گزارش اختصاصی ؛ پروژه ورزشی کارگران بندرلنگه در هاله‌ای از ابهام
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 11، 1402 - 06:12


به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از بندرلنگه؛ تأخیر طولانی مدت در روند تکمیل پروژه مجموعه ورزشی کارگران شهر بندرلنگه ، امیدها را ناامید کرده و دوای درد آن تزریق بودجه از سوی مسئولان با پیگیری از وزارت کار به این طرح است. در جنوبی‌ترین قسمت شهربندرلنگه وبندرکنگ  ساختمانی نیمه‌کاره وجود دارد که نزدیک به ۱۵ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد.
در سال ۸۶ زمانی که دولت وقت کلنگ مجتمع ورزشی کارگران بندرلنگه  را در ضلع شرقی  بندرکنگ  به زمین زد، نور امیدی در دل کارگران این دوبندر  جان گرفت اما این پروژه بی‌سرانجام رها شده است.مجتمع ورزشی کارگران شهر بندرلنگه  از مصوبات دور نخست سفرهای استانی هیئت دولت نهم است که در سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع کلنگ‌زنی و از سال ۸۷ کار ساخت آن آغاز شد اما از سال ۹۰ تاکنون با وجود پیشرفت ۴۰ درصدی ادامه ساخت آن متوقف شده است.
مجموعه ورزشی کارگران بندرلنگه  با حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی   در مجموع هزار و ۸۵۰ متر مربع زیربنا دارد، این مجتمع که می‌تواند محلی برای تفریح کارگران و خانواده‌های آنان باشد، متأسفانه سالهاست که به ورطه فراموشی سپرده شده و هر چه از زمان اتمام آن بگذرد، از عمر مفید پروژه کاسته می‌شود. از آن شوربختانه‌تر آنکه بنا بر شواهد میدانی، این مکان خلوت و دنج و نیمه‌کاره، به محلی برای رفت‌وآمد معتادان تبدیل شده است.
طی سالیان اخیر بارها قضیه اتمام این طرح کلان و مهم ورزشی در شهر بندرلنگه  مورد مطالبه مسئولان محلی و مردم  به ویژه کارگران بوده است، اما شوربختانه تاکنون اثر مثبتی و حرکتی برای به جریان انداختن آن سوی مدیران استان هرمزگان  و در پی آن مسئولان ارشد وزارت کار در سطح کشور را در بر نداشته است و گلایه کارگران، از تأخیر طولانی مدت در روند ساخت این طرح را به دنبال داشته است،باتوجه به اینکه سرمایه موجود، بیت‌المال محسوب می‌شود که  هم اکنون فرسوده یا در حال سرقت است و از طرفی یکی از نیازهای ضروری شهر بندرلنگه  به شمار می‌رود، از مسئولان استان و شهرستان انتظار می‌رود تا توجه ویژه به این پروژه جهت تکمیل آن داشته باشند.با بررسی پیگیری‌های گذشته، به این موضوع برمی‌خوریم که رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بندرلنگه  هر بار علت توقف عملیات اجرایی پروژه ورزشی کارگران را کمبود بودجه عنوان کرده و معتقد است: از آنجا که بودجه‌های شهرستانی کفاف تکمیل این پروژه را نمی‌دهد، باید اعتبارات ملی برای آن لحاظ شود.
یکی از کارگران ساختمانی درخصوص این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار دریای اتدیشه با بیان اینکه قشر کارگر، محروم‌ترین بخش جامعه هستند، اظهار داشت: داشتن خدمات رفاهی و ورزشی، کمترین درخواست کارگران در بندرلنگه  است.
وی با اشاره به اینکه هزاران کارگر و خانواده‌های آنان خواستار اتمام پروژه ورزشی کارگران  هستند، ابراز امیدواری کرد: با تأمین حداقل‌ها بتوان بارقه‌های امید را در دل کارگران روشن کرد.
پروژه ورزشی کارگران شهر بندرلنگه  در ۲ فاز تعریف شده که فاز نخست آن استخر و ملحقات آن است و فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز دوم آن کل مجموعه شامل زمین چمن، ساختمان و دیگر موارد است.
این موضوع در حالی است که به گفته کارگران و تائید مسئولان این شهرستان، هیچ گونه امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و خدماتی برای این قشر لحاظ نشده است و این مجموعه ورزشی نیز که بارقه امیدی برای این قشر بوده در گرداب بودجه و کمبودهای آن قرار گرفته است.قطعاً اجرا و اتمام چنین طرح‌های کُهنه و برزمین‌مانده، نیاز به همت جهادی و خدایی مدیران دلسوز در سطح استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان محلی و پیگیری تا سطح کلان و وزارت‌خانه است.
بنا بر شنیده‌ها، سفر دور دوم رئیس جمهور به استان  هرمزگان طی روزهای آتی قرار است انجام شود، انتظار می‌رود پروژه‌ ورزشی کارگران تعیین تکلیف  ودرآماده‌سازی زیرساخت‌های آن تسریع گردد همچنین دوبانده‌سازی محور بندرلنگه به بندرعباس و چندین طرح برزمین مانده بندرلنگه جهت گنجاندن در مصوبات این سفر مورد توجه قرار گیرد.