جای مراکز تفریحی در هرمزگان خالی است
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 14، 1401 - 08:27


جای مراکز تفریحی در هرمزگان خالی است


هرمزگان، یکی از استا نهایی است که جاذب ههای گردشگری منحصر به فردی دارد اما جای مراکز تفریحی متناسب با این جاذب هها در استان خالی است و نیاز است در این زمینه اقدامات موثری انجام شود.


به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه؛ امروزه کشورهای دنیا دریافته‌اند که برای توسعه اقتصادی و قوی‌تر کردن مولفه‌های اقتصادی خود باید راهکارهای جدیدتری را مدنظر قرار دهند چرا که منابع هر کشوری به هر صورت محدود است و یک روز به پایان می‌رسد، مگر یک کشور تا چه زمان می‌تواند نفت و گاز و منابع معدنی و تولیدات صنعتی بفروشد؛ بالاخره یک روز این منابع به پایان خواهند رسید و کشورها باید به دنبال جذب منابع پایداری باشند که با کمترین هزینه  خارج از مرزها آن‌ها به سمت کشور خود سوق دهند مسئله‌ای که برخی از همسایگان ایران به خوبی توانسته‌اند در رابطه با آن به ایفای نقش بپردازند به طوری که همسایه شمال غربی ایران با توسعه صنعت گردشگری در کشور خود سالانه حدود ۲۷.۷ میلیارد دلار از طریق گردشگری درآمد دارد و جالب است بدانید که بخش عمده‌ای از این درآمدها را از کشورهای همسایه خود مانند ایران کسب می‌کند. 
همانطور که می‌دانید یکی از بهترین راه‌ها برای جذب درآمدهای سرگردان و روانه کردن آن به سمت خودمان، توسعه گردشگری است و بهترین راه حل نیز برای افزایش درآمدهای حوزه گردشگری به عنوان یک پیشران اشتغال‌زا توسعه صنایع دستی در تمام حوزه‌ها است به عنوان مثال ما با توسعه گردشگری می‌توانیم گردشگران را از سراسر کشور و حتی سراسر جهان به مناطق خودمان بکشیم و با توسعه صنایع دستی نیز می‌توانیم به گردشگران القا کنیم که چه چیزهایی باید بخرند؛ به شرطی که در کنار این توسعه‌ها امر تبلیغات و برند‌سازی نیز وارد میدان عمل شود و بتوانند این امر را نهادینه کنند که مثلا وقتی گردشگر وارد یک منطقه‌ای شد چه سوغاتی‌ای را باید بخرد، چه لباسی را باید بپوشد و چه غذاهایی را باید امتحان کند و این چنین است که تمام ارکان یک منطقه که در توسعه گردشگری  به خدمت گرفته خواهند شد و به توسعه اقتصادی منطقه و افزایش درآمد پایدار خانواده‌ها کمک خواهند کرد. 
در کنار حفظ و ارتقای زیست‌بوم طبیعی گردشگری که در کشورما و استان هرمزگان کم نیست باید پروژه‌های مدرن گردشگری و جاذبه‌های جدیدی نیز در مناطقی مستعد گردشگر‌پذیری هستند  ایجاد شود تا به شاخصی برای گردشگری تبدیل شود به عنوان مثال هر شهری که توانسته‌است خودش را در گردشگری مطرح کند یک مولفه اصلی دارد و در کنار آن مولفه‌اصلی مولفه‌های دیگری را نیز تقویت کرده است، مثال واضحش شهر مشهد است، مولفه اصلی گردشگر‌پذیری و مسافر پذیری‌ اش "زیارت" و وجود بارگاه منور سلطان سریر ارتضا حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام است اما مدیران یا سرمایه‌گذاران در این شهر تنها به گردشگری بر مبنای زیارت بسنده نکرده‌اند و با ایجاد مناطق گردشگری مدرن و کار تبلیغاتی بر روی آن‌ها تقریبا شاخص‌های جدید برای گردشگری در مشهد مقدس تعریف کرده‌اند که مثال واضح آن سرزمین موج‌های آبی در این شهر است که زمانی که نام مشهد به گوش می‌آید ناخودآگاه بعد از"  حرم مطهر" نام این مرکز تفریحی نیز متبادر می‌شود، اتفاقی که برای پدیده شاندیز نیز در حال رخ دادن بود و با تبلیغات گسترده و صحیح به یک شاخص در امر گردشگری تبدیل شده بود اما  متأسفانه با وجود ظرفیت‌های عظیم گردشگری در استان هرمزگان همچنین سرمایه‌گذاری‌ های تبلیغاتی برای نهادینه‌کردن نقاط گردشگرپذیر هرمزگان بین مردم کشور انجام نشده است و از طرف دیگر نیز جای مراکز تفریحی متناسب با اکوسیستم هرمزگان که در کنار جاذبه‌های طبیعی بتواند نقش آفرینی کند نیز خالی است.
شهر بندرعباس و استان هرمزگان حداقل باید امروز یک مرکز بزرگ تفریحی در دل خود داشت تا حداقل وقتی نام هرمزگان به ذهن کسی می‌آید به جز قشم و درگهان جزء مراکز خرید هستند، یک مرکز تفریحی خاطره‌انگیز نیز به ذهن مردم برسد اما متأسفانه در این حوزه اقدامات موثری را شاهد نبودیم و اکثر پروژه‌های گردشگری به دلیل اینکه مسائل کارشناسی در آن‌ها به درستی رعایت نشده بوده است با شکست مواجه شده‌اند.
البته ساخت یک زیرساخت بزرگ گردشگری  در شهر بندرعباس از سال ۹۴ تحت عنوان "پارک آبی بندرعباس" آغاز شده است که به دلیل مشکلات مالی چندین‌بار با وقفه روبرو شده است که در صورتی که این پارک به بهره‌برداری برسد می‌تواند خلا بزرگ برندسازی در عرصه گردشگری هرمزگان را تا حدود زیادی مرتفع کند. 
مساحت این پارک آبی، ۲۶هزار متر مربع است که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیربنای ساختمانی آن ۱۸هزار متر مربع است که می‌تواند روزانه پذیرای سه هزار گردشگر باشد. 
رودخانه آرام، رودخانه خروشان، دریاچه کودکان، سرسره با ارتفاع بین ۱۴ تا ۲۱ متر و ... از ویژگی‌های این مرکز است.
البته ذکر این نکته هم ضروری است، فعالیت در حوزه گردشگری و صنایع دستی با توجه به ذائقه‌های متفاوت گردشگران و لزوم برخی نوآوری‌ها نیاز به آموزش‌هایی نیز دارد که برای ورود به این عرصه اجتناب ناپذیر هستند.
سهراب بناوند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در این باره گفت:طی سه‌ماهه اول سال جاری ۷۰۵ نفر در دوره‌های گردشگری شرکت کرده‌اند و این دوره‌ها با همکاری مؤسسات گردشگری مشق آفرینش، جهاد دانشگاهی هرمزگان، الماس آبی جنوب و گلبرگ شیرین برگزارشده است. 
وی هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی را  تربیت نیروی متخصص در حوزه گردشگری دانست و افزود: تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد یکی از ارکان اصلی دستیابی به توسعه پایدار در صنعت گردشگری است لذا دوره‌های برگزارشده شامل: مدیر فنی بند ب، مدیریت تأسیسات عمومی گردشگری، راهنمای طبیعت‌گردی، راهنمای فرهنگی و تاریخی، بلد محلی و پخت نان و غذای محلی بوده است. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اهمیت صنایع دستی نیز بیان کرد: طی سه‌ماهه اول سال جاری، 2721 مجوز صنایع‌دستی در استان صادر و تمدیدشده است که از این تعداد 2139 کارت شناسایی، 577 پروانه تولید انفرادی و 5 جواز تأسیس کارگاهی بوده است. 
بناوند با اشاره به اینکه نزدیک به 85هزار هنرمند و صنعت‌گر صنایع‌دستی در استان شناسایی‌شده که همگی دارای مجوز صنایع‌دستی هستند، افزود: بیشتر این صنعتگران در رشته‌های گلابتون دوزی، خوس دوزی، گلیم‌بافی، حصیربافی، صنایع‌دستی دریایی، سفالگری و... فعالیت دارند. 
وی تأکید کرد: هنرمندان با دريافت اين مجوزها از تسهيلاتی همچون وام مشاغل خانگی و بيمه شاغلان صنایع‌دستی بهره‌مند می‌‌شوند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت با اشاره به حوزه گردشگری نیز گفت: طی سه‌ماهه اول سال جاری مبلغ 50 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه گردشگری استان پرداخت‌شده است که این مبلغ از محل اعتبارات تبصره 18 به مجموعه گردشگری پارک آبی بندرعباس پرداخت‌شده است. 
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 22 طرح به مبلغ 840 میلیارد ریال از محل اعتبارت تبصره 18 برای دریافت تسهیلات مصوب شده است، افزود: این طرح‌ها شامل: 9 مجتمع تفریحی گردشگری، 7 سفره‌خانه سنتی، 3 هتل، 2 اقامتگاه سنتی و بومگردی و مجموعه گردشگری پارک آبی بوده است. 
بناوند تصریح‌کرد: این تسهیلات باهدف حمایت از بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان پرداخت می‌شود و با پرداخت این تسهیلات برای 427 نفر در بخش گردشگری استان اشتغال‌زایی می‌شود.