فرماندارشهرستان خمیر عنوان کرد؛ همکاری شیلات با صیادان در زمینه خرید و انتقال شناورها‌ی صیادی
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 08، 1402 - 05:18


میرهاشم خواستار گفت: جلسه شورای اداری، یکی از جلسات مهم شهرستانی به شمار می رود که معمولاً با دعوت از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان مسائل، مشکلات و دغدغه ها و خواسته های مردم که در بازدیدهای میدانی از شهرها و روستاها و یا در نشست با نمایندگان مردمی انجام می شود، بررسی و تصمیم گیری می شود.
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از شهرستان بندرخمیر؛ فرماندار خمیر بیان کرد: در جلسه شورای اداری که با حضور دکتر خاکی نهاد معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع استانداری و مدیران ستادی این معاونت و همچنین تعدادی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان برگزار شد، مشکلات و دغدغه های مردمی مطرح گردید.
 میرهاشم خواستار اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در این جلسه مطرح و تصمیم گیری شد ، در حوزه شیلات شهرستان بود چرا که نزدیک به یکهزار نفر در صنعت شیلاتی شهرستان فعالیت دارند و توسعه این صنعت و اجرای طرح‌های مرتبط با آن از جمله نیازهای جدی شهرستان است که می تواند تحول عظیمی در حوزه شیلاتی شهرستان رقم زند.
فرماندار ادامه داد: البته در این حوزه اقداماتی آغاز شده اما نیاز به کارهای اساسی داریم و بایستی کارها با شتاب بیشتری دنبال شود در همین راستا با دعوت از مدیرکل محترم شیلات در جلسه ، خواسته ها و مطالبات مردمی در این حوزه مطرح و بررسی شد.
وی در ادامه با اشاره به سایت پرورش میگو لشتغان و اینکه حدود ۱۵۰۰ هکتار اراضی جهت احداث این سایت در اختیار شیلات قرار دارد، افزود: در حال حاضر کار مطالعات و مجوز سایت پرورش میگو در لشتغان انجام و حتی سرمایه گذار به اندازه دو برابر ظرفیت شناسایی شده است.
این مقام مسئول همچنین به موانع ها در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت:نحوه آبگیری کانال سایت پرورش میگو به عنوان یکی از این موانع در اجرای پروژه مطرح شده که میبایست در مرکز کشور تصمیم گیری شود که طی آخرین گفت و گوی هفته جاری با مدیرکل محترم محیط زیست تلاش برای رفع آن در حال انجام است.
مهندس خواستار یادآور شد:راه اندازی این سایت باعث تولید بیش از ۴هزار تن تولید میگو خواهد شد ؛ضمن اینکه حدود یکهزار نفر در این صنعت بصورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
عالی ترین مقام دولت در شهرستان همچنین مشکلات صیادان شهرستان و سهمیه اندک شناورهای صیادی دارای مجوز در شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت و پتانسیل شهرستان خمیر در این حوزه و همچنین ارتزاق مردم این منطقه از صید و صیادی، یکی از درخواست های مهم صیادان شهرستان، اعطای مجوز به شناورهای صیادی است.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فروند قایق صیادی در شهرستان وجود دارد که فقط ۲۵ فروند دارای مجوز هستند.
فرماندار ادامه داد: در این جلسه  مقرر شد شیلات استان تا زمان طرح ساماندهی شناورهای صیادی و ارجاع آن از مرکز به استان برای کوتاه مدت، در زمینه محدودیت خرید و انتقال شناورها توسط صیادان شهرستان از هر نقطه از استان همکاری کند.
همچنین در خصوص پهلوگیری لنج های صیادی نیز با توجه به محدودیت ها مقرر شد شیلات استان سهمیه ویژه ای به شهرستان تعلق گیرد.
احداث مرکز تخلیه صید و پارکینگ شناورهای صیادی و اختصاص اعتبار به آن، از دیگر موضوعات مطرح شده در این حوزه بود.
بخش فرهنگ از دیگر موارد مورد بحث در جلسه شورای اداری بود.
یکی از این موضوعات، راه اندازی مجتمع فرهنگ و هنر بندرخمیر با ۲۵۰۰ مترمربع مساحت و۱۱۵۰متر مربع زیربنا بود که از مهم ترین پروژه در این حوزه و مطالبه جدی مردم منطقه هست و بدون شک می تواند زمینه ساز جهش فرهنگی و کشف استعداد های جدید در عرصه فرهنگ و هنر شود.
در همین راستا بازدیدی با حضور دکتر خاکی نهاد معاونت محترم استاندار به صورت میدانی بازدید و در جلسه شورای اداری از فرهنگ و ارشاد خواسته شد مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان خمیر را با همین شرایط و وضعیت فعلی تحویل بگیرد و بخش‌های قابل استفاده را مورد بهره برداری قرار دهد و سایر مشکلات آن را با کمک دیگر متولیان به سرانجام برساند.
در ادامه از فرهنگ و ارشاد خواسته شد با توجه به در اختیار داشتن پروژه های فرهنگی در شهر بندرپل و رویدر و حتی روستاها علیرغم پیشرفت فیزیکی ،این پروژه های معطل تعیین تکلیف شود.
در حوزه بهداشت و درمان نیز با توجه به اینکه فضای همیاری خیرین در شهرستان خمیر جهت توسعه و تجهیزات بیمارستان آماده شده از دانشگاه علوم پزشکی خواسته شد نسبت توسعه فضای فیزیکی بیمارستان، تامین تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی به روز و همچنین تأمین کادر متخصص و نیروی انسانی اقدام کند.
همچنین از دانشگاه علوم پزشکی استان خواسته شد نسبت به تامین نیروی انسانی خانه بهداشت خیرساز روستاهای بستویه و کشار پایین اقدام نماید.
رختشورخانه و سی.اس.آر بیمارستان نیز در حال تجهیز هستند
مرکز شبانه روزی رویدر نیز با پیگیری فرمانداری و شهرداری رویدر زمین به دانشگاه علوم پزشکی استان تحویل و مراحل صدور سند در حال انجام است.
ضمن اینکه در حال حاضر پایگاه های مراقبت های بهداشتی مرزی خمیر ، خانه بهداشت بناب و  پرنیمه، کلینیک ویژه خیرساز بیمارستان نیاپور در حال احداث هستند.
در بخش گردشگری با توجه به نقش پررنگ شهرستان در این حوزه و برگزاری همایش های مختلف در حوزه گردشگری، نیاز است فردی متخصص و قوی معرفی و منصوب شود تا با برنامه‌ریزی خلأ این حوزه را پوشش داده شود که مقرر شد اقدامات لازم در این زمینه صورت پذیرد.
در حوزه فنی و حرفه‌ای هم اکنون مکانی از سوی فرهنگ و ارشاد در اختیار این سازمان قرار گرفته است.
همچنین از فنی حرفه ای خواسته شد پیگیری های لازم با کارخانه سیمان جهت در اختیار قرار گرفتن سوله مورد نیاز فنی حرفه ای صورت پذیرد.