گامی مهم برای حضور محصولات نفت ستاره در بازارهای جهانی
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 25، 1402 - 04:54


علی ستاری-

پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس با دریافت استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ مسیر حضور محصولاتش در بازارهای جهانی را هموار کرد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس از موفقیت این پالایشگاه در کسب استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ خبر داد.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه، طی مراسمی با حضور محمد سهیلی راد مدیرکل استاندارد استان هرمزگان در شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس توانست گواهی استاندارد " ایزو آی ای سی، ۲۰۱۷: ۱۷۰۲۵ " را که توسط " مرکز ملی تائید صلاحیت ایران " صادر شده و جزو آخرین استانداردهای بین‌المللی موجود است، را کسب و دریافت کنند.
علیرضا جعفرپور بروجنی در این آیین اعطای این گواهی با بیان اینکه امروز روز بزرگ و مبارکی برای پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس است، اظهارداشت: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس با یک سر و گردن از بقیه پالایشگاه‌های جهان بالاتر است و با وجود اینکه ظرفیت اسمی آن کمتر از ظرفیت فعلی بود و ابتداعا ظرفیت روزانه‌اش طبق طراحی اولیه ۳۶۰ هزار بشکه بوده  توانستیم آن را به پالایش ۴۸۰ هزار بشکه در روز ارتقا دهیم که در حال حاضر با افت و فرودهایی در ظرفیت ۴۵۰ هزار بشکه در حال فعالیت است.
روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم
وی افزود: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس حدود ۴۰ درصد بنزین مصرفی کشور را تولید می‌کند و کارکنان این مجموعه به نوعی روی این ۴۰ درصد تعصب دارند اما این سهم از بازار مصرف بنزین با توجه به افزایش مصرف سوخت در کشور و ناگزیر بودن به تامین سوخت از طرق مختلف کاهش می‌یابد بدین شکل که زمانی که مصرف کشور  ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز باشد پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس با تولید ۴۰ میلیون لیتر بنزین در روز سهمی چهل درصدی از تولید بنزین کشور دارد  اما متأسفانه در تعطیلات نوروز گذشته مصرف بنزین کشور فراتر از ۱۰۰ میلیون لیتر رفت و به حدود ۱۳۰ میلیون لیتر افزایش پیدا کرد که در چنین شرایطی ۴۰ میلیون تولید بنزین نفت ستاره نقشش در تامین بنزین مصرفی کشور تا حدود ۳۸ درصد کاهش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، تصریح‌کرد: حدود ۱۵ درصد نفت و گاز ( گازوئیل ) مصرفی در کشور، ۱۵ درصد از گاز مایع مورد نیاز کشور و ۲۰ درصد از نفت سفید کشور در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس تولید می‌شود اما به هر حال استراتژیک‌ترین فرآورده‌ی این پالایشگاه بنزین است که اثری آنی در کشور دارد و اگر تولید آن خدشه‌دار شود کل کشور از کمبود آن متاثر خواهند شد و تا کف جامعه تبعات آن را احساس خواهند کرد.
قیمت بنزین باید هر سال به صورت پلکانی افزایش می‌یافت
جعفرپور نحوه مدیریت سوخت به ویژه بنزین را در کشور ناصحیح دانست و با اشاره به نامعقول بودن قیمت آن در کشور، گفت: عدم افزایش قیمت بنزین طی سال‌های گذشته در کشور موجب شده است که قیمت بنزین تبدیل به فنری فشرده شود و هر میزان افزایش جامعه را متاثر کند در حالی که بهای بنزین باید هر سال درصد کوچکی و به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کرد تا حداقل امسال اختلاف قیمت با کشورهای همسایه به حداقل می‌رسید و افزایش بها آثار تورمی کمتری به همراه داشت.
وی با اشاره به معضل قاچاق سوخت، تاکید‌کرد: در شرایط فعلی مقابله با قاچاق سوخت ممکن نیست چرا که اختلاف قیمت بین سوخت تولیدی در کشور با کشورهای همسایه بسیار بالا است به عنوان مثال بنزین در کشوری چون ترکیه لیتری ۱۰۰ هزار تومان است.
جعفرپور، خودروهای تولید داخل را یکی از عوامل مصرف بالای سوخت در کشور معرفی کرد و عنوان کرد: کیفیت پایین خودروهای داخلی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و گاها نیز تصمیماتی گرفته می‌شود که موجب تمسخر مردم می‌شود به عنوان مثال اخیرا تصمیم گرفته‌اند پژو ۲۰۶ را از چرخه تولید خارج کنند اما بعد می‌بینیم که اعلام می‌کنند می‌خواهند موتور ۲۰۶ را روی خودروی ۲۰۷ بگذارند یعنی عملا اتفاق مثبتی در مصرف انرژی نمی‌افتد‌ و فقط ظاهر خودرو تغییر می‌کند در حالی که مصرف سوخت باید کاهش یابد.

در صنعت خودروسازی اثری از نتوانستن نیست
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس، بیان‌کرد: وقتی با دقت به صنعت خودروسازی نگاه می‌کنیم اثری از " نتوانستن " در آن نمی‌بینیم بلکه  آنچه که شاهدیم "نخواستن" است که موجب شده  بخشی از منابع کشور در قالب " بنزین "از بین برود.
جعفر‌پور تصریح‌کرد: اثر دیگر پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس در برداشت صیانتی از منابع گاز خود را نشان می‌دهد چرا که وقتی گاز از میادین برداشت می‌شود، میعانات گازی نیز همراه آن استحصال می‌شود و یا باید این میعانات را ذخیره کرد یا مصرف کرد و یا به فروش رساند، اما دشمن که از هر فرصتی برای ضربه زدن به کشور استفاده می‌کند  شرایطی ایجاد کرده بود که نمی‌توانستیم این میعانات گازی را به فروش برسانیم از طرفی در نقطه مقابل با مشکل در
تامین بنزین کشور روبرو بودیم از این رو ساخت پالایشگاه‌ نفت ستاره خلیج‌فارس امری مهم در کشور بود و به تعبیر رهبر  معظم انقلاب، پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس آبروی نظام است و اگر این پالایشگاه را نداشتیم در تامین بنزین کشور و همچنین بحث استفاده از میعانات گازی‌مان به مشکل بر می‌خوردیم.
وی تاکید‌کرد: امروز روز مبارکی برای پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس است چرا که امروز موفق شدیم استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ را که آخرین ورژن در استانداردهای بین‌المللی است را کسب کنیم و این مسئله قطعا به جهانی‌شدن فرآورده‌های تولیدی در نفت ستاره خلیج‌فارس کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: این استاندارد با توجه به ریسک‌پذیری بالایی که در مدیریت آزمایشگاهی دارد حضور در بازارهای بین‌المللی را تسهیل خواهد کرد و با توجه به اینکه این پالایشگاه نام " خلیج‌فارس " را یدک می‌کشد و برخی کشورها دست اندازی به این نام دارند تکرارپذیری نام خلیج‌فارس در دنیا را افزایش خواهد داد.
محمد سهیلی راد مدیرکل استاندارد استان هرمزگان، نیز در این آیین با اشاره‌ به عقبه‌ی صنعت نفتی و دوران خدمتش در پارس جنوبی، اظهارداشت: برای اخذ گواهی استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ تصمیم عملیاتی در سطح استان و سازمان استاندارد  گرفته شد و اعتقاد دارم مجموعه وزارت نفت در بخش‌های مختلف امانت‌دار مردم کشورمان هستند و برای اینکه کشور به مشکل نخورد در سنگرهای مختلف مجاهدت می‌کنند.
وی افزود: به نظر من وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت دفاع، خط مقدم مجاهدت‌ها در کشور هستند و همه جوره کشور را اداره می‌کنند، در دوران اپیدمی و پاندمی کرونا تعداد شهدایی که وزارت نفت و وزارت نیرو تقدیم کشور کردند اگر به اندازه‌ی شهدای بخش بهداشت و درمان نبود کمتر از آن‌ها نیز نبود و جزو پیش‌قراولان خدمت به مردم بودند از این رو باید آن‌ها را مدافعان انرژی نام نهاد چرا که در شرایطی پای کار آمدند که کسی حاضر نبود در میدان عمل باشد.
مدیرکل استاندارد هرمزگان، عنوان‌کرد: صادرات فرآورده‌های نفتی یکی از الزامات و ضروریات کشور است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز برروی آن تاکید دارند بنابراین نباید در این مسیر موانعی ایجاد کرد چرا که این پالایشگاه جزو پاکدست‌ترین مراکز است.
محمد سهیلی تصریح‌کرد: زمانی که  پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس افتتاح و به بهره‌برداری رسید، یکی از آرزوهای ما در صنعت نفت برآورده شد و به یکی از رویاهای خود دست پیدا کردیم، آن زمان ما ناظر فاز ۱۴ پارس جنوبی بودیم و امروز رویایی دیگر در صنعت نفت داریم و آن هم دست‌یابی به فناوری جی‌.‌تی.‌ال است که می‌تواند گاز طبیعی را به جایگزینی کامل برای نفت خام تبدیل کند و اگر بتوان بخشی از پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس را به این موضوع اختصاص داد به تحقق این رویا نیز نزدیک‌تر خواهیم شد.
وی ادامه داد: کشور قطر با مجموعه شِل یک قراردادی را منعقد کرده است تا توسعه بخش جی‌.تی.ال را در کشورش دنبال کند و در این قرارداد قید کرده‌اند که هیچ کدام از کشورهای منطقه  نتوانند از این امکان و تکنولوژی استفاده کنند.
مدیرکل استاندارد هرمزگان، تصریح‌کرد: بحث استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ یک نقطه قوت برای استان هرمزگان و پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس به شمار می‌آید البته خواهش داریم که یک دستگاه عدد اکتان و ستان را با آخرین ورژن تکنولوژی تهیه کنید چرا که نمونه‌های کامل بنزین کشور در استان هرمزگان، سنجش می‌شود و به این منظور بتوانیم از ظرفیت آزمایشگاه پالایشگاه نیز استفاده کنیم.
محمد سهیلی خاطرنشان‌کرد: آزمایشگاه مرجع محصولات و فرآورده‌های نفتی با تاکیدات معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان استاندارد در هرمزگان در  دست احداث است و تلاش خواهیم کرد آن را تا شهریور ماه به بهره‌برداری برسانیم.