هواپیمایی که به زمین ننشست
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 11، 1401 - 20:44


گزارش اختصاصی دریای اندیشه؛
هواپیمایی که به زمین ننشست
سرمقاله اختصاصی  : علی ستاری 
به گزارش روزنامه دریای اندیشه، به قول "حافظ موسوی" "اینجا خاورمیانه است، ما با زبان تاریخ حرف می‌زنیم، خواب‌های تاریخی می‌بینیم
و بعد ، با دشنه‌های تاریخی‌‌‌ سرهای همدیگر را می‌بُریم " "اینجا خاورمیانه است، سرزمین صلح‌های موقت، بین جنگ‌های پیاپی" 
اینجا خاورمیانه است .

بله! اینجا خاورمیانه است منطقه‌ای که با شمشیر و خون و سرنيزه، باروت و تفنگ و گاز خردل، موشک و خمپاره و دوشکا، جنگنده و تانک و ناوشکن رفاقت دیرینه‌ای دارد، از بلخ و بخارا گرفته تا هرات و خوی و سلماس تا حلب و قدس و سردشت تا تهران و تبریز و بندرعباس مملو است از زخم‌هایی که نتیجه توحش‌های اربابان بور گیسو و چشم آبی است که در رویای حکومت بر عالم دخترکان بسیاری را به حجله خون شوهرانشان نشاندند، بله اینجا خاورمیانه است سرزمینی که در آن  سزارها، پاپ‌ها، قیصرها، خلفا، قبله‌ی‌ عالم‌ها، وزیرمختارها، دیپلمات‌ها و جنتلمن‌های پشت میز مذاکره که همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند در آن خون‌ها بر زمین جاری کرده‌اند و وقتی بخواهیم از برایش مرثیه‌ای بخواهیم می‌مانیم که برای دخترکان مظلوم هزاره و کابل گریه کنیم یا برای کشمیر، از سرهای بریده و بازارهای برده فروشی شامات بگوییم یا بغض‌های در گلومانده قدس، از کودکان گرسنه یمنی بگوییم یا از اسلام‌گرایان به بند کشیده شده قفقاز یا هم همه این‌ها را به خیال به لب ساحل دریایی برویم که خدا می‌داند چه غصه‌هایی را در دل خود نهفته است و ما از آن‌ها خبر نداریم ما از این خلیج نیلگون یک اسم می‌شناسیم اما او برای ما به پهنای آسمانی آبی قصه‌ها و غصه‌ها دارد، چرا که سرزمین ناخداهایِ با خدا ، کم به دست بی‌خداها اسدالله و اسحاق‌هایش را از دست نداده است.
آری آسمان و دریا و زمین ما زخمی "حقوق بشر " است، حقوق بشری که ۳۴ سال پیش موشک‌اندازهای ناوهایش را به سوی هواپیمایی نشانه گرفت که پدر و مادر و خواهر و برادر من و شما در آن نشسته بودند و بی‌خبر از قیل و قال‌های این عالم بر فراز دریا و بر تارک آسمان پرواز می‌کردند. 
عملیات ۵۲ روزه برای جستجوی پیکر جان‌باختگان 
یکی از اتفاقات وحشتناک و جانیانه نظام سلطانی بر علیه ملت ایران حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بود. 
ناو جنگی وینسنس آمریکا (سی‌جی-۴۹) (به انگلیسی: USS Vincennes (CG-49)) از ناوهای جنگی نیروی دریایی ارتش  آمریکا است که ۱۷۳ متر طول دارد، پهنای بدنه ۱۷ متر و ارتفاع ستون آن ۱۰ متر است و در تاریخ دوازدهم تیرماه سال ۱۳۶۷ با دستور ویلیام راجرز فرمانده این ناو به هواپیمای مسافربری ایرباس،پرواز ۶۵۵ حمله شد و موشک‌های ناو آمریکایی جان ۲۹۰ سرنشین که ۶۶ نفر از آن‌ها کودک بودند را گرفتند.
پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دبی در حال حرکت بود که پس از توقف بین راهی در بندرعباس سفر خود را ادامه دادند که با شلیک یک موشک ریم-۶۶ استاندارد سفر آن‌ها برای همیشه پایان یافت و ابدی شد. 
 بعد از سرنگون‌کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران توسط ناو آمریکایی عملیات جمع‌آوری اجساد قربانیان پرواز ۶۵۵ ایران ایر با بسیجِ کلیه ی امکانات منطقهی یکم نیروی دریایی ارتش با اعزام ۸۰ تَن غواص، دو فروند ناو (ناوهای تنب و لاوان)، دو فروند هواناو و چهار فروند بالگرد آغاز شد و به طور کل جمع‌آوری پیکر شهدای پرواز و بقایای هواپیما، ۵۲ روز طول کشید چرا که دمای هوا در این ایام به حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسید و همین امر عملیات جستجو در دل دریا را سخت کرده بود و از طرفی هم پیکر قربانیان متلاشی شده و از هم جدا افتاده بودند و به دلیل ماندن آن‌ها در آب بسیاری از اجساد باد کرده بودند که همه این‌ها کار جستجوی بقایای جان باختگان را سخت تر می‌کرد. 

اهدای مدال افتخار به جانیِ ناو وینسنس 
براساس آنچه در کتاب "شلیک کن و فراموش کن" که توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است، "ويل راجرز" فرمانده ناو آمريكايي "وينسنس" که در 12 تیر فرمان حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ايران را داد اذعان کرد که سرنگونی هواپیمای ایرانی به "لکه ننگی" در پرونده وی تبدیل شد. وی در این‌باره ضمن یک مصاحبه گفت: «من مفتخر به دریافت نشان به پاس خدمات و زحماتم در طی سالیان گذشته شدم، اما واقعه سرنگونگی ایرباس مسافری ایران در خلیج فارس، برای من لکه ننگی هست که تا ابد پاک نخواهد شد.» 
در این تراژدی تلخ 290 نفر شامل 274 مسافر (238 ایرانی، 13 اماراتی، 10 هندی، 6 پاکستانی،6 تبعه یوگسلاوی سابق، یک ایتالیایی و یک فرانسوی) و 16 خدمه ایرانی آسمانی شدند. 
لوستیگ و راجرز 23 آوریل 1990 مدال شجاعت گرفتند و امریکایی‌ها هرگز زه واسطه عمل شنیعی که انجام دادند  عذرخواهی نکردند و بوش در تبلیغات انتخاباتی اش این حرکت شنیع نیروی دریایی امریکا را تحسین کرد و گفت:
"I'll never apologize for the United States of America, ever. I don't care what the facts are." Which makes of him a true hero, since America right or wrong is the right-headed attitude of every patriotic God-fearing American.
که ترجمه آن می‌شود: من هرگز برای ایالات متحده آمریکا عذرخواهی نخواهم کرد، برای من مهم نیست که واقعیت ها چیست، که از او یک قهرمان واقعی می سازد ، درست یا نادرست آمریکا، نگرش حق طلبانه هر خدای میهن پرست است. 
با این تفاسیر برای اینکه چهره زشت و پلید آمریکا برای ما روشن تر شود به سراغ امام جمعه اهل سنت بندرعباس رفتیم و مصاحبه‌ای با وی ترتیب دادیم.
شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت شهر بندرعباس در گفت‌وگوی  با خبرنگار دریای اندیشه اظهار کرد: اصل حقوق بشر و رعایت آن اصلی انسانی ، عقلی ، شرعی و اخلاقی است که همه بشر به آن اعتراف دارند و ما هم به عنوان یک مسلمان، اعلامیه حقوق بشر را اگر از برخی جزییات آن بگذریم ، به صورت کلی امر مطلوبی است و حاصل و دستاورد تلاش‌های بشری است که در این زمینه صورت گرفته است. 
شیخ جمالی افزود: آنچه که امروز شاهد آن هستیم، دولت ها مخصوصاً آمریکا به عنوان قطب نظام سرمایه داری، نگاه دوگانه به حقوق بشر دارد و به عنوان یک اهرم فشار ، علیه کشورها از آن استفاده می کند.
وی توضیح داد: معیارهای دوگانه بدین معناست که مهمترین و بزرگترین ناقض حقوق بشر در تمام دنیا و شاید به توان گفت در تمام ادوار تاریخ ، خود آمریکاست، آمریکا که بدون مجوز و با همین اهرم حقوق بشر وارد کشورها شده و آنها را اشغال می کند. حق حیات را از انسان ها را می گیرد و فریاد دفاع از حقوق بشر سر می دهد و همیشه مدعی نقض حقوق بشر توسط کشورهای دیگر است. 

عالم برجسته اهل سنت جنوب کشور عنوان کرد: اوضاع به حدی وخیم است که کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با هلال تریبیون اعتراف کرده که ما دیگر حق نداریم از حقوق بشر حرف بزنیم و آمریکا دیگر سلطه معنوی اش را بر دنیا از دست داده است، این اعترافی سخت از سوی مدعیان حقوق بشر است. 
شیخ جمالی بیان کرد: نمی شود کسی بدترین زندان های دنیا داشته باشد ، بمب های خود را روی سر انسان های مختلف تمام دنیا مخصوصا عراق، افغانستان آزمایش کند و مدعی حقوق بشر باشد،.
وی ادامه داد: یکی از نمونه‌های آن که برای همیشه در خاطر مردم ایران خواهد ماند حمله به هواپیمای مسافربری «ایرباس» است که در معیارهای بین المللی جرم محسوب می‌شود و هیچ توضیحی نمی توان برای آن داشت. متاسفانه آمریکا و حامیانش نه تنها آمریکا را محاکمه نمی کنند بلکه به افرادی که مرتکب جنایات می شوند پاداش هم می دهند. 
امام جمعه اهل سنت بندرعباس اظهار کرد:امروز بیشتر از هر زمان دیگری در دنیا مشخص شده که امریکا بیشتر از هر کشوری ناقض حقوق است و این موضوع در داخل آن کشور و به نسبت شهروندان آن کشور هم جاری است. 
شیخ جمالی گفت: ما هر روز می بینیم که چگونه به سیاه پوستان بی احترامی شده و حقوق آنها نادیده گرفته می‌شود، در حالی که با توجه به شرایط زمانی، رعایت حقوق یک امر عادی تلقی می شود ،اما با وجود حادثه جورج فلوید که یک نمونه خیلی بارزی از آن بود که امروز شاهدش هستیم بارها و بارها تکرار می‌شود، ضمن اینکه ما هیچ وقت ندیدیم که آمریکا به خاطر نقض حقوق بشر، در مجامع بین المللی و سازمان های حقوق بشری مواخذه و محاکمه شود. 
وی با اشاره به جنایات آمریکا در خاورمیانه، تصریح کرد: علیرغم جنایات آمریکا در بمباران هیروشیما ، عراق، افغانستان، قتل عام کودکان و … همیشه آمریکا و مدافعانش طلبکار هستند.
عالم اهل سنت جنوب کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ایرباس که جان بسیاری از هموطنان و همشهریان ما اعم از شیعه و اهل سنت را گرفت، یادآور شد: باید تدارکی دیده شود تا بتوان آمریکا را به خاطر جرم های مرتکب شده ، محاکمه و مواخذه کرد تا نتواند جرائمی مرتکب شود که هیچ کس پاسخگو نباشد.