گزارش اختصاصی؛ مزه متفاوت تبلیغ در کنار سواحل هرمزگان
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 19، 1402 - 05:30


 زینب شکوه -

این روزها در شهر بندرعباس حضور روحانیون در گوشه و کنار اماکن تفریحی و گردشگری بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند و کودکان از طرفداران ثابت این برنامه‌ها هستند.
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه، این روزها هرمزگان با دارا بودن آب و هوای مطلوب، مناطق بکر طبیعی و گردشگری، آثار‌ تاریخی، دریا، سواحل آرام‌بخش، مراکز بزرگ خرید و … همه و همه باعث جذب بیشتر گردشگر در جنوبی‌ترین نقطه کشور شده است؛ به طوری‌که با گشت‌و‌گذار در هر کدام از شهرهای استان با سیل عظیمی از گردشگران مواجه می‌شویم.
ساحل‌نشینان هرمزگانی این روزها خوب مهمان‌نوازی می‌کنند و با خونگرمی از توریست‌ها و گردشگران میزبانی می‌کنند، این روزها در شهر بندرعباس حضور روحانیون در گوشه و کنار اماکن تفریحی و گردشگری بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کند. گروهی از طلاب و روحانیون امسال در شهر زیبای بندرعباس حضور یافته‌اند و برنامه‌های شاد و مفرحی را برای کودکان که آینده‌سازان این کشور هستند اجرا می‌کنند و این برنامه‌ها با استقبال فراوان گردشگران کودکان و خانواده‌های آنان قرار گرفته است. از آنجایی که دوران کودکی همان‌گونه که در آیات و روایات به آن اشاره شده است دوران بسیار حساس و سرنوشت‌سازی به شمار می‌رود و اگر در ضمیر‌ناخودآگاه کودکان کارهای فرهنگی و مسائل‌تربیتی به درستی انجام شود، انسان‌ها در دوران نوجوانی و جوانی به رشد و بلوغ فکری خواهند رسید.
فعالیت تبلیغی که هشت ساله است!
برای آگاهی بیشتر از نوع فعالیت‌های گروه جهادی تبلیغی در مناطق مختلف استان هرمزگان، به سراغ یکی از مبلغان جهادگر رفتیم. حجت‌الاسلام مهدی اکبری مدیر کارگروه کودک گروه تبلیغی اعزامی به استان هرمزگان در گفت‌وگو با دریای اندیشه ضمن معرفی این گروه جهادی تبلیغی می‌گوید: گروه جهادی تبلیغی به مدت هشت سال است که به صورت تخصصی کار کودک انجام می‌دهند، این گروه ۱۵ نفره متشکل از روحانیون فعال در عرصه فرهنگی تبلیغی و مشاوره است که با هدف تقویت مبلغان بومی وارد استان هرمزگان شده‌‌اند.
او می‌افزاید: این گروه تبلیغی با برگزاری دوره‌های آموزشی کار با کودک به صورت فشرده ویژه روحانیون و مبلغین حاضر در منطقه، اقدام به تقویت و توانمندسازی آنان کرده تا به عنوان متخصصان حوزه فرهنگی دینی به توانایی خاص و مد نظر برسند و بتوانند بهتر و دقیق‌تر روش‌‌های تبلیغی را انجام دهند و استان هرمزگان در سال‌های بعد، به حضور مبلغان متخصص از سایر استان‌ها کمتر نیازمند باشد.
کودکان بهترین گروه برای تبلیغ هستند
مدیر کارگروه کودک گروه تبلیغی اعزامی به استان هرمزگان ابراز می‌دارد: کار با کودک کار تخصصی و بسیار حائز اهمیت است تا جایی که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: «اگر در سنین کودکی به آنان چیزی آموزش داده شد گویا بر روی سنگی این مطلب حک شده است».
این در حالی است که به گفته روانشناسان، ۸۰ درصد یادگیری همه انسان‌‌ها بین سنین چهار تا هشت سال اتفاق می‌افتد که به لحاظ آموزش و انتقال مفهوم از آن به عنوان سن طلایی یاد می‌شود. اما متأسفانه در سن کودکی، فرزندان رها می‌شوند و آنچنان که باید، دیده نمی‌شود. بنابراین این گروه از مبلغان جدی، با توانمندی خودشان در حوزه کودک، راهی متفاوت برای تبلیغ دین انتخاب کرده‌اند.
اصل بر روش تبلیغ غیر مستقیم است
اما کار و شیوه فعالیت‌ آن‌ها چگونه است که این روزها جمعیت زیادی در بندرعباس برای دیدن برنامه‌های آن‌ها حضور پیدا می‌کنند؟ این کارگروه کودک از ابتدا با استفاده از روش تبلیغی غیر مستقیم از قبیل بازی، شعر داستان و حکایتهای رخ داده در نمایش خلاق در سواحل، اسکله‌‌ها و سایر اماکن بر روی ضمیر ناخودآگاه کودکان کار می‌کنند تا بتوانند یک کار خوب برای این منطقه و مسافران نوروزی انجام داده باشند.البته فعالیت آن‌ها تنها محدود به حضور در برنامه‌های نوروزی نیست، بلکه کارگروه‌های مختلف در طی سال تشکیل شده و هر سال بیش از ۳۰۰ نفر از مبلغان برادر و خواهر را در زمینه تربیت مربی کودک آموزش می‌‌دهند و با کادرسازی به دنبال تقویت شیوه‌های نوین تبلیغشان هم هستند.
حضور متخصص‌ها در کارگروه کودک
حجت‌الاسلام مهدی اکبری  درباره توانمندی‌های این مبلغان ادامه می‌دهد: بهترین متخصصان و اساتید برجسته تبلیغی کشور همچون فلاح، منتظریان، ملکی، نامداری و تهرانی در این گروه تبلیغی حضور دارند و هر کدام از آن‌ها توانایی بسیار فوق‌العاده‌ای در زمینه‌های مختلفی نظیر مشاوره، کار با کودک، پاسخ به مسائل شرعی و اعتقادی و پاسخ به شبهات دارا هستند. یکی از ویژگی‌های بارز گروه جهادی تبلیغی این است که تعدادی متخصص برجسته کشوری گرد هم آمده تا بتوانند خدمتی شایسته و در خور مردم انجام دهند.
این گروه، در ابتدا به عنوان اولین گروه فرهنگی تبلیغی در جزیره زیبای کیش مستقر شده بودند که با واکنش مردم روبرو شدند، چرا که برای بعضی‌ها جای تعجب بود یک روحانی در چنین فضایی، کار کودک را انجام دهد.البته این مبلغان راهی آسان برای این شویه تبلیغشان نداشتند به گونه‌ای که در اوایل اجازه فعالیت در جشن‌ها به آن‌ها نمی‌دادند یا تایمی که هنوز برنامه شروع نشده بود به اجرای برنامه توسط گروه جهادی تبلیغی اختصاص می‌دادند.
فکر نمی‌کردیم دین اسلام تا این حد شاد باشد
اما حالا که این اجراها، مورد استقبال مردم و متولیان مراسم جشن قرار گرفته است، تایم اوج برنامه در اختیار این گروه قرار داده می‌شود، پس از اتمام برنامه ، افرادی به ظاهر بی‌دین یا چندان اعتقادی به دین نداشتند، احساساتشان را با این جمله‌ها با روحانیون در میان می‌گذاشتند: ما فکر نمی‌کردیم دین اسلام تا این حد شاد باشد و روحانیون بتوانند با کودک این‌گونه شاد کار کنند و موجب شادی و نشاط بچه‌هایمان را فراهم کنند!
مدیر کارگروه کودک گروه تبلیغی البته اشاره می‌کند که حتی در دل پایتخت نیز برنامه‌هایی برای نونهالان اجرا کرده‌اند و می‌ گوید: در دانشگاه تهران، چندین سال است که در مناسبت‌های مختلف مذهبی در قالب هیأت «اندیشه و نشاط» ویژه نونهالان فعالیت داریم که از جمله طرح‌های تبلیغی موثر و شاخصی است که تاکنون اجرا کرده‌ایم.
چگونه برنامه‌ تبلیغی برای کودکان در امامزاده‌ها همیشگی شد؟
نخستین خیمه معرفت این گروه تبلیغی، در سال ۱۳۹۰ در آستان متبرک امامزاده صالح (ع) تجریش برپا شد اما با وجود مخالفت‌ها، غرفه‌های مختلف از قبیل ایستگاه صلواتی، غرفه نقاشی، کار با کودک و … ایجاد شد که برای مردم بسیار تعجب‌آور بود و بازخورد بسیار خوبی داشت‌ و رفته رفته در سراسر کشور ، خیمه معرفت در مناسبت‌های مختلف مذهبی و حتی روزهای پنجشنبه و جمعه در تمامی امامزاده‌ها برپا می‌شود.در این میان، حجت الاسلام غلامحسین حقانی مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به حضور گروه جهادی تبلیغی در استان هرمزگان و فعالیت های آنان در حوزه های مختلف اظهار داشت: وظیفه ذاتی همه طلاب تبلیغ دین اسلام ناب محمدی است و هر کجا که احساس کنند نیاز به حضور ایشان در آن و کار ضروری است قطعاً حضور می یابند، روحانیون جهادی با حضور در بازار سواحل پارک بوستان و غیره در ایام مختلف سال به اجرای فعالیت های فرهنگی دینی می پردازند.
وی در ادامه از ایام عید نوروز به عنوان فرصت طلایی جهت نهادینه سازی فرهنگ دینی یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه بندرعباس شهری دارای جاذبه‌های گردشگری است و در ایام عید نوروز با سیل گردشگران و مسافران مواجه می‌شود که سواحل بندرعباس روی می آورند لذا این ایام بهترین فرصت برای طلاب و روحانیون جهادی است که در کنار مردم حضور یابند و به اجرای برنامه‌های متنوع مذهبی و دینی بپردازند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان ایجاد امید و نشاط اجتماعی انجام فعالیت های جذاب فرهنگی تبلیغی جلوگیری از شیوع بی بندوباری ها پاسخ به شبهات شرعی و فرهنگی مردم را از اهم اهداف حضور گروه‌های جهادی تبلیغی در این استان برشمرد.
اگر در بندرعباس هستید به این نقاط هم سری بزنید
حجت الاسلام حقانی افزود: ایجاد امید و نشاط اجتماعی انجام فعالیت‌های جذاب فرهنگی تبلیغی جلوگیری از شیوع بی‌بندوباری‌ها پاسخ به شبهات شرعی و فرهنگی مردم را از مهم‌ترین اهداف حضور گروه‌های جهادی تبلیغی در این استان است که در پنج نقطه تبلیغی در شهر بندرعباس شامل اسکله شهید حقانی، ساحل سورو، پارک ولایت، پارک غدیر(زیر پرچم) و مسجد امام جنب امامزاده شاه محمد تقی (ع) گروه‌های جهادی تبلیغی در این اماکن حضور یافته و برنامه‌های فرهنگی دینی را برای مسافران و گردشگران اجرا می‌کنند.وی در پایان اذعان داشت: در این ایام، برنامه‌هایی از قبیل مشاوره کودک و نوجوان، پاسخگویی به مسائل شرعی، اجرای برنامه‌های شاد و فرهنگی توسط این گروه جهادی تبلیغی که متشکل از روحانیون متخصص کشوری و بومی است درحال اجراست.حال اگر شما مبلغ هستید و می‌خواهید در زمینه کودک فعالیت داشته باشید می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۹۳۷۲۳۵۹۴۴۱ با این گروه جهادی تبلیغی همراه شوید.