در مدیریت شهری یکصدا باشیم
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 15، 1401 - 04:58


در مدیریت شهری یکصدا باشیم
شهردار بندرعباس در همایش شهرداری ها و دهیاری ها :مدیریت یکپارچه شهری رمز پاسخگویی به نیاز شهروندان  است از این رو باید نگاه ویژه‌ای به این نهاد داشت چرا که رضایتمندی مردم در گرو نحوه عملکرد و خدمات‌رسانی  قرار دارد


خبرنگار: مرتضی سلیمانی
شهردار بندرعباس با بیان اینکه اکثر مردم فکر می کنند چاله های شهر از کم‌کاری شهرداری است افزود: تمام حفاری ها ضمن اطلاع رسانی از ارگان انجام‌ دهنده‌ باید هزینه  بهسازی ان را پرداخت کنند.
به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، همایش شهرداری ها و دهیاری های استان هرمزگان با حضور پیشکسوتان و شهردارهای مناطق مختلف بندرعباس در سالن فرودسی شهرداری بندرعباس برگزار شد.
مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در این مراسم ضمن تبریک روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اظهارداشت: در جلساتی که با وزیر کشور تحت عنوان مجمع کلانشهرهای کشور داشتیم شهرداران مختلف مشکلات خود را مطرح کردند و نکته جالبی که  در این بین وجود داشت این بود که بسیاری از مسائل و مشکلاتی که وجود داشت بین اکثر کلانشهرها مشترک بودند و ایده‌ها و طرح‌های خوبی نیز برای رفع و حل آن‌ها  مطرح شده است.
وی افزود: امروز در بحث ایجاد رضایتمندی و امید برای مردم جامعه شهرداری‌ها با توحه به نوع خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند در خاکریز اول نظام قرار دارند از این رو بایست نگاه ویژه‌ای به این نهاد وجود داشته باشند چرا که رضایتمندی مردم در گرو نحوه عملکرد و خدمات‌رسانی شهرداری‌ها قرار دارد. 
شهردار بندرعباس گفت: پرسنل و کارگران شهرداری بندرعباس، شبانه روزی در حال تلاش هستند تا بتوانند خدمات مطلوب‌تری را به مردم ارائه کنند و طبیعتا زمانی که رضایت مردم از نوع خدمات را ببینند برایشان روحیه‌بخش و آرامش‌دهنده است ما نیز به کلیه شهرداران مناطق تاکید کرده‌ایم که طبق قانون و دستورالعمل‌ها باید خدمت به مردم با ریل‌گذاری مناسبی انجام شود و خللی در آن وجود نداشته باشد.
نوبانی تصریح‌کرد: پیمانکاران همکاران مستقیم ما در مدیریت شهری هستند و لازم است در قبال این قشر عزیز اعتمادسازی شود چرا که آن‌ها نیز محق هستند و بایست اعتمادشان را جلب کنیم البته  باید با صبوری و تکریم آن‌ها را در مسیر خدمت‌رسانی همکاری قرار دهیم.
وی اذعان داشت : به بازرسی شهرداری  تاکید‌کرده‌ایم که حتما باید سامانه ۱۳۷ که یکی از پل‌های ارتباطی ما با مردم است فعال شود و روابط‌عمومی‌های مناطق را نیز موظف کرده‌ایم که تلاش‌هایی که برای خدمت‌رسانی به مردم انجام می‌شود را به درستی به تصویر بکشند و به سمع و نظر مردم برسانند، لازم است این نکته را هم بگویم که گزارشاتی که از ارائه خدمات به مردم منتشر می‌شود کاملا بی‌ریا هستند از این رو لازم است روابط‌عمومی‌های مجموعه شهرداری فعال‌تر شوند.
شهردار بندرعباس با تاکید بر لزوم هوشمندسازی شهرداری ابرازداشت: هوشمندسازی مجموعه شهرداری و رسیدن به شهر هوشمند قطع به یقین باعث تسهیل در خدمات به شهروندان می‌شود و سرعت را در ارائه خدمات بالا می‌برد که موجب صرفه جویی هزینه‌ها به خصوص زمان می‌شود و مراجعات حضوری را کاهش می‌دهد که در این‌صورت شهروندان و پیمانکاران نیاز به مراجعات حضوری نخواهند داشت و از منزل می‌توانند کارهای خود را پیش ببرند.
نوبانی خاطرنشان‌کرد: مدیریت یکپارچه شهری عامل موفقیت شهرداری است و در مناطقی که حفاری انجام می‌شود اداره‌ای که مجوز آن را گرفته است باید با نصب بنر، زمان و اطلاعات پروژه را به شهروندان اطلاع رسانی کند تا مردم حفاری‌ها را صرفا  از چشم شهرداری نبینند و از فشار این مطالبه کم شود.
وی تاکید کرد: ما درخواست تامین ماشین‌آلات عمرانی را به ارگان‌های دولتی  ارائه کرده‌ایم چرا که‌ در این زمینه ضعف‌هایی وجود دارد و با توجه به اینکه زلزله خبر نمی دهد باید سریعا این کمبودها رفع شود.
مشکل اساسی شهرداری ها وابستگی به پرداختی های دولت است
صفر صادقی پور  گفت : علت عقب ماندگی شهرداری ها دغدغه فکری مسئولان برای پرداخت حقوق کارمندان از پرداختی های دولت است. 
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان نیز در این مراسم ضمن اشاره به زلزله اخیر غرب هرمزگان از تلاش مسئولان استان  برای بهسازی نقاط متاثر از زلزله خبر داد و بر لزوم تداوم روند امدادرسانی‌ها و رسیدگی‌ها تاکید‌کرد.
وی افزود : در حال حاضر استان هرمزگان دارای ۴۸ شهرداری است که این شهرداری‌ها ۸هزار نفر نیرو دارند و مدیریت این میزان نیرو با درآمد اندکی که شهرداری‌ها دارند کار دشوار است چنانچه آسیب شناسی شوراها و شهرداری‌ها  نشان می‌دهد، اداره کردن شهرها بسیار گران است و این نهاد  در هزینه‌های جاری با افزایش چند برابری روبرو شده است بر همین مبنا تامین حقوق‌های پرسنل با درآمدهای شهرداری‌ها همخوانی ندارد.
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان بیان‌کرد :شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی بیشترین حجم ارتباط مردمی را دارد و از طرفی انتظارات  متعدد و فراوانی از سوی مردم وجود دارد که برای تحقق خدمات مطلوب این نهادها باید تلاش بیشتری از خود به نمایش بگذارند  
صادقی خاطرنشان‌کرد: دغدغه شهرداران برای پرداخت حقوق کارکنان از مهمترین‌ عواملی است که موجب می‌شود یک مدیر نتواند خدمات برنامه‌ریزی شده‌اش را به موقع اجرا کند و‌ مشکل اساسی شهرداری ها نداشتن درآمد پایدار است همچنین در بحث قانون ارزش افزوده بخش عمده ای  از حق و حقوق شهرداری‌های کوچک ضایع شده است که امیدواریم اصلاح شود.
لازم به‌ ذکر است‌‌ در این مراسم  از پوستر نخستین جشنواره رسانه ای و شبکه اطلاع رسانی شهرداری بندرعباس رونمایی شد.
وقتی کسی را به عنوان شهردار انتخاب می کنید باید با تمام توان در کنارش بایستید
احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان‌کرد: اگر اشتباهات گذشته را که مدیران تکرار کرده‌اند توسط مدیران بعدی تکرار شود دچار یک دور و تسلسل خواهیم شد که برای مردم هیچ اتفاق مثبتی را رقم نخواهد زد از این رو بایست از سنجش عملکرد مدیران گذشته درس بگیریم.
وی افزود: ساختار کار و مسائل و مشکلاتی که ما در استان هرمزگان در حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داریم خیلی طاقت فرسا است و برای برون رفت از این وضعیت از یک روستا تا یک کلانشهر با سختی‌های بسیاری مسئولان مواجه هستند اما اعتقاد داریم که همه مشکلات قابل حل هستند چنانچه وقت کافی بگذاریم و برنامه ‌ریزی مناسب داشته باشیم  و باور داشته باشیم که شهر بندرعباس باید بلند شود و احیا شود. 
مرادی تاکید‌کرد: من اینجا مخاطب را یک تفر قرار نمی‌دهم، شهرداران، شوراهای شهر، کارکنان شهرداری هر کدام از آن‌ها به نوعی یک شهردار هستند و ضعف‌ها و خلأهای شهر بندرعباس باید پر شود تا شهر بندرعباس از زمین بلند شود؛ چرا باید بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب هنوز باید ما محلاتی همچون دو‌هزار داشته باشیم لذا اگر بنا است این بافت‌های فرسوده شهر بندرعباس احیا شود باید شب و روز وقت بگذاریم و پروسه احیای بافت فرسوده را محله به محله پیش ببرید.
نماینده مردم حوزه مرکزی خاطرنشان‌کرد: من و شمای نماینده مجلس، عضو شورای شهر و شهردار باید بدانیم برای چه انتخاب و منصوب شده‌ایم؛ جناب نوبانی با ۱۰ رای از بین ۱۱ رای انتخاب شد و اگر کسی را انتخاب می‌کنیم باید با تمام توان در کنارش باشیم، اگر قرار است این شهر را زنده و آباد کنیم باید یک دست و همدل باشیم و به مسئولیت‌هایی که آن را قبول کرده‌ایم را به درستی عملی کنیم.