در چهل و چهارمین نشست شورای گفتگو دولت وبخش خصوصی محقق شد: تحول گرایی اتاق بازرگانی بندرعباس در بعد ملی
  • سیاسی

  • اسفند 24، 1399 - 08:47


در چهل و چهارمین نشست شورای گفتگو دولت وبخش خصوصی محقق شد:
تحول گرایی اتاق بازرگانی بندرعباس در بعد ملی
محمدامین  عالی پور احمدی


اتاق بازرگانی بندرعباس در حالی چهل و چهارمین نشست شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی را برگزار کرد که در این نشست شخصیت های کشوری همچون وزیر ارتباطات و مسوولان استانی همچون نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و استاندار هرمزگان و مدیران اجرایی حضوری پررنگ داشتند.
به گزارش خبرنگار روزنامه دریای اندیشه، رییس اتاق بازرگانی بندرعباس در این نشست با ارائه گزارش عملکرد یک ساله اتاق بازرگانی بندرعباس اظهار داشت: اتاق بازرگانی بندرعباس به عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی در واقع محلی است برای چانه زنی با نهادهای دولتی و برطرف ساختن مشکلات و موانع پیش روی بازرگانان است.
محمدرضا صفا افزود: اتاق بازرگانی بندرعباس در دور نهم فعالیت هیات نمایندگان با شعار اتاق شیشه ای و شفاف وارد میدان کارزار شد و خوشبختانه هم اکنون در مسیر تحول قرار دارد.
وی اظهار داشت: در یک سال و نیم اخیر اتاق بازرگانی بندرعباس توانسته است دغدغه بسیاری از بازرگانان، کشاورزان، صنعت گران و معدن کاران و تولیدگران عرصه های مختلف را برطرف نماید.
صفا اظهار داشت: در برهه کنونی که تجار با قوانین یک شبه و دست و پاگیر فرصت های حضور در بازارهای هدف را از دست می دهند، اتاق بازرگانی بندرعباس توانسته است با تشکیل کمیسیون ها تخصصی مشکلات را ریشه یابی و به بحث و بررسی بگذارد و در نهایت موانع و چالش های اصلی را به صورت کارشناسی شده به شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار هرمزگان تقدیم و بتواند مشکلات بازرگانان را با اخذ مصوبات طلایی تا حدودی برطرف نماید که جا دارد از همین تریبون از تلاش ها خالصانه و تعامل بی نظیر استاندار هرمزگان و معاونان شان قدردانی نمایم.
صفا اظهار داشت: اتاق بازرگانی بندرعباس اینک به جایگاه واقعی خود دست یافته است و امروز با افتخار اعلام می کنم که ما در تمام جلسات مهم اقتصادی استان صاحب کرسی ثابت و حق رای هستیم.
رییس اتاق بازرگانی بندرعباس با اشاره به رشد 100 درصدی صدور کارت بازرگانی در یک سال و نیم گذشته که در حال حاضر تعداد کارت های بازرگانی در دور نهم فعالیت هیات نمایندگان به 1478 کارت رسیده است؛ خاطرنشان کرد: رشد 100 درصدی بخش آموزش، تحول شگرف در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی، پیوستن به زنجیره جهانی گواهی مبدا و رشد 50 درصدی صدور گواهی مبدا، تشکیل 12 کمیسیون تخصصی و 10 تشکل کلیدی و مهم و رشد 100 درصدی در این دو بخش، پیگیری و رفع مشکلات فعالا ن اقتصادی و تولیدکنندگان در بخش های مختلف تا حصول نتیجه، رفع و پیگیری مشکلات مالیاتی بازرگانان  از طریق استانداری، نمایندگان مجلس و دیوان محاسبات تنها بخشی از عملکرد اتاق بازرگانی بندرعباس در دور نهم فعالیت هیات نمایندگان تاکنون بوده است.
وی گفت: درحال حاضر رتبه اتاق بازرگانی بندرعباس از سی و چهارم در بین 34 استان به رتبه 17 رسیده و در بخش شورای گفتگو نیز از رتبه بیست و دوم  به 13 رسیده ایم که تمام این دستاوردها در عرض مدت کوتاهی با تلاش مجموعه اتاق بازرگانی بندرعباس و تعامل بسیار خوب مسئولان استان و به ویژه استاندار هرمزگان به دست آمده است.
صفا ادامه داد: همچنین در شاخص برگزاری جلسات شورای گفتگو در بین 34 استان به مقام چهارم کشوری دست یافته ایم.
وی ابراز داشت: هرمزگان که به عنوان ایران کوچک و دروازه اقتصادی کشور از آن یاد می شود، دارای ظرفیت های مهم و طلایی در بخش های صنعتی، کشاورزی، شیلات، معدن، تجارت و گردشگری و خدمات است که جایگاه محصولات این استان باید در بازارهای اروپایی تقویت شود.
به گفته صفا، اتاق بازرگانی بندرعباس در دور نهم فعالیت هیات نمایندگان عزم راسخی برای گسترش روابط بین المللی با هدف دسترسی و تقویت جایگاه خود  و دستیابی به بازار کشورهای هدف داشته است که برگزاری وبینار با کشورهای افغانستان، پرتغال، سنگال، چین، قزاقستان و در آینده نه چندان دور با کشورهای عضو اکو با محوریت معرفی ظرفیت های استان خود گواهی است بر این مدعاست.
اتاق بازرگانی فعلی کارشناسان اقتصادی مقتدر و توانمندی دارد
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت دغدغه های بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی بندرعباس را بشنود.
احمد مرادی در این نشست اظهار داشت: تمام مزیت هایی که کشور نیاز دارد، در هرمزگان است و اتاق بازرگانی در استان قدمتی دیرینه دارد واتاق فعلی کارشناسان اقتصادی مقتدر و توانمندی در حوزه های مختلف هستند. 
وی افزود: براساس بند 30 ماده 224 قانون بودجه بایستی 50 درصد مازاد درآمد به استان ها برگردد که در چهارساله اول دولت روحانی محقق نشد و که اگر می شد، بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و... برطرف می شد.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرکت های بزرگ هم مکلف هستند مالیاتشان را در استان بپردزاند و ما این به جد پیگیر حل این معضل هستیم. 
مرادی تصریح کرد: در این حدود هشت سال دولت روحانی، حق استان  در حوزه مالیات به استان اختصاص نیافته است.
فعالان اقتصادی از تصویب قوانین خلق الساعه گلایه مندند
دیگر نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش‌خصوصی رقیب دولت نیست و دولت بایستی تکلیف خودش را در این حوزه مشخص کند.
منصور آرامی افزود: فعالان اقتصادی از قوانین خلق الساعه و تصمیم های بدون درنظرگرفتن تمام جوانب و... دولت گلایه مندند ودولت برای رفع مشکلات و تامین خواسته های بخش خصوصی عزمی ندارد.
وی بیان داشت: امروز اقتصاد کشورهای توسعه یافته در دستان بخش خصوصی است و دولت نیز باید تمام توان خود را برای تقویت این بخش مهم در کشور به کار گیرد.
پارک اقتصاد دیجیتال در صورت لزوم در هرمزگان ایجاد می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پارک اقتصاد دیجیتال در صورت لزوم در هرمزگان ایجاد می‌شود، گفت: هرمزگان دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه های مختلف از قبیل گردشگری، شیلات، کشاورزی، بازرگانی و غیره برای اقتصادی دیجیتال هست.
 محمدجواد آذری جهرمی در نشست دولت و بخش خصوصی هرمزگان، گفت: برای توسعه اقتصاد دیجیتال دولت باید ابزارها را آماده کند که در این راستا پلت فرم‌های مختلفی را آماده کرده ایم و پیش نیاز بعدی آزاد سازی داده هاست .
وی بیان داشت: بسیاری از مسایل اقتصادی و بازرگانی بوسیله دانش و تخصص استارتاپ‌ها قابل حل است، اما اگر این پارک ایجاد شود و توسط بازرگانان و فعالان اقتصادی از شرکت های مستقر در آن استفاده نشود راه به جایی نخواهد برد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر بخواهیم اقتصاد دیجیتال کشور رشد کند باید مسایل به شرکت های دانش بنیان داده شود تا حل کنند و در اقتصاد دیجیتال حتما نباید درپی راه حل های پیچیده رفت.
آذری جهرمی ادامه داد: بنابر آمار و ارقام‌ها و بررسی شاخص های مختلف کشورهای دنیا بر اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری مفصلی کرده‌اند، بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند، در کشور ما نیز برندهای بزرگی در این حوزه فعالیت می‌کنند و به عبارتی آینده کشور در این حوزه است.
وی اضافه کرد:ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در هرمزگان، موجب تحول در حوزه سرمایه گذاری و فعالیت هالی اقتصادی می شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت رژیم صهیونیستی در کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس، ابراز داشت: رژیم صهیونسیتی در پی بازار دیجیتال کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و به شدت در این کشورها سرمایه گذاری می‌کند.
آذری جهرمی بیان داشت: درکشورهای حوزه خلیج فارس ظرفیت بزرگی برای عرضه محصولات فناورانه ایران وجود دارد که ‏تحقق این امر نیاز به سرمایه گذاری دارد.
وی گفت: اگر اقتصاد دیجیتال را به درستی توسعه دهیم موازنه اقتصادی این سو آن سوی مرز ایجاد کرده و از تبدیل آن به ضد خودش جلوگیری کرده ایم.
نظارت خوبی بر صادرات معدن صورت گرفته است
رئیس میز قطر در این نشست اظهار داشت: از زمانی که مسئولیت میز قطر از سوی اتاق بازرگانی به بنده محول شد تا کنون، اقدامات خوبی انجام شده است، فعال شدن بندر شیو در پارسیان و رونق صادرات در این منطقه  جمله این اقدامات است.
عبدالحمید وطن خواه ادامه داد: همچنین نظارت خوبی بر صادرات معدن صورت گرفته است.
وی به راه اندازی خط کشتیرانی مسافربری و باربری به قطر از طریق بندر لنگه خبر داد و تصریح کرد: والفجر مجوز لازم دریافت کرده و آماده راه اندازی است.
رئیس میز قطر اضافه کرد: رایزنی های خوبی با شهردار قطر انجام شده و وی نیز راغب است که این امر هرچه زودتر محقق شود اما این طرح به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعلل مواجه شده که نهایتا اجرایی می گردد.
وطن خواه ابراز داشت: بازرگانان و تجار از استان‌های فارس و خوزستان جهت مکاتبه به میز قطر مراجعه می کنند تا بتوانند کالاهای خود را به کشورهای قطر صادر کنند که نظر طرف مقابل نیز مساعد بوده و کارها درحال انجام است که با کمک و همکاری رئیس اتاق بازرگانی و دبیرکل این اتاق، تحقق پیدا می‌کند.
ارتباط با کشور عمان به بالاترین حد خود رسیده است
رئیس میز عمان نیز با اشاره به عملکرد قابل توجه میز عمان اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: ارتباط با کشور عمان به بالاترین حد خود رسیده است امید است با کاهش شیوع ویروس کرونا، به نحو احسن شکوفا گردد.
خمیس جابری نخیلو در ادامه به فعالیت های میز عمان اتاق بازرگان بندرعباس اشاره داشت و از پیگیری مجدانه راه اندازی خط مسافربری دریایی بین بنادر شرق استان هرمزگان در بندر عمان خبر  داد و افزود: اخذ مجوز شناورهای مسافری در چهار بندر عمان در شرف صدور است.
وی گفت: انجام برنامه ریزی با مجوزهای خاص صورت گرفته جهت جذب گردشگر و مسافر و ایجاد پل ارتباطی بین بازرگانان ایران و عمان با هدف صادرات محصولات کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده است. 
رئیس میز عمان ابراز داشت: در حال حاضر نیز دو شرکت تولید مواد غذایی در مرحله درحال دریافت مجوز استاندارد و کیفیت هستند که پس از آن وارد مرحله عقد قرارداد خواهند شد.
جابری از ارسال نماینده ایرانی توسط دو بازرگان عمانی به منظور صادرات مواد معدنی ، سنگ و مصالح ساختمانی خبر داد و افزود: فعالیت آنان از ابتدا سال جدید آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: به پیشنهاد رئیس مرکز داوری اتاق بازرگانی و پیگیری میز عمان، موفقیت رایزن و ایجاد ارتباط بین دو موسسه حقوقی در ایران و عمان جهت ارائه مشاوره های حقوقی به بازرگانان ایرانی در عمان و همچنین بازرگانان عمانی در ایران، در اسرع وقت، تفاهم نامه امضا خواهد شد.
رئیس میز عمان به وظایف میز عمان اشاره و اذعان داشت: از مهمترین وظایف این میز؛ ایجاد ارتباط با کشور عمان در زمینه های تجاری است که جز با حمایت همه مسوولان محقق نمی شود.
فعالیت بزرگترین تشکل کارگزاری کشور در بندرعباس
رییس اتحادیه کارگزاران استان هرمزگان گفت: کارگزاری حلقه ارتباطی بین صاحبان کالا و گمرک و سایر وزارتخانه ها می باشد و با اعتمادی که واحدهای تولید و تجار به کارگزاری ها دارند، اسناد گمرکی خود را در اختیار کارگزار قرار می‌دهند تا کارگزار بتواند هر چه سریعتر کارشان را انجام دهد.
عارف شکرپور افزود: خود کارگزاری در قوانین امور گمرکی تعریف شده است و کارگزاران دارای شخصیت های حقیقی و حقوقی هستند.
وی با بیان اینکه در بندرعباس بزرگترین تشکل کارگزاری کشور وجود دارد، افزود:جمعیت کارگزاری در بندرعباس بیش از  ۸۵۰  عضو دارد.
رییس اتحادیه کارگزاران استان هرمزگان تصریح کرد:در سال ۹۲ یک سامانه ای به عنوان ای پی ال یا همان پنجره تجارت فرامرزی طراحی شد که امورات از این سامانه انجام شود و هم اکنون پس از ۸ سال حدود ۲۵ سازمان و زیر سازمان به این سامانه متصل هستند.
شکر پور گفت: متاسفانه به دلیل جزیره‌ای بودن سامانه ها روند کار کمی با مشکل مواجه است گاهی اوقات سامانه قطع است و یا اینکه با کاهش سرعت همراه است و همچنین به دلیل صدور شناسه پرداخت تعطیل می شود و ما روزانه سه هزار کامیون اعلام بار داریم که با این روند اختلال در کار پیش می آید.
 وی خاطرنشان کرد: از وزیر ارتباطات درخواست داریم در وزارتخانه‌ یا هیئت دولت مطرح شود و  سامانه‌ها یکپارچه گردد تا بتوان صاحبان کالا کالاهایشان را هر چه سریعتر از گمرک ترخیص کنند.
نرم افزار حمل و نقل مختص استان هرمزگان طراحی شود
گلپایگون رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس از حمل و نقل بندرعباس به عنوان لجستیک بنادر شهید رجایی و باهنر و یکی از جایگاه های بسیار مهم حمل و نقل کشور نام برد و اظهار داشت: حمل و نقل بندرعباس به عبارتی پایتخت حمل و نقل کشور نیز محسوب می شود.
وی به مسائل و مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل اشاره داشت و افزود: اعلام بار و نوبت دهی به رانندگان، سیستمی در پایانه بار نصب شده که دارای نواقص بسیاری است.
 رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس  گفت: ما به عنوان بخش خصوصی، شهرک حمل و نقل را در شهر بندرعباس در حال احداث داریم که برای آن مکان، سیستم اعلام بار متفاوت از آنچه که سالها در بندرعباس متداول بوده است راه اندازی و نصب کرده ایم. 
گلپایگون با بیان اینکه این سیستم در شرایطی که کشور با شیوع ویروس کرونا درگیر است، نصب شده و لزومی به حضور فیزیکی رانندگان برای اعلام بار ندارد، تصریح کرد: رانندگان خارج از هر سالن اعلام بار می تواند بار خود را انتخاب و جهت بارگیری به اسکله هدایت شوند. وی در ادامه افزود: به عقیده رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس، شرکت حمل و نقل بندرعباس جزو شرکت هایی است که در بندرعباس کار می کنند اما مالیات را در جای دیگری پرداخت می کنند، اگر شرکت حمل و نقل درآمدی ایجاد می‌کند در وهله نخست، کیفیت کار را ارتقاء می بخشد و از طرفی دیگر مالیاتی که به این درآمد تعلق می گیرد در همین استان و شهرستان هزینه می شود، از این رو از مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان درخواست دارم به این موضوع اهتمام ویژه بورزد.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس  خاطرنشان کرد:همچنین از وزیر ارتباطات درخواست دارم درصورتی که نرم افزاری در استان هرمزگان طراحی می شود براساس نیازهای شهرستان و حمل و نقل باشد.
گلپایگون در پایان گفت: شهرک حمل و نقل بندرعباس به دلایل شرایط فعلی کار و تحریم ها و سایر مشکلات، تا حدودی حرکتش کند شده که از استاندار هرمزگان درخواست کمک داریم.
گسترش دانش و اطلاعات مهم ترین محورهای توسعه پایدار
رضا امیری رودان رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی هرمزگان گفت: سال ها تاکید بر این شعار بود که کشاورزی محور توسعه می باشدو  تلاش ها برای رسیدن به دروازه های خود کفایی متمرکز شد.
 وی افزود: عدم توجه به اصول جامع برای شناخت ظرفیت ها و قابلیت های مبتنی بر آینده نگری باعث تصمیم گیری های ناهماهنگ در ساختار و زیر بخش های کشاورزی گردید.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی استان هرمزگان تصریح کرد: تاثیر مخرب این ناهماهنگی در  منابع آب کشور مشاهده می‌کنیم و به تبع آن محصولات کشاورزی ایران در بازارهای جهانی حذف  شد.
امیری با بیان اینکه بازار محصولاتی مثل پسته و زعفران را از دست دادیم ، اظهار کرد: دیگر کشورها بر اساس نیاز بازار سهمی را به خود اقتصاد دادند و بازار را در دست گرفتند.
وی ادامه داد: گرایش دسته جمعی کشاورزان  یک منطقه به تولید انبوه یک محصول در سال با کمبود محصول و  افزایش قیمت مواجه شد.
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی استان  گفت: لازم است تنظیم سطح تولید برای بازار مصرف به طور جدی از سویی سیاست‌گذاران مورد توجه قرار گیرد.
امیری اظهار کرد: از مهم ترین شاخص ها و محورهای توسعه پایدار گسترش دانش و اطلاعات در هر یک از بخش ها می باشدو  استفاده از قابلیت ها نیازمند تحول اساسی و نگرش جامع در پدیده اطلاع رسانی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم تبادل اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات در تمام بخش ها در اختیار کشاورزی قرار گیرد، توسعه کشاورزی نیازمند بررسی تجزیه و تحلیل دقیق تمامی عوامل موثر در بالاترین حد ممکن خواهد بود و  ایجاد پلتفرم داده های کلان برای کمک به بخش کشاورزی در تصمیم گیری و تصمیم سازی در کنترل تولید برای دستیابی به بازارهای هدف می باشد.
عرصه گردشگری حال و روز خوبی ندارد
عباس براهیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس در این نشست اظهار کرد:  عرصه گردشگری حس و حال خوبی ندارد از همین رو از استاندار هرمزگان درخواست دارم؛ وام کم بهره درازمدت و سرمایه در گردش تا تسهیلات بلاعوض برای صنعت گردشگری صنایع دستی تخصیص یابد.
براهیمی گفت: تاسیس صندوق حمایت از صنعت گردشگری صنایع دستی میراث فرهنگی دیگر پیشنهاد بنده است که در صورت راه اندازی این صندوق، 50 درصد اعتبارات آن توسط دولت تامین و  25 درصد از سوی اتاق بازرگانی و  25 درصد دیگر آن توسط فعالان بخش خصوصی تامین می شود.
وی ادامه داد: اگر شروع ویروس کرونا تداوم یابد یا هر اتفاق غیر مترقبه دیگر رخ دهد صنعت گردشگری بیش از این متضرر خواهد شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس اظهار کرد: استان هرمزگان به دلیل برخورداری از ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه در حوزه های مختلف، می بایست دارای استانداری ویژه با اختیارات ویژه باشد.
تحول پرشتابی در زمینه تولید و تجارت و اقتصاد در هرمزگان در حال رقم خوردن است
استاندار هرمزگان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف باید در عرصه اقتصادی به بخش خصوصی اعتماد کنند، چون توانمند شدن کشور در زمینه اقتصاد با فعال شدن توان بخش خصوصی و مردمی محقق می‌شود.
فریدون همتی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان هرمزگان با تبریک فرارسیدن عید سعید مبعث نبی مکرم اسلام(ص)، عنوان کرد: تحولات بسیار خوبی در مجموعه اتاق بازرگانی هرمزگان به عنوان نمایندگان بخش خصوصی استان صورت گرفته و این اتاق با توجه به نقش مهم هرمزگان در عرصه اقتصاد، می‌تواند بخش مهمی از تجارت کشور را پشتیبانی و حمایت کند.
وی با تاکید بر حمایت هرچه بیشتر از بخش خصوصی، افزود: دستگاه‌های اجرایی باید با رفع موانع، بستر فعالیت مناسب را برای بخش خصوصی در عرصه اقتصاد فراهم کنند.
استاندار هرمزگان اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف باید در عرصه اقتصادی به بخش خصوصی اعتماد کنند، چون توانمند شدن کشور در زمینه اقتصاد با فعال شدن توان بخش خصوصی و مردمی محقق می‌شود.
همتی تصریح کرد: باید قوانین و مقرراتی برای حمایت از برای بخش خصوصی داشته باشیم تا سرمایه های بزرگ مردمی در عرصه اقتصاد به میدان بیاید و فعال شود. وی گفت: مالیات صنایع، واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی فعال در هرمزگان باید در این استان پرداخت شود.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: هرمزگان به عنوان قطب اقتصادی ایران محسوب می‌شود و تحول پرشتابی در شرق و غرب این استان در عرصه تولید و تجارت و اقتصاد در حال رقم خوردن است.
همتی یادآور شد: توسعه فناوری‌های ارتباطی می‌تواند به تولید و تجارت بهتر در هرمزگان کمک کند و باید هرچه بیشتر تکنولوژی و فناوری های ارتباطات در هرمزگان توسعه یابد. وی ادامه داد: خوشبختانه با ایجاد زمینه دسترسی روستاهای هرمزگان به اینترنت پرسرعت، ساکنان مناطق روستایی می‌توانند از این طریق تولیدات خود را به فروش برسانند.