فریب تبلیغات نمک‌های غیر استاندارد را نخورید
  • فرهنگی

  • شهریور 24، 1399 - 09:26


معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: کمبود ید و بروز بیماری گواتر یکی از مشکلات تغذیه ای عمده در کشور بوده است.

دکتر فریده فخار در گفت و گو با ایسنا، افزود: کمبود ید و بروز بیماری گواتر یکی از مشکلات تغذیه ای عمده درکشور بوده است که با اجرای برنامه پیشگیری و کنترل کمبود ید و یددار کردن نمک های خوراکی کاهش قابل ملاحظه ای می توان در شیوع گواتر رخ داد.

وی تاکید بر نظارت و پایش مستمر فعالیت های اجرایی واحدهای بهداشتی به ویژه واحد تغذیه، محیط و غذا و دارو تا حصول اطمینان از نتیجه مطلوب و کاهش اختلالات ناشی از کمبود ید، بیان کرد: همکاری‌های درون بخشی و برون بخشی در زمینه بازدید و نظارت و کنترل نمک های خوراکی از جمله مهم ترین اقدامات در راستای کنترل و پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید در استان خواهد بود.

همچنین سرپرست گروه بهبود تغدیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، گفت: پایش میزان یددار نمک های خوراکی مهم ترین بخش پایش برنامه حذف اختلالات ناشی از کمبود ید است و هدف اصلی پایش درسطح تولید حصول اطمینان از میزان ید نمک، درجه خلوص و سایر ویژگی نمک ید دار و روند اجرای برنامه در حین تولید است.

رویا اتحاد افزود: برخی مسائل از جمله تبلیغات گسترده نمک‌های غیر استاندارد به ویژه نمک دریا، سنگ نمک و غیره تهدید جدی برای افت شاخص های این برنامه است.

وی بیان کرد: بهداشت محیط  در بازدیدهای خود از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و رستوران ها و فست فودها نسبت به معدوم کردن نمک غیر از نمک دریا اقدام و با متخلفین از راه قانونی برخورد و به منظور حساس سازی در خصوص مصرف نمک تصفیه شده یددار جلسات آموزشی برگزار شود.