گزارش اختصاصی؛ پنجه در پنجه با فقر آموزشی
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 16، 1402 - 06:17


علی ستاری-

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، یکی از ضعف‌های بزرگ استان هرمزگان که در سال‌های گذشته نقل محافل مطالبه‌گران و خبرنگاران بوده است و همواره گزارشات زیادی هم در این رابطه نوشته و منتشر می‌شد، بحث ضعف استان هرمزگان در زیرساخت‌های آموزشی بود، تا همین دو سه سال پیش یکی از محورهای گزارشات خبرنگاران هرمزگان، مدارس کپری بود و سرانه زیرساخت‌های آموزشی به شدت پایین بود، البته هنوز هم هرمزگان به لحاظ زیرساخت‌های آموزشی تبدیل به مدینه‌ی فاضله نشده است اما هرمزگان یکی دو سال طلایی را در بحث آموزش و پرورش و نوسازی مدارس پشت‌سر گذاشته است و آن هم حاصل نگاه بنیادین نماینده عالی دولت در استان به دو مسئله‌ی آب و آموزش در هرمزگان است، دو ابر مسئله‌ای که به نظر می‌رسد دوستی قصد عقب‌نشینی از آن را ندارد و همچنان مصر است که تا پایان دولت سیزدهم این دو ابر مسئله را با تجمیع تمام ظرفیت‌ها به اتمام برساند، در حوزه‌ی آب و آبخیزداری علی‌رغم تمام خدماتی که در دو سال گذشته انجام شده است، چهار آبشیرینکن در دست احداث است و آبشیرینکن ابوموسی نیز روند افزایش ظرفیتش طی می‌شود و بستک و جناح هم قرار است به آبشیرینکن‌ها متصل شوند، این اقدامات دست به دست هم داده است تا این نقیصه را که چطور آب آبشیرینکن‌ها از هرمزگان به فلات مرکزی ایران می‌رود اما به خود هرمزگان نمی‌رسد را رفع خواهد کرد و سوی دیگر آبخیزداری در شرق هرمزگان با احداث ۵ سد جدید و مهار رواناب‌های تابستانه و زمستانه برای همیشه چالش‌های آبی را حل خواهد کرد.
در حوزه‌ی آموزش هم گام‌های بلندی در دولت سیزدهم برداشته شد، الحق و الانصاف نمی‌توان استانداری را یافت که ریز به ریز نسبت به آینده‌ی تک تک دانش‌آموزان حساس باشد و مسائل آموزش و پرورش را دقیق دنبال کند، دوستی هرمزگانی نیست و شاید از نظر خیلی‌ها استاندار خوبی نباشد چرا که خیلی از تشریفات استاندار بودن را رعایت نمی‌کند و در مراسمات شرکت نمی‌کند اما او همچنان روی سخن روز اول خود ایستاده است و معتقد است، " هرمزگان به چندین قهرمان نیاز دارد" قهرمانانی که بتوانند برای اولین زنجیره‌های استان محروم بودن و عدم توانایی رقابت با استان‌های برخوردار را بشکنند و با کسب رتبه‌های سه رقمی به الگویی برای دانش‌آموزان هرمزگان تبدیل شوند، اگر در کنکور امسال فرزندان هرمزگان از بشاگرد تا حاجی‌آباد دلیلی برای دیده شدن در صدا و سیما هرمزگان داشتند یعنی مهندس جوان و آتیه‌دار، نیاز آینده‌ی هرمزگان را درست تشخیص داده است و رسالت سنگین مدیران آموزش و پرورش هرمزگان، صیانت از نسل طلایی دانش‌آموزان هرمزگانی خواهد بود. البته اقدامات به همین مسائل نرم‌افزاری خلاصه نمی‌شود، قطعا هد نرم‌افزاری برای نشان دادن خود نیاز به سخت‌افزاری بروز و مدرن دارد، هنوز هم بچه‌های هرمزگان در مدارسی تحصیل می‌کنند که بیش از اینکه شبیه به مدرسه‌ باشد شبیه به زندان‌های ساواک است، تنگ، تاریک و گرم !
بر همین اساس طی یکی دو سال گذشته گام‌های بزرگی در حوزه مدرسه‌سازی هرمزگان انجام شده است، گام‌ها آنقدر بزرگ و پر سر و صدا بوده است، که در حالی که اگر از شما بخواهیم نام دو تن از مدیرکل‌های نوسازی مدارس قبل از فخرالدین هاشمی را نام ببرید، کسی را به یاد نخواهید آورد چون عملا عملکرد خاصی در این حوزه وجود نداشته اما هاشمی به واسطه‌ی کارهای زیادی که در حوزه‌‌ی مدیریتش انجام شد ترجیح داده استعفا دهد و به سمت مجلس برود و این را باید مدیون فضای باز و اعتبارات سنگینی باشیم که دولت صرف امر مدرسه‌سازی کرده است.
هرمزگان در سال ۱۴۰۱ توانست رکورد سنگینی در حوزه مدرسه‌‌سازی برای خود ثبت کند و بیش از هزار کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش کند، رکوردی که امسال استاندار هرمزگان به جد دنبال ارتقای آن است و پیگیر است خیرین، صنایع، بنگاه‌های اقتصادی، اصناف، کسبه و بازاریان را پای کار بیاورد تا انقلابی جدید در حوزه‌ی مدرسه‌سازی رقم بزند‌.
استاندار با معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز به تفاهم رسیده است تا به هر میزان که بتواند در استان برای مدرسه‌سازی پول جور کند به همان میزان اعتبار ملی نیز به استان تخصیص داده شود.
در روز گذشته عملیات اجرایی چندین مدرسه‌ در بندرعباس آغاز شد.
مهدی باوقار زعیمی سرپرست اداره کل  نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این کلنگ‌زنی یک باب مدرسه‌ در شهرک سجادیه بندرعباس، گفت : این فضای آموزشی در قالب ۱۲ کلاس درس با زیر بنای ۱۸۷۸ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان احداث می‌شود.
سرپرست نوسازی مدارس استان هرمزگان با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی در استان افزود: با احداث این مدرسه ۳۶۰ دانش آموز از فضای ایمن جهت تعلیم و تربیت برخوردار خواهند شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این فضای آموزشی در قالب ۱۲کلاس درس،آزمایشگاه ، کارگاه، دیوار ، محوطه ، سرویس بهداشتی و سرایداری می باشد.
باوقار در آیین کلنگ‌زنی سه باب مدرسه‌ دیگر در شهر بندرعباس نیز تصریح کرد: تعداد ۳مدرسه با زیربنای۳ هزار و ۹۲۴ مترمربع در قالب ۲۷ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۸۰میلیارد تومان بصورت مشارکتی با اتاق بازرگانی در حال احداث می باشد.
به گفته وی، مدرسه ۱۲ کلاسه در محله نخل پیرمرد با زیربنای ۱۸۷۸ متر مربع ، مدرسه ۱۲ کلاسه در شهرک پیامبراعظم با زیربنای ۱۸۷۸ متر مربع و مدرسه ۳ کلاسه در روستای بستانو با زیربنای ۱۶۸ متر احداث می شود .
سرپرست نوسازی مدارس هرمزگان با بیان اینکه با بهره براری از این ۳ مدرسه بالغ بر ۸۰۰ دانش آموز هرمزگانی از فضای آموزشی ایمن و استاندارد برخوردار می شوند، خاطرنشان کرد: این فضای های آموزشی در قالب ۲۷کلاس شامل درس،آزمایشگاه ، کارگاه، دیوار ، محوطه ، سرویس بهداشتی و سرایداری می باشند.
، مهندس مهدی دوستی، استاندار هرمزگان نیز در آیین کلنگ‌زنی سه باب مدرسه‌ در شهر بندرعباس، اظهارداشت: چشم‌اندازی که برای امسال و اوایل سال آینده در حوزه مدرسه‌ سازی  تعریف شده،  احداث ۱۴۰۹ کلاس درس است.
وی افزود: تقریبا تاکنون سالیانه ۵۱۰ کلاس درس را تحویل دادیم که سه برابر میانگین کشوری بوده است ضمن اینکه در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم رکورد جدیدی نیز ثبت کنیم و ۱۲۳۶ کلاس درس را ساختیم که نشان از سرعت بخشیدن به حوزه مدرسه‌‌سازی در استان است.
مهندس دوستی، تصریح‌کرد: در تعیین پروژه‌های هدف احساسی رفتار نکردیم چرا که پیش‌از این بیشتر مدرسه‌سازی‌ها معطوف در نقاط دیگر استان می‌شد اما حاشیه شهر بندرعباس واقعا از نظر سرانه بدترین وضعیت را داشت و تمرکز کردیم در برخی از شهرستان‌ها و برخی از محلات سرانه آموزشی را به استاندارها نزدیکتر کنیم‌.
استاندار هرمزگان خاطرنشان‌کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده برای اجلاس آتی خیرین مدرسه‌ ساز در استان بتوانیم مشارکت خیرین، صنایع، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و اصناف و بازاریان را در مدرسه‌ سازی افزایش دهیم ضمن اینکه با سازمان نوسازی مدارس کشور نیز توافق کرده‌ایم هر چه قدر استان بتواند برای احداث مدرسه‌ اعتبار تخصیص دهد، سازمان نیز از اعتبارات وزارت آموزش و پرورش به همین میزان اعتبار به استان تخصیص دهد. وی تاکید‌کرد: در حال حاضر ما با فقر سرانه آموزشی در استان در حال جنگیدن هستیم و پنجه در پنجه آن داریم از این رو  تلاش می‌کنیم کمر آن را بشکنیم که نیاز به یک سری جهش‌ها داریم و اگر بتوانیم تعداد احداث کلاس‌ها در سال را به بیش از هزار کلاس برسانیم می‌توانیم تا پایان سال به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.
سیدعبدالله هاشمی رییس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان هرمزگان نیز در حاشیه این آیین تاکید‌کرد: تلاش خواهیم کرد امسال بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف مدرسه‌سازی ‌در استان کنیم.