزه به صورت جزیره ای و به نفع منافع سازمانی خود عمل میکنند که در نتیجه این اقدامات به ضرر ترانزیت به عنوان منفعت ملی رقم میخورد و منافع و اشتغالی که در حوزه کارنه تیر باید رقم می خورد متاسفانه محقق نشد.
سازمان بنادر و دریانوردی آماده جلسات هم اندیشی منظم با اتاق بازرگانی
حسین عباس‌نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در ادامه این نشست ضمن اعلام آمادگی مجموعه بنادر و دریانوردی در جهت تغییر و بهبود رویه ها ی مورد نظر واحد کارنه تیر اتاق بازرگانی، تصریح کرد: متاسفانه بعضی از موارد در اختیار ما و حتی سایر مسئولان استان نیست که از این موارد میتوان به ارتباط سامانه های الکترونیک مجموعه ما و گمرگ اشاره کرد .
وی نبود نظم کافی در سامانه ها و تبادل اطلاعات بین سازمان های مختلف را از معظلات سیستم ترانزیت برشمرد و اضافه کرد: در یکی از این بی نظمی ها کالای خطرناک و منفجره نفتا را فقط با اطلاع قبلی سه ساعته به بندر شهید رجایی بندرعباس  به عنوان دومین مرکز حیاتی کشور وارد کردند.
عباس نژاد بیان کرد: مجموعه بنادر و دریانوردی بیشتر در ارتباط با شرکت های حمل و نقل است ولی در خصوص اطلاعات مورد نظر ما ارتباط با اتاق بازرگانی ضروری و اساسی است چرا که موتور اصلی ثبت سفارش و منبع اطلاعات اقتصادی که باید در اختیار ما قرار بگیرد آن ها هستند.
وی پیشنهاد جلسات منظم با بازرگانان و فعالان بخش خصوصی را ارائه کرد و افزود: در بندرعباس و بندر شهید رجایی با توجه به جایگاه خاص ترانزیتی لزوم ارتباطات دوره ای، نزدیک و عملیاتی با بخش خصوصی و تجار احساس می شود تا بتوان مشکلات در این زمینه را با همکاری حل و فصل کرد.
افتتاح بندر سیریک همزمان با سفر ریاست جمهوری
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه 295 سازه دریایی تحت نظارت این مجموعه است؛ اظهار داشت: فاز 3 بندر شهید رجایی را از محل سرمایه گذاری تجهیز کنیم و دو پایانه اختصاصی مواد نفتی و مواد معدنی را نیز در اختیار داریم.
وی با اعلام خبر افتتاح بندر سیریک در آبان ماه سال جاری همزمان با سفر ریاست جمهوری تصریح کرد: نرم افزار جامع حمل و نقل بندری ما در حال طراحی است و اکنون بهترین زمان برای ارتباط با تجار در جهت کمک بنادر به بحث ترانزیت است.
سرهنگ حسین خلیلی، رییس پلیس امنیت اقتصادی هرمزگان در بخش دیگری از این نشست گفت: این شاخه اولین بار در کشور در استان هرمزگان در راستای  تسهیل روند تجارت طبق قانون و با هدف پیشگیری، پیش بینی، کنترل و نهایتا مقابله با مفاسد اقتصادی انجام وظیفه خواهد کرد.
وی تصریح کرد: این واحد در گمرکات استان با عنوان پلیس گمرک مستقر است و در کنترل کالای ملوانی فعالیت دارد و همچنین در بخش دیگری از فعالیت های این واحد، مرکز پلیس مبارزه با جرائم اقتصادی با تمرکز بر کشف جرایمی از نظیر اختلاس، احتکار، پولشویی، فرار مالیاتی و ... خدمت رسانی می کند.
متولی ترانزیت در کشور ما معین نیست
در روز دوم این نشست مهران نجاتی، عضو هیئت رئیسه و ریاست انجمن حمل و نقل اتاق بازرگانی بندرعباس ، دستگاه های بالادستی را به عنوان دستگاه های تصمیم ساز در حوزه ترانزیت دانست و اضافه کرد : ما به عنوان بخش خصوصی مشکلات را مطرح کردیم اما این مشکلات باید در جلسه ای با حضور سازمان های تصمیم ساز مطرح و عنوان شود تا اثر گزار باشد
وی تصریح کرد: سازمان یا وزارتخانه خاص متولی ترانزیت در کشور  ما دارای ابهام است و این سردرگرمی موجب طراحی دستورالعمل ها و سامانه های مختلف از سمت چند سازمان در حوزه ترانزیت می شود که این اقدامات باعث درگیری بخش های خصوصی و شرکت های حمل و نقل خواهد شد.
فرامرز گودرزی، رییس انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی اتاق بازرگانی هرمزگان نیز در این نشست به طرح برخی از مشکلات تجار پرداخت و اضافه کرد: عدم صدور ویزا برای رانندگان ایرانی هزینه حمل نقل را با توجه به ناچار بودن در استخدام رانندگان خارجی بالابرده است.
مرادی، نائب رییس اتحادیه صادر کنندگان آبزیان استان هرمزگان نیز به معضلات ناشی از متعهد نبودن به سند کارنه تیر اشاره کرد و افزود : محموله های ارسالی با دفترچه کارنه ما در باکو و آستاراخان با توقف های طولانی بازرسی، تخلیه و حتی مورد سرقت واقع شده است که این موارد متاسفانه به برند میگوی ایران در بازار روسیه صدمه وارد خواهد کرد.