هفته بدون کتاب در رودان
  • اجتماعی

  • آذر 03، 1400 - 05:33


در سال ۱۳۷۲ خورشیدی ۲۴  آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.

بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد.

در واقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است. گرفتاران در چنبره پرسش ها و محاصره شدگان در میان انبوه شبهه ها، می توانند برای استمداد فکری به کتابخانه مراجعه کنند و از آن جا نیرو گیرند و به جنگ شبهه ها بروند و پاسخی در برابر القائات و شبهه افکنی های دیگران بیابند.

در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها،  نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود.

اما گرامیداشت مقام کتاب این بهترین دوست انسان ها در بهشت جنوب در آبان ماه ۱۴۰۰ هرگز به چشم نیامد، دریغ از برپایی یک نمایشگاه کوچک یا معرفی چند اثر ماندگار و یا معرفی نویسندگان صاحب قلم شهر ، این در حالیست که رودان از دیرباز به عنوان مهد تمدن و فرهنگ در استان شناخته می شده و افراد صاحب قلم فراوانی از این دیار به هرمزگان و کشور معرفی شده اند که تا به امروز هم آوازه قلم شیوا شان در روزنامه ها، نشریات و کتاب های فراوانی به گوش می رسد.

قطعا متولیان فرهنگ در رودان باید بیش از پیش به بحث کتاب و کتابخوانی ورود کرده ؛چرا که دنیا مجازی امروز همه را از این دوست و یار مهربان دور کرده و نیاز جامعه به این غذای روح بسیار بیشتر از گذشته احساس می شود.

یکی از مشکلات و کاستی های جامعه ما گریز از کتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است. این نقیصه، ریشه ها و علت های مختلفی می تواند داشته باشد که شاید در رأس آنها «عدم احساس ضرورت» است. تا وقتی انسان در وضعیت «نیاز» قرار نگیرد، در پی رفع آن نخواهد افتاد.

اما باید کاری کرد تا شهروندان بویژه در رودان نه تنها برای کاستی ها بلکه همیشه در کنار خود و حتی در همین تلفن ها هوشمند خود کتابخانه کوچکی را با خود داشته باشند.

در ادامه پای صحبت های یک کتابدار جوان و فعال در حوزه های فرهنگی ، قرآنی در رودان می نشینیم تا از اوضاع کتاب در رودان بیشتر بدانیم.

 

رودان نیازمند نگاه خیرین و واقفین در ترویج کتاب و کتابخوانی است

لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟

به نام خداوند لوح و قلم /حقیقت نگار وجود و عدم

خدایی که داننده ی رازهاست/ نخستین سرآغاز آغازهاست

بنده ولی صفائی پور هستم کتابدار کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) شهرستان رودان

 

کتابخانه عمومی امام خمینی (ره )رودان  از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) جدیدترین و بزرگترین کتابخانه شهرستان رودان در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و در بلوار شهید چمران روبروی منازل مسکونی مهر واقع شده است.

 

چه تعداد عضو، چند عنوان کتاب و چند جلد کتاب دارد؟

تعداد اعضا : ۱۲۲۳ نفر که از این تعداد ۲۴۶ نفر فعال هستند.

تعداد منابع : ۹۷۳۳ جلد

تعداد عناوین : ۷۵۲۳ جلد

البته چون کتابخانه تازه تأسیس است  هنوز مخزن کتاب به ظرفیت واقعی خودش که بیش از000/25هزار جلد کتاب می باشد نرسیده است و با تازه های کتابی که ماهانه ارسال می شود به تعداد منابع افزوده می شود.

 

آیا خودتان به کتاب علاقه دارید؟

انسان تا طعم چیزی را نچشد آن را خوب درک نخواهد کرد ، لذتی که مطالعه کتاب های خوب دارد قابل مقایسه با سایر لذات نیست و بخصوص وقتی در دریایی از کتاب قرار داری.

 

چگونه به رشته‌ی کتابداری روی آوردید؟

من از دوران نوجوانی علاقه مند به مطالعه بودم و بعد از تعطیلی از مدرسه جهت امانت کتاب به کتابخانه عمومی شهدای بند ملا مراجعه می کردم و این زمینه ای شد برای انتخاب شغل.

 

 

خودتان چقدر کتاب می‌خوانید؟

من در اوقات فراغتم بویژه قبل از خواب مطالعه می کنم و بعضی شب ها همراه خانواده با هم مطالعه داریم و الحمدلله بچه ها هم علاقه مند به کتاب هستند و با دیدن کتاب خوشحال می شوند.

 

به چه کتاب‌هایی علاقه دارید؟

بستگی به موضوع و محتوای کتاب داره ولی بیشتر علاقه مند به کتب تاریخی، دینی ، علمی و ادبیات هستم.

 

اولین کتابی که خوانده‌اید؟

دقیق یادم نیست ولی دوران راهنمایی بیشتر مطالعه داشتم بویژه کتاب های ژول ورن نویسنده فرانسوی و کتاب هایی مثل بیست هزار فرسنگ زیر دریا ، سفر به مرکز زمین ، پنج هفته در بالن

 

وضعیت  کتاب‌خوانی در رودان چگونه است؟

متأسفانه تا حد مطلوب فاصله داره ولی با تلاش کتابداران مقداری وضعیت بهتر شده که نیاز به حمایت بیشتر نهادهای فرهنگی هست.

 

استقبال  مردم رودان از کتاب و کتاب‌خوانی چگونه است؟

تا سطح مطلوب خیلی فاصله داریم.

 

کدام  گروه سنی بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟

کودک و نوجوان

 

کدام کتاب‌ها بیشترین خواننده را در رودان دارد؟

کتابهای کودکان در موضوعات مختلف و در بزرگسالان کتب با موضوع ادبیات ، کمک درسی و دینی

 

 

 

چه حمایت‌هایی از شما و کتابخانه می‌شود؟

عمده حمایت هایی که شده از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بنیاد قلمچی بوده و حمایت های معنوی تعدادی از مسئولین شهرستان ، ولی از لحاظ مادی متأسفانه حمایتی نداشتیم و جا داره که خیرین و واقفین نگاه ویژه ای به این امر مثل شهرستان های دیگر استان داشته باشند.

 

کتابخانه شامل چه بخش‌هایی هست؟

کتابخانه امام خمینی (ره) با هزار و صد متر مربع زیر بنا دارای بخش هایی همچون : بخش کودک ، نشریات ، مخزن کتاب ، سالن مطالعه خانم ها ، سالن مطالعه آقایان می باشد و همچنین دارای دو نمازخانه و سرویس های بهداشتی مجزا برای برادران و خواهران می باشد و علاوه بر امانت ، خدماتی همچون برگزاری کلاس قرآنی ، هنری ، آموزشی ، قصه گویی ، جمع خوانی ، نشست های کتابخوانی ، مسابقات ، انجمن ادبی ، جشن های مذهبی و مناسبتی از فعالیت های این کتابخانه هست.

ساعت کاری کتابخانه هر روز به استثنای روزهای تعطیل از ساعت30/7 صبح الی ۱۹ می باشد.

 

مسئولین شهرستان  در ماه چند بار برای گرفتن کتاب و خواندن آن به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟

متأسفانه حضور مسئولین شهرستان جهت امانت کتاب و مطالعه بسیار کم رنگ هست ، شاید سالی ۱ تا ۲ مسئول به کتابخانه جهت خدمات کتابخانه ای مراجعه داشته باشند.

 

برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم رودان چه راهکاری دارید؟

۱.دایر کردن نمایشگاه کتاب در نماز جمعه شهرستان

۲.اختصاص یک زنگ در مدارس بعنوان زنگ کتابخوانی ( البته این کار رو در بسیاری از مدارس داریم و منظور مطالعه و نشست هایی از کتاب های غیر درسی هست.)

۳.ایجاد فضای سبز و زیبا سازی جلوی کتابخانه های عمومی

۴.تجهیز کتابخانه های عمومی

 

نقش  کتابخانه در ارتقا و پیشرفت جامعه چیست؟

تاریخ کتابخانه بخش اساسی از تاریخ پیشرفت معنوی و تمدن است. ردپای کتابخانه ها، در گذرگاه های پیچ در پیچ  تمدن از عهد باستان تا عصر حاضر، کمابیش به جا مانده است.

کتابخانه تنها نهاد اجتماعی شناخته شده ای است که زمینه کتابخوانی را فراهم و امر مطالعه را ترویج می کند. از آن جا که اساس ترقی و تعالی انسان در اندوختن دانش و ارتقا روحی و اخلاقی است، در اسلام نیز مقام علم، عالم، کتاب و کتابت از جایگاه رفیعی برخوردار می باشد چنان چه در قرآن کریم معجزه جاوید نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ریشه کتابت ۳۲۲ بار در ۳۷ صیغه مختلف آمده است.

و اما اکنون با پیدایش رایانه، کتابخانه ها دست خوش تغییراتی شگرف گردیده و متحول شده اند و هر روز این تغییرات شتاب بیشتری به خود می گیرد.

بدین سان چشم انداز روشنی از کتابخانه ها پیش روی داریم که در آینده نزدیک به مراکز تولید اطلاعات تبدیل خواهند شد. می دانیم قدرت اصلی هر کشور با اهل تحقیق است. آنان هستند که اطلاعات تولید می کنند و امروزه آن چه قدرت را به ارمغان می آورد اطلاعات است، از این رو از زاویه ای دیگر ما به این اصل آن معتقدیم که کتابخانه مرکز قدرت است.

 

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی؟

مردم را به کتاب‌خوانی؛ نخبگان را به تولید کتاب مشتاق کنیم

در لوح و قلم شاهد آثار کتاب است

سر منزل و مقصود گهربار کتاب است

تاریخ اگر ثبت شده در صف ایام

تصویر ُرخش در خور گفتار کتاب است

ممنونم از فرصتی که برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در اختیار بنده گذاشتید و ان شاالله که این ارتباط استمرار داشته باشد