گزارش اختصاصی دریای اندیشه؛ هرمزگان منطقه لجستیکی کشور بوده و نیازمند توجه است
  • گزارش و مصاحبه

  • اسفند 23، 1401 - 05:29


مرضیه ساحلی زادگان - بندرخمیر

پیش از ظهر روز شنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مهندس دوستی استاندار هرمزگان، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور، فرماندار خمیر، نمایندگان مردم هرمزگان و همچنین نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معتمدین و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط بندرگاه چندمنظوره شهرستان خمیر رسما افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از شهرستان بندرخمیر؛ این بندر یکی از خواسته های مهم مردم در حوزه دریانوردی بوده که اثرگذاری بسیار زیادی در توسعه صادرات مواد معدنی و ایجاد اشتغال و رونق معیشت ساحل‌نشینان این منطقه خواهد داشت.
ساخت رمپ اسکله فلزی۳۵۰ تُنی بندرخمیر در ۴۰ روز
به همت مهندسان جوان و نخبگان ایرانی طراحی، ساخت و نصب اسکله رمپ فلزی چند‌منظوره بندر خمیر در مدت زمان ۴۰ روز به اتمام رسید و این سازه توسط وزیر راه و شهرسازی بهره برداری شد.
وزیر راه و شهرسازی در آئین افتتاح بندر چند منظوره خمیر: ظرفیت‌های ترانزیتی کشور باید به سرعت تکمیل شود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه اراضی پسکرانه بندر شهید رجایی تاکید: با دستور رئیس جمهور، مبنی بر تشکیل کارگروه اقتصاد دریا در دولت، در سال ۱۴۰۲ برنامه‌های جدی با موضوع اقتصاد دریاپایه و توسعه سواحل کشور در دست تدارک داریم.
مهرداد بذرپاش در آئین بهره‌برداری از بندر چند منظوره خمیر در استان هرمزگان تاکید کرد: بر اساس راهبرد اقتصاد دریا لازم است تمام زیرساخت‌های مورد نیاز بندری و دریایی به سرعت احداث و تکمیل شود و در چرخه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: کریدور ساحلی جنوب حدود یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که از چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند و هرمزگان بیشترین طول این مسیر را به خود اختصاص داده است.
بذرپاش گفت: امروز ۲۵ کیلومتر از کریدور ساحل جنوبی کشور در استان هرمزگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که هفته گذشته نیز ۲۵ کیلومتر از این مسیر در بوشهر به بهره‌برداری رسیده بود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر لایروبی همه بنادر از جمله بنادر کوچک مردمی، خاطر نشان کرد: وزارت راه آمادگی کامل دارد با استقبال از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و غیردولتی، ظرفیت‌های ترانزیتی و زنجیره حمل‌ونقل ترکیبی در استان هرمزگان ارتقا دهد.
بذرپاش با اعلام خبر ساخت بندر جدید لنگه در غرب استان هرمزگان اظهار کرد: با رویکرد فعال.سازی زنجبره حمل‌ونقل ترکیبی، تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از نوار کریدوری در جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل زنجیره‌ کریدورهای کشور در سال آینده، افزود: به موازات توسعه و تکمیل پروژه‌های ریلی و جاده‌ای، در دریا نیز اقدامات بسیار خوبی در دست انجام است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: همچنین هفته آینده ۵۰ کیلومتر در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع تا پایان سال‌جاری ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر افتتاح خواهد شد.
بذرپاش ابراز امیدواری کرد: تا پایان دولت سیزدهم عملیات اجرایی احداث کریدور ساحل جنوبی کشور تکمیل شود که سهم بسزایی در ترانزیت کالا و افزایش زیرساخت‌های اقتصادی کشور خواهد داشت.
وزیر راه وشهرسازی با اشاره به احیای مجدد راه‌ ابریشم در ایران، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت ترانزیتی در ایران، مهم‌ترین مسئله باید توسعه و تکمیل کریدورهای شمال‌-جنوب، شرق به غرب و سایر کریدورها باشد.
بذرپاش با بیان اینکه سال آینده، سال شکوفایی اقتصاد دریا خواهد بود، خاطر نشان کرد: عمده تاخیرات در اجرای پروژه‌ها، کمبود منابع است. بنابراین، تمهیداتی اندیشیده شده تا از روش‌های دیگری برای تامین منابع اقدام کنیم و هیچ پروزه دچار معضل تاخیر نشود.
استاندار هرمزگان در آئين بهره‌برداری از بندرگاه چند منظوره خمیر؛ هرمزگان منطقه لجستیکی کشور بوده و نیازمند توجه است
مهندس دوستی استاندار هرمزگان در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها اظهار کرد: از زمان حضور دکتر بذرپاش در مجموعه وزارت راه و شهرسازی شاهد اقدامات تحولی بوده‌ایم و انتظار می‌رود با روحیه انقلابی وی اتفاقات خوبی در حوزه راه و شهرسازی رقم بخورد.
وی با تاکید براینکه عموما هرمزگان را استانی بندری می شناسند گفت: من معتقدم هرمزگان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل های بسیار ویژه و خاص منطقه مهم لجستیکی کشور است که در بنادر این استان هم شاهد پهلودهی شناورهای کوچک و هم کشتی‌های چند هزارتنی هستیم.
استاندار هرمزگان با اشاره به جای خالی حمل و نقل ترکیبی در کشور بیان کرد: هرمزگان تنها جایی است که کشور می‌تواند چند کار بزرگ در آن انجام دهد و بنادر نسل جدید سطح چهار و پنج در این استان ایجاد کند در این صورت استان‌های ساحلی از موقعیت ویژه بنادر بهره‌مند می‌شوند.
وی یکی از مشکلات حوزه بنادر را عدم لایروبی و رسوب گذاری بنادر برشمرد و ادامه داد: بنادر استان به دلیل رسوب گذاری و عدم توجه به آنها در دهه‌ی اخیر باید در یک بسته ویژه دیده شوند تا با لایروبی همه بنادر کوچک از صدمات به کشتی‌ها و شناورها جلوگیری شود.
دوستی بر لزوم ایجاد یک بندر جدید در شهرستان بندرلنگه اشاره کرد و گفت: بندر فعلی در این شهرستان بر اثر محصور بودن در شهر، مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده، برای بهره بردن از تمام ظرفیت بندری در شهرستان بندرلنگه نیاز است یک بندر جدید در این شهرستان احداث شود.
وی توجه به توسعه سواحل مکران و ایجاد بنادر بزرگ تر این منطقه مهم را امر اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: در طول سواحل مکران نیروگاه وجود ندارد، در این منطقه مهم فقط بنادر کوچک و رویه های محدود و تجارت خرد رایج هست که بایستی برای این مسئله فکری اساسی شود تا منویات مقام معظم رهبری محقق شود.
استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه در پس کرانه بندر شهید رجایی اراضی 2400 هکتاری نیاز به تصمیم جدی دارد گفت: این اراضی برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی نیازمند ایجاد تاسیسات است تا بتوان از فرصت فعلی استفاده کرد.
دوستی توسعه و ایجاد شهرهای جدید ساحلی در هرمزگان را امری ضروری برشمرد و گفت: 6 شهر ساحلی در هرمزگان پیش‌بینی شده که شهر خلیج فارس اصلی ترین شهر در شرق بندرعباس است، این شهر برای تکمیل زیرساخت‌ها به تامین اعتبار ویژه نیاز دارد و آمادگی داریم این شهرها با معماری ویژه ایرانی اسلامی احداث شوند.
گفتنی است ۱۰ طرح بندری شامل ۶ پروژه  به ارزش ۱۹ هزار و ۳۲ میلیارد ریال بهره برداری شد، سه پروژه دربخش آغاز عملیات اجرایی به ارزش ۲۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال و یک پروژه بهره‌برداری از تجهیزات به ارزش ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال می‌باشد.  ساختمان مرجع دریایی و بخش جدید فاز سوم بندر شهید رجایی به همراه دو دستگاه مکنده در این بندر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
بخش کنترل ترافیک و امداد نجات دریایی کشور در این ساختمان مستقر شده و بیشترین امکانات و تجهیزات مدرن استفاده شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و به اجرا درآمده است.
در حال حاضر ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی شش میلیون TEU در سال است که با بهره‌برداری از فاز سوم طرح توسعه این بندر این ظرفیت به هشت میلیون TEU در سال افزایش می‌یابد.
اعضای شورای شهر خمیر در گفت و گو با وزیر راه و شهرسازی مطرح کردند؛ جذب نیروهای بومی و لایروبی اسکله قدیم مهم ترین خواسته های مردمی
اعضای شورای شهر بندرخمیر در مراسم بهره برداری از مجتمع بندری خمیر و در گفت و گو با دکتر بذرپاش، استفاده از نیروهای بومی در مجتمع بندری و همچنین لایروبی اسکله قدیم را خواستار شدند.
به گزارشاختصاصی خبرنگار دریای اندیشه از شهر تالابی بندرخمیر؛ اعضای شورا استفاده از نیروهای بومی در مجتمع بندری و همچنین لایروبی اسکله قدیم را مهم ترین مطالبه مردمی در حوزه بندری عنوان کردند. تعیین تکلیف شناورهای چوبی (لنج) در مجتمع بندری، افزایش مجوز سفر به صاحبان شناورهای چوبی از دو به شش سفر در سال از دیگر موضوعات در حوزه بندری بود که در گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.
اعضای شورای اسلامی شهر تالابی بندرخمیر همچنین به پیگیری شورا در حوزه شهرسازی نیز اشاره کردند:
موضوعاتی از قبیل اختصاص قیر رایگان به شهرداری، تخصیص اعتبار به بافت های فرسوده بویژه در محلات کندال و لشتغان جهت بازسازی و بهسازی معابر شهری، تکمیل جاده بندرعباس به بندرخمیر و همچنین روشنایی جاده کمربندی شهر خمیر از دیگر مطالبه شورای شهر بندرخمیر از دکتر بذرپاش بوده است.