۱۵ هنرستان تخصصی راه‌اندازی می شود
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 27، 1402 - 11:03


علی ستاری -

آیین انعقاد تفاهم‌نامه ۱۵ هنرستان و رشته‌ی جدید با هدف مهارت محور کردن آموزش‌ها و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای درهرمزگان به امضا رسید.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، آیین انعقاد تفاهم‌نامه ۱۵ هنرستان و رشته‌ی جدید در سطح استان هرمزگان با هدف مهارت محور کردن آموزش‌ها و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان هرمزگان فی‌مابین اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان و سایر دستگاه‌های اجرایی، من جمله جهادکشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... به امضا رسید.
محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی ۱۵ هنرستان و رشته‌ی جدید در سطح استان، که با حضور مهدی دوستی نماینده عالی دولت در استان هرمزگان و محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و همچنین جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و مدیران عامل صنایع برگزار شد، اظهارداشت: بحث توسعه مهارت‌آموزی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و در این راستا گام‌های مهمی در استان هرمزگان با حمایت‌های استاندار هرمزگان برداشته شده است.
تحقق سهم ۴۶ درصدی جذب دانش‌آموزان به هنرستان‌ها در هرمزگان
وی افزود: برنامه ششم توسعه برای توسعه هنرستان‌ها، سهمی ۵۰ درصدی را تکلیف کرده است که طی یک سال و نیم اخیر با تلاش‌هایی که در هرمزگان انجام شد توانستیم ۱۲ هنرستان تخصصی را راه‌اندازی و توسعه دهیم و به سهم ۴۶ درصدی دست پیدا کنیم که حاصل آن کسب جایگاه سوم  در کشور است‌.
قویدل  ادامه داد: برنامه‌ی ما برای توسعه هنرستان‌ها در سال‌جاری راه‌اندازی ۱۲ هنرستان جدید بود اما با پیگیری‌های انجام شده توانستیم زمینه راه‌اندازی ۱۵ هنرستان را فراهم کنیم اما تلاش خواهیم کرد بیش از ۱۵ هنرستان را در سال جاری  راه‌اندازی کنیم.

اعتبارات آموزش و پرورش هرمزگان برای توسعه هنرستان‌ها افزایش یابد
مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان، خطاب به معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خواهش داریم با توجه به سهمی که استان هرمزگان در توسعه هنرستان‌های تخصصی و آموزش‌های مهارتی دارد، در تخصیص اعتبارات ۲ درصد گاز برای تجهیز هنرستان ها سهم بیشتری نسبت به گذشته دیده شود چرا که آموزش مهارتی بسیار پرهزینه‌تر از آموزش‌های نظری است.
وی تصریح کرد: از ۱۵ هنرستان که  تفاهم‌نامه‌های آن‌ها منعقد شد بخشی در بندرعباس و بخش دیگری در شهرستان‌های میناب، جاسک، بندرلنگه، بستک، حاجی‌آباد و جناح بود، این هنرستان‌ها قرار است در قالب رشته‌های هنرهای زیبا (دخترانه)، هنرهای زیبا (پسرانه) معدن، میراث فرهنگی، آتش نشانی، کشاورزی، جوار کشتی سازی، شیلات و تربیت بدنی دایر شوند.
وی ادامه داد: دانش‌آموزان علاقمند می‌توانند برای اطلاع از نحوه جذب در این هنرستان‌ها به ادارات‌ آموزش و پرورش مراجعه کنند، معمولا برخی رشته‌ها نیاز به برخی الزمات و شرایط به ویژه شروط جسمانی دارد که بعد از تایید دانش آموزان جذب می‌شوند.
قویدل با اعلام اینکه هم اکنون بالغ بر ۴۶ درصد جمعیت دانش آموزی پایه دوم متوسطه در قالب هنرستان‌ها هستند گفت: به لحاظ عددی در حال حاضر بیش از 20 هزار هنرجو در هنرستان‌های استان مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: در این دبیرستان‌های جوار ۷۰۰ نفر جذب خواهند شد و قرار است در مدت سه سال این تعداد به ۲۱۰۰ نفر برسد که می‌تواند کمک شایانی به فضای اشتغال استان خواهد کرد
مشکل بیکاری در کشور با تربیت نیروی انسانی متخصص حل خواهد شد
محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، نیز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی ۱۵ هنرستان و رشته‌ی جدید در سطح استان با تشکر از حمایت‌های استاندار هرمزگان از نظام تعلیم و تربیت، اظهارداشت:  اگر می‌خواهیم مشکل بیکاری و اشتغال را در کشور حل کنیم، مهم‌ترین راه تربیت نیروی انسانی متخصص متناسب با نیازهای کشور است و این مهم باید از طریق آموزش و پرورش و در سنین پایین انجام شود.
بسیاری از نیازهای کشور مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد لازم ندارد
وی با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب دانشگاه‌گرایی یکی از ایرادات و مشکلات کشور است، افزود: امروزه رفع بسیاری از نیازهای کشور، نیاز به مدارک دانشگاهی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ندارد، بلکه با مهارت‌هایی می‌توان نیازها را رفع کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به جمع کثیر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تصریح‌کرد: شغل و هدایت شغلی واقعی‌ترین نیاز بشری است که توجه به آن کمک می‌کند جوان واقعی تربیت شود.
کاظمی با بیان اینکه مهارت آموزی نشاط و شادابی را در نوجوانان افزایش می‌دهد، عنوان‌کرد کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بحث امیدآفرینی و جهاد در این حوزه را مطرح کرده‌اند از این رو مهارت آموزی می‌تواند منجر به نهادینه‌سازی امید به آینده‌ای روشن در سطح جامعه شود.
وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های وزارت آموزش و پرورش توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و این موضوع قطعا از مسیر حمایت بخش‌های مختلف محقق خواهد شد چرا که معتقدیم وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه توفیق کسب کند لذا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که آموزش و پرورش را یاری کنند و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی اخیر روی حمایت سایر دستگاه‌ها از آموزش و پرورش تاکید‌داشتند.
کاظمی ابرازداشت: معتقدیم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید ارتباط مستقیم با نیاز بازار کار داشته‌باشد و این محقق نخواهد شد مگر اینکه ما نیازسنجی را از کنار صنایع و بازار کار داشته باشیم و مراکز آموزشی خود را در جوار صنایع احداث کنیم که این اتفاق به همت استاندار هرمزگان و اداره کل آموزش و پرورش استان تا حدودی محقق شده و سال گذشته بیشترین هنرستان وابسته و جوار را در استان داشتیم.
طرح آموزش یک مهارت برای دانش‌آموزان اجرایی می‌شود
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، تاکید‌کرد: موضوع آموزش یک مهارت برای دانش‌آموزان برای دانش‌آموزان متوسطه مورد تاکید است و مصوبه‌ای در شورای عالی اشتغال داشتیم که طی آن تفاهم‌نامه‌ی ۷ طرفه برای آموزش مهارت در تابستان منعقد شد تا دانش آموزان با یک انتخاب بهتر وارد بازار کار شوند.
کاظمی تصریح‌کرد: در تلاش هستیم تا مشوق‌هایی برای آموزش‌مهارت محور در برنامه هفتم توسعه قرار دهیم اما در وضعیت فعلی با وجود اینکه منابع محدود است همواره تلاش کرده‌ایم حمایت‌های ویژه از هنرستان‌ها داشته باشیم و قطعا در این حوزه هرمزگان را در نهایت حمایت قرار خواهیم داد.
مهدی دوستی استاندار هرمزگان، نیز در این آیین اظهارداشت: آموزش متناسب با شغل یک ضرورت اساسی است و ما در کشور در گفتمان توسعه مثال‌هایی از آن می‌بینیم و سیستم آموزشی آلمان و کره از مثال‌های واضح آن است.
وی افزود: در استان صنعتی مانند هرمزگان اگر می‌خواهیم به توسعه پایدار برسیم باید آموزش‌هایی متناسب به بازار داشته‌باشیم، تمرکز بر این مهم یک اصل است و حضرت آقا مسیر را به وضوح روشن کرده‌اند و میزان ولایت‌پذیری ما با اقدامات عملی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مشخص می‌شود که یکی از حوزه‌های آن مهارت محور کردن آموزش‌ها است.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، تاکید‌کرد: سرفصل‌های دروس نیز باید متناسب با نیاز صنایع باشد و لازم است وزارت آموزش و پرورش در این حوزه همکاری داشته باشد چرا که صنایع نیز آمادگی کامل دارند و در واحدهای آموزش خود می‌توانند مساعدت کنند.
دوستی ادامه داد: آمادگی داریم آموزش معلمان را به عنوان محور توسعه آموزش دنبال کنیم و تا قبل از مهر ماه بازدیدهای عملی معلمان از بخش‌های مختلف صنایع انجام پذیرد اما لازم است وزارت آموزش و پرورش مشوق‌هایی را نیز به این منظور قرار دهند.
وی تصریح کرد: این آموزش‌ها سبب رشد همزمان هم صنعت و هم آموزش خواهش شد و از این باب ما کاملا حمایت و استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این آموزش‌ها موجب تحول در فرهنگ کار و بازار کار شود ضمن اینکه باید بتوانیم انرژی جوانی، جوانان کشور را وارد بازار کار کنیم نه اینکه انرژی جوانان را نگه‌داریم و در زمانی که منحنی انرژی رو به پایین است آن‌ها وارد اشتغال کنیم و منافع کشور تامین نشود‌.
استاندار هرمزگان گفت: با این ۱۵ هنرستان آمار هنرستان‌های استان ۲۷ عدد خواهد شد و بیش از ۴ میلیارد تومان فقط برای ۲ هنرستان تامین اعتبار و تجهیزات کرده‌ایم.
این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون آموزش متوسطه وزارت برگزار گردید هنرستان‌های هنرهای زیبا، میراث فرهنگی، جوارکشتی‌سازی، معدن، تربیت‌بدنی، شیلات کشاورزی و آتش‌نشانی در نواحی یک و دو آموزش‌وپرورش بندرعباس و شهرستان میناب، حاجی‌آباد، بندرلنگه و بستک با حضور مدیران کل دستگاه‌های متولی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، کشتی‌سازی، شرکت معدن تنگ زاغ هرمزگان، اداره کل شیلات استان، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس برگزار گردید.
با احتساب این ۱۵ هنرستان، هنرستان‌های جوار هرمزگان به ۲۷ هنرستان رسید که گامی بلند در راستای تربیت نیروی کارآمد و ماهر متناسب با نیازهای استان برای ورود به بازار کاراست.