ضرورت پلمب آسانسورهای غیر ایمن در هرمزگان
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 05، 1401 - 09:46


رئیس انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی هرمزگان خواستار شد؛

ضرورت پلمب آسانسورهای غیر ایمن در هرمزگان

 

رئیس انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی هرمزگان، تداوم فعالیت نصاب های دوره گرد و شرکت های غیر مجاز در حوزه نصب، تعمیر ونگهداری آسانسور را بازی  با جان شهروندان دانست و گفت: قطع دست افراد فاقد تخصص و استاندارد سازی آسانسورهای هرمزگان مستلزم قاطعیت دستگاه های متولی است. 
به گزارش دریای اندیشه، اکبر بستانی  با بیان اینکه وجود آساسنور در ساختمان های شهری یکی از ضروریات امروز بشر است، اظهار کرد: متاسفانه عدم آشنایی کافی مردم در زمینه چگونگی فرایند تامین و حتی ویژگی‌ها و شیوه‌های استفاده ایمن از آسانسور، همواره حادثه ساز بوده است. 
وی در ادامه با بیان اینکه در این شهر بارها شاهد وقوع حوادث مختلف در حوزه آسانسور بودیم، افزود: حوادثی که هنگام نصب و راه‌اندازی یا هنگام بهره‌برداری از این وسیله حادث شده، در برخی موارد معلولیت افراد و یا حتی مرگ شهروندان را درپی داشته است. 
بستانی در ادامه با بیان اینکه، با وضعیت کنونی، زمان وقوع آخرین حادثه مرتبط با آسانسور چندان دور هم نیست، تصریح کرد: شاید همزمان مصاحبه بنده، هم کسی در آسانسوری گیر کرده و یا در حین راه اندازی تاسیسات آن به حادثه‌ای گرفتار شده باشد، چرا که هیچ قانونی برای الزام مالکان و مدیران ساختمان‌های مسکونی، تجاری و یا حتی اداری جهت انعقاد قرارداد نصب و یا تعمیر و نگهداری آسانسور با شرکت های معتبر و دارای مجوز در استان وجود ندارد. 
رئیس انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اینکه هنوز نمی دانیم چه زمان‌هایی استفاده از آسانسور میتواند خطر آفرین و یا ایمن، نشات گرفته از نداشتن فرهنگ ایمنی و ناآگاهی نسبت به مواردی است که باید عموم شهروندان در خصوص آن اطلاعات مناسبی داشته باشند. 
این مسئول ادامه داد: بر اساس آمار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس، حوادث مربوط به آسانسورها هر ساله در حال افزایش است که بعد از عملیات های اطفاء حریق، بیشترین حوادث را در فهرست سوانح شامل می شود و این مسئله ایجاب می کند که دستگاههای متولی در این موضوع دقیق تر ورود کرده و با اعمال نظارت بیشتر، از بروز حوادث جانی و مالی در استان پیشگیری کنند. 
بستانی، بی‌تجربگی نصاب های دوره گرد را از بزرگترین علل بروز مشکلات آسانسورها دانست و بیان کرد: بی تجربگی و نداشتن دانش کافی در زمینه نصب، همچنین استفاده از قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد از عمده دلایل افزایش حوادث مربوط به آسانسور در هرمزگان است.
وی در ادامه با اشاره به تعامل انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی هرمزگان با سازمان آتش نشانی جهت امداد رسانی به محبوس شدگان در آسانسور توصیه می کند: اگر فردی در آسانسور محبوس شد باید ضمن حفظ آرامش با شماره ۱۲۵ تماس بگیرد و یا اینکه با صدای بلند و ضربه‌زدن به کابین کمک بخواهد. 
بستانی افزود: همینطور که شهروندان به سرویس و نگهداری خودروی خود اهمیت می دهند به آسانسور هم باید به عنوان یک وسیله نگاه کرده و برای سرویس و نگهداری این وسیله از شرکت ها و افراد ذیصلاح استفاده کرد ولی متاسفانه در بسیاری از مجتمع های مسکونی به دلیل اختلافاتی که در بین مالکان وجود دارد، سرویس آسانسور یا اصلا انجام نمی شود و یا توسط افراد بی تجربه صورت می‌گیرد.
وی در ادامه همچنین بی توجهی به ظرفیت آسانسور را از دیگر مشکلات عنوان و تصریح کرد: هنوز هم بعضی افراد هستند که بدون توجه به ظرفیت اعلام شده، سوار آسانسور می‌شوند و این موضوع را شوخی می‌پندارند، در بسیاری از مواقع هم افرادی که در آسانسور محبوس می‌شوند از اینکه هوای داخل کابین تمام شود، می‌ترسند که این یک باور اشتباه است و هوای داخل آسانسور هرگز تمام نمی‌شود و این ترس حوادث بدتری را به دنبال دارد. 
رئیس انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی هرمزگان بیان کرد: بارها شاهد بوده ایم که متاسفانه بعضی از کابین های آسانسور فاقد درب است، این مسئله آسانسورها را به کانون خطر تبدیل می‌کند، چرا که هر لحظه امکان گیر کردن لباس یا قسمتی از اعضای بدن میان دیوار و کابین وجود دارد، این محل به علت وجود قطعات متحرک زیاد، حس کنجکاوی بچه‌ها را برانگیخته و حادثه هولناک به وجود می‌آورد. 
وی در ادامه با اشاره به تدوین کتابچه قوانین و مقررات و فرهنگ استفاده از آسانسور توسط انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی هرمزگان، اظهار کرد: بسیاری از آسانسورها در ساختمان های دولتی و اداری در هرمزگان فاقد استاندارد هستند که البته با حمایت دادستان بندرعباس مقرر شد تا با حضور کارشناسان اداره کل استاندارد، نظام مهندسی ساختمان و انجمن آسانسور بازدیدهای دوره ای بیشتری انجام شود و در این خصوص سختگیرانه عمل کرده و آسانسورهای فاقد استاندارد چه دولتی و چه شخصی پلمب شود.
رئیس انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی استان هرمزگان در پایان اضافه‌ کرد: مالکان و بهره برداران ساختمان‌ها به بحث ایمنی بیشتر توجه کرده و سرویس و نگهداری آسانسورها را در اولویت قرار دهند و از شرکت های دارای مجوز ذیصلاح، باتجربه و متخصص در این خصوص استفاده کنند.