هرمزگان از رفتارهای تبعیض آمیز در رنج است
  • گزارش و مصاحبه

  • اسفند 08، 1402 - 17:31


سید فخرالدین هاشمی

یکی از موضوعاتی که مردم استان هرمزگان را رنج می‌دهد احساس تبعیضی است که در جامعه وجود دارد.

استان هرمزگان با تمامی ظرفیت‌های خدادادی که دارد، اما مردمش احساس می‌کنند که مسئولان و دلتمردان‌شان به آنها به چشم شهروندان درجه دو نگاه می‌کنند و وقعی به مطالبات و خواسته‌های‌شان نمی‌گذارند. 

برای مثال؛ در حال حاضر آب خلیج فارس و دریای عمان بعد از شیرین‌سازی در سواحل هرمزگان به فلات مرکزی ایران؛ استان‌های کرمان، یزد، اصفهان و خراسان منتقل می‌شود؛ مردم این سوال را می‌پرسند که چرا دولت برای حل مشکل آب استان‌های کویری عزمی جدی دارد و سریعاً وارد عمل می‌شود اما در هرمزگان شاهد هستیم  که مردم جزیره قشم بعضی اوقات تا دوماه به آب شرب سالم دسترسی ندارند.

 این موضوعات باید در سطح کلان اصلاح شود و یک‌بار برای همیشه به مسائلی که حس تبعیض را به جامعه منتقل می‌کنند، برای همیشه از اذهان مردم شریف استان هرمزگان پاک شود.

دریا همیشه مادر ما بندرنشینان، جزیره نشینان و پس‌کرانه نشینان بوده است و دریا، محور هستی و زندگی مردمان این سامان بوده است. قطعاً یکی از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد دریا محور؛ حوزه صیادی و بنادر و دریانوردی است، توجه به درخواست صیادان و پرسیدن نظر آنها در تصمیم‌گیری‌های حوزه شیلاتی می‌تواند به ما در حل مشکلات این حوزه کمک کند.

 اشتغال در بخش آبزی پروری و حوضچه‌های پرورش میگو، صیادی، پرورش ماهی در قفس  نیز به مرتفع شدن مشکلات مردم کرانه نشین کمک جدی می‌کند. 

یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در توسعه‌ی هرمزگان بر پایه‌ی اقتصاد دریامحور نقش آفرینی بسزایی داشته باشد،  تکمیل شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس است، پروژه "پل خلیج‌فارس" که از دوران دولت احمدی نژاد آغاز شده، هنوز به نتیجه نرسیده است!

 قطعاً به سرانجام رساندن پل خلیج فارس می‌تواند در توسعه استان نقش بسزایی داشته باشد بنابراین قطعاً پیگیری، اجرا و بهره برداری از این پروژه مهم را دولت باید در دستور کار خود قرار دهد تا استان نیز از منافع اجرا و بهره‌برداری آن سهم شایسته‌ای  داشته باشد.