هنجار شکنی به نام کم حجابی
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 28، 1401 - 13:57


هنجار شکنی  به نام کم حجابی

حامد آزادی-دریای اندیشه-رودان

کم حجابی نوعی هنجار شکنی است که امروز به فراتر از کوچه و خیابان و چند تار مو رسیده است، از پارک شیراز تا ایران مال ، از فضای مجازی تا قلب شهرها، برخی ها با کنار زدن شئونات اسلامی و ایرانی و ترویج کم حجابی در زمین دشمنان اسلام بازی میکنند.
 با توجه به اهمیت موضوع عفاف و حجاب در جامعه، اجرای قانون عفاف و حجاب به نهادهای کشور ابلاغ شد و وزیر کشور اعلام کرد اجرای این قانون در مرحله اول از دستگاه های دولتی آغاز و سپس همه جامعه را در بر می‌گیرد، اجرای مرحله اول طرح جامع عفاف و حجاب از سوی وزارت کشور ابلاغ شده و مسئولیت قرارگاه اجرایی آن هم با عنوان «ستاد ۲۱ تیرماه» به ستاد امر به معروف و نهی از منکر ابلاغ شده است.
چرا حجاب در جامعه کمرنگ شده است ؟
حجاب، یکی از موضوعات همیشه داغ و پر بحث جامعه بوده است  که معمولا  شاهد تبلیغات زیادی در رسانه ها و یا روزنامه ها بر سر این موضوع بوده ایم، برخی هم دانسته یا ندانسته، تبلیغ بدحجابی را کرده اند که البته بعد از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب و درک اهمیت این موضوع برای همه، جایی برای غفلت برای برخی از ارگان ها و رسانه ها نمی باشد اما  سوالی که  در اینجا مطرح است، این است که چرا با توجه به این همه تبلیغ برای این مساله، هنوز ما در جامعه ی خود شاهد افزایش بدحجابی در بین جوانان هستیم؟
برای پاسخ به این سوال می توان دلائل زیر را در رشد این مقوله موثر دانست: تبلیغاتی که معمولا  برای حجاب می شود، یک سری تبلیغات کلیشه ای و تکراری است و متناسب با نیاز مخاطب بسط و توسعه داده نشده و همچنین پاسخگوی سوالات مخاطب در این زمینه نمی باشداز طرفی هم  همانطور که همه ی ما می دانیم رسانه نقش مهمی در هدایت  و گمراهی افراد یک جامعه دارد. تا آنجا که حضرت امام رحمه الله در این زمینه، رسانه را به عنوان یک دانشگاه عظیم برای جامعه معرفی کرده اند.
هر چند گام هایی برای ترویج حجاب در رسانه ها برداشته شده ولی در مقابل آن نیز شاهد برنامه هایی بسیاری هستیم که بطور مستقیم و غیر مستقیم بدحجابی را ترویج میکنند از طرفی هم بازیگران و هنر پیشگان ما این نکته را فراموش کرده اند که آن ها علاوه بر اینکه اوقات فراغت افراد جامعه را با هنرمندی خود پر می کنند؛ نقش الگو دهی  نیز برای افراد جامعه را دارند؛ و ما متاسفانه شاهد غفلت برخی از این عزیزان در این امر هستیم؛ و می بینیم که مثلا در فلان سریال خانم بازیگر ، محجبه ظاهر می شود ولی در فضای مجازی شاهد انتشار عکس های بدون حجاب  او هستیم که البته خود رسانه ی ملی نیز در این مساله مقصر است که برای بازیگران خود چارچوبی را تنظیم نکرده و با وجود مشاهده ی این نوع تصاویر مخالفتی نمی کند.
 ورود مدهای غربی جذاب و متنوع
یکی از حربه های دشمن در سال های اخیر برای برداشتن حجاب از سر بانوان مسلمان، طراحی البسه ی متنوع و جذاب  است که گاه از حیث قیمت نیز نسبت به اجناس داخلی  خیلی ارزان تر بوده. که این امر می طلبد که اولا مسئولین مانع از ورود چنین کالاهایی شوند و همچنین خود دست به تولید پوشش های جذاب و متنوع اسلامی بزنند به گونه ایی که حس تنوع طلبی جوانان را نیز اقناع کند.
فراموش کردن هویت و اساس خود
هر ملتی را که در نظر بیاوریم برای خود یک نوع پوشش خاص دارد؛ که آن پوشش بیان کننده ی فرهنگ و آداب آن قوم می باشد. که در کشور خودمان نیز شاهد برخی از این نوع پوشش های جذاب از اقوام لر و کرد و ترک و قشقایی و ... هستیم و صد البته این مساله در کشور ما هنوز فرهنگ سازی نشده که پوشش یک ایرانی مسلمان باید متفاوت با پوشش یک اجنبی کافر باشد و باید به نوع لباس خود افتخار کند نه به پوشیدن یک لباس شخص غربی که فرهنگ سازی این بخش نیز بیشتر جزء یکی از وظایف رسانه ی ملی است.
کم رنگ تر شدن مقوله ی امر به معروف و نهی از منکر
با وجود اهمیت فراوان امر به معروف و نهی از منکر  در قرآن کریم و روایات- تا آنجا که آن را در مقابل سایر عبادات و واجبات الهی، همچون دریایی در مقابل قطره ذکر کرده اند و یا همچنین دستور مستقیم قرآن کریم بر لزوم وجود گروهی جداگانه برای انجام این واجب الهی و همچنین نقش موثر آن در ایجاد محیطی سالم در جامعه، متاسفانه شاهد کم رنگ تر شدن  این واجب الهی ، مخصوصا در دهه های اخیر هستیم.در چند دولت اخیر ما نهادی فعال به نام منکرات در کشور داشتیم که یکی از سران به بهانه ی آزادی این نهاد را به طور منفعل درآورد، هر چند ما منکر برخی از رفتارهای اشتباه برخی از عزیزان در این نهاد نبودیم ولی راهکاراش هم این نبود که بخواهد به کل این واجب دینی برداشته شود، از سوی دیگر علاوه بر نقش مسئولین و رسانه ی ملی، این وظیفه ی مهم بر تک تک افراد نیز وجود دارد که لازم است هر یک از ما نیز در این مسیر فعالانه برخورد کنیم.
عدم معرفی جدی حجاب و بیان فوائد آن
همانطور که برای همه ما مشخص است حجاب امری نیک و پسندیده است و حتی کسانی را که آن را رعایت هم نمی کنند تا حدودی از خوبی آن مطلع اند اما اینکه به آن اهمیت نمی دهند به دلیل عدم شناخت فلسفه ی حجاب و عدم اطلاع از اثرات و فوائد آن در زندگی شخصی و اجتماعی است.
 وجود برخی عوامل بازدارنده شخصی و اجتماعی
- ترس از تمسخر دیگران
- چشم و هم چشمی
- مقبولیت و وجود برخی از الگوهای اشتباه و غلط
- و ...
در دسترس بودن مصادیق بد حجابی در فروشگاههای رودان 
این روزها اینجا در رودان هم می توان به مصادیق بدحجابی به راحتی دست پیدا کرد اگر چند فروشگاه لباس را سر بزنید و در مانتوها و یا شلوارها و پیراهن های آن جستجو کنید  به آسانی هر چه تمام تر شما به روز ترین مد لباس و آنچه حتی در فضای مجازی هم تبلیغ می شود را  خواهید یافت. برای بازدید از یکی از فروشگاه های مانتو در رودان وقتی وارد آن شدم در همان ابتدا آنچه توجه ام را جلب کردم وجود چندین ردیف مانتو بود که در وسط این مغازه نسبت بزرگ خودنمایی کرد مانتو هایی که به اصلاح آنها راجلو باز می نامند، وقتی از مغازه دار قیمت را جویا شدم و میزان فروش خودش را ، در پاسخ گفت: بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و فقط چند نوع آن بالاتر از ۳۰۰ هزارتومان است و در طول ماه معمولا فروش نسبتا خوبی داریم. وی افزود: معمولا جوان ها و نوجوانان بیشتر مشتری هستند و حتی تمام این مانتو های دوخت ایران است. وی ادامه داد: مانتو ها رسمی و اداری هم مشتری دارند و اما گرایش نسل جوان به این سمت بیشتر است و حتی از سبک های جدید هم سوال می‌گیرند یعنی خواهان مد روز هستند.
البته وقتی گذرم به بوتیک های که لباس مردانه دارند هم می افتد به این موضوع می رسم که آنجا هم چندان تفاوتی ندارد ، لباس های تنگ و خارج از عرف جامعه اسلامی که بعضاً منقش به کلمات و جملات انگلیسی که مفهوم معنای خوبی ندارند ، هستند و این موضوع این را می رساند که بخشی از  نسل جوان ایران اسلامی تحت تاثیر محیط اطراف به شدت به سوی کم رنگ کردن پوشش مناسب یک جوان مسلمان گرایش یافته اند.
در ادامه با کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری رودان برای یافتن پاسخ برخی سوالاتم در حوزه حجاب و عفاف هم صحبت می شوم.
سمیه عیسوی کارشناس امور بانوان فرمانداری رودان در تشریح روش‌های مؤثر نهادینه شدن حجاب در کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: اگر شیوه‌های تربیتی خانواده منطبق بر اصول و نظام تربیتی باشد، می‌تواند نه‌ تنها در مسئله حجاب بلکه در تمام الزامات و مقوله‌های فردی و اجتماعی افراد کارکرد مؤثری داشته باشد؛ به‌ویژه تربیت عملی که دارای بیشترین تأثیر است.
وی ادامه داد: در مقوله حجاب نکته نخست آن است که خانواده فرزند را از بدو کودکی به این نکته توجه دهد که «انسان» است، بنابراین «مسئولیت‌پذیر» و «دارای مسئولیت‌هایی» بر دوش است؛ اگر کودک با مسئله مسئولیت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری به‌خوبی آشنا و با معنای آن اخت شود، متوجه خواهد شد که داشتن مسئولیت نتیجه حتمی و غیرقابل اجتناب انسان بودن است؛ بنابراین اگر کودکان از ابتدا مسئول بار بیایند و کودک متوجه مسئولیت دائمی خود شود، کم‌کم به‌دنبال شناخت مسئولیت‌ها و عمل به‌ آن‌ها خواهد بود.
عیسوی ، قانونمندی را یکی از مسئولیت‌های مهم جامعه انسانی برشمرد و تصریح کرد: قانون الهی بهترین قانون برای انسان‌هاست زیرا خداوند انسان‌ها را خلق کرده و بر خیر و صلاح آنان آگاه است. این قوانین از طریق قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) در اختیار ما قرار گرفته و مکلف به اجرای دقیق این قوانین هستیم.
این کارشناس حوزه بانوان و خانواده  با تصریح اینکه رعایت حجاب و عفاف یکی از مصادیق قوانین الهی است که همگان موظف به اجرای آن هستند، گفت: در مقوله آموزش و نهادینه‌سازی حجاب در کودکان، مادر نخستین نقش را دارد، در واقع نقش مادر در این خصوص عمل به حجاب و عفاف است؛ برای نمونه زمانی که فرد نامحرم وارد خانه می‌شود‌، رعایت حجاب از جانب مادر یک درس عملی مفید برای فرزند محسوب می‌شود.
تبیین عقلانی حجاب از سوی مادر
عیسوی با طرح این پرسش که چرا بسیاری از مادران با وجود داشتن حجاب کامل اسلامی و تقید به پوشش کامل نمی‌توانند دخترانشان را در زمینه حفظ حجاب متقاعد کنند، توضیح داد: این مادران نتوانسته‌اند ارزش و اهمیت و ضرورت حجاب را از سنین کودکی برای دخترانشان تبیین کنند، مادر در کنار تقیدش به حجاب که آموزش عملی به‌شمار می‌رود باید با زبان نرم، مهربان و کودکانه علت عملش را تبیین کند و توضیح دهد و با بزرگ‌تر شدن فرزندش این حس را در او القا کند که حفظ حجاب به‌معنای حفظ شخصیت و کرامت و بُعد انسانی زن است و حجاب سبب مصونیت زن می‌شود. با بزرگتر شدن فرزند، می‌توان این نکته را تبیین کرد که حجاب علاوه بر آنکه سبب مصونیت زن است، مصونیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... آحاد جامعه را هم به‌دنبال دارد؛ بنابراین در کنار بُعد عملی، نقش تربیتی و تبیین عقلانی حجاب نیز وظیفه مادران است.
وی بیان کرد: در کنار نقش عملی و تبیینی مادران در نهادینه‌سازی حجاب و عفاف در کودکان، نباید از نقش الگویی معلمان نیز غافل شد که می‌طلبد معلمان نیز با داشتن سبک زندگی قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی، الگوی عملی مناسبی در اختیار دانش‌آموزانشان قرار دهند چرا که دانش‌آموزان به‌ویژه در سنین پایین به‌شدت تحت‌تأثیر رفتار معلم خود هستند و الگو می‌پذیرند.
تأثیر بُعد ولایی پدر در مدیریت حجاب
سمیه عیسوی در ادامه  نقش پدر را در خصوص حجاب کودکان یادآور شد و تصریح کرد: از حیث روانشناسی گفته می‌شود که نقش پدر در این حوزه کارسازتر است، در واقع زنان در خانواده سربازانی هستند که از مرز حجاب و عفاف و پوشش فرزندان پاسداری می‌کنند و مردان خانواده فرماندهان این مرزها هستند. مرد در این مقوله از بُعد ولایی خود بهره می‌گیرد و با روش‌های عقلانی، تربیتی و تبیینی، حجاب زن و دختر خانواده را مدیریت می‌کند.
در ادامه با یک بانوی رودانی فعال در حوزه های فرهنگی،مذهبی و اجتماعی برای تشریح راهکار های عملی برای  پر رنگ کردن حجاب اسلامی در جامعه هم کلام شدم.
 کلثوم بلوچ کارگر در این خصوص اظهار داشت: جمع آوری بودجه و تهیه جوراب و روسری و گیره روسری و از جمله ملزومات حجاب و هدیه به خانم های کم حجاب خودش یک راهکار است.
 وی ادامه داد:  استفاده نکردن از لفظ خانم بی حجاب برای بانوان معلوم الحال و بکارگیری لفظ خانم کم حجاب،پس بهتر است از این لفظ برای خطاب کردن بانوان و آقایان استفاده نکنیم.
 بلوچ کارگر بیان داشت: برگزاری پویشی با نام حجاب را امتحان کن، به این صورت که خانم ها با ملزومات حجاب و یک آینه به خيابان ها رفته و به بانوان و دختران کم حجاب پیشنهاد امتحان حجاب را می‌دهند و  اگر که قبول کردند ظاهر انها را با حجاب بیشتری آراسته می‌کنیم و بعد تصویرشان را در آینه به آنها نشان میدهیم. وی ادامه داد: مصاحبه ای با بانوان و دختران کم حجاب داشته باشیم و از آنها دلیل انتخاب نوع پوششان را بپرسیم(و از این قبیل سوالات) و بعد از شنيدن پاسخ های آنها،اگر جواب داده شده بر پایه منطق نباشد.
وی افزود: حتما بر پایه منطق صحبت کنیم چون شاید اگر با احکام دین و مذهب پیش برویم تعصب خودساخته درونشان را برافروخته کنیم و باعث ایجاد ناراحتی متقابل شویم و اینکه دلیل و فلسفه و برهان نیاوردند که مذهبی ها انسان های بی منطق و بی سوادی هستند و از علم سیستماتیک نوین بر پایه زندگی بشريت نتوانند صحبتی بکنند‌.
وی یادآور شد: جواب انها را با استفاده از فلاسفه های منطقی و علمی و به شدت مؤدبانه و مهربانانه بدهیم و در آخر انها را به امتحان حجاب(به این دليل امتحان چون ممکن است بانوان و مخصوصا دختران جوان وقتی بحث از انتخاب حجاب شود حس اجباریت و جبر کنند اما امتحان حجاب مانند یک دوئل بی ضرر برایشان میماند)دعوت کنیم.
 این بانوی فعال حوزه های فرهنگی گفت: از سخنان شهدای بزرگوار سخن های مربوط به حجاب را گلچین کرده و به صورت نامه ای از طرف برادر به دست خانم ها و دختران کم حجاب بدهیم در آخر نامه می‌توانیم( البته با اجازه از شهدا)انها را از طرف شهیدی که سخن نامه مربوط به اوست بانوان و دختران کم حجاب را دعوت به مزار شهید و یا دعوت به یادواره شهدا مربوط به شهید کنیم.
وی تاکید کرد: توجه داشته‌باشیم که راه کار های بالا مختص بانوان نیست و آقایان هم می‌تواند با توجه با احکم الهی و حد پوشش آقایان این هدف ها را اجرا نمایند.
وی در خصوص کم رنگ شدن حجاب در جامعه نیز اظهار داشت:  کم رنگ شدن مسأله حجاب در جوامع اسلامی ناشط گرفته از هدف زنی دقیق دشمن و تأسف بارانه مطالعه دقیق تر و مانور محوری تر دشمنان و منافقین اسلام بر روی دین اسلام و جامعه بزرگ اسلامی است. 
متأسفانه دشمن خوب توانسته‌ قورباغه درون ما را بيدار کند و با افکار خام خود ما را به خوبی پخته کند! 
وی گفت: باید توجه داشت که مانور محوری شدیدی که منافقین بر روی مسئله حجاب ختم به یک واژه شد :مادر! 
کلمه ای که در دل خود هزاران معنی دارد! 
وی ادامه داد: غرب خیلی خوب به این نتیجه رسیده است که برای ترویج بی بند و باری از مخلوق ظریف خدا استفاده کند و مردان بی غیرت را در دامان جامعه اسلامی به جای بگذارد! 
این فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان رودان تاکید کرد: بله این یک حقیقت است که منافقین سال ها پیش به آن رسیده اند که در دامان مادر بی حیا مرد بی غیرت پروش میابد و در سایه پدر بی غیرت دختر بی حیا! 
وی ادامه داد: رابطه دوسویه ای که دشمن تا کنون در جامعه اسلامی الخصوص ایران خوب گسترش و حفاظت‌ داده است .
وی تصریح کرد: و این مسئله موجب شده که کانون پرورش فکری خانواده برای فرزندان تبدیل به عروسک خیمه شب بازی غرب و در هم  شکستن تمدن های ایرانی شود‌.
کلثوم بلوچ کارگر بیان داشت: اما مخرب تر از منافقین اسلام مسلمانانی هستند که بی خيال هستند! مسلمانانی که تئاتر ضرب المثل سرش را مانند کبک در برف فرو کرده است را به خوبی اجرا می‌کند و باعث کف زدن منافقین اسلام از صندلی VIP سالن نظم نوین جهانی می‌شوند!  مسلمانانی که با تمام قدرت به سمت عادی شدن غیب گمگشته عالم گام بر می‌دارند و با هزار تبصره ،قانون و فلسفه خود را از زیر نگاه مهدی بیرون می‌کشانند! مسلمانانی که از مسلمان بودن فقط قسم به اهل‌بیت و خداوند یگانه را به یاد دارند! مسلمانانی که با سکوتشان در برابر گناه شمر زمانه میشوند و بر مظلومیت امام زمان اضافه می‌کنند! 
وی یاد آور شد: سکوت در برابر گناه و فراموشی امر به معروف و نهی از منکر به دلایل مختلف کور دلی یکی از مخرب ترین دلایل کمرنگ شدن حجاب در جامعه اسلامی است! فقط میتوانم بگویم مراقب باشیم با سر در برف کرده مان از پرتگاه نکاه مهدی سقوط نکنيم... وی به بیان دیگر راهکار نیز پرداخت و گفت: راهکاری دیگر جز اینکه به این گردن فشاری بدهیم و از برف تاریکی بیرونش بکشیم و با چشم و بال دل به سوی نور حق پرواز کنیم.
بلوچ کارگر بیان داشت: جمله ای است که می‌گویند انسان‌ در  خواب غفلت را میتوان بیدار کرد اما آنکه خودش را به خواب غفلت‌ زده را نه ،با درون خودمان رو راست باشیم و از این به خواب زدگی بیدار شویم.
این بانوی فرهیخته رودانی تاکید کرد: قصه حر را به یاد بیاوریم که در بین آتش دوزخ یزید و خنکای بهشت حسین(ع) در گرمای دل سوز نینوا خنکای نسیم ارباب را برگزید و در تاریخ توبه کنند جاودان باقی ماند ،وقتی ما چادر حضرت مادر را به سر میکنیم یعنی صبر زینب را ، دل رباب را ، شجاعت و ایمان ام وهب را و عفت و حیای فاطمه ی زهرا را به دوش میکشیم‌
وی تاکید کرد: پس مسئولیت این بار سنگین را باید بپذیریم و با این صفات علمدار جبهه حیا و عفت باشیم چه در فضای حقیقت و جه در لعاب و رنگ فضای مجازی!یادمان نرود که سر ها داده شده تا روسری نیوفتد! 
مایی که مسؤل این علم بزرگ هستیم باید مادران و دختران سرزمین را هوشیار کنیم که از نقطه رأس تیر دشمن کناره بگیرند و تاج والا مقام چادر را اول بر تن دل خود و بعد بر تن جسم خود بپوشانند و با این کار شاید ذره اندکی از دین خود را به شهدا ادا کرده باشیم و این سخن را به حقیقت رسانده باشیم که سیاهی چادر من از سرخی خون شهدا کوبنده تر است.
بلوچ کارگر در پایان یاد آور شد: اگر روزی لاله های سرخ عاشق با خون از جامعه اسلامی و کشور ایران دفاع کردند امروزه ما با سیاهی چادر خود این علم را در جبهه ی مقاومت حیا هر روز برافراشته تر از ديروز می‌کنیم.