گشایش اقتصادی با حمایت از تولید
  • اجتماعی

  • تیر 11، 1400 - 12:57


 

روز دهم تیر ماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامیده شده است. این روز یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های کشور است و اختصاص روزصنعت و معدن فرصت مغتنمی است که با توضیح و معرفی دستاوردهای صنعتی و معدنی کشورعزیزمان ایران، نقش کلیدی این دو حوزه را در اقتصاد و تحقق اهداف بلندمدت کشور یادآور شویم، عرصه‌ای که تلاش‌های تحسین برانگیز غیور مردان این حوزه، چرخ‌های موتور پیشرفت کشور را به حرکت درآورده و با عزمی ملی و مدیریتی جهادی به پیش می‌رود.

روزنامه دریای اندیشه این روز را به کلیه صنعتگران، معدن داران و کارگران زحمتکش و غیرتمند هرمزگان تبریک می گوید و به همین مناسبت مصاحبه ای با خلیل قاسمی رییس سازمان صنعت,معدن و تجارت استان انجام شده که به مهم ترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی ویژه شود.

با توجه به اینکه سالهاست در خانواده بزرگ صنعت حضور دارید از اهمیت روز صنعت و معدن بگویید و این روز چه اثرات مثبتی برای این خانواده بزرگ داشته است؟

این روز برای ارج نهادن به فعالین و کسانی که دراین بخش فعالیت دارند گرامی داشته میشود و بر کسی پوشیده نیست که یکی از روش ها و راه های عدالت اجتماعی تکیه برتولید و توزیع ثروت است که در حوزه تولید به لحاظ تناسب بین سرمایه گذاران و کسانی که سرمایه کمتری داشته و یا تخصص و نیروی کار دارند این توازن را برقرارمی کند .ما در سالهای گذشته از اول تیر ماه مصدف با روز اصناف تا 10 تیر ماه را دهه تولید عنوان میکردیم اما دوسال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا برنامه های ما محدود شده و بدنبال این هم نیستیم که شرایط اجتماع و سلامت افراد را به خاطر گرامیداشت این روز به خطر بیندازیم ولی این موضوع نباید باعث شود که فعالیت این قشر زحمت کش و همه کسانی که در این شرایط سخت اقتصادی و تولیدی فعال هستند نادیده گرفته شود چون همه ما در یک جنگ اقتصادی به سر می بریم که اثرات و بازتابش به همه مردم بر میگردد و فعالیت صنعتگران و معدنکاران در چنین شرایطی قابل تقدیر و گرامیداشت است. فرمایش مقام معظم رهبری در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید نامگذاری شد و همچنین در سالهای قبل نشان از این موضوع دارد که راه گریز ما در این شرایط جنگ اقتصادی توجه به تولید است. توجه به دو بخش تولید و سرمایه گذاری و ارزش افزوده ای که ایجاد میکنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون این روزها تامین ارز کشور از مسیر نفت کمتر از سالهای قبل شده و این بنگاه های تولیدی هستند که در کشور ارزآوری دارند و خدا را شاکریم که استان هرمزگان به لحاظ تعهدی که در بازگشت ارز دارد جزء استانهای برتر و شاخص کشور است و امیدواریم همه کسانی که در این حوزه تصمیم گیرهستند اعم از دستگاه های خدمت رسان,بانک ها و .. اهمیت کار و سختی این دوره را دریابند و برای تولیدکنندگان ما زمینه ای فراهم کنند که موانع پیش روی آنها را برداشته و بتوانیم از تولیدکنندگان پشتیبانی کنیم .

آیا گرامیداشت روز صنعت و معدن طی این سالها توانسته باری از دوش اعضای این خانواده بزرگ بردارد و یا مشکلی از مشکلات آنها رفع کند؟

خوشبختانه در سالهای گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا که این مراسم برگزار می شد از مقامات ملی,مقام ارشد استان, مدیران دستگاه ها و کسانی که در این حوزه تاثیرگذار بودند دعوت به عمل می آمد و حداقل در سال یکبارهم تولیدکنندگان دغدغه هایشان را در این روز مطرح می کردند,چون برای تولید یک محصول ابزار و ادوات زیادی مورد نیاز است و منطقی است که دستگاه های مختلفی هم در این امر نقش دارند که بتوانند کالا را تولید,پشتیبانی و تامین کرده و نیز سایر الزامات مورد نیازی که یک کالا را به دست مصرف کننده برسانند, پس این فضا برای تولیدکنندگان ایجاد می شد که از مسائل و مشکلاتی که چه با سازمان صنعت,معدن و تجارت و چه با سایر دستگاه های مرتبط داشتند بیان کنند و کاری بزرگ و بسیار مفید بود.اما بدلیل شیوع بیماری کرونا برنامه های روز صنعت و معدن امسال را برای سه ماه آینده یعنی شهریور ماه برده ایم.

و امیدواریم با توجه به برنامه های وزارت بهداشت برای واکسیناسیون سراسری که در حال انجام است ما بتوانیم برنامه هایمان را به صورت مفصل به انجام برسانیم.

با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری که سال تولید,پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده آیا تغییری در رویکرد و برنامه های این روز انجام گرفته است؟

خوشبختانه در این امر ما دو رویکرد داریم یکی رویکرد استانی که در آن مدیریت عالی استان در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید,مشکلات تمام واحدها را از ابتدای سال احصاء کرده قبل از اینکه خودشان مطلع باشند چون یکسری از مشکلات عمومی بوده و مربوط به همه واحدهاست,بعضی موارد هم اختصاصی می باشد که با مراجعه خودشان انجام میگیرد.دیگری رویکرد ملی است چون برخی موانع درون خود وزارت خانه است اعم از صدورمجوزها و یا بعضا امضاهای طلایی که تسهیل گری هایی در رابطه با صدور مجوزها در حوزه صادرات به دستور وزیرصنعت,معدن و تجارت درستادی که از ابتدای سال بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شده با محوریت معاونت طرح و برنامه انجام شده است.همچنین در این ستاد سامانه ای طراحی شده که خود واحد تولیدی می تواند به آن سامانه مراجعه کرده و مشکلش را در سامانه بارگذاری کند سامانه مذکور برای تسهیل و رفع موانع تولید ایجاد شده است.در سامانه tashil.stsm.ir کلیه واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، و ... که نیاز است به مشکلات آنها رسیدگی شود ثبت نام کرده و مشکل خود را به نحوی در آن مطرح می کنند که دبیرخانه کارگروه پس از بررسی در نشست هایی که برگزار می شود موارد آنها مطرح و رسیدگی کند.

این سامانه به گونه ای طراحی شده که مشکلات مطرح شده مربوط به هر سازمان و نهادی مستقیما به آنها ارسال گردیده و در دستور کار آن سازمان قرار میگیرد و مقرر شده که مشکل هر واحد سریعا و قبل از جلسات و بروکراسی های اداری بررسی شود و این سطح دسترسی برای همه دستگاه ها ایجاد شده و از این طریق می توانند به مشکلات واحدهای تولیدی رسیدگی کنند.

برای رفع دغدغه های تولید کنندگان چه برنامه های دارید و چه کارهایی انجام گرفته است؟

تولیدکنندگان دو بخش اصلی دارند,یکی تامین نقدینگی و دیگری بحث هزینه های آنها در سال جاری است.برای تامین نقدینگی تسهیلاتی در قالب طرح هایی که در بودجه سنواتی یا همان تبصره 18 درنظر گرفته شده است. سامانه بهین یاب www.behinyab.ir نیز برای پرداخت تسهیلات اعم از تبصره 18 ، نوسازی و بهسازی و... تهیه شده که نیاز است واحدهای تولیدی اعم از صنعتی و معدنی در این سامانه ثبت درخواست نمایند همچنین قابل ذکر است که امسال طرح دیگری با کمک بانک صنعت و معدن تحت عنوان طرح تام(تامین مالی بنگاه های اقتصادی) شروع شده است. این طرح بمنظور تامین مالی واحد‌ها و پروژه‌های دارای اولویت بخش صنعت و معدن دراستان و با توجه به تفاهم نامه سه جانبه همکاری بین معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک صنعت و معدن , تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اجرایی شده است که فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت استان می‌توانند به منظور استفاده از طرح تام به سامانه https://www.behinyab.ir مراجعه کنند. این تسهیلات برای تامین مالی واحد‌ها و طرح‌های دارای اولویت بخش صنعت، معدن و تجارت وبرای مواردی همچون فعال کردن ظرفیت‌های خالی محصولات صنعتی منتخب، اجرای هرچه بیشتر نهضت ساخت داخل، فعال سازی واحد‌های راکد، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، پیشران و گلوگاهی، توسعه صادرات غیر نفتی، احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، طرح‌های فناورانه در سطح استان پرداخته خواهد شد.

تاکید شما در گفتگوهای قبل روی صنایع کوچک بوده چقدر در این امر موفق بوده اید؟

اعتقاد ما بر این است که اگر اشتغالی ایجاد می شود در همین واحدهای کوچک است چون واحدهای بزرگ معمولا محرک هستند یا تامین کننده مواد اولیه بنگاه های کوچک یا به عنوان یک پشتیبان کننده عمل می کنند,عمده وظیفه ای که در این زمینه برعهده ما بوده یکی زیر ساخت ها و دیگری صدور مجوزهاست که خوشبختانه به خوبی انجام گرفته,زیرساخت ها برای تولیدکنندگانی که قصد سرمایه گذاری در این زمینه دارند با کمک شهرک های صنعتی در تمام شهرستان های استان برای استقرار صنایع کوچک ایجاد شده و صدور مجوزها نیز که قبلا در مرکز استان انجام میشد به شهرستان ها برده شده و سزمایه گذاران در دورترین نقاط استان نیز می توانند برای صدور مجوز اقدام نمایند و نکته دیگر این است کسانی که بین 30تا 40 درصد از طرحشان پیش رفته ما میتوانیم با پشتیبانی مالی از آنها حمایت کنیم چون این بنگاه های کوچک هم زودتر به نتیجه می رسند و هم سهم اشتغالشان بیشتر است.

از نظر شما کاستی ها و ضعف های موجود در بخش صنعت,معدن و تجارت استان چه چیز هایی است؟

امروزه یکی از موضوعات جدی که با آن مواجه هستیم خشکسالی است که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده,که مشکل باعث شده هم در حوزه آب و هم برق با محدودیت مواجه شدیم و این دو محدودیت,چالش روز واحدهای تولیدی است که همه با صرفه جویی در این دو حوزه می توانند به بنگاه های کوچک تولیدی کمک شایانی کنند چون همه ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم در امر تولید دخیل هستیم واگر مردم حتی یک واحد کاهش درمنازل خود داشته باشند می توانند این هدیه را تولیدکنندگان و کارگران بدهند که این بنگاه های تولیدی با محدودیت مواجه نباشند,چون پایداری در تولید یعنی اشتغال,سرمایه گذاری و سودآوری و این موضوع حتی در عمران شهری نیز تاثیر دارد چون شهرداری های ما هم از 9درصد ارزش اقزوده مالیات استفاده می کنند و آن زمانی اتفاق می افتد که حوزه تولید پایدار باشد. 

اگر بخواهید به کارنامه مدیریتی خود طی این سالها نمره بدهید چه نمره ای است؟

من نمی توانم به خودم نمره ای بدهم چون مشکلات مردم هنوز خیلی زیاد است و حتی تلاش 24ساعته هم داشته باشیم تا زمانی که مردم بیکار در خانه داشته باشند,تا زمانی که دسترسی مردم به کالا در مضیقه و سختی باشد مطمئنا نمره ما نمره قبولی نیست,اما اتفاقات خوب و تلاش هایی که در استانئ انجام گرفته را هم باید گفت,در حوزه های مختلف چه در حوزه صنعت که در سالهایی که پشت سر گذاشتیم واحدهای بزرگ صنعتی از جمله در حوزه فولاد و آلومینیوم که دستاوردهای بزرگی کسب کردیم, اکثر استانها در حوزه واگذاری به بخش خصوصی مانند ما با چالش هایی روبه رو بودند اما با مدیریت خوب استان, حمایت همه ارکان حاکمیت اعم از سیستم قضایی,سیستم امنیتی استان همه و همه باعث شد که امروز آلومینیوم هرمزگان آبرویی باشد برای کشور که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات ابتدای امسال به آن اشاره کردند, در آلومینیوم هرمزگان رشد بالای 70 درصدی را شاهد بودیم که از 106 دیگ به 300 دیگ رسیده و رشد 3 برابری تولید داشته است.

نکته بسیار مهمی که در حوزه معدن قابل ذکر است اینست که همین خرداد ماه امسال درسازمان صنعت,معدن و تجارت استان مزایده ای بزرگ انجام داده ایم که در تاریخ معدن داری هرمزگان بی سابقه است و آن 216 مزایده برای پهنه های جدید و بدین معنی است که 216 معدن دار جدید به استان اضافه میشود که اگربگوییم ازابتدای ایجاد معدن تا کنون در استان 300 معدن داریم با این مزایده در حال حاضر افزایش دوبرابری خواهد داشت. همچنین در حوزه تکمیل زنجیره فولاد که به عنوان هدف اصلی سازمان صنعت,معدن و تجارت استان بوده با دانشی که در این زمینه بدست آمد,آهن هماتیت توانست زنجیره را در حوزه فولاد تکمیل کند و امروز شاهد این هستیم که اولین واحدهای کنستانتره معدن با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن در همین روزها آماده افتتاح باشد. لذا می توان گفت در حوزه معدن تمام استان را مطالعه کردیم و ماحصل مطالعات پهنه های معادن شامل ۳۱ محدوده امید بخش به مساحت حدود ۱۲۰۳ کیلومتر مربع می باشد. که مواد معدنی مکشوفه شامل کانسارهای فلزی و غیر فلزی اعم از سنگ آهن، پلی متال، مس، کرومیت و مرمریت، دولومیت و نمک می باشد.

از دیگر افتخارات ما در سازمان صنعت,معدن و تجارت استان فعال سازی واحدهای راکد بوده و77 واحد صنعتی و معدنی در سال گذشته در استان احیا شده است که در حوزه معدن 41 درصد رشد و در حوزه صنعت با رشد 21 درصدی احیاء واحدهای راکد موفق بوده ایم و از این تعداد در حوزه معدن یک هزار و 792میلیارد و در حوزه صنعت بالغ بر هزار و 201 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای احیا واحدهای راکد صورت گرفته است و در مجموع هزار و 387 نفر اشتغالزایی در حوزه صنعت و معدن واحدهای احیاء شده ایجاد شد.

در حوزه تجارت نیز دو کار بسیار مهم در این سازمان صورت گرفته,یکی سهم واحدهای صادراتی که در 3 سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته و دیگری در حوزه تجارت خارجی و احیای بنادر کوچک است که یکی از ظرفیت های خوب استان می باشد و با کمک دستگاه های همکار توانستیم این بنادر کوچک را فعال کنیم لذا با فعال شدن این بنادر کوچک,تجارت که شغل اصلی مردم هرمزگان بوده و قبل از ورود صنایع به استان وجود داشته است دوباره به مردم این استان برمی گردد و این ظرفیت سازی در همه بنادر کوچک استان ایجاد میشود,همچنین طبق آماری که گمرکات استان به لحاظ صادرات فعالیت بنادر کوچک می دهند نسبت به سالهای گذشته فعالیت چشم گیری داشته اند و این پتانسیلی است که از آن ها غافل بوده ایم.  

اتفاق خوبی که در این سالها افتاده در خصوص صنایع دریایی و شناورسازی هاست چون با همه محدودیت ها این دانش فنی در استان نهادینه شده و تعمیرات بزرگترین شناورهایی که در کشور وجود دارد در استان هرمزگان انجام می گیرد و از نظر بنده دانش فنی این صنعت حتی می تواند از زیر ساخت های آن نیز مهمتر باشد چون در گذشته در خصوص صنایع دریایی در حد رنگ آمیزی کردن و تمیز کاری شناورهای بزرگ توانایی داشتیم اما در حال حاضر حتی تعمیر موتورهای این شناورها وتعمیرات دیگری هم که لازم باشد در استان انجام میشود .موضوعی که در سال گذشته با آن روبرو شدیم و علاقه مندم به آن بپردازم بخش تولید در حوزه کرونا است که همزمان با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال 98 برای تامین ماسک و دیگر اقلام پزشکی که امروز به راحتی در دسترس همه مردم است مشکلات بزرگی داشتیم که خوشبختانه با تلاش شبانه روزی و یک حرکت جهادی درحداقل زمان ممکن همکاران ما و بخش خصوصی دراستان توانستیم تولید اقلام پشتیبانی کرونا را به سرانجام برسانیم و حتی تولید این محصولات مازاد نیاز استان می باشد و به استانهای دیگرنیز ارسال می شود و امکان صادرات هم برای استان فراهم شده است و خواهشی که دارم با توجه به اینکه این روز مربوط به صنعتگران است,هم واحدهای توزیع کننده در استان و هم دانشگاه علوم پزشکی در اقلام مورد نیازشان از تولیدات داخل استان استفاده کنند که شاهد این پایداری در تولید باشیم.

در پایان به تلاشهای همکارانم درسازمان صنعت,معدن و تجارت استان می پردازم چون در روز گرامیداشت صنعت و معدن همیشه عملکرد سال گذشته سازمان مد نظر ما بوده است و از کسانی که در سال 99 فعالیت چشمگیری داشتند تقدیر به عمل می آوریم.خوشبختانه در حوزه پروانه بهره برداری صنعتی در مقایسه با سالهای قبل رشد 80 درصدی را شاهد بودیم, در حوزه صدور جوازهای تاسیس به لحاظ تعدادی نسبت به سالهای قبل رشد 2 درصدی داشته ایم و این نکته شایان ذکراست که جواز تاسیس نشان دهنده میل به سرمایه گذاری است و علی رغم وجود بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن مثل دورکاری,شیفت کاری و... در این سازمان شرایطی را محیا کردیم که میل به سرمایه گذاری همچنان در استان وجود داشته باشد.

استان هرمزگان یکی از استان های پیشرو درزمینه صادرات بشمار می‌رود و این استان طی سال های ۹۷ الی ۹۹ با تعداد ۱۹۷ صادرکننده تولیدی و غیر تولیدی به ارزش ۳ میلیارد و ۱۴۷ میلیون یورو صادرات داشته که از این منظر رتبه پنجم در کشور را به خود اختصاص داده است.همچنین در این بازه زمانی ۹۷ الی ۹۹ به ارزش یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون یورو نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و ایفای تعهدات ارزی اقدام نموده که با ۷۰ درصد برگشت ارز رتبه ششم را در کشور کسب کرده است.

در حال حاضر هرمزگان با 17 درصد ظرفیت اسمی کل کشور رتبه اول تولید و صادرات قیر کشور را به خود اختصاص داده است همچنین شروع به تولید شرکت مادکوش به عنوان اولین واحد تولید کننده گندله در استان با ظرفیت تولید 5.2 میلیون تن در سال از مهمترین اقدامات سازمان صنعت,معدن و تجارت هرمزگان در بخش صنایع و معادن بوده است. 

و در پایان امید است صنعت کشور با تکیه بر توان ملی و بهره برداری مناسب از فرصتهای رشد و توسعه، با عبور از موانع پیش رو و فائق آمدن بر مشکلات بتواند با شکوفایی روز افزون خود پایه های اقتدار کشور را تحکیم بیشتر بخشد.