۱۸۵۰ هیئت مذهبی در هرمزگان به ثبت رسیده است
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 02، 1401 - 07:19


مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان مطرح کرد؛

۱۸۵۰هیئت مذهبی در هرمزگان به ثبت رسیده است

ملیحه قاسمی 

حجت الاسلام والمسلمین انصاری راد با بیان اینکه وظایف زیادی بر دوش سازمان تبلیغات اسلامی گذاشته شده است، گفت: رسالت اصلی این سازمان تبیین اسلام ناب محمدی در سطح جامعه می باشد.

به گزارش دریای اندیشه، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر انصاری راد در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی، تا کنون در کنار کمبود اعتبارات و نیروی انسانی، اقدامات موثری در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و دینی شکل گرفته است .

حجت الاسلام والمسلمین علی انصاری رادسازمان تبلیغات اسلامی توانسته است در حوزه دین اقدامات موثری را به ارمغان آورد و آن چیزی که حائز اهمیت می باشد، رسالتی است که بر دوش این سازمان به عنوان تبیین اسلام ناب محمدی می باشد.

وی افزود: آن چیزی که از این سازمان به ذهن متبادر می شود، تبلیغ اسلامی است اما وقتی به بیانیه این سازمان نگاه می کنیم، متوجه می شویم که تبیین اسلامی است، زیرا باید مسائل را باز، بیان و برای عموم مردم روشنگری داشته باشد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان ابراز کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در واقع یک سازمان عمومی غیر دولتی می باشد که تحت اشراف دفتر مقام معظم رهبری بوده و در کنار دولت همکاری می کند و تکیه اصلی آن منابع مردمی و تشکل های دینی در جامعه می باشد. به گفته حجت الاسلام انصاری راد، این سازمان در سطح استان هرمزگان تلاش هایی را انجام داده است اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله وجود دارد امتا در کنار سایر نهادها وظایفی را به انجام می رسانیم.

وی اظهار کرد: وظایف اصلی و محورهای خدمت رسانی در ۶ محور خلاصه می شود که اعزام مبلغین در سطح جامعه یکی از این محورها می باشد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا قریب به سه هزار مبلغ در سال، رسالت امورات تبلیغی را در سطح استان انجام می دادند که با گسترش ویروس منحوس کووید ۱۹ این آمار کاهش یافت و امیدواریم در ماه محرم سال جاری مجدد فعالیت حضوری مبلغان به حدود قبلی خود باز گردد.

حجت الاسلام انصاری راد توضیح داد: محوریت دوم حمایت و هدایت تشکل های دینی بر عهده سازمان تبلیغات می باشد که کانون های فرهنگی، مداحان و ذاکران اهل بیت و همچنین هیئت های مذهبی بخشی از این موضوع می باشد که تا کنون ۱۸۵۰ هیئت مذهبی در این مجموعه به ثبت رسیده است و دو هزار و ۲۰۰ مداح و ذاکر اهل بیت در استان هرمزگان وجود دارند.

وی با بیان اینکه محور سوم در حوزه فعالیت های قرآنی می باشد ، خاطرنشان کرد: باید گفت این اداره کل به تنهایی متولی این امور نمی باشد و یک بخش آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، اداره اوقاف و سایر نهادها می باشند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهار کرد: در حوزه فعالایت های قرآنی، راه اندازی خانه های قرآن روستایی را داشته ایم و تا کنون ۱۳۹ خانه قرآن روستایی و ۶۵ خانه قرآن شهری فعال شده است و ۳۰۵ حافظ قرآن در این سازمان پرونده داشته و شناسه برای آن ها صادر شده است.

حجت الاسلام انصاری راد گفت: سالانه بیش از ۲۳۰۰ نفر قرآن آموز در ۲۶۰ پایگاه قرآنی در اوقات فراغت ، آموزه های قرآنی را فرا می گرفتند که با تشدید ویروس کرونا در جامعه فعالیت این مراکز تقلیل یافت.

وی با اشاره به اینکه حمایت و هدایت مراسم و مناسبت های مذهبی از دیگر وظایف این سازمان در سطح استان هرمزگان می باشد، عنوان کرد: در سه دهه اخیر وضعیت برگزاری مراسمات مذهبی در سطح کشور تغییر کرده است و این سازمان برگزاری مراسمات را بر عهده سازمان های فرهنگی، هیئت ها و بخش مردمی گذاشته است و نقش این سازمان به جای تصدی گری، حمایت گری می باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان دربرگیری مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا از دیگر محورهای فعالیتی این سازمان بر شمرد و گفت: هدف از تاسیس این مدارس تربیت انسان های فرهیخته و کاربردی در سطح جامعه می باشد که تا کنون در استان هرمزگان به تعداد ۵ باب مدرسه راه اندازی شده است.

حجت السلام انصاری راد فعالیت در حوزه مجازی را یک امری ضروری خواند و تصریح کرد: فعالیت در حوزه رسانه از دیگر محورهای فعالیتی در این سازمان می باشد و در کنار اصحاب رسانه که همراهی خوبی در حوزه تولید محتوا داشته اند، این سازمان نیز توسط کارشناسان خود تولیدات خوبی را در حوزه محتوایی به ثبت رسانده است. 

وی آموزش سواد رسانه ای در جامعه را یکی از نیازهای جدی کاربران فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: اساتید خوبی در این حوزه شناسایی کرده ایم و تا کنون آموزش های خوبی را در سطح شهرستان ها برای اقشار مختلف جامعه برگزار کرده ایم که مبلغین، روبط عمومی های سازمان های تابعه و حتی عموم مردم را شامل شده است و این اقدام در حال تدوام است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت های عمرانی در راستای این سازمان اشاره کرد و افزود: ساخت خانه های عالم در استان هرمزگان توسط نهادهای مختلف من جمله سپاه در کنار این سازمان، کمک شایانی به توسعه زیرساخت ها نموده است و اکنون آمار خانه های عالم روستایی در سطح هرمزگان به ۳۵۰ باب رسیده است.

حجت اسلام والمسلمین انصاری راد گفت: تعداد ۱۳ پایگاه فرهنگی در ۱۳ محله آسیب پذیر شهرستان بندرعباس تحت نظر این سازمان راه اندازی شده است که راهبری امورات فرهنگی محله توسط روحانی جوان انجام می شود و آثار خوبی را برای مردم همان محله به جای گذاشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هرمز در خصوص برنامه های این سازمان و میزان اعزام مبلغ در ماه محرم سال جاری اظهار کرد: امسال با توجه به شرایطی که پیش روی داریم نمی توانیم آمار دقیقی را ارائه بدهیم اما تا ۱۰ روز آینده می توانیم تعداد مبلغ مورد نیاز هر شهرستان را احصاء و اطلاع رسانی کنیم، برنامه های فرهنگی و تبلیغی ماه محرم تحت عنوان یک عملیات با عنوان عملیات محرم نام گذاری شده است که ستاد آن هفته آینده افتتاح می شود.