در دیدار رئیس سازمان شیلات ایران با جامعه صیادی شهرستان جاسک: ‎در حوزه صیادی و آبزی پروری اولویت بی شک با بومیان است
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 20، 1402 - 06:12


معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به همراه نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، مشاور و مدير كل دفتر هماهنگي امور استانها سازمان شیلات ایران، مدیر کل شیلات هرمزگان، فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان  ومعاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان و جمعی از مدیران شیلاتی با جمعی از صیادان و نمایندگان جامعه صیادی شهرستان جاسک گفتگو و دیدار کرد.
به گزارش دریای اندیشه؛ در این دیدار معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اهمیت حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان گفت: خوشبختانه در این راستا نگاه ویژه ای به شهرستان جاسک شده است که استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی در آبهای این شهرستان و ایجاد مرکز بازسازی ذخایر آبزیاندر این شهرستان نشان از این مهم دارد.
سید حسین حسینی با بیان اینکه ذخایر آبزیان در دریا به شدت تحت فشار است تصریح کرد: در حال حاضر طبق کارشناسی های پژوهشکده و تحقیقات ذخایرقابل برداشت استان ۱۸۰ هزار تن است که بالغ بر ۳۱۵ هزار تن در حال حاضر برداشت می شود که بیانگر فشار دو برابر بر ذخایر آبزیان است.
وی با اشاره به اینکه مجوز بیش از ۷ خدمت و ۷۰ زیر خدمت شیلای  توسط سامانه الکترونیکی صدور مجوز صادر می شود گفت: خوشبختانه در سامانهسماک،به‌صورت تایید محور و براساس توان دریا و ذخایر موجود در حال حاضر صدور مجوزها به صورت الکترونیکی صورت می پذیرد.
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران بر حرکت در مسیر تولید از طریق آبزی پروری تاکید کرد و گفت: دریا بر خلاف اسمش ذخایر محدودی دارد و تمام جهاناز صید و صیادی به سمت آبزی پروری حرکت کرده اند‌. حسینی افزود: بی شک اولیت در بهره مندی از فعالیت های شیلاتی چه در حوزه صید و چه در حوزه آبزی پروری با بومیان است و زمین هزار و ۲۰۰ هکتاری بهشهرک های کشاورزی جهت واگذاری به بومیان فقط واگذار شده است.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش و ترویج، از برگزاری دوره‌ای آموزشی و ترویج ویژه شهرستان جاسک خبر داد و افزود:مشوق ها و تسهیلات و حمایت های خوبی برایورود جامعه صیادی از سوی شیلات درنظر گرفته شده است.
قاسم جعفری، معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری نیز در این جلسه از جاسک به عنوان پایتخت طلایی مکران یاد کرد و افزود: بی شکصسد و صیادی و فعالیت های شیلاتی در توسعه مکران نقش اساسی دارد.
 در ادامه امام جمعه شهرستان جاسک با اشاره به اقدامات و گامهای خوب شیلات استان در سطح شهرستان جاسک تصریح کرد: امید داریم با توجه به برنامه ریزیها و گامهایی که مدیران شیلاتی تاکنون برداشته اند شاهد رونق و توسعه به ویژه در حوزه فعالیت های شیلاتی باشیم.
فرماندار جاسک نیز در این دیدار از شیلات به عنوان محوری برای توسعه پایدار شهرستان جاسک یاد کرد و افزود: صید و صیادی و آبزی پروری می تواند اشتغال،رونق و رشد تولید را به دنبال داشته باشد‌.
مهرانی همچنین با بیان اینکه شهرستان جاسک ظرفیت خوبی برای تبدیل به قطب شیلاتی دارد تصریح کرد: باید در راستای تحقق شعار سال حداکثر استفاده ازظرفیت های شیلاتی استان را با جذب سرمایه گذار توانمند و بومی، حمایت از صید اصولی و پایدار و ارتقای تولیدات شیلاتی نمائیم.
توسعه سواحل از شاخص های مهم توسعه کشور
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در این بازدید با سربازان پیشران توسعه خواندن صیادان، توسعه سواحل را از شاخص های مهم توسعه کشور خواندند و افزودند: مجموعه شیلات کشور خدمتگذار جامعه صیادی و فعالین شیلاتی هستند و آنچه در توان ابن مجموعه است باید در مسیر توسعه فعالیت های شیلاتی و خدمت رسانی به بهره برداران شیلاتی به کار گرفته شود.
سید حسین حسینی زیرساخت های مورد نیاز جامعه صیادی مانند سایبان صیادی، رمپ و ... را برای پایداری صید و صیادی یک ضرورت خواند و تصریح کرد: خوشبختانه در این خصوص گامهای خوبی در دولت مردمی برداشته شده است و در آینده نزدیک در این منطقه نیز با تداوم حمایت ها و تأمین اعتبارها شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود.
وی افزود:صدور مجوز صید و صیادی در گرو توان دریا و ذخایر آبزیان است و بی شک صدور مجوز صید بدون توجه به ذخائر آبزیان در دریا، نابودی ذخایر و به دنبال آن تضعیف معیشت جامعه صیادی و بیکاری صیادان را به دنبال خواهد داشت.
معاون وزیر ورئیس سازمان شیلات ایران صدور مجوز صید را با مدیریت تلاش صید و در نظر گرفتن ذخایر آبزیان امکان پذیر خواند و تصریح کرد: در این مسیر باید بهره برداری کیفی جایگزین بهره برداری کمی شود و در حرکت در مسیر ارزش افزوده صید توسعه یابد.
در ادامه مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: خدمت به جامعه صیادی در کنار تلاش برای توسعه شیلاتی سواحل همواره در دستور کار شیلات قرار دارد و امید داریم بتوانیم با تعامل و همکاری موجود شاهد رشد و توسعه بیش از پیش مناطق صیادی باشیم.
مسعود بارانی تصریح کرد: موج شکن مردمی بحل با حدود ۵۰ فروند شناور صیادی قایق و و بالغ بر ۴۰۰ نفر صیاد نقش مهمی در صید و صیادی شهرستان جاسک دارد.
نگاه ویژه شیلات در توسعه فعالیت های صید و صیادی و آبزی پروری در شهرستان جاسک
همچنین معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در این بازدید با اشاره به اهمیت مراکز تخلیه صید و بنادر صیادی در تسهیل خدمات رسانی به جامعه صیادی و فعالیت های صیادی گفت: استان هرمزگان با بهره مندی از ۱۹ بندر صیادی، ۲۲ موج شکن صیادی و بالغ بر ۴۰ مرکز تخلیه صید نقش مهم و بسزایی در صید و صیادی کشور دارد.
سید حسین حسینی تصریح کرد: استان هرمزگان به بهره مندی از بالغ بر۳۵ هزار نفر صیاد و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی سالانه بیش از ۳۱۵هزار تن صید کشور را به خود اختصاص داده که بیانگر قطبیت هرمزگان در فعالیت های صید و صیادی کشور است‌.
وی نگاه ویژه شیلات در توسعه فعالیت های صید و صیادی و آبزی پروری در شهرستان جاسک را در دستور کار شیلات قرار داد و افزود: امید است با نگاه ملی و همه جانبه و حمایت های همه جانبه شاهد رشد و توسعه شیلات در شهرستان جاسک و رشد تولید، اشتغال زایی و رونق اتقتصادی را در این شهرستان شاهد باشیم‌.
در ادامه مدیر کل شیلات هرمزگان تعداد شناورهای صیادی مرکز تخلیه صید جاسک کهنه، جاسک مرکزی و نگر را بالغ بر ۲۰۰ فروند خواند و افزود: در این منطقه بالغ بر هزار و ۱۶۰ نفر مشغول به صید و صیادی هستند.
مسعود بارانی تصریح کرد: امید داریم با دستورات معاون وزیر و ریاست سازمان شیلات ایران و حمایت های ایشان بتوانیم در این منطقه خدمات خوبی را برای خدمت رسانی به جامعه صیادی رقم بزنیم.