دیروز،امروز و فردای شورای شهر
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 10، 1401 - 04:38


دیـروز امـروز و فـردای شورای شهر

 

قاب عکس های نصب شده بر دیوار شورای شهر بندرعباس حکایت گذر تاریخی و حضور نسل جوان بر منصب های سیاسی شهر است که خود نمودیی از بلوغ اجتماعی ، سیاسی مردم در مسیر اعتماد به جوانان پر انرژی است.

 

مرتضی سلیمانی- روزنامه نگار

 

به گزارش اختصاصی دریای اندیشه، شروع به كار شوراهای اسلامی از 9 ارديبهشت سال 1378 و همزمان با پيام تاريخی حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پيام ويژه ای از سوی مقام معظم رهبری و سخنان اميد بخش رياست محترم جمهوری آغاز گرديد.

نهاد نوپایی که در آغاز کار نسبت به دیگر نهادهایی مثل ،مجلس شورای اسلامی ،خبرگان و ریاست جمهوری از سن کمتری برخوردار بود، اما برای ورود افراد به آن در همان دورِ اول، نزدیک به 24 میلیون نفر را به پای صندوق های رأی کشاند و در دوره های بعد نیز مردم با شور و هیجان، با حضور در این انتخابات ،نمایندگان خود را انتخاب کردند.

 اوج هیجانات و حواشی شورای شهر استان هرمزگان را می توان به پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس اشاره کرد؛ از استعفای دسته جمعی هیأت نظارت استان و شهرستان بندرعباس گرفته تا اعتراض برخی کاندیداها به شمارش آرا و شمارش مجدد آرای برخی از صندوق ها که با وجود این حاشیه ها، نمایندگان هر شهر و روستا در این دوره معرفی شدند.

 از بزرگترین چیزهایى که در این راستا کام مردم را شیرین میکند، این است که مردم احساس کنند که نمایندگان شان صادقانه، پیگیر امورات آنان هستند.بندرعباس به دلیل قرار گیری در منطقه راهبردی و اقتصادی تنگه هرمز یکی از قطب های اقتصادی ایران و جزو کلانشهرهای جنوبی ایران به حساب می آید، کلانشهری که به گفته اعضای شورای شهرش تنها نام آن را یدک می کشد و در عمل نیازمند افزایش زیرساخت، ارتقا بودجه و جذب اعتبارات برای پروژهای ملی است.

پیچ و تابهای فراوان جاده شورای شهر سرانجام به سمت جوانگرایی هموار شده و امروز پیشکسوتان شورای دیروز سکان سازندگی شهر را به دست یازده جوانی سپرده اند که توسط مردم همین دیار انتخاب شدند.

 نمایندگان شورای شهر یک میلیونی بندرعباس با نیازهای مردم به خوبی آشنا بوده و امروز اختلاف نظر و سلیقه ها را فرصتی برای سازندگی می دانند، که امید است این رویه به سمت بهبود خدمات رفاهی مردم تغییر کند. عمر قانونی هر دوره شوراها ۴ سال است ، اما عمر خدمات مثبت یا منفی که بر اساس رای اکثریت تصمیم گیری و اجرا می شود ،سالهای سال در خاطرات شهروندان ثبت خواهد شد، فلذا نیاز است هر تصمیم گیری با مصلحت اندیشی و برنامه جامع اجرایی شود.

انگار همین دیروز بود که شورای ششم شروع به کار کرد؛ شورایی با تفکرات متفاوت که البته این نیز خود از ویژگی های هر شورایی است و البته که چه بهتر که این تفکرات با تخصص، تعهد و یک پارچگی اهداف همراه باشد. آری این خصوصیات در کنار هم می تواند تصمیم ساز شود برای مردمانی که چشم امید به منتخبان خودشان سپرده اند.

یکی از مزیت های خوب شورای ششم، ثبت و ضبط تمامی جلسات و انلاین بودن جلسات نمایندگان مردم است، که نوید دهنده صداقت و امید است.

جوان شدن ترکیب شورا در 8 سال گذشته شوراهای استان هرمزگان ، نشان از اعتماد مردم به نیروهای جوان و تحصیلکرده است ، اعتمادی که امید می رود تک تک اعضای شورا با مطالبات و انتخاب های درست در فضای همدلی و اتحاد به قطار توسعه ای شهری شتاب بیشتری دهند.

از آنجایی که انتخاب شهردار،نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب،بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی جزیی از وظایف اعضای شورای شهر است باید منتخبین مردم در پارلمان محلی بیش از پیش دقت و گزارش عملکردهای مثبت داشته باشند.

مرور تاریخچه شورای شهر بندرعباس در ادوار گذشته نشان از تحول سنی ، فعالیت و حضور جوانان در عرصه های سیاسی دارد، با توجه به مصوبات و ایده های اعضای شواری شهر،امید است تمامی منتخبین مردم در پارلمان محلی با اتحاد و همدلی به انتظارات مردم و وعده های انتخاباتی خود در جهت توسعه شهر و افزایش خدمات رفاهی جامع عمل پوشانده و اتفاقات مثبتی را دراین مسیر رقم بزنند.