حیرانی مردم میناب با سیلندرهای خالی گاز
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 04، 1402 - 06:14


گزارش: علی ستاری، علی نجفی

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، امروز " گاز " یکی از نعمت‌های خدادای به شمار می‌آید که زندگی همه افراد با آن درگیر است، این ماده که کمترین استفاده‌اش امروزه در هرمزگان برای پخت غذا است اصلی‌ترین عملکرد خود را در زمستان و برای گرمایش منازل نشان می‌دهد، مسئله‌ای که در استان هرمزگان کمتر با آن درگیر هستیم اما به هر صورت این هم یک نوع ضعف به شمار می‌آید که هرمزگان به عنوان استانی که هم میادین نفتی و گازی دارد و هم دارای پالایشگاه های نفت و گاز بزرگی است هنوز کا هنوز است شبکه گازرسانی‌اش تکمیل نشده است، هر چند که حال اگر گاز به درب خانه‌های مردم نیز برسد طبیعی است که هرمزگانی‌ها استقبالی از گاز‌کشی نخواهند کرد چرا که هزینه‌های گازرسانی از سر کوچه و نقطه‌ای که علمک نصب می‌شود تا آشپزخانه و اتاق‌ها به حدی بالا است که مردم ناگزیر هستند تن به گرفتن وام و تسهیلات بزنند، در حالی که مردم سایر نقاط کشور با هزینه‌های بسیار پایین‌تری این کار را انجام دادند و طبیعتا برای هرمزگانی‌ها نمی‌صرفد که مثلا بخواهند برای ماده‌ای ماهیانه شاید ۱۰۰ هزار تومان برایشان هزینه داشته باشد، ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند و همین امر هم موجب شده است که یکی از ضرورت‌های و نیازهای مهم مردم در استان هرمزگان " گاز مایع " باشد.
گاز مایع یا ال‌.پی‌جی به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آن‌ها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در گاز مایع موجود است. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین در ساخت افشانه‌ها و به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سرمازا همچون یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.
ال‌پی‌جی در پالایشگاه محصول فرعی پالایش گاز طبیعی و پالایش نفت خام است. 
شاید یکی از ضعف‌های اساسی ال‌.پی‌.جی در مقایسه با گاز طبیعی این است که شما باید کپسول خود را که تمام شد روی دوش بگذارید و به مراکز فروش و عرضه مراجعه کنید و در آن جا اگر از نوع کپسول و سیلندری که می‌خواهید موجود بود تامین کنید، اما گاز طبیعی مانند آب و برق به صورت شبکه‌ای توزیع می‌شود.
البته تامین گاز مایع در استان هرمزگان نباید کار سختی باشد چرا که دو پالایشگاه گردن‌کلفت در استان هرمزگان قرار گرفته است که پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس ۱۵ درصد از گاز مایع مورد نیاز کشور و شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز ۱۰ درصد از گاز 
مایع مصرفی در کشور را تولید می‌کند بنابراین در استانی که فقط دو پالایشگاه آن ۲۵ درصد از گازمایع مورد نیاز کشور را تولید می‌کند نباید تامین این نوع از گاز برای مصارف خانگی کار سختی باشد اما متأسفانه هر از چند گاهی از گوشه و کنار استان هرمزگان گلایه‌هایی مبنی بر کمبود گاز مایع و سیلندر و کپسول به گوش می‌رسد.
این کمبودها و گلایه‌ها در حالی است که طبق خبر منتشر شده  از قول مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان در تاریخ ۲۴ خردادماه ۱۴۰۲ چیزی بالغ بر ۳۴ هزار و ۶۹ تن گاز مایع از ابتدای سالجاری تاکنون، از بندر شهید باهنر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بنگلادش صادر شده است که این حجم از صادرات نشان می‌دهد که قطعا کمبودی در این حوزه وجود ندارد چرا که اساسا نفس صادرات با کمبود در کشور سازگاری ندارد بنابراین متهم ردیف اول این بی‌نظمی‌ها در هرمزگان، عدم مدیریت صحیح است.
یکی از علت‌های این موضوع را باید در سامانه‌ای شدن توزیع و دریافت گاز مایع ال‌.پی‌.جی یافت که تقریبا از اواخر سال ۱۳۹۹ تلاش‌ها برای ثبت نام کردن در آن آغاز شد که البته مشکلات سامانه‌ای در ثبت نام برای این مهم موجب شد بسیاری از مردم از ثبت نام سهمیه گاز مایع صرف نظر کنند و توزیع در مراکز به شکل سنتی ادامه داشته باشد‌.
در  طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع هموطنان می‌بایست با در دست داشتن کدپستی محل سکونت، کدملی و اطلاعات فردی سرپرست خانوار، شماره تلفن همراه سرپرست خانوار، اطلاعات کارت بانکی سرپرست خانوار و اطلاعات افراد تحت تکفل به سامانه https://newtejaratasan.niopdc.ir مراجعه کرده و پس از ورود به این سامانه، نسبت به ثبت اطلاعات کامل خانوار در سامانه سدف اقدام کنند. 
گلایه شهروندان مینابی از کمبود سیلندر گاز در میناب 
طبق گزارشات و اخبار واصله که پیش‌تر نیز به آن‌ها پرداخته‌ایم مدتی است کمبود سیلندر گاز در سطح شهرستان میناب باعث گلایه شدید مردم شده است و در گذشته حتی پای آن به خطبه‌های نماز جمعه نیز باز شده است، سخت بودن دسترسی به سیلندرها و کپسول‌های گاز مایع موجب شده است که مردم و شهروندان مینابی نسبت به این موضوع گلایه‌مند باشند.
ذاکری شهروند مینابی در این باره  گفت: چند ماه است که شهرستان با مشکل کمبود سیلندر گاز خانگی مواجه است چرا نباید زیر ساخت های شبکه گازرسانی در شهرستان فراهم شود و تا کی مردم میناب باید ناگزیر باشند که کپسول روی دوش به دنبال گاز مایع خانگی باشند. 
نازنین نجفی از دیگر شهروندان مینابی نیز با اشاره به مشکل کمبود گاز مایع خانگی در میناب، تصریح‌کرد: مردم میناب لیاقت‌شان بسیار بیشتر از این‌ها است و به هیچ عنوان زیبنده نیست که بدیهی‌ترین نیازهایشان به سختی تامین شود؛ چرا که دو هفته است کپسول گاز نداریم به شرکت هم که مراجعه می‌کنیم می گویند سهمیه گاز مایع شهرستان کاهش پیدا کرده است و فعلا گاز مایع نداریم. 
یکی از  فرهنگیان مینابی نیز با اشاره مشکل تامین گاز در شهرستان میناب اظهارداشت: شهرستانی که هنوز شبکه گاز طبیعی آن تکمیل نشده است و مردم ناچار هستند با استفاده از سیلندرهای گاز، گاز خانگی خود را تأمين کنند و از طرفی دارای روستاهای پر جمعیتی است باید بیش از این به آن توجه شود و مسئولان در این حوزه با برنامه‌تر عمل کنند. 
علی نجفی از فعالان و پیشکسوتان عرصه خبر و رسانه‌ی شهرستان میناب نیز در این باره، اظهارداشت:مهمترین مشکل فعلی  میناب کمبود سیلندر گاز است و در آخرین پیگیری‌ای که کردیم  متصدی شرکت توزیع کننده عنوان کرد که فعلا سیلندر گاز موجود نیست و قرار است اول هفته ارسال شود. 
وی افزود: تامین سیلندر گاز برای  شهرستان بزرگی مانند میناب امری ضروری است مگر می شود در تامین کالاهای اساسی و خدمات ضروری تعلل کرد ،چرا مسئولان استانی نسبت به این موضوعات اهمال به خرج می دهند . وی  در ادامه گفت : شهرستانی که بیشترین جمعیت مهاجر و شناور در خود جای داده و بالاترین تراکم جمعیتی دارد نباید مردمش در نبود خدمات بدیهی مثل تامین سیلندر گاز در عذاب باشند  از این رو جا دارد  مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی و دستگاه‌های  نظارتی با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کنند. 
سامانه سدف برای مینابی‌ها اصلاح شود 
مجید سلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب نیز چندی قبل به این موضوع اشاره‌ای داشت و اظهار کرد: مشکل کمبود سیلندر گاز در شهرستان میناب به زودی مرتفع می شود. 
وی ضمن تشکر از تلاش شرکت پخش فرآورده های نفتی استان ،گفت : مهم‌ترین اولویت فعلی میناب رفع نواقص سامانه سدف است، این سامانه مخصوص دریافت سیلندر گاز شهروندان طراحی شده اما مبنای این سیستم طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ فعالیت می کند در حالیکه جمعیت طی این ۷ سال افزایش یافته و افراد زیادی ازدواج کرده خانواده تشکیل داده و یا شرایط دیگری دارند. 
سلحشور بیان کرد:  با  شرایط فعلی صدها خانواده مینابی به خاطر همین تغییرات دچار مشکل ثبت نام شده اند  به همین دلیل لازم است هر چه زودتر سامانه سدف به صورت زیر ساختی اصلاح شود. 
فرماندار ویژه میناب در پایان گفت : شهرستان میناب هر ماه به ۱۳۰۰ تن گاز مایع نیاز دارد به همین دلیل شایسته  است شرکت پخش فرآورده های نفتی تا رفع نواقص سامانه نسبت به عرضه و توزیع سیلندر گاز در شهرستان میناب به میزان کافی اقدام نماید.