فرصت های طلایی در تجارت با هند
  • اجتماعی

  • آبان 10، 1400 - 05:17


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۵۰ میلیون دلار کالا به کشور هند صادر کرده ایم گفت: اتاق بازرگانی هرمزگان در تلاش است تا بتواند جایگاه محصولات استان را در بازارهای هند تقویت کند.
محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان  در نشست فعالین اقتصادی استان با سفیر هند اظهار کرد: استان هرمزگان با دارا بودن شبکه های حمل و نقل دریایی ریلی و هوایی از شرایط ویژه ای برای روابط تجاری با هند برخوردار است.
وی افزود: با توجه به قدمت بالای فرهنگ و همچنین روابط تاریخی ایران و هند این دو ملت از روابط تاریخی خوبی برخودار هستند و امروز کمتر بندرگاه و لنگرگاهی در محدوده های خلیج فارس و اقیانوس شمال هند را می توان دید که نامی از تاجران هند و بندرعباس نباشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: بسیاری از جزایر استان هرمزگان از موقعیت های خوبی برخوردار هستند که به زودی به مدار گردشگری وارد خواهند شد به ویژه جزیره هرمز که بهشت گردشگری در ایران تلقی می شود.
صفا گفت: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن صید و صیادی انجام می شود و در حوزه کشاورزی قریب به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولیدات وجود دارد.
وی افزود: برخی از نقاط هرمزگان بسیار سرسبز هست و فعالیت های کشاورزی عمده ای انجام می شود، خرمای پیارم حاجی آباد و نارنگی سیاهو این استان شهرت جهانی دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان ابراز داشت: استان هرمزگان با وجود اینکه در منطقه ای گرم و خشک قرار گرفته است ،کشاورزی در آن رونق دارد، به خصوص در محصولات خارج از فصل استان بسیار خوب عمل کرده و شرایط آن محیا است.
صفا ادامه داد: طی سال گذشته بالغ بر ۱۴۰ میلیون دلار صادرات به کشور هند داشته ایم که بیشتر شامل مواد معدنی، خشکبار و میوه بوده است.همچنین در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز بالغ بر ۵۰ میلیون دلار صادرات به کشور هند داشته ایم که تلاش ها برای تقویت جایگاه محصولات استان در بازارهای هند ادامه دارد.
وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین مولفه های اقتصادی در گسترش روابط اقتصادی، گسترش روابط تجار بین دو کشور است که این مهم باید توسط دو طرف مورد توجه قرار گیرد، امید است در این دیدار بتوانیم نتایج خوبی را داشته باشیم و خواهان دست یابی به بازارهای کشور هند، پذیرش هیئت های تجاری و ارتباط با تجار هستیم.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان گفت: با توجه به ذائقه غذایی مردم هند بدون شک محصولات  هرمزگان می تواند در کشور هند بازار خوبی را به خود اختصاص دهد.
سفیر کشور هند خبرداد ؛
ویزای مولتی ویژه تجار هرمزگانی صادر می شود
دارمیندرا گددم از گسترش روابط تجاری و اقتصادی هندوستان و هرمزگان خبر داد و گفت: ویزای مولتی ویژه تجار و بازرگانان هرمزگانی صادر می شود.
دارمیندرا گددم سفیر کشور هند در ایران پیش از ظهر امروز در محل هتل همای بندرعباس در نشست فعالین اقتصادی استان هرمزگان اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این ملاقات آشنایی نزدیک با فعالیت های اقتصادی در استان هرمزگان است.
وی افزود: قبل از هر چیز زر رابطه پر افتخار ایران و هندوستان صحبت می کنم که رابطه عمیقی دارد، در یک سال گذشته ملاقات هایی را با مقامات ایرانی داشته ایم که در این ارتباط وزیر دفاع هندوستان و وزیر خارجه هندوستان و وزیر دفاع ایران در هندوستان و همچنین ایران ملاقات هایی را داشته اند که نشان دهنده روابط ما با کشور ایران است.
سفیر هند در ایران ادامه داد: ما سعی داریم در همه زمینه‌ها زمینه‌سازی کنیم که موقعیت آفرینی اقتصادی از اهمیت بالایی برخودار است.دارمیندرا گددم گفت: همچنین زمینه سازی در روابط اقتصادی با توجه به پتانسیل های قوی وجود دارد، بحث ها و تبادل نظرها در رابطه با مواد صادراتی و وارداتی در ایران مورد بحث قرارگیرد.وی ادامه داد: در خصوص مواد اولیه که در حال حاضر آماده صادرات به هندوستان و موادی که قرار است از هندوستان به ایران  صادر شود ، سبد صادرات و واردات را بررسی می کنیم.
دارمیندرا گددم  با بیان اینکه چیزی که تا الان ملاحضه کرده ام استان هرمزگان آماده صادرات خرما و محصولات شیلاتی می باشد، گقت:  بررسی هایی در این رابطه انجام می دهیم و در رابطه با صنایع انرژی با اتاق بازرگانی تهران نیز مباحثاتی داشته ایم.
سفیر کشور هند در ایران بیان کرد: چگونگی تبادلات مالیاتی با کشو هندوستان نیز برای ما مهم است که در مورد آن باید صحبت کنیم، ما صحبت ها را با بانک مرکزی ایران می کنیم تا بتوانیم تبادلات مالی بین دو کشور حاصل شود.وی افزود: همچنین صحبت های آقای صفا  رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان را تایید می کنم که روابط اقتصادی بین دو کشور باید قوی تر باشد و دوست دارم پروپزال و کارهای شما را بشنوم و اگر چیزی باشد که باید برای شما شناسایی کنیم حتما این کار را انجام می دهیم.
سفیر کشور هند در ایران اذعان داشت: وجه سیاسی و مراودات سیاسی را خواهان هستیم که روابط اقتصادی را گسترش دهد.
دارمیندرا گددم ابراز داشت: بخش اقتصادی سفارت به صورت مستقیم با اتاق بازرگانی بندرعباس صحبت خواهند کرد تا موضوعات عمیق تر پیگیری شود.
وی بیان داشت: موضوع کشور ثالت و بقیه پتانسیل ها در خصوص عدم آگاهی از محصولات فرآوری شده خرما موقعیت های بسیار زیادی است که در اختیار ما هست که می تواند ارتباط بین هرمزگان و هندوستان را گسترش دهد. دارمیندرا گددم گفت: درخصوص ارتباط شرکت کشتیرانی در حال حاظر یک خط مستقیم کشتیرانی است که به بندر چابهار می آید و پس از آن به بندرعباس می رسد.
وی ابراز داشت: یک سری مسائل نسبت به ارائه تخفیفات در کشور هند وجود دارد که ۴۰ درصد تخفیفات شرکت های کشتیرانی اتخاذ می شود که کنسولگری در حال پیگیری است.
سفیر کشور هند در ایران گفت: به صورت کلی چیزی که از صحبت های دوستان متوجه شدم بیشتر مسائل با بخش اقتصادی سفارت می توان پیگیری کرد و به صورت روزانه و مداوم موضوعات را بررسی می کنم و در خصوص بندر خصوصی مونتدرا که باید تابع قوانین هند باشد تعرفه ها دریافت می شود مگر اینکه یک محصول غیر استاندارد به این بندر وارد شده باشد که افزایش تعرفه را در بر داشته است.
دارمیندرا گددم در خصوص قابلیت های صادراتی خاصی که در استان وجود دارد گفت: مشتاق افزایش روبط تجاری هستیم و اتاق بازرگانی هرمزگان و وزارت اقتصاد می توانند نقش آفرین باشند.
وی همچنین در خصوص صادر شدن ویزاهای تجاری با اعتبار چند ساله ویژه تجار و بازرگانان هرمزگانی گفت: فکر می کنم پیشنهاد خوبی است و در تهران این کار انجام می شود اما پیگیری می کنیم که در بندرعباس نیز ویزای مالتی‌بر نیز با معرفی اتاق بازرگانی صادر شود.
پرورش سالانه ۲۵ هزار تن میگو در هرمزگان
بازرگان بر لزوم ارتباط تنگاتنگ میان متخصصان حوزه پرورش آبزیان دریایی ایران و هند تاکید کرد و گفت: این رابطه می تواند در تبادل دانش فنی موثر باشد.
مهرداد بازرگان رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان پیش از ظهر امروز در نشست فعالین اقتصادی استان هرمزگان با سفیر هند اظهار کرد: از نظر پرورش آبزیان از قدیم الایام وجوه مشترکی مابین کشور ایران با کشور هندوستان وجود دارد.
بازرگان با بیان اینکه گونه پرورش میگویی در استان هرمزگان از گونه وانامی می باشد، ابراز کرد:این گونه میگویی در کشور هندوستان نیز پرورش داده می شود که از سالیان گذشته با ارتباط با کارشناسان هندی  از نظر کارشناسی و فنی هندی ها نیز در پرورش این گونه استفاده کرده ایم. رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان گفت: در حال حاضر ظرفیت ۸ هزار هکتار پرورش میگو با تولید سالانه ۲۵ هزار تن در سطح هرمزگان وجود دارد که در سال آینده به ۱۲هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.وی تصریح کرد: در زمینه پروش ماهی، گونه سی باس آسیاسی را پرورش می دهیم و نتایج خوبی را گرفته ایم که در این راستا ۵ هزار تن تولید داشته و سرمایه گذاری ها برای ارتقاء ظرفیت های تولیدی سالانه به  ۸ هزار تن نیز انجام شده است.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان تصریح کرد: توجه به دریایی بودن کشور هندوستان  و تنوع محصولات دریایی این کشور،نیازمند تکثیر   گونه های ماهی هندی در کشور هستیم و می توانیم در زمینه نهاده های تولیدی مثل پودر ماهی و غذای میگو می توانیم ارتباط نزدیکی داشته باشیم .بازرگان خاطرنشان کرد: آینده درخشان صنعت آبزی پروری در هرمزگان وجود دارد و از دوستان هندی دعوت می کنیم در این زمینه ارتباط نزدیکی با ما داشته باشند.
کاهش هزینه ترانزیت کالا با حذف کشورهای ثالث/صندوق
خمیسی با بیان اینکه حذف واسطه ها در تجارت و ارتباط مستقیم با کشور مقصد می تواند بر کاهش هزینه کالاهای تجاری تاثیر مستقیم داشته باشد از ایجاد صندوق اعتباربخشی تجاری فی مابین کشورهای هند و ایران سخن گفت.
رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند افزود: یکی از مشکلاتی که تجار ایرانی اخیرا با آن مواجه شده اند، محموله ای بوده که از طریق یکی از کشورهای همسایه از مسیر ایران به هند ترانزیت شده و بندر موگرا در کشور هند ترانزیت کالا به روی کالاهای ایرانی را بسته است. وی افزود: سفیر جمهوری اسلامی ایران رایزنی را با شرکت آدانی داشته و پاسخ این ارتباط از سوی شرکت آدانی به کشور جمهوری اسلامی اعلام نشده که باعث نگرانی ما شده است.
رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند ادامه داد: نقل و انتقالات پولی از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ صادرات ما به هند فقط دریافت روپیه شامل میوه و کالاهای خوراکی می شود، اما کالاهای معدنی امکان دریافت روپیه را ندارند و برای تجارت از کشورهای ثالت استفاده می شود که هزینه ها را بالا برده و درخواست داریم که به صورت مستقیم و با دریافت روپیه این اتفاق رقم بخورد.