گزارش اختصاصی دریای اندیشه؛ شمارش معکوس تا میزبانی از خادمان خورشیدِ عالم‌تاب
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 27، 1402 - 06:16


علی ستاری -

به گزارش  اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، امام رضا عليه السلام جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ اجتماعی ما ایرانی‌ها و به خصوص جنوبی‌ها دارد، اگر همین امر بلند شوید و درب خانه‌ی مردم را در همین شهر بزنید و یکی یکی بپرسید که دلشان می‌خواهد کجا سفر کنند، قطعا یکی از گزینه‌های پررنگ اعلامی از سمت مردم شهر مشهد مقدس و بارگاه نورانی و قدسی سلطان سریر ارتضا حضور علی بن موسی الرضا علیه السلام خواهد بود، ما جنوبی‌ها وقتی دلمان می‌گیرد می‌رویم مشهد، وقتی عید می‌شود خوشحالیم می‌رویم مشهد و حتی سفرهای تابستانه‌مان را نیز طوری تنظیم می‌کنیم که مشهد و زیارت امام رضا عليه السلام در بین آن وجود داشته باشد.
اما بین این تلاش‌ها گاهی هم قسمت‌مان نمی‌شود تا با سر زدن به حرم مولایمان در نفس‌تازه کنیم و در همین دیارمان دنبال رنگ و بویی از امام رضا عليه السلام می‌گردیم، البته آقا بزرگ تر آن است که در زیارت به بدی ما نگاه کند، سفره‌ی رحمت و رافت او در تمام ایران گسترده است و همگان از آن متنعم هستند بر همین اساس حدود ۱۶ سال است که خادمینش را به مثابه‌ی پیکی از مصر پیراهن یوسف را به کنعان برای حضرت یعقوب آورد، به سمت ما روانه می‌کند تا چشمان‌مان به واسطه‌ی بیرق مبارکش روشن گردد و آلایندگی‌ها و زشتی‌ها و پلشتی‌ها از ما دور گردد.
در این چند سالی که هرمزگان میزبانِ کاروان‌های امام رضا عليه السلام بوده، کرامت کم ندیده‌ایم خیلی‌ها پای همین پرچم عقده‌های دلشان را وا کرده‌اند، حاجت‌ها گرفته‌اند و خود را به معشوق رسانده‌اند؛ امام رضا عليه السلام در این چند سال به خیلی‌ها سر زده است، خیلی‌ها حتی با او قهر بوده‌اند اما او کریم بود آمد تا غصه‌ها و کدروت‌ها را بشوید و برود.
قطعا امروز گمشده‌ی جامعه‌ی ایران " معنویت " است معنویتی که امام رضا عليه السلام در ایران منبع لایتناهی آن است، امسال هم قرار است " همگی زیر پرچم حضرت رضا عليه السلام جمع شویم" و خدمت کریمانه به دلباختگان حضرت انجام شود.
امروز جهان بشری از فقدان معنویت و فقدان هویت رنج می‌برد
اسمعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در نشست خبری شانزدهمین دوره جشن‌های مردمی و معنوی زیرسایه خورشید، اظهارداشت: امروز جهان بشری از فقدان معنویت و بحران هویت رنج می‌برد اما جهان تشیع این فرصت را در اختیار دارد که نسبت به سایر امت‌ها، تکیه‌گاهی عظیم داشته باشد.
وی افزود: اتصال جهان تشیع به قدرت لایزال الهی با واسطه‌ی فیض اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام جلوی بسیاری از ناکامی‌ها، نارسایی‌ها و بحران‌های هویتی و شناختی را می‌گیرد و اگر امروز ما در جامعه شاهد بروز بحران‌های اجتماعی هستیم علتش باید در دوری از معارف ناب اهل‌بیت علیهم‌السلام جستجو کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استان هرمزگان، بیان‌کرد: باید بیش از پیش از ظرفیت‌های معنویِ در جامعه بهره بگیریم در غیر اینصورت آسیب‌ها در جامعه روبه فزونی خواهند گذاشت چنانچه امروز شاهدیم بخشی از جامعه آسیب دیده شده و زمانی که ریزبینانه آن‌ها را مورد تفقد قرار می‌دهیم می‌بینیم که آسیب‌ها در خانواده‌هایی که به لحاظ اقتصادی متمول و دارا هستند بیشتر از خانواده‌های کم‌درآمد است.
جهانگیری تصریح‌کرد: ما بنا داریم برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به سمتی سوق دهیم که فرصت استفاده از معنویت در جامعه ایجاد شود که یکی از جلوه‌های عظیم آن جشن‌های زیرسایه خورشید است که فرصت بهره‌مندی مردم در تمام اقشار را از معنویت ناب بهره‌مند می‌کند.
کار فرهنگی باید مردمی باشد
وی با تاکید بر اینکه نباید همه‌ی برنامه‌های فرهنگی حاکمیتی شود، گفت: کار فرهنگی باید مردمی باشد و جشن‌های زیر سایه‌ی خورشید با توجه به اینکه توانسته طی سالیان گذشته مردم را پای پرچم اهل‌بیت (ع) جمع کند یکی بهترین عرصه‌ها است که باید مردمی بماند و مردمی هم اداره شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استان هرمزگان، خاطرنشان‌کرد: همزمان با فرارسیدن دهه کرامت، اداره کل ارشاد نیز از تمام ظرفیت‌های موجود جهت هر چه بهتر برگزار شدن و تغییر حال و هوای شهرها و استان استفاده خواهد کرد بر همین مبنا تلاش می‌کنیم در این دهه فضای اکران شهری را با کمک کانون‌های آگهی و تبلیغات و سایر دستگاه‌ها امام رضایی کنیم و بنا داریم هر جا که جشن‌های مردمی برگزار می‌شود با استفاده از گزوهای هنری، نشاط آن را افزایش دهیم و با کیفیت  بیشتری برگزار شود.
جهانگیری در پایان خواستار ارزیابی دقیق آثار و اخبار منتشره‌ی رسانه‌ای در جشنواره‌ی زیرسایه خورشید شد و گفت: به ۴ تن از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.
جشن‌های زیرسایه خورشید تماما با امکانات مردمی برگزار خواهد شد
حبیب بهادری؛ دبیر کانون‌های خدمت رضوی استان هرمزگان نیز در این نشست، ظهارداشت: جشن‌های مردمی زیرسایه خورشید که امسال مفتخر به ایفای نقش در شانزدهمین دوره از آن هستیم در ۲ هزار نقطه از جهان و کشور ایران برگزار خواهد شد.
وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها در استان به شکل گسترده‌ای در حال انجام است و تلاش داریم از تمام ظرفیت‌ها به این منظور استفاده کنید بر همین اساس جشن‌های مردمی زیرسایه خورشید در هرمزگان و در ۱۳ شهرستان و ۴۲ بخش برگزار خواهد شد.
بهادری عنوان‌کرد: امسال در دبیرخانه‌ی جشن‌های زیر سایه خورشید برنامه‌ریزی شده است که تمام برنامه‌ها با مشارکت مردمی و استفاده امکانات مردمی اجرا شود بدین منظور که تامین کوچک‌ترین امکانات از لجستیک تا پذیرایی و ... با کمک مردم انجام خواهد شد. وی حضور کاروان‌های خادمین حرم مطهر رضوی را اقدامی موثر در معنویت‌افزایی جامعه دانست و گفت: سعی ما در جشن‌های زیرسایه خورشید این خواهد بود که بیش از پیش در سنترها و مراکز تجمع مردم حضور داشته باشیم.
وی گریزی به نمونه برنامه‌های برنامه‌ریزی شده برای دهه کرامت زد و خاطرنشان کرد: در طول سال به صورت ماهیانه کسانی که تاکنون توفیق زیارت ملجأ نورانی حضرت رضا علیه السلام را نداشته‌اند در قالب کاروان‌های زیارت اولی به مشهد مقدس اعزام شده‌اند.
هرمزگان میزبان دو گروه از خادمان حرم مطهر رضوی
مصطفی رجبیان دبیر شانزدهمین دوره جشن‌های مردمی زیرسایه خورشید استان هرمزگان نیز، اظهارداشت: هدف از برگزاری جشن‌های مردمی زیرسایه خورشید توسعه‌ صحن و سرای باصفای حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به تمام نقاط کشور و ترویج زیارت از راه دور با این نگاه که همه جا صحن امام رضا است، می‌باشد.
وی افزود: شعار محوری دهه کرامت امسال " جمع‌مان جمع است زیر پرچمت " انتخاب شده است و کاروان‌های خادمین حرم مطهر رضوی از روز سی‌ام اردیبهشت ماه وارد استان هرمزگان خواهند شد.
رجبیان بیان‌کرد: امسال استان هرمزگان میزبان دو گروه از خادمان رضوی خواهد بود که تا دهم خردادماه میهمان هرمزگانی‌ها خواهند بود و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را اجرا خواهند کرد.
دبیر شانزدهمین دوره جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید هرمزگان، تصریح‌کرد: روز سی‌ام اردیبهشت ماه مراسم استقبال از کاروان زیرسایه خورشید در بندرعباس برگزار خواهد شد و بعد از ظهر همان روز یک گروه دیگر از خدام حرم مطهر برنامه‌های خود را از جزیره کیش آغاز خواهند کرد که مسئولیت اجرای برنامه در غرب استان را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه وظیفه ما واسطه‌ی فیض شدن برای اتصال معنوی بین حضرت رضا علیه السلام و مردم است، گفت: ۶۵ عنوان برنامه برای اجرا در دهه کرامت برنامه‌ریزی شده است و در ۶ شهرستان نیز قرار است اهتزار پرچم منقش به نام مبارک حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام انجام شود که در بندرعباس ساعت چهار بعد از ظهر سی‌ام اردیبهشت به عنوان آغاز رسمی برنانه‌‌های زیر سایه‌ی خورشید انجام خواهد شد.
دریای اندیشه بیشترین مطالب در رابطه با زیرسایه خورشید منتشر کرده است
علی ستاری دبیر کانون‌ خبر و فضای مجازی کانون‌های خدمت رضوی استان هرمزگان در پانزدهمین دوره از جشن‌های مردمی زیرسایه خورشید، نیز در این آیین اظهارداشت: سال گذشته قریب به ۲۵۰ خبر بدون احتساب اخباری که آستان‌نیوز منتشر کرد، منتشر شد و سه محور مرکز استان، غرب و شرق استان اخبار به صورت به روز پوشش داده شد که کاری کم‌نظیر در زیرسایه‌ی خورشید بود.وی افزود: بیشترین اخبار منتشر شده در جشن‌های زیرسایه خورشید سال گذشته در پایگاه‌های خبری مربوط به " پایگاه خبری هرمز " با انتشار ۵۲ خبر، در بین خبرگزاری‌ها، " خبرگزاری فارس"  با انتشار ۲۶ خبر بیشترین عملکرد و در بخش روزنامه‌ها نیز " روزنامه‌ی دریای اندیشه " با بیشترین انتشار خبر و گزارش طی ۱۲ مطلب چاپ شده، عنوان‌های برتر را داشتند.